Jump to content

Co to jest BOV ???


Rebel
 Share

Recommended Posts

Dlaczego warto stosować zawory upustowe (BOV)

 

Niezależnie od rodzaju i konstrukcji zaworu upustowego, zastosowanie go ma zawsze przewagę nad oryginalnie stosowanym DV. Jedynym warunkiem, jaki należy spełnić, to odpowiednio dobrać zawór upustowy do samochodu (rodzaju sterowania silnika).

 

Do głównych zalet BOV’ów należy:

- wytrzymałość na wysokie ciśnienie

- stabilna praca pod pełnym obciążeniem

- zastosowanie sprężyn o charakterystyce liniowej

- wytrzymałość na zmęczenie i starzenie materiałowe

- estetyka wykonania

- dźwięk wydawany podczas pracy [wshhhhhh]

 

W samochodach, których używa się na co dzień, zastosowanie BOV’a wydłuża życie turbosprężarki, podnosi efektywność silnika, pozwala lepiej wykorzystać jego potencjał. Dzięki zamianie DV na BOV, eliminujemy tzw. cichego zabójcę turbosprężarki. Należy pamiętać, że zawory DV znacznie szybciej ulegają zmęczeniu materiałowemu, niż ma to miejsce w przypadku BOV’ów. Po zastosowaniu zaworu upustowego, samochód żywiej reaguje na pedał gazu po zmianie biegu. DV zamykając układ, powoduje, że przez cały czas krąży w obiegu podgrzane powietrze, które za każdym razem jest dodatkowo podgrzewane poprzez turbinę. W samochodach wyposażonych w chłodnicę powietrza, część tej temperatury daje się zredukować, w skutek czego powietrze wpadające do kolektora ssącego, jest gęściejsze (bogatsze w tlen), niż to, które opuszcza turbinę. Ale mimo chłodnicy powietrza, praw fizyki nie da się zmienić, i raz podgrzane powietrze, za drugim razem staje się jeszcze cieplejsze. Dlatego po zastosowaniu BOV’a, gdy nadmiar powietrza, zamiast trafiać z powrotem przed turbinę zostaje wypuszczony do atmosfery, w układzie znajduje się chłodniejsze powietrze, a co za tym idzie, gęściejsze, bogatsze w tlen, które spala się efektywniej, czemu może służyć wzrost parametrów silnika.

Zastosowanie zaworów upustowych w samochodach przeznaczonych do sportu, umożliwia efektywniejsze wykorzystanie parametrów przy częstej pracy w maksymalnym punkcie obciążenia silnika. Samochody te są z reguły wyposażone w bardzo wysilone jednostki napędowe, z wysokowydajnymi turbosprężarkami, których zakres pracy przekracza 1,5 Bar, a sięga 2,5 Bar, a nawet 3 Bar. Przy takich silnikach, wyjątkowo ważną rzeczą, jest szczelność układu dolotowego, tak by nie było w nim spadku ciśnienia, i aby przez cały czas była do wykorzystania pełna moc silnika. Oczywiście przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa dla silnika i osprzętu przed przeładowaniem, czyli nadmiernym wzrostem ciśnienia w układzie dolotowym.

Pomimo, że efekt akustyczny, jaki wydaje zawór upustowy, jest efektem ubocznym jego pracy, to jest również jego najbardziej charakterystyczną rzeczą, którą każdy jest w stanie rozpoznać, i dla każdego miłośnika samochodów, bardzo przyjemną.

Link to comment
Share on other sites

Czyli z tego wynika, że samochody z turbo są najszybsze zimą, bo jest więcej tlenu w litrze powietrza ?

 

To dlatego fińscy kierowcy są najszybsi, że tam jest najzimniej ???

 

Proszę o odpowiedź fachowców.

 

oczywiście ze to prawda! Finowie przywożą powietrez ze sobą i dlatego są najszybsi :twisted:

PZDR!

Link to comment
Share on other sites

Rebel, zadajesz pytania na które odpowiedzi są w FAQ, potem wklejasz jakiś tekst odpowiadając sam sobie a teraz piszesz coś bez sensu o fińskich kierowcach - czy Ty się aby dobrze czujesz? Zmierz temperaturę może masz gorączkę i Tobie się przyda coś chłodnego na czoło zamiast Twojej turbosprężarce :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...