Skocz do zawartości

Ile Nm przy dokręcaniu nakrętek?


garner

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pytanie dosyć proste lecz ostatnio dość sporo różnych opinii słyszałem co do dokręcania kół. Ile Nm do Imprezy hawkeye? Wstępnie myślałem o ~110Nm lecz ostatnio słyszałem, że 120 nie zaszkodzi, nie chce przesadzić lub dokręcić za słabo.

 

Dzięki serdeczne za odpowiedź, pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dzisiaj zmieniałem kółka i moja informacja o momencie 90Nm dla Subaru bardzo Pana zdziwiła...powiedział, że dokręci z taką siłą (w końcu ustaliliśmy 95Nm), ale uważa że to zdecydowanie dla ALU za mało (mówił, że zazwyczaj dokręca siłą 130Nm).

Ach ci fachowcy icon_rolleyes.gif Jak masz hawkeye'a (a widzę, że masz icon_wink.gif ), to w instrukcji zalecany moment dokręcenia nakrętek wynosi 88-98 Nm :idea: Ja dokręcam z momentem 97 Nm i jest OK, więc nic się ni obawiaj icon_cool.gif

 

Ach te tabelki. ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a, i jeden szczegół, bo to też istotne - dokręcałem zawsze w jeden konkretny sposób:

kolejnosc-przykrecania.jpg

 

kilka osób mi wmawiało, że to bez znaczenia, natomiast ci którzy mnie tego nauczyli mówią, że to dość istotne i zasadniczo nie powinno się dokręcać w inny sposób - tylko co 2 śrubę.

Edytowane przez siewcu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stal na 100, alu na 120 (tak uniwersalnie bez aptekarstwa). Krzyżowo to tak na wszelki wyp jak by felga ciężko wchodziła na piastę żeby jej nie skantowało. Jak fela siada luźno do tarczy ham to krzyżowo możesz sobie podarować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dokręcamy "co drugą śrubę". 126Nm.

Ale to tak bo tak? :mrgreen:

Nawet jeśli instrukcja czy manual mówi inaczej?! :P

 

 

Tak mnie uczono, mój mechanik też to potwierdził. Nie mam jakichś twardych dowodów, nie czytałem rozdziału z manuala o dokręcaniu nakrętek. Wydaje się, że jak we wszystkim należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie przesadzać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a mnie ostatnio rozśmieszył argument, że jeśli się dużo pracuje jednym kluczem udarowym to się go zna i ma się wyczucie jak mocno dokręcać koła...

 

Przy względnie stałych warunkach pracy - ciśnienie, rodzaj pistoletu i jego nastawy, czyste, nasmarowane gwinty - jest to prawa. Mój na "pierwszym biegu" wali przy dokręcaniu ok 100-110 Nm. Sprawdzone nieraz dynamometrem. Porządnym, z certyfikatem kalibracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a mnie ostatnio rozśmieszył argument, że jeśli się dużo pracuje jednym kluczem udarowym to się go zna i ma się wyczucie jak mocno dokręcać koła...

 

Przy względnie stałych warunkach pracy - ciśnienie, rodzaj pistoletu i jego nastawy, czyste, nasmarowane gwinty - jest to prawa. Mój na "pierwszym biegu" wali przy dokręcaniu ok 100-110 Nm. Sprawdzone nieraz dynamometrem. Porządnym, z certyfikatem kalibracji.

 

ale to nie trzeba w takim razie znać klucza - tylko że na przykład nie widziałem jeszcze, żeby ktoś patrzył na ciśnienie w zbiorniku - czy jest 8 bar czy 4 bar to wg mechanika i tak dokręci tak samo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, fachowcy z wulkanizacji zawsze na wszystko mają złoty środek wyuczony w zawodówce.

 

Np. Ciśnienie w kołach zawsze do każdego samochodu 2,2-2,3 niezależnie od tego czy to koło w Prosiaku, gdzie mięsa trzeba szukać z lupą czy Explorer z pół metrem mięsa na feldze. Po co sprawdzać zalecenia producenta. Najwyżej klient przetnie oponę w dziurze i przyjedzie po nową. Ręcę opadają. :facepalm:    

Edytowane przez Helmut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

czy jest 8 bar czy 4 bar to wg mechanika i tak dokręci tak samo

 

4 bary to zdecydowanie za mało klucz jest praktycznie mało wydajny ,raczej powinni mieć reduktory ciśnienia a nie prosto do zbiornika ;)

Ja mam ustawione 10 na kompresorze a zespół przygotowania powietrza  na 6.3 -6.5

 

Koła dokręcam na oko 100Nm ;)

 

Faktycznie nie raz jak ktoś dowali śruby ,czy nakrętki w koła to jest problem z odkręceniem ,gan na 1/2 nie daje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...