garner Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Witam, Pytanie dosyć proste lecz ostatnio dość sporo różnych opinii słyszałem co do dokręcania kół. Ile Nm do Imprezy hawkeye? Wstępnie myślałem o ~110Nm lecz ostatnio słyszałem, że 120 nie zaszkodzi, nie chce przesadzić lub dokręcić za słabo. Dzięki serdeczne za odpowiedź, pozdrawiam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
zubru Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 zalezy czy nakrętki aluminiowe Link to comment Share on other sites More sharing options...
garner Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Żadnego aluminium, nakrętki stalowe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayo Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 kiedys dokrecalem na 120, teraz na 114, ale cos mi sie zdaje, ze wszystko miedzy 110 i 120 bedzie ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Według danych moment dokręcania nakrętek stalowych i aluminiowych jest taki sam,wynosi 78-98Nm we wszystkich modelach prócz Justy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmo Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Mój wulkanizator ma tabelkę, według której dla hawkeye'a jest przewidziane 100Nm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Dzisiaj zmieniałem kółka i moja informacja o momencie 90Nm dla Subaru bardzo Pana zdziwiła...powiedział, że dokręci z taką siłą (w końcu ustaliliśmy 95Nm), ale uważa że to zdecydowanie dla ALU za mało (mówił, że zazwyczaj dokręca siłą 130Nm). Ach ci fachowcy Jak masz hawkeye'a (a widzę, że masz ), to w instrukcji zalecany moment dokręcenia nakrętek wynosi 88-98 Nm Ja dokręcam z momentem 97 Nm i jest OK, więc nic się ni obawiaj Ach te tabelki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siewcu Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 mnie uczono, że 90-110. zawsze dokręcałem na 100-110 max i nigdy się nic nie odkręciło. Link to comment Share on other sites More sharing options...
garner Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Przyjmę 100Nm w takim razie, dziś słyszałem nawet o 130 od pewnego "speca" więc lepiej jeśli sam ten klucz do ręki złapie i to dokręcę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siewcu Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 (edited) a, i jeden szczegół, bo to też istotne - dokręcałem zawsze w jeden konkretny sposób: kilka osób mi wmawiało, że to bez znaczenia, natomiast ci którzy mnie tego nauczyli mówią, że to dość istotne i zasadniczo nie powinno się dokręcać w inny sposób - tylko co 2 śrubę. Edited March 16, 2015 by siewcu Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazi_piotrek Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Dokręcamy "co drugą śrubę". 126Nm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Dokręcamy "co drugą śrubę". 126Nm. Ale to tak bo tak? Nawet jeśli instrukcja czy manual mówi inaczej?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MATRIX Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Stal na 100, alu na 120 (tak uniwersalnie bez aptekarstwa). Krzyżowo to tak na wszelki wyp jak by felga ciężko wchodziła na piastę żeby jej nie skantowało. Jak fela siada luźno do tarczy ham to krzyżowo możesz sobie podarować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon WRC Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 W bagażniku klucz dynamometryczny wozicie? . Ja tam zawsze przykręcam na "wyczucie" i jeszcze nigdy nic się nie odkręciło. Natomiast irytują mnie "fachowcy" w warsztatach, którzy kluczem pneumatycznym walą ile się da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siewcu Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 a mnie ostatnio rozśmieszył argument, że jeśli się dużo pracuje jednym kluczem udarowym to się go zna i ma się wyczucie jak mocno dokręcać koła... Link to comment Share on other sites More sharing options...
akir Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Klucz pneumatyczny tez ma regulacje. Sruby nakrętki dokreca sie w zależności od klasy. Nie do marki samochodu Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazi_piotrek Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Dokręcamy "co drugą śrubę". 126Nm. Ale to tak bo tak? Nawet jeśli instrukcja czy manual mówi inaczej?! Tak mnie uczono, mój mechanik też to potwierdził. Nie mam jakichś twardych dowodów, nie czytałem rozdziału z manuala o dokręcaniu nakrętek. Wydaje się, że jak we wszystkim należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie przesadzać Link to comment Share on other sites More sharing options...
filester Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 a mnie ostatnio rozśmieszył argument, że jeśli się dużo pracuje jednym kluczem udarowym to się go zna i ma się wyczucie jak mocno dokręcać koła... Przy względnie stałych warunkach pracy - ciśnienie, rodzaj pistoletu i jego nastawy, czyste, nasmarowane gwinty - jest to prawa. Mój na "pierwszym biegu" wali przy dokręcaniu ok 100-110 Nm. Sprawdzone nieraz dynamometrem. Porządnym, z certyfikatem kalibracji. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 W bagażniku klucz dynamometryczny wozicie? Tak. Masz z tym jakiś problem ? , Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Cybel zacytował instrukcję obsługi, ale i tak wszyscy wiedzą lepiej, a najlepiej zawsze wiedzą fachowcy z wulkanizacji, dokręcający udarem na 150. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siewcu Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 a mnie ostatnio rozśmieszył argument, że jeśli się dużo pracuje jednym kluczem udarowym to się go zna i ma się wyczucie jak mocno dokręcać koła... Przy względnie stałych warunkach pracy - ciśnienie, rodzaj pistoletu i jego nastawy, czyste, nasmarowane gwinty - jest to prawa. Mój na "pierwszym biegu" wali przy dokręcaniu ok 100-110 Nm. Sprawdzone nieraz dynamometrem. Porządnym, z certyfikatem kalibracji. ale to nie trzeba w takim razie znać klucza - tylko że na przykład nie widziałem jeszcze, żeby ktoś patrzył na ciśnienie w zbiorniku - czy jest 8 bar czy 4 bar to wg mechanika i tak dokręci tak samo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmut Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 (edited) Panowie, fachowcy z wulkanizacji zawsze na wszystko mają złoty środek wyuczony w zawodówce. Np. Ciśnienie w kołach zawsze do każdego samochodu 2,2-2,3 niezależnie od tego czy to koło w Prosiaku, gdzie mięsa trzeba szukać z lupą czy Explorer z pół metrem mięsa na feldze. Po co sprawdzać zalecenia producenta. Najwyżej klient przetnie oponę w dziurze i przyjedzie po nową. Ręcę opadają. Edited March 16, 2015 by Helmut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayo Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 (edited) a najlepszy moment z jakim nalezy dokrecac kolo jest zgodny z zasada TAF tight as fcuk Edited March 16, 2015 by Ayo Link to comment Share on other sites More sharing options...
gourmet Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 W bagażniku klucz dynamometryczny wozicie? . Baa, przecież był forumowy zakup kluczy i nasadek. Ja też wożę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesiek79 Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 czy jest 8 bar czy 4 bar to wg mechanika i tak dokręci tak samo 4 bary to zdecydowanie za mało klucz jest praktycznie mało wydajny ,raczej powinni mieć reduktory ciśnienia a nie prosto do zbiornika Ja mam ustawione 10 na kompresorze a zespół przygotowania powietrza na 6.3 -6.5 Koła dokręcam na oko 100Nm Faktycznie nie raz jak ktoś dowali śruby ,czy nakrętki w koła to jest problem z odkręceniem ,gan na 1/2 nie daje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now