siner Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 Cześć, jakiś czas temu postanowiłem sprawdzić się jako mistrz kierownicy, zakupiłem starego Nissana Micre 1.3 odrobione przygotowanego do motr sportu i średnio nadającego się do jazy w trasę. Chwiałbym czasami wziąć udział nie tylko w lokalnych pojeżdzawkach i przewieść auto na przyczepie gdzieś dalej. Masa własna pojazdu to 805kg. Zgłębiając temat w internecie trochę zgłupiałem bo znalazłem opinie, że mogę spokojnie przewozić samochód bez dodatkowych uprawnień na przyczepie dwu-osiowej jeśli cały zestaw nie będzie przekraczał 3500kg. A z drugiej strony też czytałem, że powinienem mieć uprawnienia B+E. Może ktoś z was miał podobny problem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 że powinienem mieć uprawnienia B+E. Tak. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Giechu Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 (edytowane) Możesz też przewozić na samochodzie lawecie o DMC 3,5 tony, który można sobie wynająć na czas pojeżdżawki. mogę spokojnie przewozić samochód bez dodatkowych uprawnień na przyczepie dwu-osiowej Dla uściślenia- jeśli osie w przyczepie są od siebie w odległości nie większej niż 1 metr (większość lawet) jest to przyczepa jednoosiowa. Edytowane 17 Września 2014 przez Giechu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dymian Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 Oczywiście masa zestawu ale według DMC w dowodach auta i przyczepki. Czyli w praktyce będzie Ci ciężko zorganizować przyczepkę, która będzie miała niskie DMC przykładowo jakieś 1300kg (minus jej masa własna wychodzi Ci na micrę idealnie z mini zapasem). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Giechu Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 (edytowane) edit: mój błąd Edytowane 17 Września 2014 przez Giechu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gforce Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 kup sobie sztywny hol Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIG J Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 Prawo mówi jasno : kierowca posiadający prawo jazdy kat. B może prowadzić pojazd lub zespół pojazdów o masie DMC do 3500Tony, pod warunkiem że dmc przyczepy jest równe lub mniejsze niż masa rzeczywista auta ciągnącego a całość nie przekracza 3.5t. Ja pomykam forkiem 2.0D który waży 1500 a dmc ma 2050kg ,lawetke mam 1380 dmc (ładowność 950 kg ) całość waży 3430kg DMC i nie ma problemu , zero viatola i samo B. A trochę kontroli już miałem i nikt się nie czepiał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Simpson Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 Dla uściślenia- jeśli osie w przyczepie są od siebie w odległości nie większej niż 1 metr (większość lawet) jest to przyczepa jednoosiowa.Już nie, ale to tak naprawdę nie ma znaczenia. To był głupi przepis, bo przy osi wielokrotnej musisz mieć wszystkie opony jednakowe, czyli w przypadku kapcia i nietypowego bieżnika możesz szukać sponsora na cztery sztuki. Jeśli chodzi o Twoje pytanie - dużo zależy od pojazdu ciągnącego, a dokładnie od jego masy całkowitej (znajdziesz ją w dowodzie rejestracyjnym pod rubryczką F1). SUMA MAS CAŁKOWITYCH zestawu na prawo jazdy kat.B nie może przekraczać 3500kg. Dla przykładu ja mam F1 1820kg, więc odejmując to od 3500kg zostaje nam 1680kg masy całkowitej przyczepy, którą mogę targać. Jeśli masz podobnie, musisz poszukać lawety lub innej nadającej się do tego celu przyczepy, która będzie miała DMC 1600kg. Ale ale... Bardzo ważne jest również to, ile Twój samochód ma "na haku", czyli zaglądasz w rubryczkę O2. Ja mam akurat 1600kg. Ten parametr jest tym większy, im większa jest masa pojazdu (ciągnika) - cięższy pojazd może więcej ciągnąć, to logiczne. Teraz żeby trochę skomplikować : masa całkowita przyczepy, to jej masa własna plus ładunek, czyli: jeżeli laweta waży średnio 650kg, to możesz przewieźć auto o masie 950kg. Niestety najczęściej lawety rejestrowane są na 2000 lub 2500kg, czyli podlega to już pod kat.E i ViaToll. Pamiętajcie, że masa pojazdu ciągnącego musi być w stosunku 1,33 do masy przyczepy, ale o tym przepisie rzadko kiedy wie nawet Inspekcja Ruchu Drogowego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hugo Opublikowano 17 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2014 Tutaj akurat jest sprzeczność przepisów. Z jednej strony można na kat. B ciągnąć zestaw o DMC do 3,5T, ale z drugiej kat.B uprawnia do ciągnięcia przyczepki lekkiej do 750kg DMC. I w razie kontroli wszystko zależy, którą nogą wstał policjant. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rybek Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Warto sobie poczytać w tym linku. Jest nawet kalkulator :-) http://www.oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Simpson Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Tutaj akurat jest sprzeczność przepisów. Z jednej strony można na kat. B ciągnąć zestaw o DMC do 3,5T, ale z drugiej kat.B uprawnia do ciągnięcia przyczepki lekkiej do 750kg DMC. I w razie kontroli wszystko zależy, którą nogą wstał policjant. Tutaj nie ma sprzeczności. Przyczepa lekka do 750kg owszem. Powyżej przyczepa wyposażona w hamulec najazdowy. Jest nawet jeden wyjątek: kiedy masz auto o DMC 3500kg możesz ciągnąć przyczepę lekką, czyli masa zestawu 4250kg. Warto sobie poczytać w tym linku. Jest nawet kalkulator :-) http://www.oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa Właśnie nie zdążyłem zapodać tej strony Bardzo dobrze wyjaśnia zagadnienia odnośnie ciągnięcia przyczep. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
siner Opublikowano 18 Września 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Dzięki, na tej stronie jest to fajnie wyjaśnione Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qlesh Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 (edytowane) Jeśli mogę się wtrącic...Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdamiArt. 6, ust. 1, pkt 6Prawo jazdy kat. B stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocyklab ) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiejc) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2d) pojazdami określonym dla prawa jazdy kategorii AMArt. 6, ust. 2 mówi, że:Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t może kierowac osoba, która zdała częsc praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.Tak więc można prowadzic, mając kat. B, zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 t i nie większej niż 4250 kg (samochód osobowy i przyczepa inna niż lekka), jeżeli masz wbity w prawie jazdy kod 96. W/w egzamin wygląda tak jak egz na kat. B+E, z tym, że nie musisz robic żadnego kursu, idziesz do WORD, zdajesz egz. i po pewnym czasie otrzymujesz dokument prawa jazdy z wbitym na rewersie kodem 96.Przyczepa lekka - przyczepa, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. Edytowane 18 Września 2014 przez Qlesh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sjak Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 (edytowane) Uściślijmy: tak jest w przypadku, gdy dmc przyczepy przekracza 750 kg (inna niż lekka). Jeśli masz np samochód o dmc 3,5 t oraz przyczepę lekką, żadnych dodatkowych wpisów nie potrzebujesz Edytowane 18 Września 2014 przez sjak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qlesh Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 (edytowane) Co zdaje się w przypadku lawet ma miejsce zawsze Poza tym o tym, o czym pisze kolega Simpson (stosunek dmc pojazdu ciągnącego i dmc przyczepy, 1,33:1,00) wbrew pozorom policja często wie. Edytowane 18 Września 2014 przez Qlesh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dzioba Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Troszke to się pozmieniało od stycznia 2014. Obecnie na prawojazdy B mozna prowadzic zestaw do 4250kg w całej europie. Sa pewne wymogi. W Polsce i jedynie w Polsce wymagany jest kurs praktyczny wbity do prawa jazdy. Na pewnych odcinkach dróg szybkiego ruchu jest obowiązkowy vaitool Holownik musi miec oczywiscie wbita w dowodzie max dopuszczalna mase ciagnietej przyczepy i przyczepa musi spelniac te warunki. Obowiazuje ograniczenie przedkosci dla zestawu przekraczajacego 3,5t (we Francji 90km/h a we Wloszech 80 km/h w Polsce chyba 80 ale nie jestam pewien) Zniesiony zostal obowiazek dociazania ciagnika do wartosci rownej dopuszczalnej masie przyczepy. Dostepne lawety pozwalaja przy dobrych wyliczankach transportowac auto do 1600kg. Przyklad SFD dopuszczalna masa calkowita 2050kg dozwolona przyczepa 2000kg masa własna lawety nawet poniżej 400kg. Przeważnie jednak takie lawety sa dosc drogie a normalna wazy 500 do 600kg Wypatroszony pojezdzawkowoz miesci sie raczej w 1400kg. Przyklad nie wypatroszony STI lanos to 1500kg a wypatroszony civic zelazko to 800kg. stosunek dmc pojazdu ciągnącego i dmc przyczepy, 1,33:1,00) to nie jest aktualne i nigdy nie było choć widziałem takie wpisy na blogach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASTO Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 W zeszłym tygodniu w AS. było 4 str. o przepisach i ogólnie to jeden wielki bajzel! Przepisy często są sprzeczne z rozporządzeniami tj. między innymi. z dmc 1,33 które niby obowiązuje... Ja patrze na to co jest w dowodzie wpisane: w A6 - 2100dmc (w dowodzie 2000kg przyczepa) ciągam kemping 1700 dmc bo do 4250kg można. Jak holowałem go busem 3500kg to był mandacik 300zł i dalej w drogę.. i tak taniej niż prawko Powyżej 3,5t viatoll na niektórych odcinkach, a jak firmowym jedzie pracownik to tacho! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dymian Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Jak holowałem go busem 3500kg to był mandacik 300zł i dalej w drogę.. i tak taniej niż prawko Jakiś gratis- bo nie powinni dalej puścić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hugo Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Skoro tak to antykiem mogę ciągnąć lawetę? W dowodzie DMC przyczepy 1600kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dzioba Opublikowano 18 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2014 Mnie dupneli we wloszech z przyczepą 2.5t podpieta do forestera 130km/h. Znzczy akurat zona prowadzila. Skonczylo sie na 30€ ale dalej jechalismy 80 przez 700km. Raz sie upieklo zle wiecej nie bede ryzykował Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się