Skocz do zawartości

Subaru Forester [SJ] (MY13=>MY19)


kordynator

Rekomendowane odpowiedzi

 

no to Kolego, albo poczekaj na odpowiedź Dyrekcji i wtedy podejmij decyzję, ale na teraz wygląda, że do zimowych opon Subaru dopuszcza tylko koła 17' - zobacz na swój boczny słupek obok fotela kierowcy, tam "SNOW" jest tylko przy 225/60/17.....

Ta wklejak oznacza ze 225/55R18 jest przewidziane jako rozmiar letni i zimowy, a SNOW przy 225/60R17 oznacza ze ten rozmiar przewidziany jest tylko pod zimówki i nie powinieneś w tym rozmiarze używac letnich opon.

 

 

a skąd wiesz, że nie na odwrót?, tj. że jazda po na zimówkach (po śniegu) tylko na 17', bo to chyba na "chłopski rozum" było by bardziej zrozumiałe, bo wyższa opona mniej podatna na uszkodzenia na muldach itd. więcej miejsca na odprowadzenie śniegu czy na łańcuchy......

poza tym na śnieg dopuszcza (ta wklejka - jak ją nazywasz) index H na opony (210 km/h), a przy 18' nie dopuszcza - więc musisz mieć min V na 240 km/h.... itd. itd. co przy zimówkach jest prawie nie wykonalne, a na pewno nie ma żadnych opony typu premium w tym rozmiarze, co już było prędzej wałkowane...

A co z tymi co mają 17" seryjnie? ;-)

no chyba nie ma takich XT 2014??? a o tym dyskutujemy..., ale rozumiem, że to tylko pytanie retoryczne :)

Edytowane przez Tiger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A 17' A/T można czy nie? :o;)

 

jak znajdziesz z min indeksem H (210 km/h) to tak, ale takich ATeków chyba nie ma? więc raczej nie :( i jak rozumiem indeks H dotyczy tylko zimówek 17', więc w pozostałych przypadkach z indeksem min V (240 km/h), możesz oczywiście się śmiać, ale nie wiem czy POLIZEI będzie też się śmiało? a z drugiej strony ubezpieczyciel będzie się śmiał niemal na pewno w przypadku szkody, którą by miał Ci wypłacić z tego tytułu, np. szkoda z ac z powodu pękniętej opony przy jeździe z prędkością powyżej indeksu opony   :)

Edytowane przez Tiger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

a skąd wiesz, że nie na odwrót?

Bo powiedzmy że ta iwedza jest mi potrzebna zawodowo.

 

 

poza tym na śnieg dopuszcza (ta wklejka - jak ją nazywasz) index H na opony (210 km/h

Ta naklejka służy głównie żebyś wiedział jakie ciśnienie masz pompować, a nie jakie wszystkie rozmiary/indeksy dopuszcza homologacja.

Opony zimowe i całoroczne (te z oznaczeniem M+S) zgodnie z prawem mozna stosować z niższym indeksem prędkości niż homologowane dla pojazdu opony letnie!

Czyli jezeli seryjnie jest 225/55R18 mamy z indeksem V to spokojnie na zimę możesz założyć takie z indeksem V, ale i H, T, S, R, Q. Indeks Q( 160) jest najniższym prawnie dopuszczonym. Jedynie zgodnie z prawem jak masz ten niższy indeks to powinieneś mieć zrobiona wlepkę ostrzegajaca o niższym indeksie, ale tego praktycznie od wielu lat nikt nie robi (panie, była, ale włąsnie sie odkleiła ;) )

Indeksem którego nie wolno obniżac niezależnie od typu opon jest indeks nośności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Skoro zawodowo się tym zajmujesz, to może podaj podstawę prawną (pewnie to dla Ciebie żaden kłopot) swoich twierdzeń, pewnie wielu się to przyda / lub pomoże przy wyborze felg / opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Skoro zawodowo się tym zajmujesz, to może podaj podstawę prawną (pewnie to dla Ciebie żaden kłopot) swoich twierdzeń, pewnie wielu się to przyda / lub pomoże przy wyborze felg / opon.

Jest to zapisane w PRD + Dyrektywa 92/23/EWG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no Kolego znawco tematu, jesteś bardzo pomocny....

skoro się tym zawodowo zajmujesz i takie mocne stwierdzenia artykułujesz, wskazujące że posiadasz dokładną wiedzę w tym temacie, to może mógłbyś podać dokładniejsze podstawy, jaki konkretny artykuł itp, przecież dla fachowca to nie powinien być problem czy duży nakład pracy, a dla kogoś nie zaznajomionego z tematem to na prawdę wyzwanie coś takiego znaleźć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam, że jedyne dostępne AT (Yokohama) w rozmiarze 225/60r17 mają właśnie indeks prędkości H :). Jeśli chodzi o przepisy, to DYREKTYWA RADY 92/23/EWG mówi, że:

"Kada opona, w którpojazd jest zwykle wyposaony musi posiadasymbol kategorii prdkoci (patrz ppkt 2.29 załącznika II) zgodny z maksymalnprdkocikonstrukcyjnpojazdu (zgłoszonprzez producenta pojazdu) lub zestawieniem nonoci/prdkoci (patrz ppkt 2.30 załącznika II).

Powyszy warunek nie stosuje si:
w przypadku jednostek zapasowych do czasowego zastosowania, do których stosuje si
ppkt 3.8;

w przypadku pojazdów zazwyczaj wyposaonych w zwykłe opony i okolicznociowo wyposaonych w opony niegowe.

Jednake, w tym przypadku symbol kategorii prdkoci opon niegowych musi odpowiadaprdkoci albo wikszej od maksymalnej prdkoci konstrukcyjnej pojazdu (zgłoszonej przez producenta pojazdu), albo nie mniejszej ni160 km/h (lub obu).

Niemniej, jeeli maksymalna prdkość konstrukcyjna pojazdu (zgłoszona przez producenta pojazdu) jest wiksza niprdkość odpowiadajca symbolowi kategorii prdkoci opon niegowych, wewntrz pojazdu w widocznym, dobrze widzialnym miejscu musi byumieszczona nalepka ostrzegawcza o maksymalnej prdko- ci, okrelajca maksymalnprdkość opon niegowych. "

 

Czyli zimówki mogą być wolniejsze, ale praktyka mówi, że nie ma co przesadzać, bo w mocnym aucie wolne opony długo nie pożyją. Jako zimowe kwalifikują się też zwykle opony terenowe at i mt bo praktycznie wszystkie mają oznaczenie M+S.

Edytowane przez Alfik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no Kolego znawco tematu, jesteś bardzo pomocny....

skoro się tym zawodowo zajmujesz i takie mocne stwierdzenia artykułujesz, wskazujące że posiadasz dokładną wiedzę w tym temacie, to może mógłbyś podać dokładniejsze podstawy, jaki konkretny artykuł itp, przecież dla fachowca to nie powinien być problem czy duży nakład pracy, a dla kogoś nie zaznajomionego z tematem to na prawdę wyzwanie coś takiego znaleźć...

Mniej sarkazmu czasami wychodzi na lepsze. Pragrafów na pamięc sie nie uczę. Dwie minuty z google:

Rozporzadzenie Ministra infrastrutury z nia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów.

Rozdziła 2 paragraf 10 punkt 5a

 

Druga podstawę (unijną) podałem wczesniej - ale po co czytać skoro inni podadzą na talerzu :unsure:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a skąd wiesz, że nie na odwrót?

Bo powiedzmy że ta iwedza jest mi potrzebna zawodowo.

 

 

jak cytowane przez Ciebie podstawy prawne mają potwierdzać tą wypowiedź? - sorki za sarkazm, na prawdę mi nie o to chodzi :(

Edytowane przez Tiger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jak cytowane przez Ciebie podstawy prawne mają potwierdzać tą wypowiedź?

Ale podstawy prawne do czego - do naklejki informującej jakie ciśnienie masz stosować?

Wszyscy producenci samochodów opisują to w ten sam sposób - jeżeli opisany jest rozmiar bez zadnych odadtków to mozesz stosowac go z dowolnym bieznikiem (lato, zima, terenowy itd.) Jeżeli masz rozmiar dodatkowy (zazwyczaj mniejszy) z opisem M+S lub Snow to oznacza ze może byc używany ale tylko do opon zimowych (M+S)

 

I do tego nie ma żadnych podstaw prawnych - tak po prostu jest na 100%

 

Natomiast producent pojazdu nie może narzucić Ci wyboru indeksu prędkości opon zimowych - tak więc spokojnie można zakąłdać nawet te z indeksem Q jeżeli zachodzi taka potrzeba. Te niskie indeksy maja opony typowo śniegowe i kolcowane. W takiej Skandynawi to raczej ciężko o coś z indeksem wyższym niż R i to w rozmiarach jak nawet do STi czy jeszcze szerszych z niskim profilem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

jak cytowane przez Ciebie podstawy prawne mają potwierdzać tą wypowiedź?

Ale podstawy prawne do czego - do naklejki informującej jakie ciśnienie masz stosować?

Wszyscy producenci samochodów opisują to w ten sam sposób - jeżeli opisany jest rozmiar bez zadnych odadtków to mozesz stosowac go z dowolnym bieznikiem (lato, zima, terenowy itd.) Jeżeli masz rozmiar dodatkowy (zazwyczaj mniejszy) z opisem M+S lub Snow to oznacza ze może byc używany ale tylko do opon zimowych (M+S)

 

I do tego nie ma żadnych podstaw prawnych - tak po prostu jest na 100%

 

Natomiast producent pojazdu nie może narzucić Ci wyboru indeksu prędkości opon zimowych - tak więc spokojnie można zakąłdać nawet te z indeksem Q jeżeli zachodzi taka potrzeba. Te niskie indeksy maja opony typowo śniegowe i kolcowane. W takiej Skandynawi to raczej ciężko o coś z indeksem wyższym niż R i to w rozmiarach jak nawet do STi czy jeszcze szerszych z niskim profilem.

 

 

skąd Ty takie wiadomości bierzesz?

 

np. w przypadku homologacji unijnej jest to obowiązkowe, zarówno o indeks prędkości opon,  pkt. 6.6.1, informacja o zalecanym ciśnieniu powietrza w oponach pkt. 6.6.3, nic Kolego lukass nie dzieję się bez urzędników i podstawy prawnej :)

 

DYREKTYWA 2007/46/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

np. w przypadku homologacji unijnej jest to obowiązkowe, zarówno o indeks prędkości opon, pkt. 6.6.1, informacja o zalecanym ciśnieniu powietrza w oponach pkt. 6.6.3, nic Kolego lukass nie dzieję się bez urzędników i podstawy prawnej

To sa wymogi homologacyjne. Ile razy mozna pisac i podawać źródła prawne ( krajowe jak i unijne) że indeks prędkości z homologacji dotyczy tylko opony letniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież nie o to pytałem,

 

chodziło mi o to skąd wiesz, Twój cytat "Ta wklejak oznacza ze 225/55R18 jest przewidziane jako rozmiar letni i zimowy, a SNOW przy 225/60R17 oznacza ze ten rozmiar przewidziany jest tylko pod zimówki i nie powinieneś w tym rozmiarze używac letnich opon." czy o tym:  że oznaczenie SNOW na 'wklejce" mówi o tym, że tylko na tym rozmiarze można używać opon zimowych,

 

i do tego prosiłem o podstawę prawną.. bo Twoja wiedza w tym temacie chyba z czegoś się wzięła, a ja tego nie wiem i dlatego pytam, co w tym dziwnego?

 

a co do indeksu prędkości na oponie zimowej, to jak wyżej cytują - ten obniżony do 160 km/h - wolno stosować tylko przy oponach zimowych stosowanych okazjonalnie, a niektórych krajach np. alpejskich jest obowiązek stosowania opon zimowych przez określony czas, więc skoro jest tak to okazjonalne używanie odpada i wracamy do punktu wyjścia.

 

Ponadto, a co chyba jest najważniejsze, nie po to się kupuje Forka XT, żeby oponami w sposób moim zdaniem niebezpieczny, ograniczać jego prędkość maksymalną do 160 km/h.

Edytowane przez Tiger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ja również zastanawiam się nad oponami do Forka XT, tyle że zamierzam kupić felgi od XV i opony w odpowiednim rozmiarze na zimę. Moją uwagę przykuły 2 modele - Yokohama W Drive i Nokian WR SUV 3. Ktoś coś słyszał o tych oponach? Polecacie może coś od siebie Panowie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam te Nokiany i przetestowałem je w mocno zimowych warunkach w Dolomitach. Nie mam zastrzeżeń.  :)

Felgi kupiłem używane, ale oryginalne Subaru 17 cali, więc odpadł też problem dwóch kompletów nakrętek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

chodziło mi o to skąd wiesz, Twój cytat "Ta wklejak oznacza ze 225/55R18 jest przewidziane jako rozmiar letni i zimowy, a SNOW przy 225/60R17 oznacza ze ten rozmiar przewidziany jest tylko pod zimówki i nie powinieneś w tym rozmiarze używac letnich opon." czy o tym: że oznaczenie SNOW na 'wklejce" mówi o tym, że tylko na tym rozmiarze można używać opon zimowych, i do tego prosiłem o podstawę prawną.. bo Twoja wiedza w tym temacie chyba z czegoś się wzięła,

Wklejka nie jest definiowana zadnym prawem, każdy producent robi taką jaką potrzebuje, ale z doświadczenia zawodowego wiem że jest tak jak napisałem - jak nie wierzysz dopytaj w SIP.

 

 

to jak wyżej cytują - ten obniżony do 160 km/h - wolno stosować tylko przy oponach zimowych stosowanych okazjonalnie,

Te "okazjonalnie" to niezbyt idealne tłumaczenie tej dyrektywy. Lepiej przeczytaj krajowe rozporzadzenie które podałem bo trafniej oddaje sens, a i jest nadrzędne względem dyrektywy EU.

 

 

Ponadto, a co chyba jest najważniejsze, nie po to się kupuje Forka XT, żeby oponami w sposób moim zdaniem niebezpieczny, ograniczać jego prędkość maksymalną do 160 km/h.

I nikt Ci nie każe takich stosować, są natomiast tacy którzy potrzebuja takich opon i najważniejsze ze jest to prawnie dopuszczone. Dzieki temu dopuszczeniu możesz szukać opon 225/55R18 z indeksem H których wybór jest duuuuuuzo większy niż tych z V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już kupiłem stalowe 17 od VX i zimówki Bridgestone (indeks H jednak...). Bez czujników, ale uniwersalne były oferowane z 850 za 4. Czujników wolę poszukać w Warszawie, bo zdalnie (z 300km) nie da się ich zaprogramować jako klonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

chodziło mi o to skąd wiesz, Twój cytat "Ta wklejak oznacza ze 225/55R18 jest przewidziane jako rozmiar letni i zimowy, a SNOW przy 225/60R17 oznacza ze ten rozmiar przewidziany jest tylko pod zimówki i nie powinieneś w tym rozmiarze używac letnich opon." czy o tym: że oznaczenie SNOW na 'wklejce" mówi o tym, że tylko na tym rozmiarze można używać opon zimowych, i do tego prosiłem o podstawę prawną.. bo Twoja wiedza w tym temacie chyba z czegoś się wzięła,

Wklejka nie jest definiowana zadnym prawem, każdy producent robi taką jaką potrzebuje, ale z doświadczenia zawodowego wiem że jest tak jak napisałem - jak nie wierzysz dopytaj w SIP.

 

 

to jak wyżej cytują - ten obniżony do 160 km/h - wolno stosować tylko przy oponach zimowych stosowanych okazjonalnie,

Te "okazjonalnie" to niezbyt idealne tłumaczenie tej dyrektywy. Lepiej przeczytaj krajowe rozporzadzenie które podałem bo trafniej oddaje sens, a i jest nadrzędne względem dyrektywy EU.

 

1. Dopytałem w SIP, w dziale pytań do Dyrekcji i Dyrekcja ma inne zdanie niż Ty, indeks V na 18' i indeks H na 17' oba przy oponach zimowych

2. Co do wyższości prawa, to już niemal na pewno nie masz racji, bo zdaje się jest dokładnie na odwrót, wiem e Wikipedia to nie źródło prawa, ale najłatwiej zacytować:

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_pierwsze%C5%84stwa_prawa_wsp%C3%B3lnotowego

 

 

p.s. i pogadaj sobie z Polizai o polskim tłumaczeniu Dyrektywy unijnej........

Edytowane przez Tiger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

1. Dopytałem w SIP, w dziale pytań do Dyrekcji i Dyrekcja ma inne zdanie niż Ty, indeks V na 18' i indeks H na 17' oba przy oponach zimowych

Widziałem i też dopytałem o to Dyrekcji,  bo jest to niezgodna z prawem interpretacja.

 

 

2. Co do wyższości prawa, to już niemal na pewno nie masz racji, bo zdaje się jest dokładnie na odwrót, wiem e Wikipedia to nie źródło prawa, ale najłatwiej zacytować

Możliwe że masz rację, aczkolwiek nasz krajowy przepis jak i dyrektywa sa niemalże tożsame

 

 

 

i pogadaj sobie z Polizai o polskim tłumaczeniu Dyrektywy unijnej....

Akurat w Niemczech bardzo często zimówki maja dużo nizsze stosowane indeksy niż homologowane lato i o dziwo tam często można znaleźć auta z ostrzegajaca o tym nalepką

 

Ps. Jeżeli byłoby tak jak pisze Dyrekcja to używanie Forka XT w krajach skandynawskich i bałtyckich byłoby praktycznie niemożliwe zgodnie z homologacją, bo na te rynki są sprzedawane opony nordyckie które maja indeksy Q R T. Dostanie opon z wyższym indeksem graniczy z cudem + fakt że te opony (kontynetalne zimówki) najzyczajniej nie dałyby tam często rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...