Skocz do zawartości

OBK 2002 - wielkosc opon


sneer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

chce zmienic opony w outbacku. Wg nalepki na drzwiach i oryginalnego manualu, powinny byc 215/60/16. A z kolei manual dostepny w Internecie dla tego modelu (link gdzies na forum) mowi 225/60/16.

Nokiany Z ktore chce kupic wystepuja tylko w rozmiarze 225/60/16 oraz 215/55/16.

 

Jezdzi ktos OBK z modelu 2000-2004 na 225?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

chce zmienic opony w outbacku. Wg nalepki na drzwiach i oryginalnego manualu, powinny byc 215/60/16. A z kolei manual dostepny w Internecie dla tego modelu (link gdzies na forum) mowi 225/60/16.

Nokiany Z ktore chce kupic wystepuja tylko w rozmiarze 225/60/16 oraz 215/55/16.

 

Jezdzi ktos OBK z modelu 2000-2004 na 225?

 

Moje auto przyjechało na 225/60/16, założyłem zimówki nokiana 215/60/16 i jeździ się znacznie lepiej, więc zakupiłem nokiany letnie również 215/60/16 i juz nie mogę się doczekać jazdy na nich. Rozmiar 225 jest na nasze koleiny bardzo niepraktyczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W UK do wszystkich wersji zakładają 225/55/17 tzw. wielosezonówki. U nas może nie jest najlepsze rozwiązanie ale na pewno sie sprawdza w użytkowaniu. W innym przypadku wątpię aby je zastosowali. Ja zimówki i letnie mam 215/60/16. Większy "balon" trochę pomaga na naszych kochanych drogach. Przy obecnym rozmiarze faktycznie problem kolein zostal mocno ograniczony. :)

Tak czy inaczej przy 215/55/16 masz wyskość opony ( balon ) 118,25 mm a przy 215/60/16 będzie 129 mm. I sam zadecyduj który Ci bardziej odpowiada. Przy "dobrych" drogach i bez jazdy w terenie niższy profil będzie pomagal w zakrętach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej przy 215/55/16 masz wyskość opony ( balon ) 118,25 mm a przy 215/60/16 będzie 129 mm. I sam zadecyduj który Ci bardziej odpowiada. Przy "dobrych" drogach i bez jazdy w terenie niższy profil będzie pomagal w zakrętach.

 

Jeden problem rozwiazany - nie powinno haczyc, przycierac itd. Zdjelo mi swego czasu opone, ktora byla za szeroka - w czasie jazdy uszlo powietrze i wystajacy kawalek wahacza 'obral' bieznik, troche sie tego boje.

Druga rzecz ktora mnie meczy, to prowadzenie auta. Nie przeszkadza mi chodzenie po koleinach, przy takich profilach roznica nie bedzie duza. Bardziej interesuje mnie precyzja prowadzenia ktora drastycznie spada z kazdym centymetrem w szerokosci. Teraz mam zalozone zimowe 205/60/16 i jest znacznie lepiej niz sie spodziewalem po duzym i ciezkim aucie.

Upieram sie na te Nokiany, bo przemawia do mnie firma (mialem dwa rozne komplety nokianow i obydwa byly bardzo dobre) ale tez wysoki indeks predkosci (W) i nosnosci (102 dla 225/55/16).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem obie wersje wejdą na pewno. To praktycznie taka sama wysokość opony 129 mm / 123,75mm. Różnica 5 mm nie powinna być problemem. Moim zdaniem szersze bedą lepsze pod warunkiem nie katowania auta w terenie. OBK to duża buda i na zbyt wąskich może trochę dzwinie :lol: wygładać i na zakrętach też bedzie gorzej trzymał. Jak każdy duży kombiak ma pewne skłonności do wychylania na boki a niższy profil dodatkowo je ograniczy.

Z tą precyzją prowadzenia to trudno misię wypowiadać ale nigdy nie miałem takiego odczucia. W moim poprzednim aucie A4'02 zmieniłem fabryczne 15stki na najszersze podane w specyfikacji 235/45/17 i auto zachowywało się rewelacyjnie. Dużo lepiej niż na 15-stkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem obie wersje wejdą na pewno. To praktycznie taka sama wysokość opony 129 mm / 123,75mm. Różnica 5 mm nie powinna być problemem.

 

w srednicy sie podwaja. Przy profilu 225/55 jest mniejsza o 10 mm, przy profilu 225/60 jest wieksza o 12 mm. Faktycznie nie za wiele, ale tez guma jest szersza, wiec moze przycierac.

 

Moim zdaniem szersze bedą lepsze pod warunkiem nie katowania auta w terenie.

 

 

rany, jak sobie wyobrazasz 'katowanie' OBK w terenie? Primo to w terenie w ogole nie robi (bo robi na jedno kolo, w porywach na dwoch), secundo - przy katowaniu OBK straci w trzynascie sekund wszystkie plastiki. Do katowania w terenie mam mocno podlubanego patrola.

 

 

OBK to duża buda i na zbyt wąskich może trochę dzwinie :lol: wygładać i na zakrętach też bedzie gorzej trzymał. Jak każdy duży kombiak ma pewne skłonności do wychylania na boki

 

Wyglad jest absolutnie nieistotny dla mnie, auto ma JEZDZIC. Co do trzymania, to zgoda, ale tylko na suchej nawierzchni, im szersza guma tym wieksze klopoty z aquaplaningiem. Buda malo sie wychyla, bo auto jest dosc twarde na boki z definicji.

co do audi...nie wiem jak w A4, ale w A6 quattro ktorym jezdzilem pojecie 'precyzja prowadzenia' nie istnieje. To auto mowi ze wylatuje z drogi po fakcie. OBK na tych gumach, ktore mam teraz (vanco contact 205/60/16) jest o klase lepsze. Nie chcialbym tego stracic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No może się źle wyraziłem. "Katowanie w terenie " miałem na myśli jazdę po Wrocławiu wisną 2006. :D Mały różnica w rozumieniu "terenu". Nigdy nie brałem pod uwagę aby wjeżdzać OBK tam gdzie można patrolem więc ... stąd małe nieporozumienie.

 

Odnośnie A4 to zauważ, że równica była znacząca między seryjnymi 15-stkami a 17-stkami z szerokimi oponami a nie między ośką A4 a OBK. Tego sie po prostu nie da porównać. :lol:

 

Niektórzy twierdzą że Quattro jest bardzo zliżone w użytkowaniu do AWD w Subaru.

Pod pewnymi względami technicznymi Quattro jest zbudowane podobnie jak AWD w Subaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Primo to w terenie w ogole nie robi (bo robi na jedno kolo, w porywach na dwoch)

Nie wiem jak w automatach, ale na ręcznej skrzyni wyraziłbym sie, ze robi na dwóch w porywach na trzech (chyba, ze tył nie jest zaszperowany, co by zostawiło tylko dwa pracujące koła). No ale nie to jest tematem wątku.

A może kółka do OBK takie jak ma SPEC B.? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet w extremalnych przypadkach jest albo prawy przód i lewy tył lub odwrotnie.

Sam sprawdzałem kilkakrotnie gdy zawisłem na zbyt głebokim śniegu :lol:

 

IMHO to tak nie bedzie dzialac zeby na ukos robilo. Sprzeglo miedzyosiowe elektronicznie dopina i odpina naped kilka razy na sekunde; miedzy kolami z kolei nie ma szpery. W kazdym razie przy zerowej trakcji jest tak, ze kreci sie jedno kolo (np. przod) i w sposob szarpany owym sprzeglem drugie na drugiej osi. A ktore kolo na osi sie kreci to wynika z tego, ktore ma mniejszy opor.

 

takie dopinanie nie robi szczegolnie roboty, auto lepiej wyjezdza jak sie mu kontrole trakcji wylaczy, wtedy rzeczywiscie robia dwa kola.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO to tak nie bedzie dzialac zeby na ukos robilo. Sprzeglo miedzyosiowe elektronicznie dopina i odpina naped kilka razy na sekunde; miedzy kolami z kolei nie ma szpery. W kazdym razie przy zerowej trakcji jest tak, ze kreci sie jedno kolo (np. przod) i w sposob szarpany owym sprzeglem drugie na drugiej osi. A ktore kolo na osi sie kreci to wynika z tego, ktore ma mniejszy opor.

 

takie dopinanie nie robi szczegolnie roboty, auto lepiej wyjezdza jak sie mu kontrole trakcji wylaczy, wtedy rzeczywiscie robia dwa kola.

 

Pomylił Ci sie napęd stosowany w Subaru z Haldexem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Sneer. Proponuje lekturę Autotechniki Motoryzacyjnej nr. 2 z tego roku. Bardzo dużo ciekawych i szczegółowych opisów różych systemów napędu 4x4.

 

a dziekuje, chetnie poczytam. Zasadniczo orientuje sie w napedach 4x4 chyba calkiem niezle (szczegolnie tych 'ciezkich') ale subaru nie znam. Co wiecej trudno znalezc opis napedu subaru szczegolnie mojego outbacka. Szpery ani LSD z tylu na pewno nie ma, bo przy zerowej trakcji krecilyby sie oba. Mam automata, moze ktos mi powie jak dziala u mnie AWD ;-)

 

Jesli pisza mi, ze mam elektronicznie rozdzielany moment miedzy przodem i tylem i jednoczesnie przy utracie trakcji kreci mi sie jedno kolo a drugie przy akompaniamencie try!trytry!trytrytry!try!! dolacza sie i dohamowuje z powodu VDC to mysle - haldex lub cos analogicznego.

 

znalalzem takie cos

 

# VTD AWD (variable torque distribution). New in 2001, VTD transfers powers front to back electronically. The power split is 45/55 front/rear and the rear wheel bias is designed for a more luxury car feel as opposed to the front bias of the Active AWD system. Usually 45/55 front to back split but that varies according to wheel slippage.

 

tak btw, to quattro dopiero od pewnego czasu jest haldex (w audi dopracowany, w volvo - bardzo niedopracowany, stad ten filimik pokazujacy jak cross country nie robi w miejscu gdzie outback daje rade). Kiedys, za dobrych czasow, quattro to byl torsen, zdaje sie ze zostal w najwyzszych modelach audi S

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haldex wystepuje w audi z silnikami poprzecznie umieszczonymi czyli np A3 TT, reszta ma chyba torsena czyli japoński układ produkowany przez firmę gleason w usa. sneer ten hałas to moze jakaś nakładka do układu hamulcowego majaca na celu przychamowywanie niektórych kół?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba nie. u mnie jest sprzeglo wieloplytkowe sterowane elektronicznie, przynajmniej tak w manualu (chyba) wyczytalem. Czyli praktycznie tak jak haldex.

W automacie jest to zrobione inaczej niż w manualach, niemniej ani jedno ani drugie haldexa nie przypomina :) Gdzieś tu było to już poruszane kilka tygodni temu.

VAG stosuje dwa napędy, haldexa oraz torsena. Haldex ma dwie generacje. Pierwsza jest znacznie wolniejsza w działaniu od drugiej. Subaru (przynajmniej te manualne) jest czysto mechanicznym podejściem do tematu bez bzdurnej elektroniki, działa bardzo dobrze :) Wprawdzie szpera z tyłu by się czasem na głębszym śniegu przydała (zaturbione często ją mają), ale i bez niej napęd radzi sobie znacznie lepiej od haldexów. Oczywiście chodzi tu o jazdę po drogach a nie błotnistej mazi o głebokości 0,5 metra i więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Torsen wystepuje w audi z silnikami poprzecznie umieszczonymi czyli np A3 TT, reszta ma chyba torsena czyli japoński układ produkowany przez firmę gleason w usa.

 

Lapsus ;-) W miejsce pierwszego Torsena miał być Haldex jak domniemam ;-)

:oops:

Tak oczywiście masz racje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak btw, to quattro dopiero od pewnego czasu jest haldex (w audi dopracowany, w volvo - bardzo niedopracowany, stad ten filimik pokazujacy jak cross country nie robi w miejscu gdzie outback daje rade). Kiedys, za dobrych czasow, quattro to byl torsen, zdaje sie ze zostal w najwyzszych modelach audi S

 

Torsen III na pewno jest to w S-kach i nowym Q7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w Subaru M/T jest normalny dyferencjał stożkowy z blokadą wiskotyczną, natomiast w A/T dyferencjał planetarny z blokadą sterowaną elektronicznie. W części aut (WRX, Forester, Outback, Legacy 3.0) tylny dyferencjał też posiada blokadę wiskotyczną. Przepraszam, że powtarzam jeśli to już było gdzieś napisane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...