Jump to content

Skąd wziąć prądu?


Basmanek

Recommended Posts

Posted

Chce podłączyć odbiornik prądu powiedzmy do 25A. Najlepiej by było chyba aby ciągnęło prąd z alternatora, z pominięciem aku. Gdzie polecacie sie wpiąć, do czego?

Druga sprawa jak to jest z prądem na akumulatorze, tzn jesli podłączył bym taki odbiornik do aku to go nie rozładuje? Jaki maksymalnie prąd jest podawany na akumulator przez regulator napięcia?

Mowa o Forku SF5

Posted

Nie znam się na tym dlatego się wypowiem... :wink:

Podstawową wartością każdego akumulatora jest jego wydolność prądowa w czasie. Np. 55Ah, czyli taki akumulator poda prąd 1A przez 55 godzin, a potem kaput.

Dotyczy to akumulatora w pełni sprawnego i nowego. Z wiekiem ta wartość się obniża.

Oczywiście z każdego akumulatora można szarpnąć większy prąd ale w proporcjonalnie krótszym czasie. Wątpię żeby 25 A dało się ciągnąć dłużej niż kilka minut.

Nie ma szans na uzyskanie takiego prądu z alternatora. To urządzenie służy do dostarczania prądu dla oświetlenia, elektroniki i zapłonu, no i ładowania akumulatora, czyli na raz chyba kilka A.

Rozruch silnika pożera najwięcej, ale w krótkim czasie, i to z akumulatora. Alternator nie bierze w tym udziału.

 

A teraz mądre głowy niech to prostują :roll:

Posted

Nie ma szans na uzyskanie takiego prądu z alternatora. To urządzenie służy do dostarczania prądu dla oświetlenia, elektroniki i zapłonu, no i ładowania akumulatora, czyli na raz chyba kilka A.

Alternator każdego pojazdu może dostarczyć wymagane 25A. Obecnie stosowane w samochodach alternatory mają wydajność prądową około 100A lub więcej (nowe Legacy Diesel ma alternator o wydajności 170A).

 

Chce podłączyć odbiornik prądu powiedzmy do 25A. Najlepiej by było chyba aby ciągnęło prąd z alternatora, z pominięciem aku. Gdzie polecacie sie wpiąć, do czego?

Jeżeli nie będziesz używał odbiornika podczas gdy silnik jest wyłączony (alternator nie pracuje), uzyskasz ten sam efekt. Przy wyłączonym silniku akumulator jest źródłem energii, a przy włączonym odbiornikiem.

 

Ponadto zwróć uwagę, że wiele samochodowych wzmacniaczy audio pobiera więcej niż 25A podczas pracy, więc przy rozważnym używaniu nie powinno być żadnych problemów.

 

Druga sprawa jak to jest z prądem na akumulatorze, tzn jesli podłączył bym taki odbiornik do aku to go nie rozładuje? Jaki maksymalnie prąd jest podawany na akumulator przez regulator napięcia?

Mowa o Forku SF5

Tutaj suberet w zasadzie wszystko już wytłumaczył. Prąd czerpany przez akumulator z alternatora zależy od jego stopnia rozładowania oraz pojemności. Ograniczeniem jest tutaj nie źródło prądowe lecz odbiornik, w tym przypadku akumulator.

 

Pamiętaj jednak, że standardowe akumulatory kwasowe nie "lubią" gwałtownego oraz znaczącego rozładowania.

Posted

Alternator forku daje max 75A

Odbiornik ma pracować tylko podczas pracy silnika.

 

@Subleo jesli dobrze zrozumiałem, to prąd ładowania jest, że tak powiem elastyczny tzn zmienia sie w zalezności obciążenia? Czyli podepnę pod aku 20A i o tyle regulator zwiekszy natężenie prądu podawanego na aku?

 

Ale swoją drogą najbardziej by mnie rajcowało ciągniecie prądu w miare bezpośrednio z alternatora, jakieś pomysły gdzie się wpiąć?

Posted

@Subleo jesli dobrze zrozumiałem, to prąd ładowania jest, że tak powiem elastyczny tzn zmienia sie w zalezności obciążenia? Czyli podepnę pod aku 20A i o tyle regulator zwiekszy natężenie prądu podawanego na aku?

Akumulator można ładować nawet prądem rzędu 0.8 znamionowej pojemności, ale nie sądzę aby układ regulujący ładowanie akumulatora do takiej sytuacji dopuszczał. Po rozruchu pojazdu, akumulator jest ładowany prądem około 5-10A. Jaki jest maks. prąd ładowania trudno powiedzieć.

Posted
Ale swoją drogą najbardziej by mnie rajcowało ciągniecie prądu w miare bezpośrednio z alternatora, jakieś pomysły gdzie się wpiąć?

 

Najlepszym i jedynym miejscem dla takiego odbiornika jest klema plusowa akumulatora. Na tej samej zasadzie podłącza się prądożerne wzmacniacze audio. Nie ma najmniejszego sensu ciągnąć prądu od alternatora. No i taki odbiornik załączasz tylko przy pracującym silniku. Na wyłączonym akumulator skończy się w ok 10min, a częste takie traktowanie totalnie go zdemoluje w kilkanaście cykli rozładowania do 0. Nie zapomnij o odpowiednim bezpieczniku jak najbliżej miejsca przyłączenia do aku.

Posted

Nie pomijaj aku w takiej zabawie, podczas pracy silnika aku pełni role stabilizatora prądu w instalacji, podpinanie się do alternatora bezpośrednio to zły pomysł.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...