Jump to content

HAMOWANIE silnikiem w dieslu - niszczy sprzęgło??


Recommended Posts

Czy hamowanie silnikiem w dieslu ma negatywny wpływ na żywotność sprzęgła?

 

Skoro powinniśmy ruszać dieslem prawie bez gazu bo to może nadwyrężyć sprzęgła w naszych subaru wyposażonych w silnik diesla to analogicznie jeśli redukujemy chcąc wytracić prędkość nie narażamy przypadkiem sprzęgła na większą możliwość przypalenia?

Przy redukcji obroty zazwyczaj mieszczą się w granicy 2300-2800/min przy takich obrotach przy ruszaniu sprzęgło ma raczej mniejszą żywotność niż przy 1000-1500/min

Zakładam oczywiście że sam moment zasprzęglenia jest w miarę krótki.

Link to comment
Share on other sites

Czy hamowanie silnikiem w dieslu ma negatywny wpływ na żywotność sprzęgła?

Jeżeli chcesz jeździć bezpiecznie, a domyślam się, że m.in. po to kupiłeś Subaru, nie masz wyboru. Hamowanie silnikiem jest elementarną zasadą zachowania aktywnego bezpieczeństwa na drodze.

 

Trudno sobie wyobrazić jeżdżenie w górach bez hamowania silnikiem (hamulce mogłyby się zagotować).

 

A odpowiadając na pytanie, tak, ma negatywny wpływ na sprzęgło, mianowicie sprzęgło zużywa się szybciej. Ale w końcu to element eksploatacyjny.

 

Ponadto, wielu kierowców nie chciałoby pewno za Tobą jeździć, biorąc pod uwagę 'bezzasadnie' częste używanie hamulca.

Link to comment
Share on other sites

Ponadto, wielu kierowców nie chciałoby pewno za Tobą jeździć, biorąc pod uwagę 'bezzasadnie' częste używanie hamulca.

 

 

Teściowa kocha ze mną jeżdżić mowi że auto płynie - ale pewnie się podlizuje

Żona zasypia jak jade....

Link to comment
Share on other sites

Ponadto, wielu kierowców nie chciałoby pewno za Tobą jeździć, biorąc pod uwagę 'bezzasadnie' częste używanie hamulca.
Teściowa kocha ze mną jeżdżić mowi że auto płynie - ale pewnie się podlizuje

Żona zasypia jak jade....

Szczęściarz... :mrgreen:

To ja mogę Ci podrzucić moją żonę i moją teściową. Jak tylko zaczyna się płynna jazda to chyba nawet 6 paralizatorów nie jest w stanie ich uciszyć :wink:

Wtedy zużycie sprzęgła jest marginalną sprawą :P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

... jeśli redukujemy chcąc wytracić prędkość nie narażamy przypadkiem sprzęgła na większą możliwość przypalenia? ... Przy redukcji obroty zazwyczaj mieszczą się w granicy 2300-2800/min przy takich obrotach .....Zakładam oczywiście że sam moment zasprzęglenia jest w miarę krótki.

 

Tzn, że jedziesz np. na 5 biegu z jakąś prędkością i obrotami np.2800 i chcąc wytracić prędkość, wrzucasz 4-kę i jak napisałeś, w miarę szybko puszczasz sprzęgło, żeby efektywnie hamować silnikiem :shock: . Przecież obroty znacznie i gwałtownie wzrosną, autem szarpnie nieprzyjemnie (na śliskim to może być niebezpieczne), sprzęgło się zużywa szybciej a i inne elementy przeniesienia napędu gwałtownie obciążane raczej tego nie lubią... Może źle Cię, master zrozumiałem, ale kiedyś sam widziałem jakiegoś "fachowca/instruktora", który w TVN Turbo tak polecał robić - nie używając hamulca, szybko redukować po kolei biegi nawet do 1-ki :shock:

Link to comment
Share on other sites

jedziesz np. na 5 biegu z jakąś prędkością i obrotami np.2800 i chcąc wytracić prędkość, wrzucasz 4-kę

To chyba nie jest jakaś dziwna praktyka :?: Można jej użyć do wytracenia prędkości lub częściej do dynamicznego przyspieszenia 8)

autem szarpnie nieprzyjemnie

Jak się umiejętnie puści to szarpnie przyjemnie :wink: :mrgreen:

na śliskim to może być niebezpieczne

nie bardziej niż wciśnięcie hamulca :roll:

Link to comment
Share on other sites

Urabus, masz rację, ale nie da się tego zrobić i łagodnie i jednocześnie szybko :wink: Jedziesz na wysokich obrotach, puszczony gaz, silnik hamuje i jeśli wciśniesz tylko sprzęgło, to obroty szybko spadną i gdy je puścisz przy wbitym niższym biegu znowu wzrosną gwałtownie :!: . Możesz tego uniknąć podnosząc obroty silnika przed zmianą na ten niższy bieg, ale to trwa i trudno jest to zrobić dokładnie... A jeżeli miałbyś to robić 4 razy pod rząd, redukując od 5 do 2, żeby wytracić prędkość i robić to za każdym razem "starając się nie używać hamulca", jak sugerował bodaj Kuba Bielak w TVN Turbo, to to jednak jest przesada :shock: i jednak niepotrzebne zużywanie sprzęgła. Można hamowanie auta wspomóc hamowaniem silnika, ale nie starać się oszczędzać hamulcy kosztem sprzęgła :mrgreen: W końcu klocki są dużo tańsze nisz tarcza sprzęgła. Zresztą tamta "lekcja" miała główny podtekst "ekodriving", czy jak to się tam , tfu, tfu, pisze :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Biorąc pod uwagę:

Przy redukcji obroty zazwyczaj mieszczą się w granicy 2300-2800/min przy takich obrotach przy ruszaniu sprzęgło ma raczej mniejszą żywotność.

Teściowa kocha ze mną jeździć mówi że auto płynie (...) Żona zasypia jak jadę....

Raczej nie może w tym przypadku zachodzić sytuacja:

obroty znacznie i gwałtownie wzrosną, autem szarpnie nieprzyjemnie

2800 obr./min. to raczej wartość po redukcji, w końcu to diesel ;)

 

Ogólnie zgadzam się z przedmówcami, redukcja z biegu 5-go na 1-szy (z wszystkimi biegami pośrednimi) przy nawierzchni dostatecznie przyczepnej, to przerost formy nad treścią. W trudnych warunkach jak najbardziej ma to sens.

Link to comment
Share on other sites

Koledzy !!!!

 

jestem autorem tego wątku. Nie rozumiem skąd podejrzenie jakobym redukowal z 5 biegu do 1 bez hamulca???

Wasze odpowiedzi nie dotycza pytanie albo nie rozumiecie o co pytam.

Poza tym za bardzo odchodzicie od tematu. Chodzi o sytuacje normalne - codzienne a nie o jakos paranoje z TVN turbo. Prosze o konstruktywne wypowiedzi albo wcale.

Prosze o odpowiedz kogos z moderatorow lub SIP

Chodzi o sytuacje normalna jakos wielu z nas robi - jedziemy na 5 biegu widzimy swiatla w oddali i sobie lekko redukujemy na 4 bieg od czasu do czasu przyhamowujac a potem dalsza redukcja.

Przy takiej akcji redukujemy jak mamy 1800-2000 /obr/min i wychodzi nam jakies 2800-2500.

Analogiczna sytuacja w gorach, przy wyprzedzaniu etc

Poza tym zazwyczaj jak sie toczymy po trasie 120km/h to obroty sa mniejsze od 2800.

Nie bardzo rozumiem wasze wypowiedzi.

Link to comment
Share on other sites

Skoro powinniśmy ruszać dieslem prawie bez gazu bo to może nadwyrężyć sprzęgła w naszych subaru wyposażonych w silnik diesla to analogicznie jeśli redukujemy chcąc wytracić prędkość nie narażamy przypadkiem sprzęgła na większą możliwość przypalenia?

Przy redukcji obroty zazwyczaj mieszczą się w granicy 2300-2800/min przy takich obrotach przy ruszaniu sprzęgło ma raczej mniejszą żywotność niż przy 1000-1500/min

Nie ma się co stresować, obroty np 2800obr/min przy hamowaniu silnikiem(bez gazu) i podczas przyśpieszania (z gazem) to zupełnie co innego.

Załóżmy że hamujemy silnikiem , obroty skaczą na 3000 obr/min (nie wciskamy gazu wiec paliwo nie jest podawane )w związku z czym sprzęgło musi przenieść jedynie siłę potrzebną do obracania elementami silnika + sprężanie powietrza więc przenoszone przez sprzęgło siły nie są duże,

Przy ruszaniu sprawa wygląda zupełnie inaczej, duży moment obrotowy z NAPĘDZANEGO silnika (w którym "wybucha" paliwo ) musi "pchnąć" sporą masę samochodu i w tym wypadku sprzęgło ma co robić.

Reasumując, jeżeli ktoś nie będzie przesadzał z doborem biegu typu: jadę 150km/h i hamuję jedynką.... to krzywdy sprzęgłu nie wyrządzi.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, że się wcinam, ale...

 

Tzn, że jedziesz np. na 5 biegu z jakąś prędkością i obrotami np.2800 i chcąc wytracić prędkość, wrzucasz 4-kę i jak napisałeś, w miarę szybko puszczasz sprzęgło, żeby efektywnie hamować silnikiem . Przecież obroty znacznie i gwałtownie wzrosną, autem szarpnie nieprzyjemnie (na śliskim to może być niebezpieczne)

 

Dlatego stosuje się międzygaz.

 

Teoria

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...