Skocz do zawartości

Subarowe napędy - kompendium


KaiM

Rekomendowane odpowiedzi

jak kręcę jednym tylnym to oba przednie się obracają w tym samym kierunku co jedno tylne.

 

Panowie - czy to wyjaśnia już może co mam poprawić? Bo się lekko zagubiłem. A bardzo bym chciał żeby jakieś Forki miały fabryczną szperę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w forkach turbo jest szpera z tyłu

 

OK rozbudowałem sekcję Forysiów, mam nadzieję że teraz jest OK. Jakby co to mówcie.

 

I jeszcze trochę znalezionej szczegółowej wiedzy z USA, niestety bez najnowszych modeli:

subaru_lsds.jpg

zródło http://wac.addr.com/auto/obs/lsd/lsd.html

 

Nota bene przyszło mi do głowy że jeżeli to prawda że Foryś to układ jezdny Imprezy z inną budą - można by się pokusić o zainstalowanie mu szpery od Imprezy. Ciekawe czy ktoś próbował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Proponuję jeszcze dodać do kompendium inicjalny rozkład na osie, np 50:50 czy 90:10.

 

Dobry pomysł, dopisałem tam gdzie cokolwiek wiedziałem, proszę tych co wiedzą więcej o uzupełnienie/korektę.

 

I dodatkowo znalazłem taką tabelkę, niestety nie mam już źródła

subaru_drivetrains.bmp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szpera w STI ktory wypisales nie ma przelozenia 1,5 tylko sie ewentualnie nazywa 1,5Way...

 

OK wszelkie uwagi mile widziane - poprawiłem, ale bez trzech kropek :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forester 2.5 XT AT MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe (rozdział inicjalny 90P/10T)

Tył - wiskotyczne LSD

standardowy układ kontroli trakcji VDC (wyłączalny)

 

czy tutaj nie ma błądu?

 

mi zawsze mówili, że jak jest VDC to nie ma na tyle LSD

ta informacja jest pewna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

bledy sa w twoje tabelce,

wynika z niej ze Forek 2.0 97-05 maja miec z tylu lsd a wiem ze MY05 nie ma jej

tak samo w przypadku forka 2.5XT AT opisales rozklad napedu jaki jest w Forku 2.0XT AT

z tego co wiem Forek 2.5XT AT ma skrzynia AT taka jak w WRX AT z cenralnym dyfrem i rozkladem 40-60

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Trochę odgrzeję wątek.

Mam nową skrznię 6MT z STI. Wg. jej numerów ma takie dane:

Trans. Code 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th Rev. T.R. F.D. Center Diff. Type

TY856WN*** 3.636 2.375 1.761 1.346 0.971 0.756 3.545 1.100 3.900 Viscous(4kgf) A.P.

 

Front Diff. Type

Suretrac

TAbelka wg. której są te dane:

http://spda-online.ca/modules/tinyconte ... tc_28.html

 

Moje pytanie:

Co oznacza, że Center Diff. Viscous (4kgf). Główne chodzi mi o te (4kgf), bo co to wiskoza to z grubsza się orientuję.

Inne pytanie dotyczy przedniego dyferencjału, czyli: Front Diff. Type Suretrac, a dokładniej jaką taki dyferencjał ma "szperę", znaczy są zapewne jakieś jednostki miary dla szper. Niech mnie ktoś oświeci...

Ostatnie pytanie dotyczy tylniego dyfra. W przytoczonej tabelce nie ma nic na ich temat. Czy ktoś się oriętuje, jak mocno jest spięty i na jakiej technice tylni dyfer?

Tutaj jeszcze znalazłem filmik o Suretrac'u, który wyjaśnia sposób działania, ale wydaje mi się, że to jest otwary dyferencjał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem takie coś:

 

The center differential (VC) is rated to transfer 4kgf-m @ 100rpm.

 

3194ro/mile @ 100ro/min comes out to about 1.8MPH

 

100ro/min = 6000ro/hour. 6000ro/hour divided by 3194ro/mile = 1.8 miles per hour at 100rpm.

 

Now what do all these numbers mean?

 

It means that if you put the front tires of the wrx on dry pavement and the other wheels on slippery ice the WRX will transfer 4kgf-m to the rear wheels if the fronts are moving at 3.6MPH (remember to multiply 1.8 times 2 because of differential action).

 

(...)

So going back to the example, if a car had its front wheels on ice and its rear on dry pavement nearly 4kgf (28 lb-ft) of torque would be going to the rears if the fronts are spinning at 3.6 MPH and the rears are stopped.

 

(...)

If we assume a linear lockup, at 7.2MPH difference produces 8kgf (56 ft-lb) of torque to the stopped wheels, at 14.4 MPH difference 112 lb-ft of torque, and at 57MPH 448 ft-lbs of torque.

 

Ale do sedna.

Wychodzi na to, że 4kgf oznacza ilość przekazywanego momentu/siły (?) na tylną oś w przypadku poślizgu (różnicy prędkości) pomiędzy osiami.

 

Z fizyki i mechaniki jestem noga, więc może ktoś mądrzejszy wyjaśni?

 

 

Źródło:

http://www.clubwrx.net/forums/transmiss ... eness.html

 

Jako ciekawostka:

centralny mechanizm różnicowy do GC8 STi v5/6 można kupić w skepie 4t -> 20kg?!

a do STi 2005 r. -> 10 kgf.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że tam płytki są.

A jednak!

Czyli można powiedzieć, że to szpera płytkowa? (bo takie określenie funkcjonuje)

A to również oznacza, że jak da sie grubszą płytkę to tarcie będzie większe, znaczy szpera bardziej spięta?

Dobrze kumam???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Tu znalazłem fajne animacje na czeskim forum pokazujące różnice w działaniu:

 

Continuous AWD - klik aby powiększyć

http://www.subaru.com.cz/download/awd/continuous.swf

 

Active Torque Split AWD - klik aby powiększyć

http://www.subaru.com.cz/download/awd/active.swf

 

Variable Torque Distribution AWD - klik aby powiększyć

http://www.subaru.com.cz/download/awd/vtd.swf

 

źródło: Subaru New Zealand

 

P.S.

Niech mi ktoś podpowie na PW jak powiększyć rozmiar ich tutaj, bo co nie podam to mi pisze "Proszę zmniejszyć rozmiar filmu flash, który dodajesz"

 

A tutaj Encyklopedia AWD rozdział Subaru

Edytowane przez KaiM
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...