Skocz do zawartości

Subarowe napędy - kompendium


KaiM

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

szukałem i nie znalazłem, dlatego zakładam nowy wątek, w którym każdy zainteresowany mógłby dowiedzieć się jak właściwie ten S-AWD działa. Prośba o merytoryczne uzupełnianie/poprawianie błędów - będę ten post aktualizował na bieżąco. Pomuków sporo do zgarnięcia tu widzę.... Uwzględniłem wyłącznie te modele gdzie następowały zmiany.

 

===========================================

FORESTER

Forester MT MY'97

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - wiskotyczne LSD

reduktor

 

Forester AT MY'97

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektrycznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe

Tył - wiskotyczne LSD

 

Forester MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - otwarty dyferencjał

 

Forester 2.5 XT MT MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD (rozdział inicjalny 50P/50T)

Tył - wiskotyczne LSD

 

Forester 2.5 XT AT MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe (rozdział inicjalny 90P/10T)

Tył - wiskotyczne LSD

standardowy układ kontroli trakcji VDC (wyłączalny)

 

Forester MT MY'09

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD (rozdział inicjalny 50P/50T)

Tył - otwarty dyferencjał (przy TCS)

standardowy układ kontroli trakcji VDC (nie wyłączalny zupełnie przyciskiem)

 

Forester AT MY'09

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe (rozdział inicjalny od 50/50 do 60/40 przód/tył)

Tył - otwarty dyferencjał (przy TCS)

standardowy układ kontroli trakcji VDC (nie wyłączalny zupełnie przyciskiem)

========================================

IMPREZA

MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - otwarty dyferencjał

 

WRX MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - wiskotyczne LSD

 

Impreza MY'06 STI 6MT

Przód - mechaniczne LSD 1,5Way

Centrum - elektroniczne sterowane sprzęgło wieloplytkowe (DCCD)

Tył - wiskotyczne LSD

 

========================================

LEGACY

 

Legacy MY'07

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - ???

Tył - otwarty dyferencjał

 

========================================

OUTBACK

wszystkie modele mają samopoziomujące tylne zawieszenie

 

OBK MY'97

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - ???

Tył - otwarty dyferencjał

 

OBK MY'04

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - ???

Tył - jakaś lekka szpera (do ustalenia)

VDC wyłącznie w wersjach AT (Vehicle Dynamics Control)

 

OBK MY'09

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - ???

Tył - otwarty dyferencjał (zrezygnowali ze szpery??? już o niej nie piszą w danych technicznych)

VDC we wszystkich wersjach (Vehicle Dynamics Control)

 

 

[ Dodano: Pon Mar 08, 2010 12:53 am ]

Wiadomo że każdy chciałby aby jego auto nie zakopało się nigdy, a najlepiej jakby jeszcze dało radę pociągnąć TIRa stojąc trzema kołami na lodzie....

Niestety tak pięknie nie ma, i nawet tak dobry układ przeniesienia napędu jak S-AWD ma swoje ograniczenia. I żadne filmy z kołami na rolkach nie zmienią faktu że nawet na tym Forum można znaleźć przykłady zawiedzionego zaufania kiedy to Subaru zakopało się dwoma bocznymi kołami, albo dwoma przeciwległymi.

 

Aby zrozumieć jak to możliwe i jakich sytuacji unikać należy wiedzieć jak moc boksera o cudownym dla niektórych dźwięku trafia na koła. Stąd powyższe zestawienie, korzystałem m.in. z następujących źródeł:

 

http://www.drive.subaru.com/Win09/Win09 ... tMakes.htm

http://opposedforces.com/parts

http://www.subaru.de/allrad-fahrzeuge/k ... llrad.html

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Su ... nsmissions

http://www.4forester.pl/historia-modelu.php

http://www.www.forum.subaru.pl/viewtopic.ph ... 425ff805c6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostre wejście na forum, i tak bez przywitania

 

Dzięki, przecież w pierwszych słowach użyłem słowiańskiego "witam" więc :shock: :shock: :shock:

 

Wiem wiem już pędzę na "Tu się witamy" czy jak to się nazywa , poszukam - i tam napiszę Witam, będzie wtedy OK?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Forester 2.5 XT MT MY06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - otwarty dyferencjał

 

Forester 2.5 XT AT MY06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe

Tył - otwarty dyferencjał

standardowy układ kontroli trakcji VDC (wyłączalny) (...)

jestes pewien, ze te XT'eki nie mialy wiskozy z tylu :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMPREZA

MY06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - wiskotyczne LSD (30%)

 

LSD było w Imprezach MY'06, a i owszem, ale w WRX. W wolnossących z tyłu jest otwarty dyfer. Chyba, że wszystkie opisy zamieszczone przez Ciebie dotyczą wersji turbo, chociaż w Swoim poście tego nie napisałeś :wink:

 

eddie_gt4 ja też zawsze wiedziałem, że iksteki miały z tyłu szperę.

 

[ Dodano: Pon Mar 08, 2010 9:34 am ]

A pomuki można przyznawać, ale w technicznym :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestes pewien, ze te XT'eki nie mialy wiskozy z tylu

 

Ja nie jestem, ale to jest info od samej Derekcji z innego tematu na tym Forum - link powyżej

 

I jescze szpery. Wiskotyczna na centralmym dyferencjale - standard przy M/T ( A/T i STi - sprzęgło wielopłytowe w różnej konfiguracji ).

Przód i tył ( przy TCS) - otwarty ( za wyjątkiem STi).

 

[ Dodano: Pon Mar 08, 2010 9:38 am ]

LSD było w Imprezach MY'06, a i owszem, ale w WRX. W wolnossących z tyłu jest otwarty dyfer.

 

Piękne dzięki - pierwsza nieścisłość wyłapana i poprawiona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KaiM, Jestem 96% pewny, że tylne LSD w WRXie nie ma takiego samego ograniczenia poślizgu jak z STi.

 

Jasne, dzięki - to dopóki ktoś świadomy tych wartości ich nam nie poda - usunąłem te procenty w ogóle żeby nie wprowadzać w błąd.

 

Harvester - o ile mnie pamięć nie myli - miałeś/masz Outbacka a chyba nawet i dwa. Może coś wiesz o nich?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze malutka uwaga :wink: STi w zależności od rocznika różniły się również centralnym dyfrem (w EU-spec DCCD od 2005 r. jako opcja, wcześniejsze roczniki bez DCCD) i przednim dyfrem (ale tu już dokładnie nie wiem - niech się starzy wyjadacze i znawcy wypowiedzą co tam siedziało z przodu :razz: ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

07 AT - przód otwarty, środek sprzęgło wielopłytkowe, tył jakaś lekka szpera, ale jaka to nie wiem.

 

piękne dzieki - jest dobrze, lista rośnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach uzupelnienia, w forku MY09 nie da sie calkowicie odlaczyc kontroli trakcji vcd przyciskiem

 

super - każdy szczegół jest ważny - ujałem to razem z informacją z Subaru Kanada o tym jak nowy forek dzieli napęd:

 

Thank you for contacting Subaru Canada, Inc.

 

The Forester does not have a Variable Torque Distribution (VTD) centre differential. For the 2009 model year, the Forester 2.5XT includes a Multi-plate Transfer (MPT) System that adjusts torque from 60/40 (F/R) to 50/50 (or anywhere in-between) depending on throttle input, road conditions and input from the Vehicle Dynamics Control (VDC) System. VDC operates like most electronic stability control (ESC) systems in that it can adjust engine output, adjust individual brake pressure and even front rear torque distribution to retain/regain vehicle stability.

 

It is not possible for the system defeat the role of the centre differential and thus torque output will always be split between the front and rear differential. Meaning, the system cannot direct 100% of power to a single wheel - whether it be with VTD or MPT.

 

We trust this information is helpful.

 

Sincerely,

 

Rosanne Kernerman

Bilingual Consumer Support Representative

After Sales

1-800-894-4212

www.subaru.ca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[..]

Forester XT MY'09

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe (podział od 50/50 do 60/40 przód/tył)

Tył - otwarty dyferencjał

standardowy układ kontroli trakcji VDC (nie wyłączalny zupełnie przyciskiem) [..]

Włącznie z informacja z Subaru Kanada znaczy, że nowy Forek jest lekko upośledzony :?: :?:

 

Pozdrawiam

Ibex

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[..]

Forester XT MY'09

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielopłytkowe (podział od 50/50 do 60/40 przód/tył)

Tył - otwarty dyferencjał

standardowy układ kontroli trakcji VDC (nie wyłączalny zupełnie przyciskiem) [..]

Włącznie z informacja z Subaru Kanada znaczy, że nowy Forek jest lekko upośledzony :?: :?:

 

Pozdrawiam

Ibex

To się chyba tyczy automatu ? ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LSD było w Imprezach MY'06, a i owszem, ale w WRX. W wolnossących z tyłu jest otwarty dyfer.

Zgadza sie i co wiecej mozna to latwo zmienic ;)

Szpery w WRXa tez mialy rozne spiecie. Mysmy w naszym N/A wymienili dyfer na taki ze szpera z WRXa, ale ogorass w swoim WRX wymienil szpere na taka z Japonskiego WRXa, chyba kilka kilogramow mocniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoni sie do p. Zbyszka z nie-ASO i mowi, ze jest interes do zrobienia ;) Kilka godzin jego pracy, troche kapusty i gotowe.

 

Autko dostalo dosyc swieza wiskoze z WRXa. To byl kompletny wklad do obudowy dyferencjalu. Z mojego oryginalnego mechanizmu zostaly jedynie zdjete (i przelozone do nowego) lozyska, bo mialy zaledwie kilka tysiecy km przebiegu.

 

Roznica w codziennej eksploatacji jest nieznaczna. Pojawia sie na Kielcach, na Ulezu gdy auto leci na trawe, kiedy pada deszcz... i oczywiscie tej zimy. Dolozylismy jeszcze rownie grubystabilizator z tylu jak z przodu (po 20mm) i identyczne cisnienie w oponach (2.5/2.5) i mamy delikatna nadsterownosc.

 

Jesli wpadnie mi w rece przednia szpera, to doloze ja przed kolejna zima :mrgreen:

Na dniach bede Graf'owe springi z WRXa zakladal, plus sruby do wymuszenia negatywu z tylu... zobaczymy co wyjdzie.

 

P.S. Oczywiscie lepiej od razu kupic WRXa (albo STI... Carlos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś ma trochę umiejętności i odwagi to może się nawet sam pokusić o wymianę dyfra... Tutaj poglądowa instrukcja obrazkowa - na pewno pomoże. I sporo informacji technicznych również.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forester 2.5 XT MT MY'06

Przód - otwarty dyferencjał

Centrum - wiskotyczne LSD

Tył - otwarty dyferencjał

 

bzdura, na podnośniku jak kręcę jedno tylne to wszystkie się kręcą

 

jestes pewien, ze te XT'eki nie mialy wiskozy z tylu

mój my06 albo ma albo się coś zepsuło dlatego wszystkie koła się kręcą :mrgreen:

podobno siła spięcia to 20czy50Nm

 

Ja nie jestem, ale to jest info od samej Derekcji z innego tematu na tym Forum - link powyżej

 

przeczytaj ze zrozumieniem, dotyczy innego forka z kontrolą trakcji

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...