Skocz do zawartości

światła dzienne - profesjonalnie - ktoś przerabiał temat


AdaSch

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

chcę założyć światła dzienne hela led płaskie,małe przy wlocie w dolnej części chłodnicy. Akurat łapie się na wymiary rozstaw i wysokość. Czy ktoś przerabiał temat gdzie to rozsądnie podłączyć się aby nie ciąć instalacji fabrycznej za bardzo?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 66
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Po co? Też zastanawiałem się na nimi, bo mi na CB radiu gość naopowiadał, że można...nie rozkminiałem tematu jak to jest, czy są w zgodzie z przepisami, ale pytałem przy okazji znajomego piesa, powiedział, że niezgodne i za to walą mandaty....a co do podłączenia, to w zasadzie jak led, to raczej do przednich pozycyjnych, chyba że maja więcej mocy, to wtedy przez zwykły przekaźnik sterowany pozycyjnymi :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że niezgodne i za to walą mandaty

 

 

jakaś bzdura, przecież hella ma homologacje.

 

ja mam ksenony które już raz zamieniałem i nie chce tego powtarzać, świecą się wszystkie podświetlenia w całym aucie bezsensownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że niezgodne i za to walą mandaty

 

 

jakaś bzdura, przecież hella ma homologacje.

 

ja mam ksenony które już raz zamieniałem i nie chce tego powtarzać, świecą się wszystkie podświetlenia w całym aucie bezsensownie.

 

światła dzienne, czyli światła które nie są światłami pozycyjnymi, mijania ani drogowymi, i swiecą bez zapalonych swiateł tylnych pozycyjnych, a za takie uważam tzw. dzienne, nie odpowiadaja przepisom nakazujacym używania w Polsce świateł MIJANIA w dzień i w nocy, co moim zdaniem jest tak samo nadgorliwoscią, jak ubezpieczanie cały czas nawet nieużywanych, niesprawnych, stojących w garażu aut, ale to jest Polska, kraj nielogiki i nonsensu.... To, że lampki, które posiadasz, maja znaczek E z jakąś cyferką oznacza moim zdaniem fakt, że są zgodne z normami międzynarodowymi jeżeli chodzi o ich budowę i sposób świecenia, ale nie jest to jednoznaczne z dopuszczeniem ich do użytkowania akurat w Polsce. Na pewno możesz je sobie dołożyć do swiateł mijania i nuikt się nie powinien czepiać, chociaż....patrz wyżej.... :lol: Nie będę się upierał ani kłócił, że są zabronione, czy dopuszczone, z informacji jaką uzyskałem od policjanta, nie wolno ich używać, ale czy to prawda, czy nie, bo niekoniecznie musi mieć rację, bo jak pokazuje życie, wśród nich są też osoby niedoinformowane...i to często....jeżeli ktoś zna podstawę prawną do uzywania świateł dziennych zamiast mijania, to poproszę, bo też chętnie bym sobie założył takie bździdełka do auta i nie jeździł cały dzień na normalnych swiatłach. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

światła dzienne, czyli światła które nie są światłami pozycyjnymi, mijania ani drogowymi, i swiecą bez zapalonych swiateł tylnych pozycyjnych, a za takie uważam tzw. dzienne, nie odpowiadaja przepisom nakazujacym używania w Polsce świateł MIJANIA w dzień i w nocy, co moim zdaniem jest tak samo nadgorliwoscią,

 

 

 

 

 

po pierwsze po co je montować . a po drugie montujesz światła dzienne , przekręcasz przełącznik od świateł na pozycję i wtedy z przodu masz pozycję oraz z tyłu . proste .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

światła dzienne, czyli światła które nie są światłami pozycyjnymi, mijania ani drogowymi, i swiecą bez zapalonych swiateł tylnych pozycyjnych, a za takie uważam tzw. dzienne, nie odpowiadaja przepisom nakazujacym używania w Polsce świateł MIJANIA w dzień i w nocy, co moim zdaniem jest tak samo nadgorliwoscią,

 

 

 

 

 

po pierwsze po co je montować . a po drugie montujesz światła dzienne , przekręcasz przełącznik od świateł na pozycję i wtedy z przodu masz pozycję oraz z tyłu . proste .

 

no właśnie.tez jestem zdania, że montowanie swiateł, które zakwestionuje co drugi policjant, jest raczej bez senesu....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, poczytajcie przepisy. W Polsce dopuszcza sie stosowanie tzw. świateł dziennych zamiast świateł mijania od świtu do zmierzchu. Dodatkowo po ostatniej zmianie przepisów w końcu można stosować światła do jazdy dziennej bez włączonych świateł pozycyjnych przednich i tylnych oraz bez włączonego podświetlenia deski rozdzielczej.

 

A wracając do pytania - światła można zamontować, ale - zestaw Helli kosztuje kilka złotych, montaż tez kilka złotych - zatem trudno doszukiwać się oszczędności w paliwie, bo najpier sie bedzie musialo te kilkaset złotych zwrócić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trudno doszukiwać się oszczędności w paliwie, bo najpier sie bedzie musialo te kilkaset złotych zwrócić.

 

Odrobina sensu jest, bo jak powyżej kolega napisał, w przypadku posiadania ksenonów, wymiana jest droższa niż dla standardowej żarówki. Ale tutaj już potrzebna zdrowa kalkulacja.

 

[...]nakazujacym używania w Polsce świateł MIJANIA w dzień i w nocy, co moim zdaniem jest tak samo nadgorliwoscią, jak ubezpieczanie cały czas nawet nieużywanych, niesprawnych, stojących w garażu aut, ale to jest Polska, kraj nielogiki i nonsensu....

Tego przepisu bronił będę i nie spocznę! :grin: Widzę w tym przepisie jedną podstawową zaletę - większa widzialność nadjeżdżającego pojazdu dzięki czemu zmniejsza się czas reakcji [a w trasie,przy wyższych prędkościach 1/10 sekundy to może być kilkanaście albo i kilkadziesiąt metrów] oraz łatwiej określić odległość i prędkość [odczucie bardzo subiektywne :wink:] nadjeżdżającego pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obrońców i wielbiceli świateł dziennych proszę o podanie podstawy prawnej do ich używania (dziennik ustaw) bo chętnie też bym sobie zamontował, ale nie mam ochoty bić się z każdym napotkanym policjantem, a wiedza o nich (światłach dziennych, nie policjantach) jest na razie oparta na domniemywaniach w stylu: jedna pani w kolejce mówiła...jeden gość na CB mówił.... :grin:

 

[ Dodano: Pon Paź 05, 2009 11:56 am ]

Cześć,

 

chcę założyć światła dzienne hela led płaskie,małe przy wlocie w dolnej części chłodnicy. Akurat łapie się na wymiary rozstaw i wysokość. Czy ktoś przerabiał temat gdzie to rozsądnie podłączyć się aby nie ciąć instalacji fabrycznej za bardzo?

 

jeżeli ma być montaż bez ingerencji w instalację, i maja swiecić bez pozycyjnych przednich i tylnych, to ja bym poprowadził odrębną wiązkę z deski do świateł dziennych, kilka kabli, ewentualnie jeden przekaźnik, jeżeli w ogóle, nie widzę większych problemów technicznych, a oryginalna wiązkę zostawiłbym nietkniętą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proszę o podanie podstawy prawnej do ich używania (dziennik ustaw)

Mówisz i masz:

 

Podstawa prawna to ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.2003.32.262

 

a w roku 2009 weszło w życie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURYz dnia 4 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.2009.75.639

 

[ Dodano: Pon Paź 05, 2009 1:32 pm ]

Dodatkowo po ostatniej zmianie przepisów w końcu można stosować światła do jazdy dziennej bez włączonych świateł pozycyjnych przednich i tylnych oraz bez włączonego podświetlenia deski rozdzielczej.

Tylko dla samochod rejestrowanych od 01.01.2010...

 

fakt, niezbyt tresciwie to napisalem. Dla starszych dopuszcza się stosowanie razem ze światłami pozycyjnymi i oświetleniem tablicy rej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, wreszcie jakaś konstruktywna wypowiedź.

 

Kupię małe hela power ledy, mam wolne miejsce na przełącznik po lewej stronie obok tych od halogenów. Będę włączał tylko pojedyncze. Na pozycjach też świeci się pół samochodu.

 

w moim fiacie będzie jeszcze lepiej. Tam profile podświetlania navi są rozróżniane prze włączone/wyłączone światła. W subaru jest magiczny przycisk który to potrafi zmieniać.

 

dzięki i pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wgłębiam się za bardzo w temat ale po co Wam światła do jazdy dziennej skoro Forester je posiada fabrycznie, heee?

Wrzucam D i lampki się zapalają na jakiś procent mocy. Pozycja na stałe właczona i po problemie, nie rozumim dywagacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiele aut zza wielkiej wody ma coś na kształt świateł do jazdy dziennej - zapaljają się żarówki z mniejsza mocą jak pisał kolega

 

Generalna zasadą świateł do jazdy dziennej jest to, że nie są skierowane na drogę, tylko na wprost, wręcz lekko olśniewając, aby samochód był bardziej widoczny. Światła mijania skierowane są na drogę, stąd producenci przewidzieli światła do jazdy dziennej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Generalna zasadą świateł do jazdy dziennej jest to, że nie są skierowane na drogę, tylko na wprost, wręcz lekko olśniewając, aby samochód był bardziej widoczny. Światła mijania skierowane są na drogę, stąd producenci przewidzieli światła do jazdy dziennej.

I chcesz przez to powiedzieć że moje światła mijania świecące w trybie dziennym na drogę są słabo widoczne w dzień?

Po prostu teraz jest moda na światła dzienne, bo już widziałem Lanosy w LEDami, oczywiście włączone razem ze światłami mijania bo bajer większy i można więcej lachonów wyrwać. W USA światła dzienne mają to od lat tylko tańszym i mądrzejszym sposobem właśnie tak jak w Subarakach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tia ale Polskie prawo nie przewiduje samych przednich, wiec musisz miec zalaczone pozycje... a przez to zalaczasz cale podswietlanie wnetrza ktore ihmo jest w dzien zupelnie zbedne... :) jak znajde chwile i duzy garaz to szykuje drobna przerobke elektryki zeby przy zalaczonych dziennych zalaczal tez pozycje z przodu i z tylu ale bez zalaczania podswietlania wewnatrz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko dzienne ale do konca roku wszystkie rejestrowane ( nowe ) w kraju musza miec tez zapalone pozycje...

 

coś mieszasz tutaj... tu jest zmiana tego: rozporządzenia: lynk

 

tamteż czytamy o światłach do jazdy dziennej:

1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,45)

2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,

3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej45)

[...]

45) Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

 

10) dodaje się załącznik nr 12 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia;

11) użyte w różnym przypadku wyrazy "Siły Zbrojne" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej".

 

Tak więc mogą się zapalać w autach rejestrowanych do końca 2009 roku światła pozycyjne mogą się zapalać razem z dziennymi, ale nie muszą. A w nowych autach (rejestrowanych po 2009) wręcz nie powinny.

 

[ Dodano: Sro Paź 07, 2009 10:41 pm ]

Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

 

wiec w pojazdach starszych musza sie swiecic razem z tylnymi pozycjami...

 

No jak dla mnie "dopuszcza się" i "wymaga" to są dwie różne rzeczy. Po co wprowadzać nowe przepisy i jednocześnie wymagać by cośtam ich nie spełniało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeczytałem warunki montażu a w szczególności wymiary i niestety w forku nie ma gdzie ich zamontować. Minimum 600mm pomiędzy krawędziami wewnętrznymi świateł. W forku nie ma takich dziurek. 600 mm ma około wlot chłodnicy. Jak na razie problem nie do rozwiązania. Montaż druciarski odpada.

 

tak swoją drogą dlaczego nie można jeździć tylko na halogenach?

 

zrobił bym sobie włącznik tylko do halogenów i spełniam warunki. Co wy na to?

 

Halogeny w końcu też walą prosto a jak by świeciły za mocno to przy włączaniu ręcznym zrobił bym ogranicznik napięcia do np 10 v i gra gitara.

 

to chyba było by najlepsze rozwiązanie. i chyba tak zrobię. Może pały się nie pokapują a w razie nadgorliwca dostanę mandat i i tak będzie tańsze niż zestaw helli za prawi 800 pln.

 

tak na boku, czy zimą też można jeździć na dziennych do zachodu słońca?

 

Obraz005-duy.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I chcesz przez to powiedzieć że moje światła mijania świecące w trybie dziennym na drogę są słabo widoczne w dzień?

Po prostu teraz jest moda na światła dzienne, bo już widziałem Lanosy w LEDami, oczywiście włączone razem ze światłami mijania bo bajer większy i można więcej lachonów wyrwać. W USA światła dzienne mają to od lat tylko tańszym i mądrzejszym sposobem właśnie tak jak w Subarakach.

 

Zacytuje za jedna z redakcji bo zgrabnie to ujela:

 

"Z technicznego punktu widzenia jazda z włączonymi światłami mijania, mimo że w znacznym stopniu poprawia widoczność pojazdów na drodze, nie jest rozwiązaniem idealnym. Światła mijania stosowane są w samochodzie do oświetlania drogi, gdy pojazd porusza się w ciemności, jednocześnie światło kierowane na jezdnię nie może oślepiać innych użytkowników drogi.

Aby spełnić oba warunki światła mijania oświetlają drogę na dość krótkim dystansie i skierowane są w dół poniżej linii horyzontu. Układ wiązki świateł mijania ilustruje rysunek. Tak ukształtowana wiązka światła nie spełnia jednak w dobrym stopniu wymogu dobrej widoczności, jaką ustawodawcy wprowadzający obowiązek jazdy na światłach w dzień zakładają.

Inni użytkownicy drogi widzą bowiem tylko część tej wiązki, część która ulega rozproszeniu w elementach optycznych reflektorów.

Konstrukcja świateł dziennych zapewnia skierowanie słabej wiązki światła wprost „w oczy” kierowcy pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka. Wiązka jest na tyle słaba, aby nie oślepiać, ale na tyle silna, aby zdecydowanie odróżniać się od naturalnego światła dziennego."

 

Przytoczone przez Ciebie Lanosy z ledami - jak mneimam chodzi o diody w pasku sa nielegalne bo nie maja zadnej homologacji i nie moga byc uznane za swiatla dzienne. Nie neguje wynalazku z Twego samochodu, tylko stwierdzam ze to nie o to tu chodzi. Pamietaj ze Ameryka to zupelnie inny rynek i zupelnie inne drogi, u nich to funkcjonuje w ten sposób. W Europie jak widzisz producenci nie bardzo przeniesli to rozwiazanie, a zastosowali inne.( a zatem niekoniecznie bylo ono tansze i lepsze).

Tak samo w USA auta nie sa wyposazone w tylne swiatlo p/mglowe, moga posiadac swiatla obrysowe i czerwone kierunkowskazy tylne - ale żadne z tych rozwiązań nie jest stosowane w autach Europejskich.

Idea stosowania swiatel dziennych w zamysle bylo zwiekszenie widocznosci i ogranicznie poboru pradu w aucie.- niestety nasz ustawodawca poszedl inna droga i o oszczednosci trudno mowic skoro wymagane byly dodatkowo inne swqiatla razem z dziennymi. IMO montowanie dodatkowych dziennych w starszym aucie ze wzgledow oszczednosciowych mija sie z celem. Ta inwestycja sie bedzie bardzo dlugo zwracac - koszt zakupu i zalozenia dodatkowej pary swiatel + wymog wlaczania zarazem swiatel pozycyjnych (chociaz ten zapis nie jest doprecyzowny jak slusznie zauwazyl kolega)

 

 

zrobił bym sobie włącznik tylko do halogenów i spełniam warunki. Co wy na to?

Zamiast świateł mijania nie wolno stosować np. świateł przeciwmgłowych lub innych reflektorów dodatkowych (poza dziennymi).

Każdy element oświetlenia samochodowego ma swoje specyficzne oznaczenie, które pozwala określić jego funkcję, zastosowanie i warunki używania. Światła dzienne mają oznaczenie składające się z dużych liter RL. Swiatła przeciwmgłowe oznaczane są dużą literą B, mijania z żarówką halogenową literami HC, drogowe z żarówką halogenową literami HR.

 

a zatem policja bedzie miala prawo ukarac Ciebie mandatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast świateł mijania nie wolno stosować np. świateł przeciwmgłowych lub innych reflektorów dodatkowych (poza dziennymi).

Każdy element oświetlenia samochodowego ma swoje specyficzne oznaczenie, które pozwala określić jego funkcję, zastosowanie i warunki używania

 

 

zgadzam się, ale halogeny zostlay zaprojektowane tak aby dobrz ediałały przy 13,2v a ja chce to obniżyć do np. 10v wtedy już nie działają jako halogeny tylko jako światła dzienne.

 

W takim razie po inżyniersku czyli cyfrowo. Ile lumenów min i max ma dawać światło dzienne? Dopasuje to do moich halogenów, następnie być może da się to jakoś zarejestrować/homologować. Efekt będzie taki sam bo bardzo podobnie rozwiązanie mają obecne auta.

 

[ Dodano: Czw Paź 08, 2009 1:00 am ]

albo inaczej

 

w halogenach są hyba hb4 51W

 

gotowy zestaw hella do golfa 4 to są zarówki 32W i wyglądają jak halogeny

 

wystarczy obniżyć napięcie tak aby 51w żarówki świciły jak 32w i powinno być git.

 

licząc

 

mamy P =51 w i U 13,2 v

wtedy I = 3,86 a R 3,41

 

skoro r jest stałe to łatwo wyliczyć, ze U musi być 10,5 aby P miało 32W

 

hehe jak to się łatwo liczy dla prądu stałego :D

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...