Jump to content

Rodzaje klatek - krótka charakterystyka potrzebna


wodnik
 Share

Recommended Posts

Może ktoś dysponuje jakimś opisem poszczególnych rodzajów klatek, które da się wrzucić do Imprezy.

 

Nie znam się na tym kompletnie, a chciałbym się trochę dokształcić. Pojawia się czasem w ogłoszeniach sformułowanie "zgodna z załącznikiem..' i chyba literka 'j'. Rozumiem, że chodzi o jakąś specyfikację, wg której buduje się rajdówki.

 

Czy są jakies inne rodzaje, których konstrukcja jest jakoś wyspecyfikowana? Chodzi o to, by decydując się na inną konstrukcję, która nie będzie pełną klatką (a chyba taką jest wspomniana powyżej), nie polegac jedynie na radosnej twórczości spawacza-rzeźbiarza, ale by to zostało zrobione wg sztuki.

 

Kojarzę, że w Porsche RS można było zamówić taką pół-klatkę. Czy to się jakoś nazywa? Czy istnieją jakieś dokumenty jak to powinno byc wykonane?

 

Wszelkie komentarze mile widziane. Generalnie chodzi mi o to, czy istnieje jakaś sensowna alternatywa dla pełnej klatki (w razie gdyby przyszło czasem samochodem w nia wyposażonym pojechać niekoniecznie na tor), a jeżeli już pełna, to jakie rodzaje pełnych klatek brac pod uwagę.

Link to comment
Share on other sites

Może ktoś dysponuje jakimś opisem poszczególnych rodzajów klatek, które da się wrzucić do Imprezy.

 

Generalnie nie ma czegos takiego jak "rodzaje klatek" klatka moze byc bardziej badz mniej rozbudowana (chodzi o ilosc rur) i wykonana z roznego rodzaju rur stal/ stal CroMo itp.

Kazda klatka powinna byc albo homologowana (producenci takich klatek wystepuja o homologacje - co jest kosztowne choc nie dla takich firm jak Sparco/OMP itp Klatke dostajesz "luzem, czyli pogiete rury i sam musisz je sobie wspawac i pospawac) albo zgodna z zalaczikiem J (przepisy techniczne dotyczace rajdowek publikowane przez FIA i tlumaczone na jezyk kraju) W tymze zalaczniku J masz podany rodzaj stali z jakiej powinna byc wykonana klatka (bezszwowa) grubosci rur i cala masa innych szcegolow. Klatka powinna byc spawana spawem ciaglym (wyklucza sie wszelakie obrobki spawow). Jesli chcesz byc w pelni zgodny z przepisami (czyli startowac w rajdach rangi PPZM/RSMP/RSME/RSMS) musisz miec klatke homologowana i/lub zgodna i zawsze jest to klatka pelna.

Polklatki to bardziej wymysl tuningowy majacy poprawic bezpieczenstwo (bo pelna klatka wspawana w nadwozie a nie tylko skrecana poprawia tez sztywnosc samego nadwozia). generalnie nie polecam klatki do jazdy na codzien, chyba ze bedziesz jezdzil w kasku, bo wierz mi nie jest niczym przyjemnum wyrznac glowa w rure od klatki w trakcie wypadku itp. Wprawdzie sa homologowane otuliny na klatke ale uderzenie w takowa tez przyjemne nie jest.

 

Jesli masz jakies pytania pisz, pomoge :smile:

 

EDIT: Gdybys chcial sobie poczytac w/w zalacznik polecam:

http://www.pzm.pl/Sporty_samochodowe/Ra ... znik_J_FIA

 

EDIT 2: Polskim producentem i montazysta homologowanych klatek jest Ireco Motorsport

Link to comment
Share on other sites

Mervin, dziękuję za poświęcenie czasu i dokładne wyjasnienie sprawy.

 

Własnie przeglądam stronę Ireco :-)

 

Generalnie szukam czegoś, co wzmocniłoby budę (tak jak zauważyłeś - też mam na myśli również sztywnośc, a nie tylko bezpieczeństwo).

Auto ma być do zabawy, a nie na codzień, aczkolwiek na samą myśl jechania kilkuset km chociażby na tor w kasku - zaczyna mnie boleć kark. Wspomaniana 'półklatka' miała być optymalnym wyborem - z jednej strony poprawa sztywności i bezpieczeństwa (choćby częściowo), z drugiej zaś - poprzez pozbawienie elementów, które idą w bezpośrednim sąsiedztwie głowy, czy innych delikatnych częsci ciała - pozwalałaby bez zbytniego ryzyka wsiąść i przejechać kawałek bez kasku.

 

Choć jak patrzę na te schematy, to po wyeliminowaniu elementów, które mogłyby nieść zagrożenie - niewiele zostaje :-)

Link to comment
Share on other sites

Klatki można podzielić na:

- klatka podstawowa

- Klatka podstawowa z podwójnymi bocznymi zastrzałami oraz wzmocnieniem tylnych podpór

- Klatka mocno rozbudowana, pełne wzmocnienie typu X w tylnej części oraz zastrzały do górnych punktów mocowania przedniego zawieszenia, dodatkowy zastrzał do mocowania pasów ramieniowych

- Klatka profesjonalna + dodatkowe elementy w drzwiach, usztywnienia łączeń pałąka głównego z bocznym, wzmocnienie dachu, dodatkowy zastrzał związany z tunelem.

#

Możliwe są dowolne konfiguracje i połączenia różnych elementów.

#

Klatka jest wykonana zgodnie z załącznikiem J ale jeżeli przeznaczenie tego nie wymaga i chcesz zwykłą klatkę która uchroni Cię przed dachem to nie musisz jej budować według J

#

Na życzenia klientów wykonuje się klatki bezpieczeństwa z rur chromo-molibdenowych, nierdzewnych

Link to comment
Share on other sites

CZARNY, dzięki!

 

Ale część z tego co piszesz, brzmi dla mnie niezrozumiale - obrazki byłyby bardziej na miejscu :-)

Tobie w dwóch zdaniach powiedziałem co mi chodzi po głowie, więc wiesz, że podstawowym celem jest to, by buda, skonstruowana do mocy o połowy mniejszej, się nie rozpadła i bym nie przytarł tyłkiem asfaltu, jak mi przednia część samochodu z silnikiem odjedzie.

 

Chyba wyszlibyśmy od tego co nazywasz klatką podstawową, drugie zdanie o zastrzałach - hm.. pokażesz na zdjęciach ;-)

Tylnej kanapy nie przewiduję, więc to co napisałeś o krzyżaku z tyłu jak najbardziej na miejscu.

 

Generalnie kiedyś widziałem u Ciebie obspawaną budę z klatką (srebne GT). Chodzi mi o cos takiego minus krzyżaki w drzwiach (aczkolwiek muszę to jeszcze przemyśleć) i trochę więcej miejsca koło głowy.

Link to comment
Share on other sites

Kuba Ci podał linka do strony gdzie masz podgląd jak to wygląda.

Jeżeli nie będziesz jezdził zawodowo gdzie klatki muszą spełniać wymogi konstrukcyjne.

To możesz ingerować w swoją budowę klatki np. nie montując "Door X bars"

 

Proponuję, dobrze się wyspać i zdecydować co chcesz odnośnie klatki i swojego projektu :twisted::mrgreen: bo masz milion pomysłów :wink:

Link to comment
Share on other sites

wodnik, miałem w poprzednim GT'ku pół klatkę przykręcaną do nadwozia, coś a'la to co jest w Porsche GT3 RS. Montowałem to właśnie w celu usztywnienia nadwozia. Niestety nie za bardzo się to sprawdzało, pewnie przy konkretnym dzwonie coś by ta pół klatka dała, ale buda nie była wyrażnie sztywniejsza. W Imprezie którą obecenie buduję będzie pełna klatka Custom Cages z zastrzałami do mocowań zawieszenia. Moim zdaniem jeśli masz zamiar jeździć po ulicy zainwestuj w rozbudowany komplet rozpórek, nie tylko tych standardowych ale również takie które wzmacniają całą podłogę. A jeśli chcesz robić klatkę to taką porządną.

Link to comment
Share on other sites

mati, wsadziliśy ostatnio te rozpórki wzmmacniające podłogę do Coupe i jestem zaskoczony że aż taka różnica.

 

Wiem że jest duża różnica, a pamiętasz jak skrzypiała buda w Evokillerze? Mimo tego że miał klatkę.

Link to comment
Share on other sites

mati, no buda w evokillerze przyprawiała mnie o dreszcze.

 

Ale zaskakujące że Cusco to tak mądrze obmyśliło z tymi gadżetami w podwoziu. Jak to pierwszy raz zobacyzłem to myslałem że to będzie czyste bling bling.

Link to comment
Share on other sites

mati, dzięki! Właśnie takie opinie, wynikające z własnych doświadczeń, cenię sobie najbardziej.

 

Proponuję, dobrze się wyspać i zdecydować co chcesz odnośnie klatki i swojego projektu :twisted::mrgreen: bo masz milion pomysłów :wink:

 

Bo widzisz, chodzi o to, by zrobić wreszcie coś niebanalnego.. A nie podłubać sobie w wrx czy zrobić kolejne coupe z gratami sti. To trochę nudne :-)

Link to comment
Share on other sites

Proponuję, dobrze się wyspać i zdecydować co chcesz odnośnie klatki i swojego projektu :twisted::mrgreen: bo masz milion pomysłów :wink:

Bo widzisz, chodzi o to, by zrobić wreszcie coś niebanalnego.. A nie podłubać sobie w wrx czy zrobić kolejne coupe z gratami sti. To trochę nudne :-)

 

Stopien rozbudowania klatki zalezy tez od projektu, klatki w rajdowkach sa bardzo rozbudowane, klatki w wyscigowkach juz mniej (gownie ze wzgledu na to ze na torze drzew raczej niema a przy trasie rajdu owszem, pozatym rajdowki jezdza po niejednokrotnie zmasakrowanych asfaltach i szutrach a wyscigowki po rownym torze)

Jesli budujesz auto z zamiarem torowym mozna ograniczyc ilosc elementow (chociazby pojedyncze zastrzaly z tylu za fotelemi zamiast krzyzy, pojedyncze zastrzaly w drzwiach a nie krzyze, pojedynczy zastrzalna dachu zamiast krzyza itd, mozna odpuscic zastrzaly do macphersonow itp.

Jako ciekawostke podam ze klatka wspawana w nadwozie musi byc oprocz tego przykrecona (klatka tylko przykrecana nie musi byc za to wspawana)

Link to comment
Share on other sites

Jako ciekawostke podam ze klatka wspawana w nadwozie musi byc oprocz tego przykrecona (klatka tylko przykrecana nie musi byc za to wspawana)

 

To są jakieś chore wymysły pewnego pana z PZM i tłumaczy polskich załącznika J. Profi auta ze świata nie mają nic przykręcanego.

Link to comment
Share on other sites

Jako ciekawostke podam ze klatka wspawana w nadwozie musi byc oprocz tego przykrecona (klatka tylko przykrecana nie musi byc za to wspawana)

 

To są jakieś chore wymysły pewnego pana z PZM i tłumaczy polskich załącznika J. Profi auta ze świata nie mają nic przykręcanego.

 

Wiem ale sprobuj pojechac na BT przed jakims rajdem w Polsce bez w/w srubek :mrgreen: Konczy sie to przewiercaniem na szybko zeby moc pojechac w imprezie :smile:

Coz taki kraj :wink: :razz: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wiem ale sprobuj pojechac na BT przed jakims rajdem w Polsce bez w/w srubek Konczy sie to przewiercaniem na szybko zeby moc pojechac w imprezie

Coz taki kraj

 

Startowaliśmy w tym roku i nie było żadnego wiercenia. Klatka ma homologację ze zdjećiami stopek i bez żadnych cholernych śrubek. Jak to słyszę to mnie głowa boli. Ci sami kolesie zakwestionowali kiedyś klatkę w WRC bo nie było śrubek.

Link to comment
Share on other sites

Mervin napisał/a:

Wiem ale sprobuj pojechac na BT przed jakims rajdem w Polsce bez w/w srubek Konczy sie to przewiercaniem na szybko zeby moc pojechac w imprezie

Coz taki kraj

 

 

Startowaliśmy w tym roku i nie było żadnego wiercenia. Klatka ma homologację ze zdjećiami stopek i bez żadnych cholernych śrubek. Jak to słyszę to mnie głowa boli. Ci sami kolesie zakwestionowali kiedyś klatkę w WRC bo nie było śrubek.

 

 

Śrubki musza być inaczej BT nie przejdzie.

Jak udało sie Wam przejść BT bez śrubek to znaczy , że albo poszło warunkowe albo gość sie.... zapomniał :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gracowy, proszę Cię.....

 

 

Jak masz klatkę z homologacją to liczy się naklejka na klatce i homologacja klatki. Niektórzy nadal budują klatki "załącznikowe" ale to torchę bez sensu bo rury na klatkę wychodzą niewiele mniej niż kompletne klatka z Custom Cages.

 

Zajrzyj do Tomka do Puga i zobacz cyz ma tam jakieś śrubki ....

Link to comment
Share on other sites

Jak to czytam to się tylko denerwuję. Temat "3 śrubek" znany jest od lat, tak jak i parę

innych irracjonalnych interpretacji przepisów wiadomo kogo.

Ja w śrubki nigdy wkręcić się nie dałem i moje auto jakoś przechodzi BT, nawet w kraju.

Link to comment
Share on other sites

Kojarzę, że w Porsche RS można było zamówić taką pół-klatkę. Czy to się jakoś nazywa?
W Porsche RS to można zamówić klatkę tzw. roll-bar czyli mocowaną na śruby w miejscach oryginalnie przeznaczonych do przykręcenia pasów bezpieczeństwa - taka klatka nie wymaga żadnego spawania i przeróbek nadwozia ale też raczej go nie usztywnia. Taka klatka ma zadanie zwiększyć bezpieczeństwo przy dachowaniu stąd jej nazwa. Z tego co wiem to do GT-ka też można kupić taką klatkę.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...