Jump to content

Zużycie opon - teoria a praktyka


ogs
 Share

Recommended Posts

Kupiłem na Plejady komplecik opon do upalania. :cool: Bieżnik na swojej powierzchni jest zużyty równo, ale opony różnią się od siebie minimalnie wysokością bieżnika... dało mi to do myślenia ;)

 

W teorii bardziej powinny zużywać się opony na osi pędnej. Zakładając, że mamy AWD - wszystkie powinny się zużywać równo.

 

Z moich obserwacji wynika jednak, że opony zużywają się w następującej kolejności:

1. Przednia-Lewa

2. Przednia-Prawa

3. Tylna-Lewa

4. Tylna-Prawa

 

Teoria, że przednie przed tylnymi - po prostu częściej się uślizgują, jeżeli jest szpera z przodu to jest słabsza, jeżeli nie ma to tym bardziej.

 

Teoria, że lewe przed prawymi - wydaje mi się, że jest to uwarunkowane wrodzoną zdolnością do lepszego kontrolowania poślizgu w prawym zakręcie - stąd częściej pozwalamy sobie na boki w tą stronę. Samochód w zależności jak często płuży przodem + przesunięcie masy wynikającej z siły odśrodkowej powoduje takie a nie inne zużycie opon.

 

Czy może ktoś mnie wyprowadzić z błędu albo potwierdzić tą teorię bo nie daje mi to spać ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o przód-tył to przód zużywa się szybciej bo jeszcze nim skręcasz i przenosi o wiele większe siły przy hamowaniu. Jeżeli chodzi o prawą-lewą to przyczyn jest więcej np.: rozłożenie obciążenia pojazdu zazwyczaj jeździ sam kierowca i jest bardziej obciążona lewa strona , a tym samym zużycie opon będzie większe.

Link to comment
Share on other sites

hogi, dzięki, korekta ;)

 

[ Dodano: Czw Maj 15, 2008 9:24 pm ]

lukass, a widzisz! tej opcji z kierowcą nie uwzględniłem... :!:

Link to comment
Share on other sites

FITNES, jakimi klockami? stopka to automat... każdy widzi swojego nicka tam ;)

Link to comment
Share on other sites

zazwyczaj jeździ sam kierowca

 

A z prawej strony jest bak paliwa. Mimo wszystko w Subaru zazwyczaj leje sie do pełna. :)

 

ale jak czesto pozostaje pelnym ;) poza tez mi sie wydaje, ze jest po polowie, nad/miedzy walem

 

tez ostatnio rozkminialem temat opon i powiem wam, ze moim zdaniem duzo zalezy od indywidualnych predyspozycji kazdego kierowcy do szybkiego pokonywania zakretow (prawy-lewy) a co za tym idzie to roznego zuzycia prawych i lewych opon

Link to comment
Share on other sites

Czy nie jest tak, ze na wiekszosci torow jezdzi sie w pawo, wiec bardziej bedzie sie zuzywala lewa strona?

 

czy ja wiem...nigdy nie bylem na wiekszosci torow :mrgreen:

 

OGS zakladajac topic chyba myslal o codziennej jezdzie

co do torow na powaznie to chyba masz racje. logika podpowiadalaby, ze tam jest wiecej prawych winkli...

Link to comment
Share on other sites

OGS zakladajac topic chyba myslal o codziennej jezdzie

Pewnie tak, codziennej jeździe :wink:

jest to uwarunkowane wrodzoną zdolnością do lepszego kontrolowania poślizgu w prawym zakręcie - stąd częściej pozwalamy sobie na boki w tą stronę. Samochód w zależności jak często płuży przodem + przesunięcie masy wynikającej z siły odśrodkowej powoduje takie a nie inne zużycie opon

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...