Skocz do zawartości

Drugi wentylator chlodnicy


Marcin Musiał

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, mam pytanie kiedy załącza się drugi wentylator chłodnicy ten od strony kierowcy. Ostatnio w korku w upale temperatura płynu zaczęła rosnąć i zacząłem się zastanawiać bo działa tylko jeden. Mimo że temperatura poszła do góry (blisko czerwonego pola) drugi wiatrak się nie włączył.

 

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi wiatrak jest od klimatyzacji. Jak klima nie włączona lub uszkodzony presostat to wentylator nie załączy sie.
Klima działa, chłodzi i cyklicznie włącza się wentylator od strony pasażera. A ten który jest przy zbiorniczku płynu chłodzącego nie zauważyłem żeby się kręcił kiedykolwiek. Nawet jak wskazówka temperatury doszła do miejsca zaznaczonego na fotce. 552613521ee62f223a1c987e98eb7b78.jpg

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wentylator bym nie stawiał, moim zdaniem termostat się przycina, ja tak miałem w dwóch legacy.
No ok to dlaczego ten jeden się włącza i przy włączaniu klimy i przy temperaturze płynu powyżej ok 100 stopni. To sprawdziłem podłączając sie dziś do OBD2. Jak schłodził płyn to wyłączał ten jeden wiatrak. Druga sprawa jak go wypne z kostki i na krótko przewodami podam prąd z akumulatora 12v to powinien się zakręcic?

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Marcin Musiał napisał(a):

Klima działa, chłodzi i cyklicznie włącza się wentylator od strony pasażera. A ten który jest przy zbiorniczku płynu chłodzącego nie zauważyłem żeby się kręcił kiedykolwiek. Nawet jak wskazówka temperatury doszła do miejsca zaznaczonego na fotce. 552613521ee62f223a1c987e98eb7b78.jpg

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka
 

 

Oba wentylatory powinny pracować jednocześnie. Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki, które są w komorze silnika. Możesz również podłączyć żarówkę i sprawdzić czy dochodzi napięcie do wentylatora. Podstawowa diagnostyka. Ustalisz w ten sposób czy padł silnik wentylatora, czy jest problem w instalacji. Jeśli to instalacja, to musisz ustalić czy brakuje plusa, czy masy we wtyczce. Dalej, to już grzebanie w wiązce, ew. można wyjąć przekaźnik i dać + bezpośrednio w miejsce przekaźnika z akumulatora. Powinien włączyć się wentylator. Małymi kroczkami trzeba w ten sposób dojść do źródła problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Marcin Musiał napisał(a):

No ok to dlaczego ten jeden się włącza i przy włączaniu klimy i przy temperaturze płynu powyżej ok 100 stopni. To sprawdziłem podłączając sie dziś do OBD2. Jak schłodził płyn to wyłączał ten jeden wiatrak. Druga sprawa jak go wypne z kostki i na krótko przewodami podam prąd z akumulatora 12v to powinien się zakręcic?

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka
 

Strasznie chaotycznie opisujesz i ciężko zrozumieć,

Pierwszy wentylator to wentylator układu chłodzenia drugi wentylator to wentylator klimatyzacji. Oba mogą pracować jednocześnie lub tylko sam pierwszy który jest od układu chłodzenia silnika.

Wentylator drugi nie służy do chłodzenia układu silnika, jego zadaniem jest schładzanie skraplacza klimatyzacji i działa niezależnie od grzania się silnika.

Masz problem z pierwszym wentylatorem i tak wystarczy podać do niego napięcie 12 V z akumulatora w celu sprawdzenia czy to wentylator czy brak sygnału sterowania.

A ten drugi jak schłodzi czynnik klimatyzacji to się wyłączy bo steruje nim presostat na wysokim ciśnieniu klimatyzacji , przestaje kompresor  klimatyzacji tłoczyć to spada ciśnienie gazu w układzie (i temperatura na skraplaczu)  i wentylator się wyłącza.

Edytowane przez Henryk82
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok no to zrobiłem tak. Wyłączyłem klimę i nawiew całkiem na " off" po nagrzaniu silnika włącza się wentylator od strony pasażera. Zrobiłem drugi test. Na zimnym silniku włączyłem klimę. I włączył się ten sam wentylator od strony pasażera. Więc według mnie ten jeden działa i przy chłodzeniu silnika i przy klimie. Natomiast ten zaznaczony na fotce nie działa wogle.



22b12c7c1967d71233f917389901c740.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co ja wiem to pierwszy powinien się załączać przy 96 stopniach a drugi (nie pamiętam dokładnie około 105) wyżej. Mnie kiedyś w Imprezie się tak zrobiło jak w temperaturze +30 podjechałem pod bramki na autostradzie, więc zacząłem zgłębiać temat. Co ciekawe jak wepniesz ELMa to zmiany temperatury zobaczysz szybciej (i wartości które się tam czasem pokazują mogą spowodować zawał) bo wskazówka ma dużą siłę bezwładności i tolerancji. Sprawdź czy masz odpowietrzony układ, zobacz też czy nie ma wycieków. U mnie temperaturę tak wywaliło bo chłodnica złapała lekką nieszczelność. Powiedzcie moi drodzy gdzie macie chłodnicę klimatyzacji a gdzie jest sekcja dwóch wiatraków? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodnica od klimy jest przed chłodnicą wody a wiatraki za chłodnica wody ale to nie ma nic do rzeczy.
U mnie w legacy pierwszy ma dwa biegi a drugi załącza się tylko podczas pracy klimatyzacji.
Dlatego zgłupiałem. Bo ten jeden co działa działa i do klimy (bo klima chłodzi i włącza się jak włączę klimę nawet na zimnym silniku) i do schładzania "wody" bo włącza się przy 100 stopniach .

Sprawdzę w weekend ten niedzialaj.acy czy ruszy jak go podłącze na krótko do 12v

Wysłane z mojego RMX3363 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.08.2023 o 08:33, Henryk82 napisał(a):

Strasznie chaotycznie opisujesz i ciężko zrozumieć,

Pierwszy wentylator to wentylator układu chłodzenia drugi wentylator to wentylator klimatyzacji. Oba mogą pracować jednocześnie lub tylko sam pierwszy który jest od układu chłodzenia silnika.

Wentylator drugi nie służy do chłodzenia układu silnika, jego zadaniem jest schładzanie skraplacza klimatyzacji i działa niezależnie od grzania się silnika.

Masz problem z pierwszym wentylatorem i tak wystarczy podać do niego napięcie 12 V z akumulatora w celu sprawdzenia czy to wentylator czy brak sygnału sterowania.

A ten drugi jak schłodzi czynnik klimatyzacji to się wyłączy bo steruje nim presostat na wysokim ciśnieniu klimatyzacji , przestaje kompresor  klimatyzacji tłoczyć to spada ciśnienie gazu w układzie (i temperatura na skraplaczu)  i wentylator się wyłącza.

Drugi wiatrak ma dwie funkcje. Pierwsza jak napisałeś do chłodnicy klimy, ale wbrew temu co napisałeś, służy też do chłodzenia płynu chłodniczego silnika. Włącza się po przekroczeniu granicznej wartości temperatury płynu, niezależnie od tego czy klima jest uruchomiona czy nie. Jeżeli drugi nie działa poprawnie to chłodzenie przy wyższych temperaturach płynu chłodzącego silnika będzie szwankować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak pisze Skwaro...... Ja przy swoim przypadku "podpierałem się" wymuszeniem klimy. Temperatura cieczy jest wysoka (nawet bardzo) jak są upały +30 i jedziesz na autostradzie w tunelu aero za jakimś samochodem z prędkością +130km/h.  Wskazówka pokazuje że jest ok a na ELM już tak śmieszno nie jest. Jak wskazówka poszła Tobie do góry (pod czerwone pole) tzn że przez chwilę na czujniku było około 110 stopni. 

Edyta:

no właśnie chłodnica klimy jest przed chłodnicą silnika a oba wiatraki za aby pełniło 2 funkcje!

Mechanik mi kiedyś po historii z temperaturą i jej sprawdzaniem powiedział "albo Ty w....lisz tego ELMa za okno albo ja to zrobię i Ci je..nę" bo co chwila srałem na zbroję a jemu zabierałem czas :) Jeśli nie złapałeś czerwonego to nic wielkiego się nie stało. W przypadku czerwonego to wiadomix. Olej traci właściwości smarne koło 130 stopni (dużo zależności ale to nie temat olejowy) i też pełni rolę czynnika chłodzącego (pośrednio). 

 

Jeżeli włącza się Tobie tylko TEN od klimy i to w przypadku kiedy klima jest wyłączona a temperatura jest przekroczona to nie działa ten "podstawowy" który się załącza od 96 i schładza do 91. To faktycznie silnik owego trzeba sprawdzić lub/oraz styki. 

 

W Imprezie ten wiatrak od strony kierowcy jest wiatrakiem podstawowym układu chłodzenia.

 

Edyta2

Nie jestem pewien czy w Legacach są po lewej stronie dwie dyndające kostki które po złączeniu uruchamiają "test" (w Imprezie są na bank). Nie pamiętam również (ale chyba tak) test wymusza na chwilę włączenie wiatraka.

Edytowane przez obcy17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...