Skocz do zawartości

zbiornik "coolant" forester 2.0 T 2003r.


sasturppe

Rekomendowane odpowiedzi

26 minut temu, lutek34 napisał:

wlewasz do starego płynu "radiator flush" i postępujesz zgodnie z instrukcją z produktu.

 

nie masz korka na chłodnicy, to zalewasz układ poprzez ten metalowy zbiornik.

dziekuje bardzo za info

a bylo by troche lepiej na zimnym silniku zlac starego plynu ile zejdzie - oczywiscie nie wszystko zleci bo termostat bedzie trzymal duzy obieg, a potem dopelnic woda destylowana ze sredkiem i wtedy zagrzac go do momentu otwarcia termostatu i na goracym silniku zlac wtedy wszystko... tak mi sie jakos ten pomysl nasunal - chodzi o to ze mam naprawde brudna wode w ukladzie i zeby troche sie tego syfu pozbyc przed plukaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spuscisz cały płyn z małego czy też dużego obiegu. Korek spustowy masz na chłodnicy, więc na dużym obiegu. Ale spuszczając i tak zleci cały płyn. Termostat nie zamyka szczelnie obiegów. Jest w nim mała dziurka. Płyn może zostać w nagrzewnicy, ale też bardzo mało bo może gdzieś na dole jakaś śmieszna ilość i ewentualnie w parowniku od LPG jeśli jest. Nie musisz grzać aby płyn spuszczać i tak zejdzie cały prawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plyn zszedl... dokladnie 6 litrow - ale gnoj!   bez dodatku, poprzednik chyba nie wiedzial jak sie otwiera pokrywe silnika :D

czarny wpadajacy na szlag wie co kolor z metnymi osadami...

teraz wleje destylat z plynem oczyszczajacym - juz zamowiony, zagrzeje dziada i spuszcze raz jeszcze i byc moze raz  jeszcze przeplucze sama woda destylowana bo jak wzesniej wspomnialem poprzednik chyba nie wiedzial co chlodzi jego przepieknego subarka :puchar:

poza tym idzie docelowo PRESTONE - polecony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, owad napisał:

Na tej płukance z wodą to chyba można pojezdzić dłużej jak nie ma mrozu.

Znaczy kilkaset km, ja bym tak zrobił jakbym miał duży syf.

ja nie bede jezdzil, subek stoi w garazu i czeka do wiosny na wyjazd, takze plukanka  i t p  bedzie w garazu...

ps. to byl duzy syf

poza tym plukalem zbiornik przelewowy, czego tam nie bylo... ponad 20 litrow wody poszlo do przeplukania zbiornika - taki mul z piaskiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ewemarkam napisał:
4 godziny temu, sasturppe napisał:
tak widze, tylko nie wiem dlaczego zanim zacznie plyn leciec rurka najpierw przy odkrecaniu cieknie przez gwint korka... to mnie zastanawia, 

Bo oring już nie trzyma. Wystarczy 1-2 obroty i już nie uszczelnia

wg mnie powinna byc jeszcze jedna uszczelka blokujaca wyplyw plynu w momencie odkrecania do momentu wyplynienia plynu do rurki spustowej, patrzac po innych korkach spustowych uszczelka jest po zewnatrz, logiczne - zapobiega takiemu zdarzeniu, w innym razie przy spuszczaniu goracego plunu mozna sie po prostu poparzyc, nie wydaje mi sie zeby subek mial takie toporne rozwiazanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 19.12.2020 o 23:49, lutek34 napisał:

 

a co tym plastikowym się przelewa?

image.thumb.png.ea80e0e71c6eb7217df476757de1843e.png

hejka, jeszcze mam takie pytanie, w ktorym miejscu u mnie znajduje sie termostat, mysle ze przy plukaniu ukladu i wlaniu nowego plynu nie zaszkodzi wymienic termy, poza tym chyba po zalaczeniu silnika od razu uruchamia sie duzy obieg,  tylko czy to juz sprawa warsztatowa czy sam poradze

prosze o wskazanie gdzie to sie znajduje i jaki to poziom trudnosci w wymianie,

z gory bardzo dziekuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym schemacie wyżej go nie masz. 

Tutaj jest, numer 11:

http://opposedforces.com/parts/forester/en_s11/type_4/cooling_system/water_pump/illustration_1/

W zasadzie w obudowie pompy wody. Dostęp od dołu, na upartego wymienisz go bez kanału. Montujesz jeśli się nie mylę małym otworkiem do góry, albo w stronę przodu samochodu. Zależy czy jest on montowany pionowo czy poziomo. 

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, ewemarkam napisał:

Na tym schemacie wyżej go nie masz. 

Tutaj jest, numer 11:

http://opposedforces.com/parts/forester/en_s11/type_4/cooling_system/water_pump/illustration_1/

W zasadzie w obudowie pompy wody. Dostęp od dołu, na upartego wymienisz go bez kanału. Montujesz jeśli się nie mylę małym otworkiem do góry, albo w stronę przodu samochodu. Zależy czy jest on montowany pionowo czy poziomo. 

dziekuje raz jeszcze za info i schemat

sprawdzilem i polozenie pompy i termostatu mam dokladnie tak jak na schemacie

wczesniej pisalem o wymianie termy z uwagi na prawdopodobna usterke tej, ktora teraz jest

jednak chcialbym raz jeszcze sprawdzic czy faktycznie termostat jest uszkodzony/zuzyty

rozumiem ze kierunek ukladu jest od strony pompy poz 5 w kierunku dolnej czesci chlodnicy czyli w kierunku poz 15, czyli przewody nr 8 i 10 powinny byc gorace zamim termostat posci wode w kierunku chlodnicy, czyli poz 15 powinna byc zimna, no chyba ze sie gleboko myle i jest inaczej

ostatnim razem chlodnica byla goraca - dosc szybko po uruchomieniu silnika, a przewod ten z zielonym korkiem odpowietrzajacym /na zdjeciu kolo bagnetu/ ktory jest polaczony z gorna czescia chlodnicybyl zimny, dopiero po jakims czasie zrobil sie goracy - byc moze jeszcze uklad byl zapowietrzony...

moze jest jakis inny sposob, taki pewniejszy zeby sprawdzic poprawnosc dzialania termostatu i obiegow

w zalaczeniu podsylam zdjecie komory silnika moze na tej podstawie bedzie latwiej wytlumaczyc

 

dzieki i pozdr

 

IMG_20201220_130522_2.thumb.jpg.c55d5763816b4f7a54a6f2443aaaea25.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie, gdy Ci się zaczyna dźwigać wskazówka temperatury silnik ma wtedy ok 50-60 stopni. Więć wtedy węże 8 i 10 powinny być gorące, kruciec od pompy do chłodnicy 15 może być ciepły, górny wąż chłodnicy powinien być zimny. Gdy już Ci wskazówka zatrzyma w połowie, to silnik ma między 85-95 stopni. Wtedy wąż górny od chłodnicy musi być gorący. Jeśli temperatura skacze Ci w czasie jazdy, tzn na światłach leci do góry, a podczas jazdy spada to termostat jest na 100% uszkodzony. Czyli ciągle otwarty. To nie jest fortuna wymienić termostat, kosztuje 30-40 pln a wiesz że masz spokój. Jak robiłem rozrząd nie wymieniłem go, a mogłem. Później po roku się zaciął w pozycji zamkniętej (na małym obiegu) i zagotowałem silnik. Wskazówka wyleciała pionowo do góry, na szczeście było to niedaleko domu i zimą. Przyśpieszyło to i tak już dające o sobie znać UPG. Uświadomił mnie @skwaro że powinno się przy rozrządzie przy okazji wymienić termostat, bo naprawdę koszt nie duży, a i tak się wymienia pompę wody. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.12.2020 o 15:41, ewemarkam napisał:

Generalnie, gdy Ci się zaczyna dźwigać wskazówka temperatury silnik ma wtedy ok 50-60 stopni. Więć wtedy węże 8 i 10 powinny być gorące, kruciec od pompy do chłodnicy 15 może być ciepły, górny wąż chłodnicy powinien być zimny. Gdy już Ci wskazówka zatrzyma w połowie, to silnik ma między 85-95 stopni. Wtedy wąż górny od chłodnicy musi być gorący. Jeśli temperatura skacze Ci w czasie jazdy, tzn na światłach leci do góry, a podczas jazdy spada to termostat jest na 100% uszkodzony. Czyli ciągle otwarty. To nie jest fortuna wymienić termostat, kosztuje 30-40 pln a wiesz że masz spokój. Jak robiłem rozrząd nie wymieniłem go, a mogłem. Później po roku się zaciął w pozycji zamkniętej (na małym obiegu) i zagotowałem silnik. Wskazówka wyleciała pionowo do góry, na szczeście było to niedaleko domu i zimą. Przyśpieszyło to i tak już dające o sobie znać UPG. Uświadomił mnie @skwaro że powinno się przy rozrządzie przy okazji wymienić termostat, bo naprawdę koszt nie duży, a i tak się wymienia pompę wody. 

witam jeszcze w starym roku i chcialbym sie podzielic spostrzeżeniami z ostatniego testu, co wg mnie jest "czeskim filmem"

uruchomilem zimny silnik, bez duzych obrotow i faktycznie po krotkim czasie  przewody 8 i 10 byly cieple i potem jeszcze bardziej cieplejsze, wyjscie do weza nr 15  i sam waz zimny dosc dlugo /czyli terma dziala jakos/ natomiast  - i tutaj zagadka - wraz ze wzrostem temperatury w wezach 8 i 10 dokladnie tak samo wzrastala temperatura w wezu w gornej czesci chlodnicy i sama chlodnica /gruby waz po lewej stroie na zdjeciu/- ALE TA DRUGA CZYLI WEWNETRZNA - bo jeszcze mam druga zewnetrzna i ona wlasciwie byla caly czas zimna

takze nie wiem skad wziela sie goraca woda w chlodnicy od wyjscia jak jeszcze termostat nie poscil jej na wejsciu - to mnie przerasta :)

 

WSZYSTKIEGO DOBREGO W NOWYM ROKU i samych dobrych rozwiazan z SUBARKAMI >)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, sasturppe napisał:

takze nie wiem skad wziela sie goraca woda w chlodnicy od wyjscia jak jeszcze termostat nie poscil jej na wejsciu - to mnie przerasta :)

 

Bo układ w subaru działa inaczej niż w wielu popularnych autach. Pompa na małym obiegu zasysa przewodami (ogrzaną z silnika)8,10 i tłoczy do bloku i głowic i wraca do pompy od spodu (pomijamy to co po drodze -turbo ,grzanie , przepustnica). W termostacie masz pewnie mały zaworek który przepuszcza ciepłą ciecz i powoli nagrzewa chłodnicę , zeby nie dotała kopa termicznego, gdy terma się otworzy.

Dlatego okolice pompy są ciepłe ,a chłodnica zimna (mówimy o drugiej chłodnicy, bo pierwsza to klima).

Przepływ przez chłodnicę od góry rozpocznie się po otwarciu termy i wtedy nagrzeje sie i ona i górny przewód.

pozdr.i  lepszego tego roku dla wszystkich.:)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, respect napisał:

Dlatego okolice pompy są ciepłe ,a chłodnica zimna (mówimy o drugiej chłodnicy, bo pierwsza to klima).

Przepływ przez chłodnicę od góry rozpocznie się po otwarciu termy i wtedy nagrzeje sie i ona i górny przewód.

byc moze nie dokladnie  to opisalem, ale przewody 8 i 10 sa gorace, grubszy dolny przewod za termostatem zimny a chlodnica juz goraca razem z tym grubym przewodem od gory, tak jakby obieg byl w druga strone

takze zanim termostat posci goraca wode od dolu chlodnicy tym grubym wezem za termostatem chlodnica  juz jest goraca...

byc moze zle zrozumialem ale chlodnica nie powinna byc goraca tym bardziej gorny przewod wylotowy z chlodnicy zanim termostat nie posci duzego obiegu od dolu

39 minut temu, respect napisał:

W termostacie masz pewnie mały zaworek który przepuszcza ciepłą ciecz i powoli nagrzewa chłodnicę , zeby nie dotała kopa termicznego, gdy terma się otworzy.

Dlatego okolice pompy są ciepłe ,a chłodnica zimna (mówimy o drugiej chłodnicy, bo pierwsza to klima).

i tutaj to samo, co wczesniej opisalem, okolice pompy sa zimne pomijajac przewody 8 i 10 natomiast chlodnica goraca ogrzewana od drugiej strony czyli od gory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, sasturppe napisał:

chlodnica nie powinna byc goraca tym bardziej gorny przewod wylotowy z chlodnicy zanim termostat nie posci duzego obiegu od dolu

Duży 0bieg jest odwrotny .Od chłodnicy przez termę do pompy . Chłodnica na pewno nie będzie całkiem zimna ,bo troszkę płynu moze wnikać przez zaworek w termie ,ale bardziej się nagrzeje przez mieszanie i konwekcję z silnika górnym przewodem , bo tam nie ma żadnego zaworu (takiego jak termostat) ,  Termostat wycina duży obieg i wszystko jedno ,gdzie w nim  jest - co do  cyrkulacji płynu.

47 minut temu, sasturppe napisał:

grubszy dolny przewod za termostatem zimny

Bo właśnei tam najpóźniej dotrze ciepły płyn z chłodnicy.

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, respect napisał:

Duży 0bieg jest odwrotny .Od chłodnicy przez termę do pompy . Chłodnica na pewno nie będzie całkiem zimna ,bo troszkę płynu moze wnikać przez zaworek w termie ,ale bardziej się nagrzeje przez mieszanie i konwekcję z silnika górnym przewodem , bo tam nie ma żadnego zaworu (takiego jak termostat) ,  Termostat wycina duży obieg i wszystko jedno ,gdzie w nim  jest - co do  cyrkulacji płynu.

Bo właśnei tam najpóźniej dotrze ciepły płyn z chłodnicy.

dzieki wielkie za rozjasnienie mi sytuacji, bylem przekonany ze obieg jest odwrotny czyli ze pompa "pcha" wode do chlodnicy a nie zasysa

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, lutek34 napisał:

ale w czym dokładnie jest problem? Silnik się nie dogrzewa, przegrzewa? Bo widzę tutaj szukanie problemu, tam gdzie go nie ma.

nie, nie szukam problemu... tylko chcialem sie cos wiecej dowiedziec od ludzi, ktorzy maja w tym duzo wieksze doswiadczenie...

wskazowka temperatury po osiagnieciu temp roboczej jest delikatnie ponizej poziomu - chodzi o poziom fizyczny, i taka sie utrzymuje przez caly czas, natomiast bylem nieswiadomy tego ze jak juz wczesniej odpisalem koledze, obieg jest  od pompy do chlodnicy i nie wiedzialem skad sie brala goraca woda w gornym wezu i chlodnicy, gdzie jeszcze silnik sie nie dogrzal i nie osiagnal temperatury roboczej, gorny waz byl bardziej goracy niz przewody 8 i 10 ze schematu - czyli krotko nie zalaczyl sie duzy obieg - i tutaj mialem zagadke

tak czy inaczej wymienie termostat dla spokojnosci

wiem juz teraz ze ten silnik jest troche inny niz wiekszosc i bardziej specyficzny natomiast dla mnie tak czy inaczej chlodnica powinna byc zimna, no moze ciepla przed zalaczeniem duzego obiegu a nie goraca, bardziej niz w wezach z malego obiegu - moze TO bylo dla mnie problemem ale tylko i wylacznie w zrozumieniu dzialania a nie problemem technicznym

pozdrawiamm i zycze wszystkiego dobrego w Nowym Roku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, sasturppe napisał:

wskazowka temperatury po osiagnieciu temp roboczej jest delikatnie ponizej poziomu - chodzi o poziom fizyczny

a co wskazuje OBD? U mnie w OBK też wskazówka jest minimalnie poniżej połowy, wskazania OBD wachlują pomiędzy 82-87 stopni, podczas jazdy po mieście. Ostatnio przegoniłem OBK na "niemieckiej" autostradzie 200km/h i temperatura była non stop 82 stopnie, wydaje się trochę mało, ale skoro termostat otwiera się przy 76 stopniach, to chyba tak ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co wskazuje OBD? U mnie w OBK też wskazówka jest minimalnie poniżej połowy, wskazania OBD wachlują pomiędzy 82-87 stopni, podczas jazdy po mieście. Ostatnio przegoniłem OBK na "niemieckiej" autostradzie 200km/h i temperatura była non stop 82 stopnie, wydaje się trochę mało, ale skoro termostat otwiera się przy 76 stopniach, to chyba tak ma być.
Latem temperatury pewnie będą wyższe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...