Skocz do zawartości

Openpilot


Fiji

Rekomendowane odpowiedzi

W sumie to chyba autopolilot napisany przez Polaków. Jedzie poniżej limitu prędkości środkiem 3 pasmowej autostrady :)

Ciekawe czy da się wyłączyć w konfiguracji Janusz-mode

Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka

  • Super! 1
  • Haha 3
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Knurek1111 napisał:

Jest spora różnica między jazdą autonomiczną a jazdą 'hands-free' ;)

 

Jeśli dobrze widzę, to trzeba wpiąć comma two devkit (1-ka juz nie jest sprzedawana) za 1k$ + moduł z kablami za kolejne 200$.

Musieli więc rozwiązać problem interpretacji wiadomości komunikacji kamery z cpu. Moduł to nic innego jak proxy/sniffer.

Szczerze, to może to działać w US, ale takich krajach jak PL bałbym się tego używać. Ciekawe jak wygląda pokrycie kodu testami.

To co płacisz w cenie samochodu, to proces testowania. 

Z drugiej strony - skoro im się udało, to chętnie bym zamówił i zamontował, żeby zobaczyć co tam lata i może kiedyś w przyszłości (jak mi się skończy gwarancja) zrobić coś z tego.

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, xemir napisał:

 

Jeśli dobrze widzę, to trzeba wpiąć comma two devkit (1-ka juz nie jest sprzedawana) za 1k$ + moduł z kablami za kolejne 200$.

Musieli więc rozwiązać problem interpretacji wiadomości komunikacji kamery z cpu. Moduł to nic innego jak proxy/sniffer.

Szczerze, to może to działać w US, ale takich krajach jak PL bałbym się tego używać. Ciekawe jak wygląda pokrycie kodu testami.

To co płacisz w cenie samochodu, to proces testowania. 

Z drugiej strony - skoro im się udało, to chętnie bym zamówił i zamontował, żeby zobaczyć co tam lata i może kiedyś w przyszłości (jak mi się skończy gwarancja) zrobić coś z tego.

 


Kwestie homologacji to zostawmy w ogóle na boku. W EU jakakolwiek jazda bez rąk na kierownicy jest na razie nielegalna, w US pewnie jest różnie.

Problemy są zasadniczo dwa:

  1. interpretacja obrazu z kamer (a najlepiej jeszcze innych czujników) w celu rozeznania otoczenia, czyli 'wyciągnięcia' z obrazu obiektów wraz z ich parametrami - tutaj właśnie wchodzi AI wraz z koniecznością nauczenia sieci (!)
  2. wpięcia się do CANa w samochodzie, żeby nim wysterować. Ważna sprawa to żeby auto posiadało asystenta pasa ruchu lub funkcję automatycznego parkowania bo to oznacza serwomotor w kolumnie kierownicy. Bez niego nie ma zabawy.

Później trzeba pożenić jeszcze 1 i 2 powyżej, w tym zaimplementować podstawową funkcjonalność jak awaryjne hamowanie w razie wykrycia przeszkody.  Patrząc na filmik podejrzewam, że samochód jedzie na tyle powoli, żeby nikt nie wpakował się przed maskę ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy temat - acz faktycznie zaufać takiemu urządzeniu miałbym problem.

Wygląda to dla mnie jak taki Cyanogen Mod do samochodu.... a zawsze było tak, że po instalacji owego albo BT nie działał, albo Wi-Fi, albo coś innego...

 

Z drugiej jednak strony, jest to wartościowe, że ktoś próbuje w ten sposób, im więcej prób - tym lepiej dla rozwoju jazdy automatycznej, a kiedyś autonomicznej:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Knurek1111 napisał:


Kwestie homologacji to zostawmy w ogóle na boku. W EU jakakolwiek jazda bez rąk na kierownicy jest na razie nielegalna, w US pewnie jest różnie.

Problemy są zasadniczo dwa:

  1. interpretacja obrazu z kamer (a najlepiej jeszcze innych czujników) w celu rozeznania otoczenia, czyli 'wyciągnięcia' z obrazu obiektów wraz z ich parametrami - tutaj właśnie wchodzi AI wraz z koniecznością nauczenia sieci (!)
  2. wpięcia się do CANa w samochodzie, żeby nim wysterować. Ważna sprawa to żeby auto posiadało asystenta pasa ruchu lub funkcję automatycznego parkowania bo to oznacza serwomotor w kolumnie kierownicy. Bez niego nie ma zabawy.

Później trzeba pożenić jeszcze 1 i 2 powyżej, w tym zaimplementować podstawową funkcjonalność jak awaryjne hamowanie w razie wykrycia przeszkody.  Patrząc na filmik podejrzewam, że samochód jedzie na tyle powoli, żeby nikt nie wpakował się przed maskę ;) 

 

Dokładnie - to na razie kwestia jazdy "bez rąk" na kierownicy w UE jest nie do przeskoczenie, myślę spokojnie przez 5 lat.

To co jest na filmikach to przykład poruszania się po autostradach, które mają 3 pasy ruchu. 

Są momenty, gdy system jedzie w deszczu - nawet można zaobserwować jak na moment się wyłącza.
Możliwe, że ten dev kit ma jakis UV który wysyła i odbija się od materiału użytego w farbie na drodze, dzięki czemu "widzi" pasy, których człowiek nie widzi. Porozmawiam z bratem i zapytam co tym sądzi (pracował kilka lat temu nad takimi samochodami w DE, które jeździły po zamkniętych drogach - wykorzystywali je do lokalnego transportu między zakładami).

Dla mnie najważniejszym elementem, który dyskwalifikuje zaufanie takiemu systemowi w podróży po PL, jest brak przewidywalności zachowania innych uczestników oraz bardzo duże różnice prędkości. W krajach anglo-saskich (i generalnie wysoko rozwiniętych, poza DE), większość samochodów poruszą się ze zbliżoną prędkością, a wszystkie manewry są wykonywane dość spokojnie i powoli. W krajach takich jak PL, różnica prędkości na A czy EX wynosząca 100 km/h między pojazdami nie jest niczym niezwyczajnym. 

 

To co jest na git, to kod darmowy, który zastępuje płatną usługę w comma (3 miesiące jest darmowa). 

Podejrzewam więc, że działa to sobie w chmurze. 

 

Jest jeszcze jeden aspekt - skoro muszę być czujny gdyby system "przekazał" mi kontrolę, to znaczy że i tak nie bardzo mogę się "relaksować" podczas jazdy, bo cały czas muszę być przygotowany, aby przejąć kontrole.

Przeciętny czas reakcji na zdarzenie na drodze przyjmuje się na 1sec, jeśli jednak poruszam się z czymś takim to czas reakcji będzie dużo dłuższy. Umysł ludzki działa jak działa,- jeśli damy mu sygnał, aby nie skupiał się na drodze, to na pewno tego nie będzie robił (i tak jest ciągle czymś zajęty).

I jeszcze jako ciekawostka - przeprowadzono badania, jak zachowałoby się AI, gdyby miało podjąć decyzje w sytuacji na drodze, gdy nie da się uniknąć zdarzenia, a do wyboru jest: przejechać staruszkę, dziecko, albo rozbić samochód z kierowcą i pasażerami. Wynik okazał się uzależniony od zasad panujących w danym społeczeństwie.

 

Podsumowując - ciekawa zabawka, można pomyśleć aby się nią "pobawić" ale o wykorzystaniu jej i tego kodu do prowadzeniu samochodu, to bym nawet poważnie nie myślał (przynajmniej nie w PL i nie przez najbliższe 5-10 lat).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

pamietam jak kilka lat temu nakrecali hype i mowili, ze sa/beda lepsi niz tesla. dzisiaj widac, ze nie dali rady. nie jest to tragiczna wiadomosc, bo system caly czas jest rozwijany i nawet bedac kilka lat za tesla w koncu osiagna poziom zadowalajacy. obecny koszt to 1500+200 usd (7500zl) i wsparcie dla 200 modeli aut (najstarsze modele z 2014 roku)

obejrzalem kilka recenzji i niestety nadal jest sporo do poprawy. na zakretach podmiejskich czesto trzeba korygowac, nagle przyspieszanie i zwalnianie w jezdzie w korku, niewjezdzanie na skrzyzowania 

 

na polskich drogach chyba bym sie bal go puscic ale na dluzszych trasach autostradowych w niemczech spokojnie da rade. opinie amerykanow uzywajacych systemu u siebie sa pozytywne.

gdybym musial dojezdzac codziennie do pracy kilkadziesiat kilometrow zawsze po tej samej trasie to bylbym zainteresowany :)

 

filmik z autonomicznej jazda crosstrekiem po autostradzie:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...