Skocz do zawartości

radio zaczelo dzialac bez kluczyka !?!?!?!?!?!?!


Wally666

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie i Panie,

 

uprzejmie prosze o pomoc bo juz nie wiem co sie dzieje z moim Subaru. 

 

Pacjent: Forester 2.5XT '07 (SG). Tuz po kupnie wyminilem wszystkie glosniki, przod i nowy subwoofer podlaczylem do wzmacniacza, jednostka sterujaca zostala seryjna. Radio wlaczalo sie po przekreceniu kluczyka i wylaczalo po jego wyjeciu. Minionej soboty umylem Forka bo sie troche ufajdal i pozostawilem pod domem. Kolejnego dnia po powrocie do domu z "grobingu" innym autem zauwazylem, ze w Foresterze dziala radio i to bez kluczykow!!!! Dzis rano jeszcze jakos odpalilem ale po wyjsciu z pracy nie udalo mi sie uruchomic - padl akumulator. Sam akumulator wymienilem ok 1miesiaca temu na nowy Boscha. 

 

Jak to mozliwe, ze radio dziala teraz bez kluczyka? Zlokalizowalem bezpiecznik od radia i mimo jego wyjecia, radio nadal dziala w najlepsze. Czy to jakas konfigurowalna funkcja radia (kenwood?) czy moze mam "choinke" i cos spowodowalo spiecie w ukladzie?

 

Pozdro

Wally

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) oj domyslam sie, ale wrocilem wlasnie z garazu i jestem mocno wkurzony cala sytuacja i czekam na najszybsze i mozliwie najlepsze rozwiazanie a jak wiadomo, co dwie glowy to nie jedna i moze rozdzielenie watkow cos pomoze. Dzieki! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radio dostaje zasilanie z dwóch linii: ACC - tylko kiedy masz włożony kluczyk, BATT - zawsze. Radio zasilane jest normalnie z linii ACC, dlatego też "wie" kiedy odpalasz auta, linia BATT jest tylko po to aby podtrzymywać w radiu pamięć (godzina czy zapamiętane stacje). Jeżeli radio u Ciebie w aucie ciągle działa to pewnie masz jeden z poniższych problemów:

 

- masz podpięte radio zamiast pod ACC to pod BAT (a dokładnie ACC z radia do BATT i BATT do BATT) i po prostu ciągle dostaje zasilanie-

- Coś skopało się w aucie i na linii ACC masz ciągle napięcie, to też radio ciągle chodzi

- radio ma logikę zapłonu którą trzeba ustawić, niektóre radia można skonfigurować tak żeby się wyłączały lub nie po wyjęcie kluczyka. 

 

Najlepiej weź/kup miernik, dogrzeb się do kostki i zobacz napięcie na kablach: czarny i czerwony, czarny i żółty i zobacz gdzie masz napięcie i kiedy względem włożonego/wyjętego kluczyka.


Tu masz jeszcze rozpiskę kabelków:

 

http://ae64.com/Forester-pinout.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za zainteresowanie tematem!

 

Rozebralem wczoraj konsole, wyjalem radio zeby zobaczyc czy tam nie nie ma jakiegos miszmaszu i wyglada na zupelnie seryjne podlaczenie. Owszem, jest troche plataniny kabelkow bo zaklad montujacy mi audio pociagnal do glosnikow nowe kable i wpial sie z jakimis koncowkami (hi-power czy jak to tam sie nazywa) zeby zasilic przod przez wzmacniacz. Z niestandardowych rzeczy ktore zauwazylem, to podlaczenie jednego pojedynczego przewodu do sygnalu chyba pod pin14 czyli pod wyjscie antenowe ale jesli dobrze pamietam, to tak sie wlasnie wzbudza wzmacniacz zeby nie chodzil non-stop. Po odlaczeniu w/w przewodu wzmacniacz nie dzialal.

 

Reszta kabli wyglada standardowo i wchodzi w fabryczna wiazke, nie widze zadnego dziwnego okablowania lub proby doprowadzenia innych kabelkow np. z okolicy skrzynki bezpiecznikowej. Najdziwniejsze w tym wszystkim jest to, ze na 100% radio wlaczalo i wylaczalo sie dopiero po przekreceniu kluczyka. Rozmawialem ze swoim mechanikiem, mowi ze albo gdzies sie dostala wilgoc albo padl jakis przekaznik i daje stale napiecie na zasilanie radia.

 

Nie wiem czy tam rade ale postaram sie wieczorem raz jeszcze rozebrac konsole srodkowa i sprawdzic napiecia na poszczegolnych obwodach tak jak radzil Tinuviel.

 

Jesli ktos ma jeszcze jakies inne pomysly, zapraszam do dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to zrobmy mala analize, moze uda nam sie wspolnie cos ustalic. Wzmacniacz podlaczony jest na stale do akumulatora grubym zoltym kablem i idzie bezposrednio do klemy plusowej. Radio jak wspominalem gra bez kluczyka i gra nawet mimo wyjecia bezpiecznika z kabla zasilajacego wzmacniacz. Jak wiec winny moze byc wzmacniacz? Jesli dobrze rozumiem, wzmacniacz wzbudzany jest sygnalem z wyjscia Power Antenna + (tutaj nie jestem do konca pewien). Skoro zasilacz nie dostaje napiecia, to dlaczego ma powodowac wlaczanie sie radia mimo wyjetego kluczyka ze stacyjki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, z opisu wynika że wzmacniacz nie jest winny. Jest podłączony prawidłowo. W radiach ze standardową kostką podpina się wzbudzenie wzmacniacza pod przewód specjalnie dedykowany do tego celu, ale spokojnie można podpiąć też pod antenę. Oczywiście, kiedy wyjmiesz bezpiecznik od wzmacniacza, to radio gra ale dźwięku z przodu nie słychać?

 

Stawiałbym że zamókł jakiś przekaźnik podający napięcie na radio po przekręceniu stacyjki. Ale to musiałbyś zajrzeć do serwisówki żeby go zlokalizować. Bo jeśli coś by się stało na linii ACC i byłoby tam stałe napięcie to chyba i zapłon byłby cały czas włączony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Wally666, poszukaj jeszcze może jakiegoś "pstryczka elektryczka", którego poprzedni właściciel mógł zamontować aby móc posłuchać radia na postoju bez przekręcania kluczyka. Z tego co piszesz to Twoje dzieciaki mogły go znaleźć przed Tobą ;)

 

 

:) dobry trop, tyle ze akura w weekend nie wpuszczalem moich "talibow" do auta i sam rowniez nigdzie nie grzebalem wiec ta teoria niestety odpada.

 

Rozmawialem z czlowiekiem ktory robil mi car audio i podejrzewa 2 scenariusze:

1. cos sie popierniczylo w samym radiu i zrobil sie mostek miedzy zasilaniem ze stacyjki a zasilaniem z aku

2. cos jednak musialo sie powalic z wiazka elektryczna auta bo on na pewno nie zmienial schematu zasilania auta i powinno dzialac po stacyjce

 

Moze wieczorem uda mi sie wyjac radio i posprawdzam sugerowane napiecia dochodzace do kostki, zarowno stale jak i na podtrzymaniu w roznych wariantach - z kluczykiem i bez + po wlozeniu kostki i bez jej wkladania. Moze tak uda sie wyeliminowac jakis element ukladanki. Jesli sam do czegos nie dojde, podjade do dobrego speca od audio w weekend i powalczymy troche.

UPDATE: ciekawostka, znalazlem jakis wiring diagram do forestera i widze, ze za radio odpowiadaja 2 bezpieczniki, nr.9 oraz nr.2. Sprawdze jeszcze co sie stanie jak odlacze nr.2 bo nr.9 nic nie zmienia przynajmniej na wylaczonym zaplonie.

UPDATE: wyłączenie zapłonu i wyjęcie kluczyka rozłącza inne sprzęty i podświetlenia. Radio tez reaguje na wyjęcie kluczyka, wyłącza się podświetlenie guzików i jaśniej święci wyswietlacz

Edytowane przez Wally666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

UPDATE: wyłączenie zapłonu i wyjęcie kluczyka rozłącza inne sprzęty i podświetlenia. Radio tez reaguje na wyjęcie kluczyka, wyłącza się podświetlenie guzików i jaśniej święci wyswietlacz

 

 

to ciekawostka :) MIerzyłeś napięcie? Jak nie masz miernika to weż żarówkę 12V, dwa kabelki i sprawdzaj gdzie masz napięcie. Jak radio po wyjęciu kluczyka reaguje to znaczy że traci zapewne napięcie z linii ACC, ale z jakiegoś powodu ciągle się zasila z linii BATT co by kierowało nas do:

 

 

 

1. cos sie popierniczylo w samym radiu i zrobil sie mostek miedzy zasilaniem ze stacyjki a zasilaniem z aku

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazlem dzis w koncu chwile i pomierzylem napiecia na kostce. I tak jak podejrzewalem, na glownym jest +12V sterowane po stacyjce i ten obwod dziala i reaguje na wyjmowanie bezpiecznika. Dziala tez stale napiecie jako podtrzymanie i tutaj rowniez bez niespodzianek, dziala bez zarzutu. W kostce nie pojawia sie nigdzie dodatkowa linia zasilania i po rozmowie z moim specem od car-audio (Krzysiek z ul. Chlodnej) potwierdzil ze zdecydowanie winowajca jest radio bo mostkuje sobie napiecia. Mimo wylaczenia radia z przycisku, ono nadal dziala i ciagle prad i to niemalo bo jakies 0,2A (miernik wpiety w szereg miedzy klema minusowa a akumulatorem). To wlasnie winowajca wyssania calego pradu z mojego nowego akumulatora.

 

Radio rozebralem na czynniki pierwsze, nie znalazlem na plycie glownej zadnego niepokojacego spuchniecia kondensatorow, wypalonych "chipow" ani przepalonych sciezek. Liczylem jeszcze, ze po zlozeniu zacznie dzialac poprawnie ale niestety nic sie nie zminilo.

 

Teraz pytanie do Was:

1. naprawiac radio? a jesli tak to gdzie (wwa)

2. kupowac nowe? jakie tanie radio 1- lub 2 din bedzie gadac ze sterowaniem w kierownicy plug'n'play

3. moze przy okazji wymiany swojego radia na lepsze zostawiliscie oryginalne jako podstawka pod kwiatek i chetnie sie go pozbedziecie? Chodzi o model kenwood gx806ef2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazlem dzis w koncu chwile i pomierzylem napiecia na kostce. I tak jak podejrzewalem, na glownym jest +12V sterowane po stacyjce i ten obwod dziala i reaguje na wyjmowanie bezpiecznika. Dziala tez stale napiecie jako podtrzymanie i tutaj rowniez bez niespodzianek, dziala bez zarzutu. W kostce nie pojawia sie nigdzie dodatkowa linia zasilania i po rozmowie z moim specem od car-audio (Krzysiek z ul. Chlodnej) potwierdzil ze zdecydowanie winowajca jest radio bo mostkuje sobie napiecia. Mimo wylaczenia radia z przycisku, ono nadal dziala i ciagle prad i to niemalo bo jakies 0,2A (miernik wpiety w szereg miedzy klema minusowa a akumulatorem). To wlasnie winowajca wyssania calego pradu z mojego nowego akumulatora.

 

Radio rozebralem na czynniki pierwsze, nie znalazlem na plycie glownej zadnego niepokojacego spuchniecia kondensatorow, wypalonych "chipow" ani przepalonych sciezek. Liczylem jeszcze, ze po zlozeniu zacznie dzialac poprawnie ale niestety nic sie nie zminilo.

 

Teraz pytanie do Was:

1. naprawiac radio? a jesli tak to gdzie (wwa)

2. kupowac nowe? jakie tanie radio 1- lub 2 din bedzie gadac ze sterowaniem w kierownicy plug'n'play

3. moze przy okazji wymiany swojego radia na lepsze zostawiliscie oryginalne jako podstawka pod kwiatek i chetnie sie go pozbedziecie? Chodzi o model kenwood gx806ef2

1. Poszukać schematów do radia, np. http://monitor.espec.ws/files/kenwoodgx806ef2partsservicemanual_185.pdf

2. Poszukać DOBREGO elektronika-pasjonata.

Jak już rozebrałes to radio, to nie szukaj przepalonych ścieżek, spuchniętych kondensatorów czy wypalonych chipów - to nie te objawy. :)

Pozwolę sobie dopisać, że na mój mało fachowy nos to problem występuje w tranzystorze Q771 (ACC Detection).

Edytowane przez WOJO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...