Korton Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 (edited) Tak ostatnio zastanawialem, jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo, wiec grawitajca na nie jakos dziala, nie ma problemu z tarciem, zrywaniem filmu olejowego pomiedzy tlokami a gladzia cylindra od dolu (gdzie teoretycznie tlok/pierscienie powinny sie opierac od dolu na gladzi cylindra). W silnikach popularnych gdzie tlok porusza sie pionie, raczej nie ma tego problemu - jak to jest w bokserze. Mam nadzieje, ze zrozumiale napisalem o co mi chodzi:) (pisze po kilku piwkach) Edited July 18, 2014 by Korton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzysztof0430 Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Zrywanie filmu olejowego raczej nie, prędzej będzie zaobserwowana owalizacja i większe wytarcie cylindra od dołu przy większym przebiegu. jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo, nie tylko w silnikach bokser tłoki pracują poziomo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korton Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo,nie tylko w silnikach bokser tłoki pracują poziomo. Dobra sa jeszcze specyfiniczne v-ki Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo,nie tylko w silnikach bokser tłoki pracują poziomo. Dobra sa jeszcze specyfiniczne v-ki i w 126p BIS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrumque Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Tak ostatnio zastanawialem, jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo, wiec grawitajca na nie jakos dziala, nie ma problemu z tarciem, zrywaniem filmu olejowego pomiedzy tlokami a gladzia cylindra od dolu (gdzie teoretycznie tlok/pierscienie powinny sie opierac od dolu na gladzi cylindra). W silnikach popularnych gdzie tlok porusza sie pionie, raczej nie ma tego problemu - jak to jest w bokserze. Jest wiele silników, gdzie tłoki nie chodzą pionowo - tylko pod skosem lub poziomo - i problem owalizacji pojawia się przy bardzo dużych przebiegach, i w zasadzie nie wiadomo czy napewno wynika z grawitacji... bo owalizacja występuje tak samo w silnikach o tłokach pionowo. Chodzi o to, że siła grawitacji działająca na tłok (ściskająca/wyciskająca film olejowy) jest wielokrotnie mniejsza, niż normalne siły działajace na tłok (ciskające nim na boki) ze względu na pracę silnika - tłok jest ciśnięty na denko, ale swożeń trzymający korbowód chyba w żadnym silniku nie jest centralnie, zawsze jest trochę przesunięty od średnicy tłoka, w dodatku korba robi ruchy na boki a nie idzie pionowo, więc tłok zawsze chce się trochę "przechylić" w cylindrze, stąd owalizacja w każdym silniku. (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje) 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korton Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Tak ostatnio zastanawialem, jak to jest w silniku bokser. Tloki pracuja poziomo, wiec grawitajca na nie jakos dziala, nie ma problemu z tarciem, zrywaniem filmu olejowego pomiedzy tlokami a gladzia cylindra od dolu (gdzie teoretycznie tlok/pierscienie powinny sie opierac od dolu na gladzi cylindra). W silnikach popularnych gdzie tlok porusza sie pionie, raczej nie ma tego problemu - jak to jest w bokserze. Jest wiele silników, gdzie tłoki nie chodzą pionowo - tylko pod skosem lub poziomo - i problem owalizacji pojawia się przy bardzo dużych przebiegach, i w zasadzie nie wiadomo czy napewno wynika z grawitacji... bo owalizacja występuje tak samo w silnikach o tłokach pionowo. Chodzi o to, że siła grawitacji działająca na tłok (ściskająca/wyciskająca film olejowy) jest wielokrotnie mniejsza, niż normalne siły działajace na tłok (ciskające nim na boki) ze względu na pracę silnika - tłok jest ciśnięty na denko, ale swożeń trzymający korbowód chyba w żadnym silniku nie jest centralnie, zawsze jest trochę przesunięty od średnicy tłoka, w dodatku korba robi ruchy na boki a nie idzie pionowo, więc tłok zawsze chce się trochę "przechylić" w cylindrze, stąd owalizacja w każdym silniku. (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje) Dzieki za wyjasnienie, ma to sens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi1 Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 (edited) .... (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje). Element "pośredniczący" nazywa sie wodzik .... i z doświadczenia wiem ze w takich silnikach rownież zachodzi zjawisko "owalizacji" i nie jest to zwiazane z bujaniem statku na boki (no moze troche) ... P.S. Że jeszcze żaden z super hiper wykladowcow z polskich wyższych uczelni morskich nie wpadl na zrobienie badan na ten temat..... Edited August 4, 2014 by Tommi1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrumque Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 (edited) > .... (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje). Element "pośredniczący" nazywa sie wodzik .... i z doświadczenia wiem ze w takich silnikach rownież zachodzi zjawisko "owalizacji" i nie jest to zwiazane z bujaniem statku na boki (no moze troche) ... No, zjawiska owalizacji lub ogólnie nierównomiernej utraty geometrii i kalibru cylindra - występuje prędzej czy później, bo nic nie jest wieczne, ale w silniku okrętowym to trochę inny rząd wielkości problemu (oraz czasu do wystąpienia takiego problemu) niż w motorku samochodowym Zresztą nie bez powodu stosuje się w takich wielkich ustrojstwach właśnie wodzik separujący ruch pionowy od obrotowego, a mimo to nadal owalizacja się może przytrafić, tylko lekko co innego jest na cylindrze o średnicy 7cm, a co innego na średnicy >1m... Edited August 4, 2014 by Hrumque Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi1 Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Prawda, prawda Link to comment Share on other sites More sharing options...
kecajek Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 > .... (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje). Element "pośredniczący" nazywa sie wodzik .... i z doświadczenia wiem ze w takich silnikach rownież zachodzi zjawisko "owalizacji" i nie jest to zwiazane z bujaniem statku na boki (no moze troche) ... No, zjawiska owalizacji lub ogólnie nierównomiernej utraty geometrii i kalibru cylindra - występuje prędzej czy później, bo nic nie jest wieczne, ale w silniku okrętowym to trochę inny rząd wielkości problemu (oraz czasu do wystąpienia takiego problemu) niż w motorku samochodowym Zresztą nie bez powodu stosuje się w takich wielkich ustrojstwach właśnie wodzik separujący ruchy pionowy od obrotowego, a mimo to nadal owalizacja się może przytrafić, tylko lekko co innego jest na cylindrze o średnicy 7cm, a co innego na średnicy >1m...A teraz wyobraźmy sobie ten silnik okrętowy kręcący się np 6 czy 7 krpm Ale żeby było w temacie-też o tym kiedyś myślałem, ale właśnie porównanie grawitacji do siły wywoływanej ciśnieniem w cylindrze pokazuje, że grawitacja niewiele tu zmienia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olo11 Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 A teraz wyobraźmy sobie ten silnik okrętowy kręcący się np 6 czy 7 krpm Ale żeby było w temacie-też o tym kiedyś myślałem, ale właśnie porównanie grawitacji do siły wywoływanej ciśnieniem w cylindrze pokazuje, że grawitacja niewiele tu zmienia. Grawitacja tak,ale wystepuja potezne sily gnace i skrecajace w trakcie pracy ukladu korbowo-tlokowego,reakcje podpor walu (lozysk ramowych),sily bocze dzialajace na tloki. Dlatego tez duze silnik okretowe sa wolno lub srednioobrotowe, te pierwsze do 120 rpm a te drugie ponizej 1000rpm.Szybkoobrotowe tez wystepuja ale przypominaja bardziej silniki ciezarowek. A widok tego co pozostalo po silniku ktory ''troszke'' sie rozbujal powyzej obrotow nominalnych i nie zadzialal overspeed nie jest ciekawy.Totalna masakra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mechanik Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 (no - może nie w każdym - okrętowe duże silniki mają oddzielony tłok od korby elementem pośredniczącym chodzącym pionowo, i tam ten temat nie występuje) Precyzyjniej - nie wszystkie okrętowe duże silniki posiadają takie rozwiązanie (tzw. 'wodzik') - tak jest jedynie w silnikach dwusuwowych wodzikowych (gdzie tłok w tulei cylindrowej prowadzi właśnie wodzik tzn.swego rodzaju sanki poruszające się po szynach) - ale dla ścisłości mowa o silnikach gdzie średnica tulei cylindrowej/tłoka to nawet metr. Duże silniki okrętowe 4-ro suwowe wodzików jednak nie posiadają.Prawdą jest, że siła grawitacji działająca na tłok ma pomijalne znaczenie. Na tłok w każdym silniku tłokowym działa siła tłokowa pochodząca od eksplozji mieszanki paliwowo powietrznej w komorze spalania, działająca prostopadle na denko tłoka, powodując jego ruch w dół ( w boxerze w bok) = suw pracy. Siła ta ma swoją składową poprzeczną, która dociska tłok do ścianki cylindra, powodując zjawisko owalizacji tulei cylindrowych. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olo11 Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Precyzyjniej - nie wszystkie okrętowe duże silniki posiadają takie rozwiązanie (tzw. 'wodzik') - tak jest jedynie w silnikach dwusuwowych wodzikowych (gdzie tłok w tulei cylindrowej prowadzi właśnie wodzik tzn.swego rodzaju sanki poruszające się po szynach) - ale dla ścisłości mowa o silnikach gdzie średnica tulei cylindrowej/tłoka to nawet metr. Duże silniki okrętowe 4-ro suwowe wodzików jednak nie posiadają Mechanik ma racje,a tak na marginesie to fajnie sie ''uklad ciagnie'' na takim klocu,ale to juz troche odbiega o tematu tego watku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now