Jump to content

outback 2.5 aut. brak napedu na tyl


coolczak
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich.

Mam problem z moim outbackiem, poniewaz po przejechaniu porannych zasp (raczej utknieciu pod koniec) przestal dzialac tylny naped, nie dolacza go jak wczesniej, jest martwy.

Poczytalem troche i wiem, ze moze chodzic o sprzeglo plytkowe, tylko co dalej? Jaki jest dostep do niego, czy jest do kupienia? Amoze kupic cala skrzynie???

Pozdrawiam i przepraszam za brak polskich zn.

 

Link to comment
Share on other sites

U mnie to samo, tydzień temu odcięło mi tył, żadnych kontrolek nie zaobserwowano. Ostatnimi czasy śmierdziało spalenizną po jeździe po śliskim. Podejrzewam sprzęgło wielopłytkowe - czy ktoś wie gdzie i za ile można takowe nabyć?

Link to comment
Share on other sites

Podejrzewam sprzęgło wielopłytkowe - czy ktoś wie gdzie i za ile można takowe nabyć?

 

Zastanów sie co chcesz kupić. To nie jest jeden element... A każda część dostępna jest osobno.

 

 

Jednemu i drugiemu sugeruję najpierw diagnostykę a potem naprawę/kupowanie części.

Powodem braku napędu może być też jakaś prozaiczna rzecz, np. niskie ciśnienie w układzie sterowania sprzęgłem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Szczur, dzięki, mniej więcej kumam jak wygląda mpt, niestety nie dopchałęm się z tym jeszcze do żadnego mechaniora no i spekulacje mnie męczą co mogło wysiąść i jaki mi może wyrządzić debet… Czy wspominane przez Cię ciśnienie powinno wywalć jakiś jakiś błąd?

 

coolczak, jak u Ciebie rozwój sytuacyi?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AKTUALIZACJA i kolejny problem.

 

W związku z brakiem tylnego napędu w samochodzie wymieniono:

  • sprzęgło wielopłytkowe (tarcze były ekstremalnie zużyte, wydarte do metalu, którego opiłki trafiły do ATF-u)
  • selenoid C (stary jest zablokowany w pozycji otwartej i ani drgnie po bezpośrednim podłączeniu pod aku
  • znaczną część ATF-u

Niestety, po powyższej operacji pojawiły się kolejne problemy:

  • TORQUE BIND, czyli permanentne spięcie napędu
  • włożenie bezpiecznika w zworkę "FWD" nie rozpina napędu ani nie zapala kontrolki FWD na tablicy rozdzielczej. Przed naprawą zworka działała, a do mechanika dojechałem w załączonym trybie FWD.
  • kontrolka "POWER" mruga 16 razy po każdym uruchomieniu silnika
  • w ciągu ostatnich 3 dni raz (rano, na zimno) zdażyło się, że problem zniknął: napęd, zworka i kontrolka działały tak jak powinny.
  • nie potrafię wywołać kodów TCU za pomocą magicznej sekwencji, myślę że może dotyczyć ona innego modelu. (zagrzanie silnika, hamulec -> wajcha -> 1, wyłączenie silnika, włączenie zapłonu, wajcha 2 -> 1 -> 2 -> 3 -> D)
  • Normalnie wnioskowałbym, że to Selenoid C, ale ponieważ został wymieniony na nowy i przez moment działał to podejrzewam okablowanie lub komputer.

Proszę o:

  • podanie skutecznej metody wymrugania kodów błędów TCU dla mojego modelu (OBK 1997, 2.5na 4eat-phase I)
  • wytłumaczenie, jak działą selenoid C - tzn. czy po podaniu pełnego napięcia powinien się zamknąć, czy otworzyć. Wiem, że napęd spina się gdy selenoid C nie jest zasilany, a po podaniu 12V rozpina się całkowicie - jak w przypadku zainstalowania bezpiecznika w zworce "fwd".

Scenariusze, które biorę pod uwagę:

  1. W wyniku awarii komputera pierwotny selenoid C nie działał tak jak powinien, co gwałtownie przyspieszyło zużycie tarcz sprzęgła, a opiłki metalu zablokowały/zatarły selenoid. Do momentu utraty tylnego napędu jego spięcie mogło nie być wyczuwalne, gdyż tarcze sprzęgła mogły już być "na wykończeniu". W tej sytuacji nie rozumiem, dlaczego komputer nie zgłaszał błędów aż do wymiany mpt i selenoidu C. Nie rozumiem także, dlaczego samochód przez moment zadziałał prawidłowo. Przed awarią napęd załączał się gwałtownie i z opóźnieniem, co zdaje się przeczyć możliwości wystąpienie spięcia napędu jako genezy problemów.
  2. Tarcze sprzęgła wytarły się "naturalnie", a w wyniku przejechania ok. 300km z bezpiecznikiem w zworce FWD jakaś część TCU lub lut uległa spaleniu (np. tranzystor podający 12V na selenoid po włożeniu bezpiecznika w zworkę). Mogło to nastąpić w czasie ostatniej trasy do mechanika (100km), przez co mogłem nie zauważyć mrugającej kontrolki POWER, jednak po dojechaniu na miejsce kontrolka FWD nadal działała, a po wyjęciu bezpiecznika zgasła. Ten scenariusz tłumaczy opóźnienie w dołączeniu napędu przed awarią - kończącym się MPT. Po zainstalowaniu nowych tarcz i selenoidu ujawniła się usterka komputera, a chwilowe zniknięcie problemu można tłumaczyć tymczasowym przywróceniem kontaktu w komponentach TCU
  3. Wadliwy nowy selenoid C lub okablowanie, kabel podczas montażu mógł zostać przyszczypany powodując zwarcie do masy, wyświetlenie błędu i spięcie napędu. Tymczasowe rozwiązanie problemu mogło nastąpić przypadkowo przez przemieszczenie elementu powodującego zwarcie. W tym scenariuszu napęd wytarł sie samoczynnie a selenoid C zablokował się przez opiłki metalu lub spalił przez długotrwałą jazdę w trybie FWD.

Jeśli ktoś widzi lukę w powyższej logice lub znajduje jakieś dodatkowe implikacje mogące zdefiniować problem, prosę o zabranie głosu.

Dzięki!

 

Ten post został wypromowany na artykuł

Edited by petronews
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
wytłumaczenie, jak działą selenoid C - tzn. czy po podaniu pełnego napięcia powinien się zamknąć, czy otworzyć.

 

Zanim zaczniesz podawać napięcie na solenoid to sprawdź oscyloskopem jak wygląda sygnał sterujący tym ustrojstwem. Coś mi w głowie świta, że nie jest to po prostu napięcie. W legacy I 2.2 max nie przekraczał 8-10 V ale sygnał nie był "płaski".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

u mnie w outback z 96 , automat, jest podobny problem :

Napęd dołącza sie sporadycznie od czasu do czasu ( gdy dam więcej gazu to jest szansa ze sie dolączy, jednak rzadko ). A dołączenie poprzedza odczuwalne uderzenie w okolicy tylnego mostu. Występuja szarpniecia gdy skrzynia przerzuca z 1 na 2, a gdy auto było rozpędzane na podnośniku to w ogóle nie chciało przerzucić biegu z 1 na 2 , oraz tylny naped w ogóle się nie dołączyl (nie widzialem tego, ale tak mówili mechanicy, więc załóżmy ze to prawda).

Moze miał ktos podobny problem i jest w stanie mi coś doradzić gdzie szukać przyczyny ? dodam ze żadne kontrolki nie mrygaja. Poziom oleju w skrzyni OK.

Link to comment
Share on other sites

twardziel, u mnie było podobnie na krótko przed całkowitym padem napędu, a powodem były wytarte tarcze sprzęgła wielopłytkowego, jednak przed rozbiórką dobrze byłoby, ażeby ktoś zrobił Ci porządną diagnostykę, tj. pomierzył elektrykę i ciśnienia (są specjalne wyjścia do podpięcia ciśnieniomierza i procedury pomiarowe) i wykluczył oczywistości takie jak wadliwy zawór sterujący czy jakiś czujnik. Jeśli rzeczywiście są to płytki sprzęgła to przestrzegam przed tym, co było u mnie po jeżdżeniu na wytartych tarczach - do skrzyni trafiło sporo opiłków metalu i podobno trudno to było wyczyścić, ale na szczęście udało się i nic się nie pozapychało.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

petronews, dzięki za podpowiedź. Co polecałbyś najpierw : wymienić cały olej w skrzyni w taki sposób jak opisany tu http://tlc80.com/wymiana-oleju-atf-w-skrzyni-biegow/ czy porządną diagnostykę, tj. pomiar elektryki i ciśnienia ? Troche przewertowałem forum w poszukiwaniu podobnych tematów i zauwazyłem, że często wymiana ATF pomagała. Po cichu liczę, że u mnie to też wystarczy..

 

Jest mi ktoś w stanie polecić sprawdzonych specy od automatów z Gdańska lub okolic u których mógłbym wykonać tą diagnostykę ?

Zrzucenie skrzyni i potem zamontowanie jej z powrotem w tym modelu jest problematyczne ? Na jakie problemy można się przy tym natknąć? szczególnie prosiłbym o wypowiedź osobę która coś takiego już w tym modelu robiła.

 

Jak odłączyć tylny napęd ? gdzieś natknęłem się że przy pomocy bezpiecznika wsadzonego w odpowiednie miejsce , prosiłbym o dokładny opis jak to zrobić lub jakies przekierowanie. Chciałbym go odłączyć do czasu gdy bede miał czas na poważniejsze zajęcie się problemem , odpowiednich magików namierzonych itp.. żeby zminimalizowac uszkodzenia wynikające z usterki ktora już mam. Zakładając że to sprzegło wielopłytkowe to rozumiem, że opiłki metalu które juz dostały sie do skrzyni czym dłużej tam są tym bardziej ją niszczą.. I w tym przypadku odłączenie tyłu tylko trochę opóźni nagłą śmierć skrzyni ?

 

o co jeszcze chcialem zapytac hmm.. a juz wiem

 

Sprzęgło wielopłytkowe - w przypadku wytartych tarcz to : regeneracja ? nowe ? używka ? cieżko znaleść ? gdzie szukać ?

Link to comment
Share on other sites

Twardziel, przede wszystkim odradzam długotrwałe używanie bezpiecznika FWD - jest to system awaryjny i nie jest wskazane używanie go do odłączania napędu w sytuacjach innych niż wskazuje instrukcja, czyli jazda na dojazdówce czy holowanie. Ja przejechałem z bezpiecznikiem ok. 1000km zanim dotarłem do warsztatu z moją usterką i jest to prawdopodobna przyczyna uszkodzenia elektroniki skrzyni. Włożenie bezpiecznika wymusza ciągłe zasilanie zaworu sterującego spięciem napędu i może powodować jego przegrzewanie jak również przegrzewanie podzespołów elektronicznych. Znane mi są przypadki takich usterek z forów amerykańskich. Odłączenie tylnego napędu i tak nic Ci nie pomoże.

 

Po moich ostatnich doświadczeniach polecam udać się do specjalistycznego serwisu zajmującego się automatami, który zacznie od diagnostyki elektrycznej, pomiarów ciśnienia i zdecyduje, co dalej. Jeśli poproszą Cię o instrukcje serwisowe to mam takowe i mogę Ci przesłać. To nie jest skomplikowana operacja, a kombinując "po omacku" - owszem - możesz zaoszczędzić, ale jeśli się nie uda, koszty Ci się zdublują, bo jeśli przyczyną są wytarte tarcze to płyn i tak będziesz musiał wymienić ponownie.

 

W wytartym szpszengle najczęściej wymienia się płytki cierne wraz z pierścieniami (są układane na przemian cierne oraz z gołego metalu), czasem razem z "rdzeniem", na którym jedne z nich się opierają. Ważne jest, aby prawidłowo dobrać zestaw, ponieważ zależnie od okresu produkcji występują nieznaczne różnice w grubości ostatniej podkładki dystansowej. Koszt samego zestawu płytek w ASO to coś ponad 1000zł, 1300 razem z zaworem sterującym, no ale to inwestycja na następne 300kkm ;).

 

Warsztatu w okolicach trójmiasta nie polecę bo nie znam a poza tym tu na kropce nie wolno ;). W google jest ich kilka.

 

Hej!

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Petronews, a czy ja mogę Cię prosić o te instrukcje serwisowe dla skrzyni biegów. Moje auto to OBK 2,5 A/T `99. Nic się na razie nie dzieje, wszystko wygląda dobrze auto mam dopiero 3 dni ale tak dla siebie chciałem poczytać jak to się robi.

 

Ps. chciałbym sprawdzić na stacji diagnostycznej hamulce mimo, ze wydają się być ok. stacja ta posiada tylko jedną parę rolek więc czy mogę sobie sprawdzić jak w zwykłej ośce ustawiając lewarek na "N" czy może bezpiecznik trzeba włożyć? W obrazkowej instrukcji auta widziałem wnioskując z rysunków (bo niemieckiego nie znam), że albo tył w górę albo włożenie bezpiecznika. Napiszcie jak to jest.

 

Panowie pomóżcie w kwestii sprawdzenia hamulców na stacji bo nie chciałbym czegoś uszkodzić.

Edited by Paweł951
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...