Skocz do zawartości

Rozmowy fotograficzne


Chloru

Rekomendowane odpowiedzi

kompresja jpeg nadała strasznej pikselozy na przejściach tonalnych

 

To jest coś dziwnego bo w powiększeniu nie widać tej "pikselozy". Zawsze jak robie w formacie RAW, to w mniejszym rozmiarze wyglądają co najmniej dziwnie. Po powiększeniu do rzeczywistych rozmiarów ten efekt znika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwi mnie, że PS może mieć kiepski algorytm skalujący...

Kwestia ustawienia, w gimpie jest bodaj 5-6 możliwości, różnią się jakością i szybkością.

 

P.S. Jakiej używasz przeglądarki do fotek ?

Na kompie? Jeżeli to są lokalne pliki czy z jakichś szybkich łącz sieciowych udostępnione w sensowny sposób to jest to zazwyczaj f-spot, czasem eog. Te internetowe to oczywiście firefox :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marek790, jeżeli fotografujesz scenę np. panny młodej w białej sukni w pełnym słońcu, obok stoi pan młody ubrany na ciemno, do tego masz jeszcze jakieś tło w postaci zieleni to jest to scena, której rozpiętość tonalna przekracza możliwości odwzorowania na matrycy aparatu cyfrowego, w efekcie dostaniesz zdjęcie które, zależnie od nastawa aparatu, albo będzie niedoświetlone (w ciemniejszych partiach) albo będzie prześwietlone (wypalone) w jaśniejszych. Aby tego uniknąć stosuje się HDR, czyli szerszą rozpiętość tonalną. Polega ona zazwyczaj na zrobieniu jednej scenie przynajmniej dwóch zdjęć, każde z innym czasem naświetlania, dzięki czemu na jednej fotce będziesz miał szczegóły oddające partie ciemniejsze (partie jasne będą wypalone), a na drugim będziesz miał szczegóły partii jaśniejszych ale ciemniejsze będą nieczytelne ze względu na niedoświetlenie. Następnie bierze się oprogramowanie i z takich fotek skleja się jedną, która oddaje szczegóły zarówno partii jasnych jak i ciemnych. Oczywiście zgłębiając dalej temat dojdzie się do etapu rozróżnienia True HDR operującego na obrazach gdzie każdy kolor jest kodowany za pomocą 16 bitów a nie tylko 8, ale na potrzeby fotografii amatorskiej można sobie dać z tym siana.

Efekt zabaw z HDR (tym amatorskim) można zobaczyć tu:

http://turtle.as.arizona.edu/jdsmith/exposure_blend.php

http://pl.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

http://pl.wikipedia.org/wiki/Obraz_HDR

I jeszcze znalazłem to, fajne fotki: http://www.forum.iceland.pl/viewtopic.p ... c8b64d5600

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gruby, no ale na aparatach cyfrowych to jest najczęściej występujący problem, zresztą całkiem prosty do zminimalizowania, pod warunkiem chęci popracowania na komputerze przez chwilę. Odnośnie fotografii tradycyjnej nie ma co pisać chyba, bo temat tam jest zdecydowanie bardziej zaawansowany :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gruby, no ale na aparatach cyfrowych to jest najczęściej występujący problem, zresztą całkiem prosty do zminimalizowania, pod warunkiem chęci popracowania na komputerze przez chwilę. Odnośnie fotografii tradycyjnej nie ma co pisać chyba, bo temat tam jest zdecydowanie bardziej zaawansowany

 

Ale ja nie przecze twoim wywodom! Zaznaczylem tylko, ze nie jest to problem wylacznie aparatow cyfrowych:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I oto gratulujemy zwycięzcy. Flaszka w drodze :twisted:

 

Jes, jeess, jeeeesss!!!! :grin:

 

Pierwszy raz w życiu coś wygrałem! :lol:

 

Może totka wyślę dla podtrzymania dobrej passy... :roll:

 

:mrgreen:

 

 

A flakona lepiej nie wysyłaj, bo jeszcze dziady z poczty stłuką, albo wychleją.

Zajmiemy się nim na Elmocie! :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby tego uniknąć stosuje się HDR, czyli szerszą rozpiętość tonalną. Polega ona zazwyczaj na zrobieniu jednej scenie przynajmniej dwóch zdjęć, każde z innym czasem naświetlania

 

Czy to, o czym piszesz, to to samo, co ludziska, oraz instrukcja mojego aparatu, nazywają "bracketing"? :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemeq, w zasadzie tak, ale... bracketingu bardzo często używa się właśnie do takiego sklejania fotek, ma on jednak pewną wadę, bo średnio nadaje się do scen dynamicznych, bo średnio dobry aparat potrafi zrobić 3 klatki w przeciągu sekundy, jeżeli fotografujesz coś dynamicznego to będziesz miał 3 zdjęcia różniące się nie tylko czasem naświetlania ale i treścią, która wpłynie na brak ostrości sklejanego zdjęcia. Ale w innych przypadkach nadaje się doskonale, szczególnie ze statywu :) Ja ostatnio używam protezy i robię fotki w trybie RAW i potem takiego rawa wywołuję z różną korekcją EV dostając w efekcie materiał o tej samej treści do sklejki, na potrzeby amatorskie w zasadzie mi wystarcza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Powiem tylko ! Zdjęcie robione mała cyfrówką ... kto próbował szybko jadące auto cyfrakiem zrobić to doceni !

 

DSCF0098.JPG

 

agniess chyba będzie trzeba najlepszemu fotografowi na paru moto forach sciepę na jakiś mocniejszy aparat zrobić ! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...