Skocz do zawartości

Forester 2004 a opony XL


robdrab

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

stoję przed zakupem opon letnich w rozmiarze 215/60r16. Jest sporo opon w tym rozmiarze z oznaczeniem XL. Zapewne pod względem konstrukcji są odpowiednio wzmacniane, prawdopodobnie twardsze.

Nie wiem, jaka będzie różnica w porównaniu z oponą zwykłą w zakresie komfortu, prowadzenia (koleiny, zakręty) itd. Czy oponę XL można spokojnie założyć w przypadku użytkowania i jazdy absolutnie "emeryckiej" (bez jakiegolwiek upalania czy nawet nieco ostrzejszej jazdy).

Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

Założyłem nowy wątek, gdyż w dużym wątku o oponach nie znalazłem odpowiedzi.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

stoję przed zakupem opon letnich w rozmiarze 215/60r16. Jest sporo opon w tym rozmiarze z oznaczeniem XL. Zapewne pod względem konstrukcji są odpowiednio wzmacniane, prawdopodobnie twardsze.

Nie wiem, jaka będzie różnica w porównaniu z oponą zwykłą w zakresie komfortu, prowadzenia (koleiny, zakręty) itd. Czy oponę XL można spokojnie założyć w przypadku użytkowania i jazdy absolutnie "emeryckiej" (bez jakiegolwiek upalania czy nawet nieco ostrzejszej jazdy).

Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

Założyłem nowy wątek, gdyż w dużym wątku o oponach nie znalazłem odpowiedzi.

Pozdrawiam.

 

 

 

Mam od grudnia założone właśnie XL - FULDA, nośność 99 (standardowe podobno mają 93 -nie wiem co to oznacza); moje są zimowe, sprawują się rewelacyjnie. Boki są wzmocnione, opona nie jest "balonowa" tzn, nie wygląda jakby zawsze było za mało powietrza. Jeżeli nie masz zamiaru upalać, to..."będzie Pan zadowolony" :D Ludzie z branży oponiarskiej twierdzą, że wszystkie większe kombi czy SUV-y powinny jeździć na takich gumach. Nie są twardsze, tylko mają dodatkowy pręt stalowy w bocznej ścianie. Nie przenoszą tak drgań jak twarde gumy do samochodów dostawczych (oznaczenie C), a jednocześnie są mocniejsze niż standardowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na zimę przesiadłem się z 17 na na takie właśnie 16 XL i komfort jest większy. Te opony mają wzmacniane boki więc co za problem by na nich śmigać. Chyba indeks predkości jest ważny do śmigania, a nie to czy są xl czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukass pisał, że o twardości nie decyduje znacznik XL, a raczej nośność - te 99 będą twardsze od tych noszących znacznik np 91.

chyba jednak jest okreslona wspolzalesnosc miedzy indeksem nosnosci a symbolem XL :)

np. w rozmiarze 215/60-R16 wszystkie opony, ktore maja indeks nosnosci 99, chyba maja tez oznaczenie XL (tak mi sie wydaje, ale moge sie mylic :oops::P )

 

btw, w Forku mialem 215/60-R16 letnie i zimowki 99 XL, dawalem troszke wyzsze cisnienie niz zaleca FHI i bylo git 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukass pisał, że o twardości nie decyduje znacznik XL, a raczej nośność - te 99 będą twardsze od tych noszących znacznik np 91.

chyba jednak jest okreslona wspolzalesnosc miedzy indeksem nosnosci a symbolem XL :)

np. w rozmiarze 215/60-R16 wszystkie opony, ktore maja indeks nosnosci 99, chyba maja tez oznaczenie XL (tak mi sie wydaje, ale moge sie mylic :oops::P )

 

btw, w Forku mialem 215/60-R16 letnie i zimowki 99 XL, dawalem troszke wyzsze cisnienie niz zaleca FHI i bylo git 8)

 

 

 

Wyższe ciśnienie na lato-ok; w zimie można trochę niespodziewanie tyłem pozamiatać :shock: na torze -super, na ulicy raczej nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boki są wzmocnione, opona nie jest "balonowa" tzn, nie wygląda jakby zawsze było za mało powietrza. Jeżeli nie masz zamiaru upalać, to..."będzie Pan zadowolony" :D Ludzie z branży oponiarskiej twierdzą, że wszystkie większe kombi czy SUV-y powinny jeździć na takich gumach. Nie są twardsze, tylko mają dodatkowy pręt stalowy w bocznej ścianie. Nie przenoszą tak drgań jak twarde gumy do samochodów dostawczych (oznaczenie C), a jednocześnie są mocniejsze niż standardowe.

Łooo Boże, kto Ci takie rzeczy naopowiadał :shock:

Zresztą reszta też jeszcze nie udzieliła poprawnej odpowiedzi co to jest opona XL.

Opona z oznaczeniem XL to opona która w takim samym rozmiarze w stosunku do standardowej ma wyższy indeks maksymalnej nośności - w omawianym przypadku 95 standard vs 99XL. To wyższe możliwe do udźwignięcia obciązenie wynika z tego że w oponę XL można napompować więcej ciśnieniania np. 3,5 bara zamiast 3 w standardowej. Bez większego ciśnienia nie ma większej nośności :!: . Przy napompowanych 2 barach opona XL ma taką samą nśność lub nawet ciut mniejszą jak opona standardowa - trzeba to dokładnie sprawdzać w tabelach cisnień.

Co do różnic konstrukcyjnych to mit o mocniejszych bokach, żeby sie nie uginały nie ma żadnego pokrycia w rzeczywistości. Główną róznicą w budowie jest wzmocnione opasanie czołowe opony po to aby konstrukcja czoła była sztywniejsza i po napompowaniu wiekszego ciśnienia opona zachowała swój kontur. Drugą zmianą bywa, ale nie zawsze, wzmocniona konstrukcja stopki, ale to na uginanie się opony nie ma żadnego wpływu.

Odpowiadając na pytanie:

Czy oponę XL można spokojnie założyć

Tak można, trzeba tylko sprawdzić w tabeli ciśnień czy nie trzeba delikatnie skorygować cisnienia, aby zachować fabryczne nośności.

Wpływ na komfort będzie minimalny, poprawi sie bardzo delikatnie precyzja prowadzenia.

Głowna zaletą stosowania opon XL dla osób jeżdżacych agresywnie jest to że mogą zwiększyć o 0,2-0,3 bara ciśnienie co wpływa na precyzje stabilnośc prowadzenia, a dzięki sztywniejszemu czołu i zachowanemu konturowi opona dalej zużywa sie równomiernie i przylega pełną powierzchnią do drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Głowna zaletą stosowania opon XL dla osób jeżdżacych agresywnie jest to że mogą zwiększyć o 0,2-0,3 bara ciśnienie co wpływa na precyzje stabilnośc prowadzenia, a dzięki sztywniejszemu czołu i zachowanemu konturowi opona dalej zużywa sie równomiernie i przylega pełną powierzchnią do drogi.

Czyli w szczególności do Forestera XT (2002-2005) chcąc jeździć dynamicznie i zachowując fabryczny rozmiar opon najlepiej szukać opon XL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...