Skocz do zawartości

Luzy (lub ich brak) na przegubach vs geometria


Roland

Rekomendowane odpowiedzi

Problem dotyczy co prawda FWD ale jest mocno techniczny - jeśli modowie uznają inaczej to niech najwyżej przeniosą go do Off-topic.

 

W każdym razie czy w ramach ustawienia geometrii może wyjść kwestia nadmiernego luzu i/lub całkowitego braku luzu na przegubach? (pomijam kwestię czy ktoś to dodatkowo sprawdza - chodzi mi o standardowe działanie, że np. nie dało się poprawnie ustawić geometrii bo walnięte są przeguby).

Pytam bo po przycierce Fordem (lewym przednim kołem "zsunąłem" się po drugim aucie [zadziałał jak barierka pod kątem] + po odbiciu w prawo przywaliłem w krawężnik) ustawiono mi geometrię ale przy prawie maksymalnie skręconych kołach w prawo słychać takie "pykanie" raczej z lewej strony.

Byłem w serwisie i gość na 98% stwierdził, że to przeguby z lewej strony (zewnętrzny wg niego nie ma wcale luzu a wewnętrzny ma za duży). Na moje pytanie czy przyczyną może być właśnie wypadek stwierdził, że jak najbardziej (wcześniej nie było takiego objawu).

Podjechałem do gości którzy naprawiali mi auto i na dzień dobry usłyszałem, że jeśli geometria była ustawiana (a była) to na 100% nie jest to wina wypadku i takie tam dyrdymały (wg nich przeguby na pewno wyszłyby w ramach ustawiania geometrii).

Jutro jadę jeszcze raz do nich na szczegółową diagnozę i wolę mieć jakąś wiedzę żeby mnie nie próbowali robić jawnie w balona.

 

pozdrawiam,

Roland

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem dotyczy co prawda FWD ale jest mocno techniczny - jeśli modowie uznają inaczej to niech najwyżej przeniosą go do Off-topic.

 

W każdym razie czy w ramach ustawienia geometrii może wyjść kwestia nadmiernego luzu i/lub całkowitego braku luzu na przegubach? (pomijam kwestię czy ktoś to dodatkowo sprawdza - chodzi mi o standardowe działanie, że np. nie dało się poprawnie ustawić geometrii bo walnięte są przeguby).

Pytam bo po przycierce Fordem (lewym przednim kołem "zsunąłem" się po drugim aucie [zadziałał jak barierka pod kątem] + po odbiciu w prawo przywaliłem w krawężnik) ustawiono mi geometrię ale przy prawie maksymalnie skręconych kołach w prawo słychać takie "pykanie" raczej z lewej strony.

Byłem w serwisie i gość na 98% stwierdził, że to przeguby z lewej strony (zewnętrzny wg niego nie ma wcale luzu a wewnętrzny ma za duży). Na moje pytanie czy przyczyną może być właśnie wypadek stwierdził, że jak najbardziej (wcześniej nie było takiego objawu).

Podjechałem do gości którzy naprawiali mi auto i na dzień dobry usłyszałem, że jeśli geometria była ustawiana (a była) to na 100% nie jest to wina wypadku i takie tam dyrdymały (wg nich przeguby na pewno wyszłyby w ramach ustawiania geometrii).

Jutro jadę jeszcze raz do nich na szczegółową diagnozę i wolę mieć jakąś wiedzę żeby mnie nie próbowali robić jawnie w balona.

 

pozdrawiam,

Roland

 

 

Na geometri nie sprawdza sie luzów na przegubach, geometria może być ok, a przegub podczas uderzenia w koło mógł się uszkodzić , i nie jest w tym nic dziwnego. Goście co Ci naprawiali auto opowiadają dyrdymały. Półoś ma dwa przeguby i każdy z nich ma odpowiedni luz, jak wyciągniesz półoś to w skrajnych położeniach może dojść do 2-3cm różnicy na długości.

Często w takich sytuacjach winę ponosi mocowanie silnika/skrzyni czyli generalnie poduszki, które mogły pęknąć , wylać sie ( jeśli były olejowe) i przestawiły cały układ napędowy względem podłużnic, wymienisz półosie / przeguby na nowe i może być za chwile to samo.

Sprawdź to , najlepiej na płycie , gdzie moga sprawdzić fabryczne pkt. mocowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed ustawieniem geometrii sprawdza się stan zawieszenia tj. czy nie ma uszkodzeń mechanicznych, skrzywień luzów itd. Natomiast przeguby są elementem układu przeniesienia napędu i mają tyle wspólnego z geometrią co ja z baletem :mrgreen: . Oczywiście mechanik ustawiający geometrię mógł sprawdzić w jakim stanie są wspomniane przeguby, ale to tylko z ciekawości czy może coś się znajdzie jeszcze do zrobienia w aucie, a ie żeby to miało jakikolwiek wpływ na geometrię i odwrotnie - zła geometria nie ma wpływu na przeguby. Moim zdaniem wypadek mógł mieć na to wpływ ale pod warunkiem że zawieszenie uległo skrzywieniu (wahacz lub kolumna amortyzatora) wtedy półoś przejeła uderzenie i mogły sie sypnąć przeguby. Myślę że w warsztacie gdzie naprawiali auto to szukają "garbatego na kajak" :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź to , najlepiej na płycie , gdzie moga sprawdzić fabryczne pkt. mocowań.

 

Masz na myśli sprawdzanie punktów bazowych w podwoziu auta ??

Wydawało mi się, że tam raczej nie sprawdza się punktów napędu tylko same punkty w podwoziu/podłóżnicach, itp.

 

[ Dodano: Czw Lip 24, 2008 10:01 pm ]

Natomiast przeguby są elementem układu przeniesienia napędu i mają tyle wspólnego z geometrią co ja z baletem

 

No dokładnie tak mi się wydawało ale gość mnie zaskoczył i już mi się dzisiaj nie chciało z nim dyskutować. Zobaczymy co będą kombinowali jutro (na szczęście jak coś to skończy się to na wyższym szczeblu ale po prostu nie lubię jak ktoś robi ze mnie idiotę próbując wmówić, że takie rzeczy by wyszły w ramach ustawienia geometrii).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem wypadek mógł mieć na to wpływ ale pod warunkiem że zawieszenie uległo skrzywieniu (wahacz lub kolumna amortyzatora) wtedy półoś przejeła uderzenie i mogły sie sypnąć przeguby

 

zawieszenie na pewno dostało - po tej przycierce dojechałem do domu (miałem niecały kilometr) i kierownica była wyraźnie przekrzywiona

jedyne co mnie zdziwiło po naprawie, że w kosztorysie nie znalazł się żaden element z zawieszenia (powymieniali wszystko co mialo nawet najdrobniejsze wgniecenie/zarysowanie jeśli chodzi o blacharkę ale z mechaniki oprócz geometrii to nie dotykali kompletnie niczego)

 

[ Dodano: Czw Lip 24, 2008 10:09 pm ]

Masz możę wydruk z geometrii sprzed i po ustawieniu

 

sprzed nie mam (w sensie nie robiłem sam przed wypadkiem) mam tylko to co było zrobione po naprawie blacharskiej (z tego co patrzę jest tam pomiar wstępny [rozumiem, że to przed korektą] i pomiar końcowy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kierownica była wyraźnie przekrzywiona

Jeżeli tak to na 100% coś musiało się skrzywić, chociaż często tego nie widać na "oko". wydruk z geometrii byłby tu bardzo pomocny

 

[ Dodano: Czw Lip 24, 2008 10:11 pm ]

rozumiem, że to przed korektą] i pomiar końcowy)

_________________

Dokładnie to może trochę pomóc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

carfit, no tak mi to przedstawiono

 

[ Dodano: Czw Lip 24, 2008 10:37 pm ]

Ile ma przebiegu to Mondeo ?

 

Teraz 108kkm (miało trochę ponad 106kkm w chwili wypadku)

 

Kupiłem je przy jakiś 102kkm i robiłem przegląd w ASO gdzie fakt, że nie weryfikowali mi geometrii ale kazałem przejrzeć dokładnie całe zawieszenie/napęd/itp. i nic nie wykryto - chwilę później robiłem przegląd i też nic nie stwierdzono. Auto było na 100% bezwypadkowe (zresztą to było jedno z podstawowych moich oczekiwań).

 

Zresztą przed wypadkiem nie przypominam sobie żebym miał jakieś stukanie w zawieszeniu (mialem z tyłu i to zrobiłem bo mnie drażniło - ale to były jakieś łączniki stabilizatora czy coś w tym stylu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

carfit, no tak mi to przedstawiono

 

[ Dodano: Czw Lip 24, 2008 10:37 pm ]

Ile ma przebiegu to Mondeo ?

 

Teraz 108kkm (miało trochę ponad 106kkm w chwili wypadku)

 

Kupiłem je przy jakiś 102kkm i robiłem przegląd w ASO gdzie fakt, że nie weryfikowali mi geometrii ale kazałem przejrzeć dokładnie całe zawieszenie/napęd/itp. i nic nie wykryto - chwilę później robiłem przegląd i też nic nie stwierdzono. Auto było na 100% bezwypadkowe (zresztą to było jedno z podstawowych moich oczekiwań).

 

Zresztą przed wypadkiem nie przypominam sobie żebym miał jakieś stukanie w zawieszeniu (mialem z tyłu i to zrobiłem bo mnie drażniło - ale to były jakieś łączniki stabilizatora czy coś w tym stylu).

 

 

Po tych zdjęciach widać czarno na białym że chcieli Cie sie pozbyć :roll: . Po PIerwsze są za duże róznice pomiedzy lewa a prawą strona w kątach wyprzedzenia sworznia, oraz w kątach pochylenia koła zdjęcie nr.2 . W Mondeo te wartości z tego co pamiętam sa nieustawialne i maja bezp[ośredni związek z mocowaniami wahacza/amora do nadwozia.

Wiem ze wielu moich kolegów jeżdzi na geometrie do Sylwka w Wawie, wiem że jest dobry, podjedź może do niego i zweryfikuj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ze wielu moich kolegów jeżdzi na geometrie do Sylwka w Wawie, wiem że jest dobry, podjedź może do niego i zweryfikuj

 

Czy chodzi Ci o tego gościa na Szarych Szeregów ??

 

Bo w sumie ten gość u którego robili pomiar (Schubert - na Fletniowej) to z tego co się już daaaaawno temu orientowałem to miał bardzo dobre opinie tyle, że ja mam sam goły wydruk bez jego opinii na ten temat (być może coś skomentował bezpośrednio do nich czego mi nie przekazano).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ze wielu moich kolegów jeżdzi na geometrie do Sylwka w Wawie, wiem że jest dobry, podjedź może do niego i zweryfikuj

 

Czy chodzi Ci o tego gościa na Szarych Szeregów ??

 

Bo w sumie ten gość u którego robili pomiar (Schubert - na Fletniowej) to z tego co się już daaaaawno temu orientowałem to miał bardzo dobre opinie tyle, że ja mam sam goły wydruk bez jego opinii na ten temat (być może coś skomentował bezpośrednio do nich czego mi nie przekazano).

 

Nie wiem , nie mieszkam w Wawie , Jabar wie gdzie to :roll: . W razie czego wal na PW , to zadzwonie do niego żeby Cię potraktował odpowiednio :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ze wielu moich kolegów jeżdzi na geometrie do Sylwka w Wawie, wiem że jest dobry, podjedź może do niego i zweryfikuj

 

Czy chodzi Ci o tego gościa na Szarych Szeregów ??

 

Bo w sumie ten gość u którego robili pomiar (Schubert - na Fletniowej) to z tego co się już daaaaawno temu orientowałem to miał bardzo dobre opinie tyle, że ja mam sam goły wydruk bez jego opinii na ten temat (być może coś skomentował bezpośrednio do nich czego mi nie przekazano).

 

nie chodzi o Sylwka Ruse magika od fordow tylko od Sylwka od geometrii :), ktory dziala u dobruckiego na prymasa tysiaclecia, masz blisko ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

carfit, jeśli możesz to odpisz mi na moje PW :-)

 

[ Dodano: Pią Lip 25, 2008 1:38 pm ]

no to nastawiam się na walkę z tymi bałaganiarzami z serwisu - Sylwek stwierdził, że z taką geometrią auto nie powinno wyjechać z warsztatu (większość parametrów jest ok - ale "przesunięcie kół" ma całkowicie niedopuszczalną wartość).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialbym podlączyć sie pod temat,mam problem z Foresterem.Nie mozna ustawic zbieznosci gdyz jak sie okazalo kąt pochylenia koła lewego ma odchyłke lecz pobodno "w normie".W zwiazku z tym nie da sie idealnie ustawic zbieznosci,kierownica przesunieta jest ok 1 stopien w prawo.Z tylu rowniez nie da sie ustawic ale to kwestia wymiany lacznikow stabilizatora.

W ASO powiedzieli ze nalezaloby wymienic lewy amortyzator a najlepiej oba. SIP odmawia wymiany gwarancyjnej twierdzac ze amortyzator tlumi dobrze a jego skrzywienie jest wynikiem zlego stanu nawierzchni. Jak wiadomo koszt amortyzatorow do Forestera to ok 1400 sztuka wiec kupa kasy. Czy wg Was ASO stawia dobra diagnoze problemu?

Pozniej wydruk z ostatniej geometrii:

 

http://img222.imageshack.us/img222/634/s1it3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemożność ustawienia zbieżności sugeruje coś innego niż krzywy amortyzator, zwrotnica, wahacz. Przez internet raczej nei do stwierdzenia, samo pochylenie przy tak niewielkich odcylce można skorygować znacznie prościej i taniej niż wymieniając amortyzator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roland, to widzę, że Ford wprowadził standard obsługi w całej Polsce.

Ja robiłem dwa Fordy w ASO, w tym jedno takie mondeo jak masz, tylko kombi.

Doradca chiał mi wydać samochód z wżerami w lakierze (tak jakby pomalowane na tłustej powierzchni).

Mówił, że on widzi, że jest źle zrobione, ale mogę odebrać :!: :!: :!:

A miesiąc temu odkręcali rejestrację przykręconą dwoma wkrętami z nierdzewki wiertarką, bo myśleli, że to nity :!:

Jak Ci mogę radzić to niestety otwórz paszczę i zażycz sobie badanie geometrii w ASO, niech dokończą profesjonalnie naprawę.

Nie daj się spławiać, ich postepowanie to : naprawiliśmy świetnie i zabieraj pan ten samochód.

ASO forda to jednka żenuła. :sad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tylu rowniez nie da sie ustawic ale to kwestia wymiany lacznikow stabilizatora.

Ciekawe co mają do zbieżności łączniki stab. - bo moim zdaniem nic ?

Nie mozna ustawic zbieznosci gdyz jak sie okazalo kąt pochylenia koła lewego ma odchyłke lecz pobodno "w normie".W zwiazku z tym nie da sie idealnie ustawic zbieznosci,kierownica przesunieta jest ok 1 stopien w prawo.

Patrząc na wydruk , to pomimo lekkiej odchyłki pochylenia, dobrze ogarniający diagnosta bez najmniejszych problemów powinien ustawić zbieżność tak żeby kierownica była prosto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...