Syn Adama Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 Cześć wszystkim, Zagłębiam tak trochę z ciekawości, trochę z obsesyjnego podejścia do szczegółów temat rozłożenia siły hamowania w swoim Outback'u po zmianie przednich hamulców z 276mm na 316mm. Jakoże te większe będą teraz lepiej hamować niż fabryczne, a tył pozostaje bez zmian, oczywsitym jest to, że "brake bias" - czy nazwijmy to - równowaga w sile hamowania między przodem i tyłem ulegnie znacznej zmianie ze sporą przewagą na przód. Na początku myślałem, żeby wymienić sam korektor siły hamowania na ten z wersji, z której mam teraz hamulce, tzn. Legacy IV H6, ale dowiedziałem się, że inne pompy będą też same w sobie inaczej rozkładać tą siłe na przód/tył a wymienić pompy się nie da, bo są inne podpięcia miedzy tymi wersjami. Poza tym nie jestem do końca przekonany że Legacy IV w ogóle występuje taki korektor oddzielony od pompy. Czy ktoś zna dobrze ten system i może coś więcej o nim powiedzieć? Dlaczego mój Outback ma korektor siły hamowania skoro ma ABS i skoro dwa wejścia do ABS na których jest on założony odpowiadają nie za przód/tył tylko PP-LT/LP-PT? Czy jest jakiś sposób na zmianę w rozkładzie siły hamowania na przód/tył? Z góry dzięki za odpowiedzi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polter_83 Posted July 15, 2021 Share Posted July 15, 2021 Zmieniałem u siebie przód na WRX '04 oraz przewody przód i tył na takie w stalowym oplocie. Nic innego bym nie zmieniał. Link to comment Share on other sites More sharing options...
markos007 Posted July 15, 2021 Share Posted July 15, 2021 ja zmieniałem u siebie bębny z tyłu na zacisk + większa tarcza z przodu (274 na 294mm) + przewody w oplocie i nie również nie miałem potrzeby grzebania nic przy korektorze i pompie Link to comment Share on other sites More sharing options...
DETT Posted July 17, 2021 Share Posted July 17, 2021 W każdym obecnie produkowanym samochodzie układy hamulcowe są w układzie "krzyżowym" W dniu 11.07.2021 o 17:20, Syn Adama napisał: PP-LT/LP-PT Chodzi o bezpieczeństwo - jak padnie jeden obwód pompy to nie stracisz całkowicie przednich lub tylnych hamulców, tylko po przekątnej. Ingerencja w ten układ, czyli np. przerobienie go na przód-tył jest nielegalny. W razie zdarzenia drogowego jest to auto niespełniające wymogów homologacyjnych, tak jakby nie miało przeglądu. Zresztą teoretycznie nie powinno w ogóle przeglądu przejść z takim manewrem, ale w praktyce typowa linia diagnostyczna tego nie wyłapie. Jedynie wprawne i dobrze świdrujące oko diagnosty. Dodatkowy korektor siły hamowania, niezależny od pompy ABS może być wymuszony tym, że waga auta i rozkład mas może się drastycznie zmieniać w toku użytkowania, vide załadowanie bagażnika czterema workami kartofli. Regulator zmienia rozdział siły hamowania zależnie od obciążenia. Jeśli tył jest cięższy to idzie tam nieco więcej siły niż "na pusto". Zmiana rozdziału siły hamowania jest możliwa, ale w aucie cywilnym raczej mało sensowna, bo wymaga wpięcia dwóch regulatorów w dwa obwody. Mało kto bawi się w takie rzeczy w erze ABS/ESP/TC i innych elektronicznych wspomagaczy bazujących na czujnikach ABS'u w piastach. W starszych autach bez ABS było to dużo prostsze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syn Adama Posted July 17, 2021 Author Share Posted July 17, 2021 (edited) Godzinę temu, DETT napisał: Dodatkowy korektor siły hamowania, niezależny od pompy ABS może być wymuszony tym, że waga auta i rozkład mas może się drastycznie zmieniać w toku użytkowania, vide załadowanie bagażnika czterema workami kartofli. Regulator zmienia rozdział siły hamowania zależnie od obciążenia. Jeśli tył jest cięższy to idzie tam nieco więcej siły niż "na pusto". Korektory na tył, szczególnie taki, który regulowany jest czujnikiem tylnego obciążenia, to ja rozumiem, ale tutaj ten korektor jest przed pompą ABS na obwodzie krzyżowym. Po co? A o ogólnie co do równowagi przód/tył, jeżeli mamy za dużo siły idącej na przód, może to nawet pogorszyć efektywność hamulcy gdyż samochód będzie znacznie bardziej nurkować i w efekcie używać tylko przednich opon do zatrzymania całej swojej masy. Najlepszym rozwiązaniem jakie znalazłem, to założenie sportowych klocków na tył, które zwiększają tarcie i przez to siłę hamowania. A najlepszymi klockami jakie znalazłem to klocki "Galfer Sport FDHP 1050 2196100" za jakieś 280zł Sent from my ELE-L29 using Tapatalk Edited July 17, 2021 by Syn Adama Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dzixd Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 W dniu 17.07.2021 o 11:36, Syn Adama napisał: Korektory na tył, szczególnie taki, który regulowany jest czujnikiem tylnego obciążenia, to ja rozumiem, ale tutaj ten korektor jest przed pompą ABS na obwodzie krzyżowym. Po co? A o ogólnie co do równowagi przód/tył, jeżeli mamy za dużo siły idącej na przód, może to nawet pogorszyć efektywność hamulcy gdyż samochód będzie znacznie bardziej nurkować i w efekcie używać tylko przednich opon do zatrzymania całej swojej masy. Najlepszym rozwiązaniem jakie znalazłem, to założenie sportowych klocków na tył, które zwiększają tarcie i przez to siłę hamowania. A najlepszymi klockami jakie znalazłem to klocki "Galfer Sport FDHP 1050 2196100" za jakieś 280zł Sent from my ELE-L29 using Tapatalk Skoro rozwiązanie z korektorem siły hamowania wymyślił to inżynier, to ja bym tego nie ruszał... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syn Adama Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 Skoro rozwiązanie z korektorem siły hamowania wymyślił to inżynier, to ja bym tego nie ruszał...No tak, nie mam zamiaru tego ruszać, bo i tak nic by mi to nie dało, ale ciekawość zostaje. Sent from my ELE-L29 using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now