Skocz do zawartości

Klima nie dziala


ewemarkam

Rekomendowane odpowiedzi

Mam problem. Jak w temacie, mianowicie. Sprzęgło sprężarki załącza się tylko raz po odpaleniu silnika. Czuć że chłodzi powietrze przez chwilę. Obroty normalnie wzrastają. Jak już się sprzęgło rozłączy to drugi raz już nie załączy się. Gaz jest. Wracałem ponad 600 km bez klimy. Po drodze parę razy próbowałem wyłączać, przejechać np 30km i ja załączyć, bo może coś się zagrzało itp. dziś spojrzę do serwisowki, ale jak się wyśpię najpierw. Ale może ktoś poratuje pomysłem od razu, bo miał podobny przypadek.

Zaczęło się od tego że klima przestawała działać na wyższych obrotach. Więc sprawdziłem ilość czynnika. Było 430g, dobilem do 500 (maszyną oczywiście). Jadąc na wakacje i na wakacjach (zrobiliśmy może 100km) wszystko ok. Działała pięknie. Aż tu na powrót jaka sytuacja. Jak nacisne zaworek L to syknie gazem. Może to sprzegielko do regulacji. Ale jak wyjmowałem przekaźnik to nie "cykal" jak go wkładałem na miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdź czy po włączeniu klimy dochodzi stabilne napięcie do cewki sprzęgła sprężarki, jak dochodzi a mimo to sprzęgło nie zasprzęgla to cewka do wymiany, jak napięcie nie dochodzi to trzeba iść w kierunku przekaźnika, spróbuj go podmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, sprawdź szczelinę od sprzęgła, w momencie kiedy już kompresor się nie załącza popchnij sprzęgło, jak zaskoczy to wina zbyt dużej szczeliny.

Miałem tak w forku, klima startowała a po nagrzaniu przestawał kompresor załączać, wyjęcie podkładek z pod sprzęgła rozwiązało problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerwa na kompresorze 0.45. Sprzęgło załącza się zawsze po podaniu napięcia bezpośrednio na nie. Wykluczam sprzęgło. Czujnik ciśnienia na osuszaczu też jest ok, na skraplaczu też ok. Chłodnica i skraplacz nie są zabrudzone. Natomiast mam diagnozę, czujnik temperatury sprężarki. On nie pozwala się jej załączyć. Pojadę na dniach wymienić olej w sprężarce, może to pomoże. Gdy przestała działać zrobiłem prowizorkę, gdy go rozwarłem to załączała się tylko raz tak jak ostatnio. A gdy zmostkowałem ten czujnik to działała bez najmniejszych problemów, nawet przy wyższych obrotach.

Teraz tylko pytanie. Mam kompresor calsonic cr14, według tego co znalazłem w internecie to wchodzi tam 180g oleju PAG46, natomiast w/g tabliczniki olej to DH PR. 

https://www.aa1car.com/library/pagoil.htm

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju. Gaz u mechanika sobie odciągnę, wyjmuję sprężarkę. Są jakieś korki spostowe, wlewowe? Ktoś kojarzy?

Czy po prostu odciągająć czynnik z klimy, odciąga się też olej a później dozuje razem z gazem odpowiednią ilość?

Edytowane przez ewemarkam
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, ewemarkam napisał:

Czy po prostu odciągająć czynnik z klimy, odciąga się też olej a później dozuje razem z gazem odpowiednią ilość?

podczas odzysku czynnika z układu nie odzyskasz oleju z układu, jedynie śladowe ilości. Podaną ilość oleju dodaje się do układu podczas wymiany danego elementu. 

jaki jest powód że chcesz wymienić olej w układzie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie że kompresor się przegrzewa, czujnik temperatury go wyłącza. Może przez małą ilość oleju, może się już przyciera. Według serwisowki czujnik odłącza go jak jego temperatura będzie większa niż 150 stopni. Jutro mam kurs 25km w jedną stronę ekspresówka, zmierzę jeszcze temperaturę. Czy faktycznie ma te 150 stopni czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak panowie zły trop, nie mam pomysłu. Dziś przez 30km klima działała, potem przestała. Miałem miernik, sprawdziłem... Czujniki ciśnienia jest zwarty, czujnik temperatury na kompresorze jest zwarty. Przekaźnik nie ostaje nic na cewkę. Jak zewre styki prądowe to kompresor się załącza i chłodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierzyłem napięce na stykach cewki przekaźnika. Skakało tzn międz 0.5 a 1.5V. Dziwne zachowanie. Jeśli dobrze widze w schemacie. Plus powinien być cały czas. Bo leci prze "thermal protection" na sprężarce, później przez czujnik ciśnienia na osuszaczu. Rozdziela się na "Evaporator thermoswitch" i też na cewkę przekaźnika kompresora. a z ECM przekaźnik dostaje masę żeby zaskoczyć. Jeśli będzie plus w gnieździe (na stykach cewki) to problem może leżeć w termowyłączniku parownik?Bo pewnie ECM na jego podstawie wystawia załącznie sprzęgła? Dobrze to rozumiem?

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro masz możliwość podłączenia pod maszynę to sprawdź ciśnienia na L i H, może zawór rozprężny już nie domaga i po H stronie ciśnienie jest za wysokie, wtedy presostat nie pozwoli na załączenie sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ten zawór przy ścianie grodziowej zaraz przed parownikiem?
Dziś byłem trochę pojeździć, klima działa. Potem po rodzinkę do teściów, tak jak dziś rano. 50 km ekspresem i dalej działa. Przy okazji podjadę faktycznie te ciśnienia zmierzyć. Wartości znajdę w serwisówce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ewemarkam napisał:

Dziś byłem trochę pojeździć, klima działa. Potem po rodzinkę do teściów, tak jak dziś rano. 50 km ekspresem i dalej działa.

 

podejrzewam że Twoja zabawa przy kablach, przekaźnikach czasowo uruchomiła klimę. 

z tego co mi się przypomina to gdzieś pisałeś że jeżdzisz do znajomka, który sprawdzał ciśnienia w układzie i wszystko było OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ciśnienia się zmieniały, niby prawidłowo. Najgorsze czy najlepsze jest to że teraz ona działa. Bez zarzutu. Nie da się jej teraz diagnozować. No nic, pojeżdżę trochę z narzędziami w bagażniku. Jak znów przestanie chłodzić to wezmę miernik i posprawdzam. Styk na czujniku ciśnienia przy osuszaczu, obecność 12V w gnieździe przekaźnika przy pinach cewki.

Dziś byłem u mechanika właśnie (wspomnianego wcześniej to kolega ze szkolnej ławki ojca), mają termoparę, sprawdzałem temperaturę sprężarki, silnika, rurek itp. Podłączyłbym pod maszynę ale mieli parę samochodów rozebranych i nie było jak nią wyjechać.

Sprężarka miała w granicach 40-50 stopni, silnik w tym czasie ok 90, rurka H przy kompresorze ok 35 stopni (mierzone na zakuciu węża), zawór rozprężny od 15 do 35 stopni. Wylot z nawiewów ok 8-10 stopni, skraplacz(chłodnica klimy) ok 35 stopni. Temperatury wyglądają na prawidłowe. 

Pracuje jako automatyk w dużej odlewni aluminium, takie znikające samoczynnie awarie są najgorsze. Spędza się parę godzin i nagle wszystko zaczyna pracować ok. I później nie ma jak to wytłumaczyć przełożonemu. Wiem że problem z klimą powróci, pewnie w najmniej dogodnym momencie. 

 

Dzięki za pomoc.

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.06.2019 o 08:08, koziolek napisał:

Właśnie, sprawdź szczelinę od sprzęgła, w momencie kiedy już kompresor się nie załącza popchnij sprzęgło, jak zaskoczy to wina zbyt dużej szczeliny.

Miałem tak w forku, klima startowała a po nagrzaniu przestawał kompresor załączać, wyjęcie podkładek z pod sprzęgła rozwiązało problem.

Koziolku jak udało zdjąć Ci się to sprzeglo ja wkrecam trzy śruby 5M i ani drgnie. A jedna nawet mi się już ukrecila...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Po drodze z pracy raz chłodziła a raz nie. W garażu udało mi się pomierzyć. Więc 12V jest na cewce przekaźnika w momencie gdy powinno działać sprzęgło. 12 też jest na stykach prądowych. Gdy odpiąłem wtyczkę z czujnika ciśnienia znikło mi 12 na cewce w gnieździe przekaźnika. Wobec tego czujnik cisnienia gazu działa ok, temperatury na sprężarce też.

Jak sprawdzić ten czujnik temperatury na obudowie wentylatora za schowkiem?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ewemarkam napisał:

Więc 12V jest na cewce przekaźnika w momencie gdy powinno działać sprzęgło. 12 też jest na stykach prądowych.

 

jeżeli przekaźnik jest sterowany i  przekazuje napięcie, to sprężarko powinna ruszyć, napięcie dochodzi wtedy do sprężarki? sprawdź napięcie dochodzące do sprężarki nie samym miernikiem, tylko przy pomocy żarówki kilku watowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12V jest, tylko że to plus a brakuje minusa z ECU. Tu leży problem. Dlatego pytam o ten czujnik na parowniku. Dochodzi do niego +12v przez czujnik na sprężarce, drugi sygnał po żarówce przycisku od włączenia klimy. I jeden leci do ECU. Ten czujnik to jakiś stykowy? Czy rezystancyjny?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...