Skocz do zawartości

Klima nie dziala


ewemarkam

Rekomendowane odpowiedzi

14 minut temu, ewemarkam napisał:

12V jest, tylko że to plus a brakuje minusa z ECU.

 

Ok, teraz rozumiem, czyli nie ma masy sterowania przekaźnika.

Sprawdź czy do ECU dochodzi sygnał z czujnika parownika oraz przedzwoń żyłę biegnącą pomiędzy ECU a przekaźnik. To chyba będzie łatwiejsze jak dobieranie się do parownika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jeszcze dziś o zrobię. A wtyczka od czujnika jest za schowkiem od pasażera. Tylko nie znalazłem w serwisówce jak go pomierzyć. Ale te żyły sprawdzę. Bo zastanawia mnie to że napięcie na cewce skacze od 0.5 do 1.5 V, mierzone na pinach gniazda cewki przekaźnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak. Przejścia są między ECU a gniazdem przekaźnika oraz między ECU a czujnikiem temperatury. Ten czujnik temperatury dostanie zasilanie na przewodach BW i BrY, w momencie załączenia przycisku klimatyzacji. Natomiast na LY pojawia się napięcie 12V. Znika w momencie gdy temperatura parownika spadnie do jakiejś wartość bliskiej 0 stopni, sprzęgło kompresora puszcza. Gdy on już stanie się mniej zimny (ociepli się), na LY znów pojawia się napięcie 12V i łapie sprzęgło kompresora. W zasadzie oscyluje to w granicach 3 stopni +- 1.5 stopnia (1.5 do 4.5 stopnia) Jutro pojeżdżę sobie bez schowka, zrobię prowizoryczny pomiar napięcia na wtyczce.

W zasadzie ten czujnik temperatury to zwykły termostat. Ma on stałe zasilanie z góry ustawione progi pracy. Być może on jest wadliwy. Jeśli tak, to będę się martwił czym go zastąpić mało awaryjym, bo pewnie nowy kosztuje 100 + subarowe coś.

 

a3e9c89a0dcc681d1497bbece61ee8f6.jpg&key=ecdebafec3ee638e56ebfce1045ee4c92938e27e401be243badc133189efbe8e

 

 

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik na parowniku to termistor, podłączony jest do układu porównującego. Układ porównujący ma 3 piny, wejście +12 z włącznika klimatyzacji (chyba), masa, wyjście. Jeżeli temp parownika mieści się w normie, to na wyjściu jest 12V, jak temp spadnie poniżej 3,5 st C , to na wyjściu jest jest masa albo brak sygnału. Jak zepniesz 1 z 3 pinem, to sprężarka ruszy nawet jak wyłączona będzie klima i wentylator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem walnięty ten termistor, i jak tylko klima zaczynała chłodzić to wyłączał sprzęgło, z tym, że ja go nie wymieniałem, tylko przeniosłem trochę dalej od parownika, więc dłużej mija zanim się schłodzi i odetnie.

Edytowane przez st981777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie zależy jak się uszkodzi. Jak to z elektroniką różnie bywa. Przed wymianą rozbiorę dziada i zobaczę co ma w środku, może tylko zimne luty. Na upartego wystarczyłby taki jako zamiennik, https://allegro.pl/oferta/termostat-mini-grzanie-chlodzenie-50-110c-12v-fv-7247144137. Chyba że to nie on winien.

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieć czujnik a raczej termostat działa. Mimo że daje on 12V na wyjściu to sterownik silnika nie załącza sprzęgła. Dziś jeszcze puszczę na krótko przewód z tego termostatu za schowkiem do ECU, bezpośrednio. Zalutuje go dla pewności. Jeśli to nie pomoże to jeszcze przewód do gniazda przekaźnika. Co jeszcze ECU musi mieć żeby załączyć sprzęgło? Jest jeszcze jakiś czujnik? ECU podnosi obroty bo czuje obciążenie silnika czy po prostu podnosi bo "wie" że załączy sprzęgło kompresora?

Do sprawdzenia jeszcze mam przełącznik pracy wentylatora.

Ostatecznie wymiana ECU. Mam stare na dwie kostki takie kwadratowe. Komputer DENSO. Wymienia się tylko ECU czy jeszcze trzeba coś immo kombinować?

 

Poszperałem na internetach, ponoć to nie jest aż tak sporadyczny problem. Parę osób miało uszkodzony sterownik i niedzialala klima.

 

 

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem przelutować złącza w sterowniku silnika. Nie da się, jest to wszystko zalane jakimś silikonem. Wygrzałem lutownicą piny od strony wtyczek. Odizolowałem termicznie podkładkami teflonowymi sterownik od silnika. Zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba się wyjaśniło. Mam prawdopodobnie UPG. Dziś zauważyłem jak wracałem z pracy że temperatura jest wyższa niż zwykle. Później jeździłem jak już było chłodniej, wskaźnik temperatury był niżej i wszystko działało jak powinno. Temat do zamknięcia. Dzięki panowie za pomoc. Dowiedziałem się dużo podczas tej diagnozy.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 4.07.2019 o 20:41, ewemarkam napisał:

Chyba się wyjaśniło. Mam prawdopodobnie UPG. Dziś zauważyłem jak wracałem z pracy że temperatura jest wyższa niż zwykle. Później jeździłem jak już było chłodniej, wskaźnik temperatury był niżej i wszystko działało jak powinno. Temat do zamknięcia. Dzięki panowie za pomoc. Dowiedziałem się dużo podczas tej diagnozy.

Jednak się spytam, jak zrobiłeś to UPG to już później z klimą było ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, UPG zrobiłem w grudniu. A teraz chłodzi jak wściekła, w międzyczasie jeszcze chłodnicę wody wymieniałem (zawalona kamieniem), bo się znów przegrzewał. Ale problem był spowodowany przegrzewającym się silnikiem przez UPG. Moje ECU (montowane na bloku silnika) widocznie tak ma. Gdy tylko temperatura na wskaźniku wskoczyła parę kresek wyżej to już bez klimy jechałem. Sprawdzałem interfejsem gdy temp wzrosła powyżej 110 stopni, wyłączało klimę. Teraz się utrzymuje w granicach 85-95 nawet przy ostrzejszej jeździe.

Edytowane przez ewemarkam
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ewemarkam u mnie to będzie prawdopodobnie prawie na pewno kwestia wyjęcia podkładki ze sprzęgła. Próbowałem sam ściągnąć tarcze, ale siedzi betonowo (mało śruby nie ukręciłem) i jadę jutro do klimatologa z tym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ewemarkam twardsze śruby też nie dały rady :( oddałem auto gościom co zajmują się strikte klimatyzacją i jak chłop zobaczył, że zexel to mówi, że przeje...chane :upside-down-face_1f643-small:skończyło się na tym, że wyjęli kompresor i ściągaczem darli. Podkładki nie ma. Mam nadzieję, że to było to. Jeśli nie to kolejny podejrzany będzie presostat.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...