Skocz do zawartości

Jakie DRL do legacy?


BartZ

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym założyć DRL do kombiaka, ale głównie dlatego, że w słoneczne dni kompletnie 

nie widać wyświetlacza panelu... 

No lipa jest straszna :facepalm:

 

Może macie jakieś doświadczenia, sugestie? 

 

Legacy BH z halogenami i zderzakiem poliftowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kambol.

 

Teraz pytanko, bo chyba nie do końca zrozumiałem ideę - podpinam taki moduł pod. np. przednie lampy i on powoduje, że światła mijania świecą na 30%

i są traktowane jak DRL?

polecam ten - sam używam z powodzeniem już chyba z rok

 

http://allegro.pl/modul-swiatel-dziennych-drl-swiatla-dzienne-usb-i5423019991.html

 

i dla mnie też największym problemem było niewidocznie podświetlenie wszystkiego w słoneczne dni + oczywiście oszczędność żarników

Kupując ten dinks, ściągasz programik i tam trochę możliwości ustawień np. ile % ma świecić - zakres chyba od 0 do 100%

Ponieważ w lampach xenonowych zasilanie "długich" jest okrutnie popieprzone, u siebie mam to spięte z halogenami.

Musisz wiedzieć

a) jaki masz rodzaj sterowania + czy masa

B) takie rozwiązanie nie jest do końca zgodne z prawem

c) montaż dinksa jest bardzo prosty  :P

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dzięki Kambol.

 

Teraz pytanko, bo chyba nie do końca zrozumiałem ideę - podpinam taki moduł pod. np. przednie lampy i on powoduje, że światła mijania świecą na 30%

i są traktowane jak DRL?

polecam ten - sam używam z powodzeniem już chyba z rok

 

http://allegro.pl/modul-swiatel-dziennych-drl-swiatla-dzienne-usb-i5423019991.html

 

i dla mnie też największym problemem było niewidocznie podświetlenie wszystkiego w słoneczne dni + oczywiście oszczędność żarników

Kupując ten dinks, ściągasz programik i tam trochę możliwości ustawień np. ile % ma świecić - zakres chyba od 0 do 100%

Ponieważ w lampach xenonowych zasilanie "długich" jest okrutnie popieprzone, u siebie mam to spięte z halogenami.

Musisz wiedzieć

a) jaki masz rodzaj sterowania + czy masa

B) takie rozwiązanie nie jest do końca zgodne z prawem

c) montaż dinksa jest bardzo prosty  :P

 

Porobiłbyś wreszcie trochę fotek, bo suche opisy nie dają mi "siły napędowej" by założyć swój. Leży biedaczysko na półeczce już prawie rok czasu, a gwarancja mija... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem ten oraz podlinkowany powyżej temat i mam kilka pytań.

 

Ponieważ w lampach xenonowych zasilanie "długich" jest okrutnie popieprzone, u siebie mam to spięte z halogenami.

Mam OBK my'05 eudm, więc bez ksenonów. Czy w takim wypadku mogę w łatwy sposób zmusić światła drogowe do działania w charakterze świateł do jazdy dziennej?

Jeżeli tak, to jaki moduł powinienem wybrać - sterowany plusem czy masą?

A może łatwiej zrobić DRL z przeciwmgłowych?

Jakich oznaczeń powinienem poszukać na obudowie reflektorów, aby mieć pewność, że mogą służyć jako DRL?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakich oznaczeń powinienem poszukać na obudowie reflektorów, aby mieć pewność, że mogą służyć jako DRL?

 

 

Na kloszu lampy, na mocowaniach lub plastikowych elementach wybijane są cechy homologacji.

Dla nas najistotniejsze to, czy lampa posiada homologację "E", czyli dopuszczenie do ruchu w Europie.

Może występować jako samodzielna litera "E" w kółku, lub może występować przy niej numer, który oznacza kraj wydający homologację:

 

E1 - Niemcy

E2 - Francja

E3 - Włochy

E4 - Holandia

E5 - Szwecja

E6 - Belgia

E7 - Węgry

E8 - Czechy

E9 - Hiszpania

E10 - Jugosławia

E11 - Wielka Brytania

E12 - Austria

E13 - Luksemburg

E14 - Szwajcaria

E20 - Polska

 

Oczywiście nie oznacza to, że w Polsce możemy używać tylko lamp z homologacją E20 - każda jest akceptowana, gdyż kraje UE zobowiązane są do akceptowania swoich homologacji.

 

Następnie na kloszu znaleźć możemy informację jakie źródło światła może być używane w lampie:

 

A - Pozycyjne

B - Przeciwmgłowe

C - Mijania

R - Drogowe

CR - Drogowe i mijania

C/R - Drogowe albo mijania

HC - Halogenowe mijania

HR - Halogenowe drogowe

HCR - Halogenowe drogowe i mijania

HC/R - Halogenowe drogowe albo mijania

DC - Ksenonowe mijania

DR - Ksenonowe drogowe

DC/R - Bi-xenon

[RL - światła dzienne]

 

Znak ukośnika "/" oznacza, że dane lampy nie mogą świecić się jednocześnie.

 

Zagadnienie dlaczego te literki mają takie wielkie znaczenie opiszę później, bo to bardzo ważna rzecz.

 

Dodatkowo, na kloszu najczęściej naniesiony jest typ żarówki, który może być użyty:

H1, H3, H4, H7 dla żarówek halogenowych, oraz D2S lub D2R dla lamp wyładowczych ( xenon ).

 

Należy pamiętać, co jeszcze raz powtórzę, że lampa posiada homologację jedynie gdy używa się jej z typem żarówki, dla jakiej została zaprojektowana!

 

Dla przykładu: jak odczytać homologację lampy, która posiada oznaczenie na kloszu: "HC/R 25 E3 03A 32507" ?

Już wyjaśniam:

"HC/R" oznacza lampę halogenową ( "H" ), "C" światło mijania, a "R" światło drogowe. Ukośnik mówi, że światła te nie mogą świecić jednocześnie;

"25" dostarcza nam informacji o intensywności światła reflektora;

"E3" oznacza, że reflektor został zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi przepisami UE we Włoszech;

"03A" oznacza, że w reflektorze zawarte jest światło postojowe ( "A" ), a przepisy go dotyczące zmieniano trzy razy;

"32507" to pięciocyfrowy numer homologacyjny.

 

Dodatkowo na lampie mogą znajdować się wybite strzałki, które informują czy reflektor jest dopuszczony do ruchu prawostronnego ( "<--" lub brak strzałek ), lewostronnego ( "-->" ) lub lampy są symetryczne i można używać ich w USA ( "<-->" ) [-dwie strzałki oznaczają raczej ruch lewostronny lub prawostronny (możliwość zmiany ustawienia reflektora), ale trudno znaleźć jednoznaczne źródło].

 

...

 

Światła do jazdy dziennej

Aby móc bezpiecznie używać lamp do jazdy dziennej, muszą one posiadać homologację "E" oraz oznaczenie "RL" lub "DRL"  [DRL, to skrót angielskiej nazwy, a nie oznaczenie homologacji]  wybitą na kloszu. Tylko takie lampy są legalne, jazda z każdymi innymi będzie skutkować mandatem za jazdę bez świateł.

 

Homologowane LEDy muszą spełniać szereg wymagań:

- intensywność światła od 400 do 1200 kandeli ( cd )

- minimalna powierzchnia świecenia to 20 cm2

- automatycznie włączanie świateł DRL wraz z rozruchem pojazdu

- automatyczne wyłączanie świateł DRL w momencie włączenia świateł postojowych, mijania lub drogowych, przy czym:

- wyłączenie nie może nastąpić w przypadku krótkotrwałego użycia świateł drogowych ( "mryganie długimi" )

 

Dodatkowo montaż tych świateł określają przepisy:

 

montaz-cz.jpg

 

Lampy takie muszą być umieszczone:

- symetrycznie względem osi pojazdu;

- na równej wysokości;

- w odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm;

- odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm;

- lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego [Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)].

Po spełnieniu tych wymagań możemy cieszyć się w pełni legalnymi diodami, brakiem problemów oraz oszczędnością palowa - szczególnie, że oprócz lamp DRL nie musi świecić się nic - ani postojówki, ani oświetlenie tablicy.

 

...

 

Źródła:

- Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ;

- Dyrektywa Komisji UE nr 97/30/WE;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r.

 

http://mb201-124.eu/topic/26566-wszystko-o-swiatlach-homologacje-przepisy-wiedza-w-pigulce/page__view__findpost__p__290970

 

*dopiski w [ ] - Kambol

 

i jeszcze:

Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.

Światła dzienne muszą być zainstalowane:

  • Symetrycznie względem osi pojazdu
  • Na równej wysokości
  • Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
  • Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
  • Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
  • Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu [Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)]
  • Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika

W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82a_do_jazdy_dziennej#Przepisy_prawne_w_Polsce_.28wyci.C4.85g.29

 

Warunki, jakie powinny spełniać światła zamontowane w pojeździe:

Dz.U. 2009 nr 75 poz. 639

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

(światła dzienne - pozycja 18 w tabeli).

 

 

Uważam za wielką głupotę, że światła pozycyjne tylne nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi (dotyczy samochodów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku). Większość naszych bardzo oszczędnych kierowców jeździ na dziennych (które zwykle stanowi kilka ledwo świecących diod) do późnego zmierzchu (nawet w trudnych warunkach pogodowych) i bez świecących pozycyjnych z tyłu są ledwo widoczni.

Edytowane przez Kambol
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mam OBK my'05 eudm, więc bez ksenonów. Czy w takim wypadku mogę w łatwy sposób zmusić światła drogowe do działania w charakterze świateł do jazdy dziennej?

Jeżeli tak, to jaki moduł powinienem wybrać - sterowany plusem czy masą?

A może łatwiej zrobić DRL z przeciwmgłowych?

Jakich oznaczeń powinienem poszukać na obudowie reflektorów, aby mieć pewność, że mogą służyć jako DRL?

 

nie mam pojęcia czy w Twoim przypadku podłączenie drogowych jest mniej skomplikowane niż u mnie - raczej tak ale pewności nie mam - średnio kumaty elektryk ogarnie temat 

Zwykle w autach japońskich sterowanie jest masą ale .... Subaru to marka inne niż wszystkie  ;) więc różnie może być - panowie z aukcji którą podałem są bardzo pomocni - zapytaj

W 2005 roku coś takiego jak światła dzienne nie istniało więc na pewno reflektory Twa nie mają wymaganej prawem homologacji  :P

Uważam za wielką głupotę, że światła pozycyjne tylne nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi (dotyczy samochodów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku). Większość naszych bardzo oszczędnych kierowców jeździ na dziennych (które zwykle stanowi kilka ledwo świecących diod) do późnego zmierzchu (nawet w trudnych warunkach pogodowych) i bez świecących pozycyjnych z tyłu są ledwo widoczni.

 

To nie przepis zły tylko naród durny a po za tym z tego co pamiętam auta produkowane do 2011 roku mogą mieć włączone również światła pozycyjne tylne 

Porobiłbyś wreszcie trochę fotek, bo suche opisy nie dają mi "siły napędowej" by założyć swój. Leży biedaczysko na półeczce już prawie rok czasu, a gwarancja mija... :)

 

@@wójo, nie po się tyle pokombinowałem co by wszystko pochować by teraz drzeć i zdjęcia cykać - wybacz :rolleyes:  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Uważam za wielką głupotę, że światła pozycyjne tylne nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi (dotyczy samochodów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku). Większość naszych bardzo oszczędnych kierowców jeździ na dziennych (które zwykle stanowi kilka ledwo świecących diod) do późnego zmierzchu (nawet w trudnych warunkach pogodowych) i bez świecących pozycyjnych z tyłu są ledwo widoczni.

To nie przepis zły tylko naród durny a po za tym z tego co pamiętam auta produkowane do 2011 roku mogą mieć włączone również światła pozycyjne tylne

 

To prawda, ale dlatego właśnie toniemy w morzu przepisów (i wygląda na to, że tego potrzebujemy), bo co nie jest uregulowane, tego oduczony myślenia naród nie wyduma.

 

Co do daty granicznej:

"w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej."

Edytowane przez Kambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...