pb2004 Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Ciekawostka ze świata Niejaka firma WillAll racing z antypodów rozpoczęła niedawno produkcję bloku silnika EJ25 (a właściwie WREJBB) wykonanego od początku do końca w technologii CNC który eleminuje większość wad EJ25. Blok jest zaprojektowany do długotrwałej pracy z mocami rzedu 1500 KM na kołach czyli pi razy drzwi 2 kKM na wale :-) Póki co silniki na tym bloku są w fazie testów więc jeszcze trochę za wcześnie na odtrąbienie sukcesu ale trzeba zauważyć, że fima ta wczesniej wyprodukowała i z sukcesem sprzedaje blok CNC do GTR-a więc nie jest to dla niej pierwszyzna a w stanach ich wyłącznym dystrybutorem został najbardziej renomowany tuner/ warsztat czyli IAG - jeśli ktoś o nich nie słyszał, to powiem tylko, że jest to (jak to kilka miesięcy temu określiła w rozmowie ze mną "znana firma z Poznania") jedyna firma na świecie która sensownie i z sukcesem zamyka i robi mocne EJ25). IAG buduje w przystępnych cenach shortbloki dedykowane do ... 1000 AWHP, ale najwyraźniej to im mało. Biorąc więc pod uwagę jakie firmy są zaangażowane w projekt, jest bardzo duża szansa że to się powiedzie. Kilka różnic w stosunku do standardowego EJ25 według producenta: • Machined from a solid Billet of 6061-T6 Aerospace grade aluminum • Darton Ductile iron sleeves fully supported to eliminate any chance of sleeve drop • Increased material thickness in all known weak points (around head studs, bottom end location) • Unique 4 bolt bottom end strengthening • Threads are rolled into the block rather than conventionally cut for much greater strength • Full cooling system operation • Radiused coolant and oil galleries for improved flow and less foaming / turbulence • Fits all factory engine bay ancillaries – (ie AC/PS/ etc.) • Multiple times stiffer and stronger than the stock block • Precision machined for a superior surface finished • Hard anodized to avoid marking or staining Gdzieś tam jeszcze doczytałem, że można go wielokrotnie szlifować (mięsa wystarczy) czy w ostateczności wymienić tuleję bez ryzyka jej opadnięcia, można też od razu rozwiercić go na pojemność 3.0 z wałem 83mm który pasuje PnP. Cena 10 tys $ za sam blok i już można dokonywać przedpłaty :-) Na pierwszy rzut oka droogo, z drugiej strony są przecież ludzie wydający 200 tys na nowe STI z plastelinowym blokiem oraz tacy który kupują zmęczone życiem, dwudziestoletnie EJ22 i budują na tej bazie strokery 2.35 za ponad 50 tys - z takiej perspektywy 10 tys $ za coś co przenosi samochód dwie ligi wyżej można już postrzegać jako "rozsądny wydatek" :-) Poniżej kilka zdjęć z http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2786396 (tempo prac imponujące): Kwiecień: Maj: Czerwiec: Lipiec: https://www.youtube.com/watch?v=HCWSNodW9-U 13 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BartZ Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Chyba jestem świrem, ale ten blok jest... piękny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pb2004 Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 (edytowane) Chyba jestem świrem, ale ten blok jest... piękny Sugerujesz, żeby te zdjęcia przenieść do wątku "Esteci"? Edytowane 26 Sierpnia 2016 przez pb2004 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gaceq Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Wow elegancka sprawa. Jeszcze gdyby dolar był kiedykolwiek tak jak niedawno po 2 zety to w ogóle bajka Ja się pytam, nie mogli tak zaprojektować tego nieszczęsnego bloku w FHI ?? Zwłaszcza że sypmtomy potencjalnej masy usterek z jego powodu mieli już w latach 90' (jak się nie mylę, pierwszy wolonossący ej25 dohc) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Christoph Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 A robią też wały do SBD? Może się warto zainteresować 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
eurojanek Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2016 Przypominam że części wyfrezowane z jednego kawałka alu nie są równie wytrzymałe co odlew no chyba że w jednym kierunku tylko. Alu jest jak drewno że tak upraszczając metaforę zastosuję: "słoje" ma wzdłuż walcowania i jak je poszarpiesz wszędzie frezem to się mogą zacząć strzępić. No ale skoro ścianki grubsze i tak dalej to może faktycznie będzie to się spisywało. Ciekaw jestem testów. Gdyby to jeszcze finishowym frezem przelecieć przed anodowaniem to lustro by było. No ale chodzi o cenę plus fakt że to prototypy dopiero. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kościk Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2016 (edytowane) Eurojanek, wątpię żeby tak doświadczona firma zastosowała do tego celu wlacowane aluminium (zwłaszcza patrząc na gubość). Obstawiam raczej masywny aluminiowy odkuwany buc (przykład): http://www.steelforge.com/custom-forged-shapes/blocks/ Edytowane 31 Sierpnia 2016 przez Kościk 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ursusraketa Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Najważniejsze że ma klime. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pb2004 Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Eurojanek, wątpię żeby tak doświadczona firma zastosowała do tego celu wlacowane aluminium (zwłaszcza patrząc na gubość). Obstawiam raczej masywny aluminiowy odkuwany buc (przykład): http://www.steelforge.com/custom-forged-shapes/blocks/ Mi tez się jakoś wydaje, że firma której bloki do GTR-a wytrzymują moce ponad 3000 KM, podstawy materiałoznawstwa ma w małym palcu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
eurojanek Opublikowano 31 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2016 (edytowane) A to nie wiem, sugerowałem się że aerospace grade alu, a w aerospacji używa się walcowanego. Nie słyszałem żeby ktoś drop-forged'ował całe płyty alu a grubośc malutka, grubsze freziłem z walcowanych płyt gadżety. U mnie w okolicy jest firma lepiej nazwy nie wymienię: skaner 3d: biorą sobie kupują co im trzeba zeskanują, prototyp pacną na drukarce 3d dodadzą kilka detali żeby "własny dizajn" był i tłuką podróbki. Ach ta nasza przedsiębiorczość Edit: Kolejna sprawa to fakt że alu lotnicze wcale nie jest najmocniejszym ze stopów, ma tylko najlepszy stosunek wytrzymałości do masy. Z dużo mocniejszych robi się np. opancerzenie wozów bojowych akurat miałem okazje takowe też trzaskać i porównania nie ma. Spróbowałem taki wiórek w palcach zgnieść to mi paluchy pocięło a wiórek nienaruszony został Edytowane 31 Sierpnia 2016 przez eurojanek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arkadius 73 Opublikowano 16 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2016 Czekam na efekty koncowe ich prac z niecierpliwością Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się