Skocz do zawartości

opony w górski teren


jolly_bb

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

przejrzałem trochę tematów o oponach - i muszę powiedzieć, że nadal nie wiem :)

 

Nie, żebym nie zauważył, które opony są polecane -> po prostu mam problem z dopasowaniem pod własne, specyficzne wymagania.

 

Zima: Chodzi o ośnieżone (nieodśnieżone) strome podjazdy oraz dodatkowo o sytuacje, w których teren utrzymywany jest 'na biało' (tzn gruba warstwa ubitego na twardo śniegu, która się tygodniami nawarstia i nawarstwia) i nagle przychodzi ocieplenie i robi się 15 cm warstwa mokrawej brei (choć nie brudnej). Opony zimowe (nawet dobre) w FWD w tej brei nie robią wcale. Póki śnieg jest ubity i zmrożony, jest super nawet w FWD, ale po to kupiłem Subaru żeby super było cały czas a nie czasem :)

 

Czy sam fakt posiadania 4x4 na zimówkach załatwi sprawę, czy powinienem mieć jakieś opony, które nie są typowymi zimówkami tylko np. bardziej 'kostkowane' jak do dostawczaków np Hankook RA10 lub np. Scorpiony ATR?

 

Mam obecnie komplet Wranglerów AT/R (tak kupiłem auto) i latem chciałbym pojeździć co nieco po drogach kamienistych (ostre kamienie). Jeśli zainwestuję w dodatkowy komplet opon (a chcę), to musi albo być zimowy (na lato zostają te ATeki) albo całoroczny (co bym wolał, bo te Wranglery AT/R są już trochę stare i twardawe), ale lekko terenowy (myślałem o tych Hankookach RA10 albo Scorpionach ATR) - ale nie wiem czy one wyrobią zimą w moich warunkach.

 

??

Edytowane przez jolly_bb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza zimówkami jeździłem zimą 4x4 na AT, semiMT(goodyear duratrac - jak na avatarze) i MT - do kopania w ciężkim śniegu, takim przypominającym błoto, to mt robią (ale nie jak lód lub wyślizgane). AT są jedynie akceptowalne zimą - taki kompromis, by nie zmieniać opon - jeździłem jedną zimę i mi przeszło. Zimówki - bywają bardziej i mniej agresywne to do tego kierunku Cię namawiam - są warunki, gzie liczy się mieszanka i lamele, są takie, gdzie liczy się klocek. Jak by GY duratrac były w małych rozmiarach, to bym polecał - dwie zimy jeździłem, także na przełaj przez pola :)

 

4x4 to przepaść wobec FWD - druga oś nie tylko jest napędzana, ale nie stanowi kotwicy, jak w FWD w ciężkim śniegu. W odpowiednich warunkach (taki śnieg, że auto wiesza się na podwoziu) stanie wszystko. Rozumiem, że łańcuchy masz, ale chodzi o to, by się z nimi nie babrać - bo łańcuch pomaga....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomysl o BF gurisiach AT/TA. to chyba najbardziej uniwersalna opona. Mam tylko takie na picupie i mam do Forka na zime do polski i na plejady.

 

Na picupie juz chyba  4ty czy 5ty komplet siedzi a lekko nie maja. Kamienie, bloto , piach, asfalt i nawet dalekie trasy autostrada. Zdazalo sie ze wyciagalem tym  ladowarki z blota.

Nie poszalejesz na asfalcie, bo nie ale cala reszta ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuchów nie mam do Forka, bo auto dopiero od tygodnia mam :) Ale mam łańcuchy do pozostałych aut. Żona zakładać nie będzie (oczywiście), a ja się moim FWD jakoś tam w razie kłopotów bujnąłem, albo podjeżdżałem tyłem po parę razy, ale parę razy poległem (mimo łopaty) i zostawiłem auto kawałek od domu. Zbyt zmęczony byłem, by łańcuchy zakładać wtedy :)

 

Chciałbym coś, co żonie pozwoli w miarę bezpiecznie czuć się latem (ja się na tych obecnych wranglerach AT/R czuję bezpiecznie, ale ona nie), będzie robiło zimą (czyli podjazd do domu z dziećmi bez kłopotów - odśnieżone, nieodśnieżone, topniejące błoto itd - oczywiście na lód nie ma mocnych, ale mamy pryzmę żużlu (która nie pomaga na błoto of course :) ) a także da radę w lekkim terenie - latem (i tu wiem, że zwykłe opony bez wzmocnień raczej momentalnie rozwalę).

 

Wychodzi albo na całoroczną, która byłaby znośna w zimie i ma w miarę agresywny bieżnik (wtedy jest 'do wszystkiego), albo na zimową, które też ma w miarę agresywny bieżnik (żeby robiła w błocie), ale latem zostajemy na obecnych wranglerach (czego jakoś tam chciałbym uniknąć).  Forek zrobi może 6-12kkm rocznie i to wszystko. Trasy do 50km. Trochę po ekspresówce, fakt, ale raczej miasto i prędkości nie za duże. Stąd pomysł opon 'do wszystkiego', bo przy tych przebiegach to 2 nowych kompletów nie zamortyzuję przez kolejne 10 lat....

 

Patrzyłem na te BF Goodrich AT/TA i GY Duratrac (a także Geolandary) i ich bieżniki są jeszcze bardziej agresywne niż moich obecnych GY Wrangler ATRów (co dobrze wróży na błoto). Ale nie mam przekonania co do ich możliwości zimowych na ubitym śniegu względnie na marznącym czarnym  (szczerze mówiąc obawiam się drogi hamowania ok 50% dłuższej albo gorzej).


Aaaa i jeszcze jedno pytanie :)

 

Opony mają rozmiar 205/70R15 - typowy w Forkach 2001, taki jak na tabliczce. Nie wiem czy nie wartałoby zmniejszyć szerokości bieżnika. Zamiennik to 195/75R15 ale takowe W OGÓLE nie istnieją. Inny zamiennik to 185/80R15 - wiem, że to balony, ale na nasze warunki nie jest to problemem - nikt sportowo tu nie jeździ, a jeśli będą lepiej robiły zimą i auto będzie trochę bardziej 'miękkie' to tylko lepiej.

 

Felgi mam fabryczne 15x6JJ, czyli zalecana szerokość opony to 165-205 (205 to górna granica, pewnie weszłoby 215, ale chodzi o to, że 185 jest po środku, więc czy nie tak to było pomyślane?)

 

Szczególnie na jakich kapciach stoi ten forek ze strony SIP: http://www.subaru.pl/archiwum/news/ekspedycja.html

wyglądają mi na 185/80R15!!

Edytowane przez jolly_bb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, 

 

Poszukaj na forum używanych zimówek i kup A/T. chyba optymalne rozwiązanie. Ja za opony w bardzo dobrym stanie dałem 700 zł za 5 szt. 

 

Wrangler chyba nie występuje w forkowym rozmiarze.

 

Co do A/T to sam jestem na kupnie o czekam na rozwinięcie tematu. 

Myśle o Continentalu A/T, Geolanderze A/T, Dueler A/T lub Grabber.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, chyba jest decyzja.

 

Obecne Goodyear Wranglery AT/R zostają na lato (ponad 6mm bieżnika jest nadal chyba OK). Bardziej agresywyny bieżnik latem nie jest mi potrzebny a szosowo będą dawać radę (inne ATeki mają jeszcze bardziej agresywyny, mniej szosowy bieżnik).

 

Na zimę będę musiał kupić dedykowane zimówki z w miarę agresywnym, kostkowym bieżnikiem, żeby robiły też w błocie. Co wybrać z tego typu?

 

I co z rozmiarem? Kusi mnie przesiadka na 185/80R15 na zimówki ale nie wiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalozylem caloroczne matador izzarda mp71 205/70/15 polecone przez alfika i powiem Ci ze w blocie robia robote idealnie. Koszt1150zl. Nawet pod gorke. Mokra trawa bez problemu.Na szosie mega ciche(jezdze do 130km/h)! Nie testowalem na wodzie i sniegu i w upale. Ale po pierwszych 1000km nie moge nic zlego powiedziec a nawet jestem pozytywnie zaskoczony. Do zimy cos wybierzesz :)

Edytowane przez mariosol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Geolandar 012 ats, cenowo najlepiej wypadały jak je kupowałem. Błoto, szutry i kamienie idzie forek jak Dzik, na mokrym asfalcie stabilnie i bez uślizgów. Na śniegu i lodzie całkiem spoko, ale nie tak dobrze jak typowa zimowka na kolcach. Mimo to zjazd z górki po lodzie, na której nie dało się ustać, bez najmniejszego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalozylem caloroczne matador izzarda mp71 205/70/15 polecone przez alfika i powiem Ci ze w blocie robia robote idealnie. Koszt1150zl. Nawet pod gorke. Mokra trawa bez problemu.Na szosie mega ciche(jezdze do 130km/h)! Nie testowalem na wodzie i sniegu i w upale. Ale po pierwszych 1000km nie moge nic zlego powiedziec a nawet jestem pozytywnie zaskoczony. Do zimy cos wybierzesz :)

Te matadory na mrozie są twarde jak skała. Chińska zimówka maxis w takich warunkach bije je na głowę. Jedyna dla mnie zaleta matadora to trwałość.

 

jolly_bb jak zostawiasz wranglery na lato, szukaj na zimę z oznaczeniem I/T albo zimówki dedykowane do suv-ów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

hej chlopaki,

 

czy taka opona nie bedzie przesada do Forka w automacie?

 

http://www.terenowysklep.pl/79-puma-mt

 

Nie zmiele czegos w napedzie?

Jeśli nie będziesz jechał na hurra (szczególnie chodzi o odrywanie się kół od podłoża i nagły kontakt z ziemią i w związku z tym ich zatrzymanie) to przecież szosowe opony mają na asfalcie większą przyczepność niż jakikolwiek MT w terenie. Forek nie ma blokad dyfrów, więc nie grożą przeciążenia w skręcie. Jest inny problem - "zepsujesz" auto na szosie - będzie głośno, może być czuć wibracje, pogorszy się prowadzenie i komfort. Jednak z doświadczenia (ale nie w foresterze) wiem, że dobry mt czyni cuda - w błocie i górskim "mikście". W piachu i na szutrach nie ma już takiej przewagi. Zastanów się gdzie jeździsz, ile w terenie i jak ważny jest teren względem szosy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spoko. brzmi rozsądnie. tak naprawdę to najbardziej pasuje mi kopia kopia BFGoodrich MT lub AT. forek ma jeździć parę km w tyg i w weekendy do zabawy. na trasy jest 2 forek :) a w razie czego mogę koła przełożyć :).

Edytowane przez coocer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzieki Bip szkoda ze nie udzieliles sie w temacie jak kupowalem gumy. Jak potestuje to opisze wlasne spostrzezenia.

Niemazaco. Wiedza zdobyta własnym doświadczeniem najcenniejsza ;)

 

hej chlopaki,

 

czy taka opona nie bedzie przesada do Forka w automacie?

 

http://www.terenowysklep.pl/79-puma-mt

 

Nie zmiele czegos w napedzie?

Typowa przeprawówka do topienia po klamki. Jeśli nie jeździsz po czarnym to w cięzkim terenie będzie robić wyśmienicie. Każdy km na asfalcie będzie gehenną. Do forka dużo na wyrost. No chyba, że do domu zaoranym polem...

Automat dość trudno zniszczyć w terenie. Holowanie albo rozszczelnienie skrzyni może zrobić mu krzywdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po czarnym mam 3 km na p&r i tyle. jeśli będę musiał jechać dalej mogę szybko przełożyć z 2 forka geolandary at. może się zdarzyć ze będę jechał na tych gumach 300 km ale to jednorazowy wypad (np subariada)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...