Skocz do zawartości

Różne dziwne pytania tech. dot. Modelu 1/24 z silnikiem Subaru


Matiz

Rekomendowane odpowiedzi

hej wszystkim

 

jakiś czas temu wróciłem do dawnego hobby, za mną już R32 I FD.

 

teraz wziałem sie za coś specjalnego. Mianowicie coś co chciałbym kiedyś zbudować w 1:1

 

TRABARU

 

y0fjCuU.jpg

 

akurat to ze wpada boxer to przypadek, w pierwszym planie bylo 13B.

 

nawet dobrze, okazuje sie że nasze silniki są nowym hitem do wszelkich Buggy jak i ratowania starych VW (oraz co ciekawe porszche ,a szczególnie 914)

 

moja piękna mnie już goni do spania ;) predstawie plany nastepnym razem

 

pierwsze pytanie na szybko dość nietypowe:

czy długosc rury dolotowej od filtra do intercoolera ,przy doładowaniu kompressorem, ma jakieś znaczenie?

potem wam pokaże szkice, chodzi o to że ułozenie całosci najbardziej sprzyja (obrazowo) filtrowi zamontowanemu bezpośrednio na intercoolerze.

 

spytacie czemu nie turbo: po 1 doginanie rur pod turbo to bedzie koszmar, 2- rurak przykryty budą z trampka bedzie wazył max 800kg. 300KM  w całym zakresie chyba styknie.

 

spytacie też, po co tyle kombinacji, przeca to tylko model :wacko: otóż lubie budowac gdy to sie trzymie kupy ^_^ wtdy mam największa frajde :D

 

dzieki, pozdrawiam

 

 

bonus:

CNMMVbx.jpg?1

 

mZRMufp.jpg

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej

 

tak jak pisałem aktualnie mam zagadke z Superchargerem

Taki rurak bedzie ważył max 800kg, turbo jest troche nad wyrost, poza tym jest mało miejsca na orurowanie. Dodatkowo widziałem że ludzie montują turbo (tak, buduja auta z boxerem centralnie, szczegolnie buggy)  nad skrzynią. Co bardzo wydłuża rury turbo = LAG.

 

Supercharger w takim ustawieniu to bajka, układ jest banalnie prosty, wydech można nawet zawiązać na węzeł tongue.png dodatkowym plusem jest doładowanie dynamiczne napływającego powietrza (jak ram air w muscle)  jedyne czego nie wiem , to czy filtr powietrza moze być zamocowany praktycznie zaraz na intercoolerze huh.png z jednej strony chyba nie ma przeciwskazań, z drugiej z tego co wiem IC tez ma swój opór przepływu.

 

dodatkowo nagle skapłem sie że SC działa jakby na opak- Turbo stale ciśnie powietrze miedzy turbiną a intercoolerem i przepycha jakoś ten luft przez IC,

a SC wciąga do układu podcisnieniem i teoretycznie IC mu przeszkadza dławiąc dodatkowo SC (biorąc pod uwage ograniczony przepływ w stosunku do zwykłej rury).  Niby drobna róznica ,a ktoś "uczony" może od razu wylapać jakieś błędy. Załoze sie że są specjalne IC pod supercharger ,ale aż tak sie nie znam tongue.png

 

dlatego pytam też was ;)

 

fPtICxA.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wuem ja miałem mieć trampka ,ale kumpel sie dał przejechać polo (VW) i wystraszyłem sie hamulców bez serva :o ale dalej marze o takim killerze...

 

najlepiej aerografem ,ale mozesz sprajem. Np motip jest stosunkowo dobry w stosunku do ceny. Byle by nie zalać jak z pędzla. 3-4 warstwy bazy i ok 2-4 bezbarwnego. najlepszy jest dwuskładnikowy jak na auto ,ale z puszki też moze być, tylko słabszy efekt.

Klar musisz napylić tak zeby sie rozlewał ,ale nie ciekł. Potrzeba troche prób, szybkoschnące lubią zastygać w formie "mgiełki", a znowu taki zwykły motip klar (nie car lack) długo schnął i nie chciał sie polerować (matowiał).

 

 

ale koniec konców skyline z gorszym bezbarwnym jest lepiej pomalowany, niż mazda z dobrym :P

 

pomozecie z tym superchargerem? moze macie jakieś rysunki techniczne RAM AIRA ze starych muscle, tam chyba musiał być filtr... :rolleyes:

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

SC wciąga do układu podcisnieniem i teoretycznie IC mu przeszkadza dławiąc

 

Czyli myślisz wstawić IC przed SC ? To dość oryginalna koncepcja, bo IC służy do chłodzenia powietrza sprężonego, a nie ... no właśnie jakiego ?

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha! I wlasnie dlatego przychodze!

 

Nigdzie nie umialem znalesc schematow takiego ukladu, wiedzialem ze cos mi tu nie pasuje...

 

W takim razie pakowanie ic przy takim umiejscowieniu sc mija sie z celem. Z sc rury musialy by leciec ponownie do tylu do ic i znowu w kierunku silnika i jeszcze zmiescic sie pod top mount SC. Rury beda dluzsze niz przy turbo. W takim razie uklad bez ic, czyli sam ram air bedzie lepszy. Choc im chlodniejsze powietrze wpadnie tym mniej sie rozgrzeje przy sprezaniu. Przeciw sa opory jakie ten ic bedzie stawial. Ale juz calkiem odpuszcze ten pomysl ic w zlym miejscu, juz mi zaswitalo ze sc moglby byc do gory nogami i jakos te rury pociagnac. Chyba bede mial co rysowac w robocie :P

 

Druga opcja to twin turbo ktore bedzie prostsze do podlaczenia niz single.

-------------

Hej!

 

wygłówkowałem układ supercharger, torche miałem zagwozdke, jak wiadomo im rury krótsze tym mniejszy lag. Nie wiem czy to tak samo działa przy SC.

 

Przy rysowaniu wydaje sie że rury bedą strasznie długie ,ale wygląda na to że były by akceptowalne. Z tym że tak jak na rysunku IC musi być praktycznie nad Kompresorem.

Edit: znalazlem zestawy innowate motorsports do brz, w SC stosuje sie intercooler air to water, jak zwykla chlodnica. Kolejna rzecz nauczona :P

 

 

W przypadku turbo najlepszym rozwiązaniem wydaje sie ukłąd Twin Turbo z odwróconymi trubinami (tyłem na przód) Widziałem coś takiego gdy szukałem fotek komór do Mazdy.

 

wtedy część ciepła jest odzielona od zimnej, Przy zwykłym układze rury dolotowe do ic bedą sie krzyżować z wydechami itp...

 

 

tXt3caF.jpg

 

 

ma ktoś moze schematy fabrycznego ukąłdu twin turbo z Legacy GTB? Nigdzie nie moge znalesc całego silnika razem z widocznym dolotem od turbiny do TMIC <_<

------------------

cześ

 

trzeba by zacząć coś robic w 3d w końcu, mam też pytanie na temat ramy. O ile mniejwięcej wiem jak działa klatka to nie wiem do końca jaka rama by była bardziej "poprawna"

 

nr1 to pierwotny pomysł, 2 rózni sie tylko gięciem rur przed fotelami, nr 3 bazuje na ramach z amerykańców, a nr4 jest jakby wg jednego centralnego elementu.

 

 

97JiFXg.jpg

 

Jest też ostateczny szkic układu supercharger. Okazuje sie że w SC chłodzenie odbywa sie za pomocą dwóch jakby chłodnic, jedna pod SC o którą chłodzi sie powietrze bezpośrednio przed dolotem i jest w niej płyn chłodniczy. Potem płyn leci do drugiej części "intercoolera" ktory okazuje sie zwykłą chłodnica (air to water),

na bazie:

 

http://www.superstreetonline.com/how-to/engine/1408-innovate-motorsports-twin-screw-supercharger-dyno-test/

 

od photo 10/18

 

wymysliłem też układ dwóch chłodnic (silnikowa i SC) oraz airboxów, żeby wszystko obsłużyć jednym wlotem w dachu. Niestety nie wiem jakby to działało, 205 T16, Delta S4 , wszystkie miały chłodnice z przodu. Coś musiało być zatem na rzeczy.

 

205T16.jpg

 

kombinuje nad tym tak intensywnie bo znalazłem że do Toyoty MR2 (z chłodnicą z przodu) wchodzi 10-14 litrów płynu :o

 

oprócz tego chciałbym wiedzieć:

 

Jak działają turbiny w układzie sekwencyjnym? Skoro jedna turbina działa 1500-4000rpm ,a druga powyżej, to co dzieje sie z małą turbiną? chyba nie rozkręca sie ponad możliwości? czy powietrze idzie sobie gdzieś bokiem? Wastegate?

 

dlatego pytam o wzory ukaldu z legacy, bo jezeli zrobie lewą turbine na lewym ,a prawą na prawym, osobnym kolektorze, to silnik podzieli sie na lewą strone z małym i prawą z dużym boostem, co na moje oko będzie obciążać tylko prawą strone :wacko:

 

edit:

czemu nikt mnie nie oświecił że robie takie błędy? :(

Turbo_Sequential.jpg

 

 

 

 

O ciekawe, okazuje sie ze moj uklad nie jest bledny,pod warunkiem ze turbiny beda identyczne. Uklad rownolegly, czesto wykorzystywany w "faukach". Jednak chcialem dwie inne na maly i duzy boost = mylilem sie straszliwie. Argument o prostszym orurowaniu niz w przypadku single turbo tez byl wspomniany.

 

A na uklad TT w legacy wieszaja psy. Ponoc gdy otwiera sie druga turbina w ukladzie brakuje powietrza i jest taki lag, ze jankesi uzywaja nawet okreslenia Valley Of Death

Edytowane przez Matiz
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej

chciałbym zacząć strugać pomału. Ktoś widzi jakieś przeciwskazania w konstrukcji kratownicy?

LDBIwOv.jpg

 

 

znalazłem bardzo podobną do Fierro więc chyba trzymie sie kupy technicznie :P

http://cliff.hostkansas.com/pffimages/P1010015a.JPG

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

cześć panowie

 

Dalej kombinuje nad chłodnicami. Pytanie do znawców rajdowych, czy Quattro S1 miały problemy z przegrzewaniem? chłodnice w bagazniku.

 

do MR2 SW20 wchodzi 12-14 litrów płynu. Tam jest z tyłu kufer, a tu spokojnie sie wszystko zmiesci na tył. Do tego nawiew z góry z gołębnika i z dołu ?

 

 

-IC za airboxa, chłodnica z przodu

-IC do tyłu, nawiew "z podłogi" lub drugi gołębnik na dachu, chłodnica z przodu

-IC i chłodnica z tyłu, nawiew na chłodnice z gołębnika ,na IC z dołu.

 

z tym nawiewem z dołu troche kombinuje, bo chyba nigdy sie nie spotkałem, bedzie zbierał cały maras z jeźdzni i co wyleci z pod kół :rolleyes:

 

praca idzie pomału acz sukcesywnie. Na focie już jest prawie cały układ Supercharger. IC póki co nie strugam bo j.w dylemat gdzie go dać.

 

Xi617Ss.jpg?1

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostalem fajnego linka, mianowicie audi b2 niejakiego cowboya, moze slyszeliscie. Otoz zastosowal rozwiazanie z chlodnica z tylu. Wymuszony obieg i wloty ponoc spokojnie daja rade schlodzic plyn w ,zdawalo by sie, smiercionosniej zamknietej puszce bagaznika. Znalazlem tez link z Gatebila, gdzie bylo napisane zartobliwie "chlodnica z tylu jest warunkiem udzialu w festiwalu". Ale tam sa glownie auta z silnikiem z prZodu, wiec majac silnik centralnie chyba zostawie chlodnice normalnie z przodu...

I dalej, czy chlodnica i ic z przodu nie zapewni lepszego rozkladu masy? Tyle gratow na tyle chyba nie bedzie dobrze wplywalo na prowadzenie. Z przodu aktualnie jest przewidziany bak i akumulator.

Dodatkowo airbox jest dosc duzy, trzaby naciac dwa golebniki w dachu. A dowiedzialem sie tez ze boczne wloty sa skuteczniejsze, a wlasnie nie chce szpetnych kratek po bokach...

Czyli chyba chlodnica klasycznie z przodu zatwierdzona

 

___________

Pytanie, dość proste:

mam NA, u mnie cewka/rozdzielacz jest na górze kolektora i z niego idą kable zapłonowe.

 

w turbo cewki są na świecach, moje pytanie gdzie z nich ida kable? pod kolektor do jakiegoś rozdzielacza? czy gdzieś w okolice altenatora? akurat tutaj jestem zielony, nie znam nawet podzespołów na drodze prądu, wiem tylko że układ zawiera aku,alt,cewki i kable :P

 

mile widziane fotki albo jakiś ogólny opis i jakoś znajde.

nie bedzie plątaniny kabli jak w zwykłym aucie ,a kable zapłonowe sa na tyle widoczne że trzeba je zrobić i musiały by sie jakotako trzymac rzeczywistosci...

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problem z kompresorem rozwiązany jest już, stosuje sie air to water, z SC idą wężyki wodne do chłodnicy (czyt. IC)

 

http://www.subispeed.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/0/6014.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koszt wysoki, czas długi, bo nie ma kitu S203, jedynie Fujimi robi SpecC i Wrxa zwykłego. Trzeba ściagac z zagranicy albo czekać aż wypłynie na allegro.

 

jezeli pytasz mnie, to nie robie na zamówienie, przynajmniej jeszcze nie. Ledwo co znajduje czas pogrzebac przy trabaru

 

 

GRHm7Tn.jpg

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...