Skocz do zawartości

Wyciszenie rolety - Forester III


subarutux

Rekomendowane odpowiedzi

Zainspirowany → postem jocka w wątku Wyciszenie bagażnika - Forester III postanowiłem podejść do tego profesjonalnie a wyniki tego profesjonalizmu :wink: przedstawiam poniżej w formie krótkiej instrukcji.

 

ROLETA

 

Rozpoznanie problemu:

Przyczynami hałasów są brak podkładki pod częściami służącymi do mocowania rolety, akustyczna aluminiowa obudowa, klekotanie osi rolety na czopach w końcówkach bocznych z tworzywa.

 

Materiały: podkładki filcowe do mebli, gumowa lub bitumiczna samoprzylepna mata głusząca (wychodzi 1/3 arkusza 50 x 50 cm).

 

Narzędzia: ostry nóż, nożyczki, linijka, śrubokręt krzyżakowy, pinceta.

 

Czas pracy: ok. 1 godziny.

 

Stopień trudności: łatwy.

 

Koszt: w moim przypadku bez kosztów.

 

W celu zlikwidowania klekotu mocowania rolety należy końcówki z tworzywa podkleić filcem w miejscach, w których spoczywają one na podporach po bokach bagażnika (fabrycznie jest tam typowy japoński papier). Polecam filc, gdyż guma z czasem się starzeje i brudzi. Należy tak dobrać grubość filcu, aby montaż rolety odbywał się lekko na wcisk (za cienki nic nie da, za gruby uniemożliwi jej zamontowanie w samochodzie). Najlepiej będzie, gdy filc przykryje całą powierzchnie przylegania rolety. Warto także nakleić filce (cienkie!) na papier znajdujący się w miejscach, gdzie opierają się podpórki końcowej, sztywnej części rolety w stanie zwiniętym.

 

Aby wyciszyć brzęczenie obudowy rolety trzeba obkleić jej wewnętrzne, niewidoczne powierzchnie elastycznym tworzywem głuszącym. Oklejenie rolety z zewnątrz nie jest dobrym pomysłem, gdyż maty bitumiczne czy gumowe brudzą. Można użyć niebrudzącego korka, jednak niezależnie od materiału nie jest to rozwiązanie estetyczne. Dlatego też - jak napisał jocek - najlepiej jest rozmontować roletę i wyciszyć ją od wewnątrz.

 

W tym celu trzeba:

 

1. Wykręcić wkręty oznaczone strzałkami i wyjąć końcówki z tworzywa.

Uwaga! Końcówka prawa (patrząc od tyłu samochodu - ta, przy której jest zatrzask) zawiera sprężynę! Trzeba uważać, aby nie wyskoczyła z ręki i nie rozkręciła się. Może to także spowodować okaleczenia! Dlatego trzeba zacząć od odkręcenia i wyjęcia końcówki lewej! Trzeba też uważać, aby nie zgubić lejkowatych wkładek pośredniczących między czopami osi a osią (rurką) rolety.

 

2. Po wyjęciu końcówki prawej (ze sprężyną) wyjąć roletę i zabezpieczyć ją przed odkręceniem sprężyny.

 

3. Przyciąć paski maty głuszącej; wg moich doświadczeń na dolną część o szerokości 3 cm, na część boczną i górną - 2 cm.

 

4. Przykleić paski. Jest to najtrudniejsza część pracy, gdyż nie ma dostępu do wnętrza profilu - osłony rolety. Ja radziłem sobie tak, że po zdjęciu papierowej osłonki maty kładłem przycięty pasek stroną bez kleju na sąsiadującą wewnętrzną powierzchnie profilu. Po ostrożnym obróceniu profilu pasek sam układał się klejem na właściwej powierzchni. Położenie można ewentualnie trochę korygować pincetą. Na zakończenie warto docisnąć klejony pasek np. grubszym prętem.

 

5. Przy obu końcach profilu pozostawić ok. 1 - 2 cm wolnego miejsca na końcówki.

 

6. Czopy osi rolety okleić taśmą izolacyjną - jedną warstwą. Dwie warstwy to za dużo. Przy oklejaniu czopa ze sprężyną uważać, aby sprężyna nie uciekła.

 

7. Wsunąć roletę do profilu i przykręcić końcówkę ze sprężyną.

 

8. Założyć i przykręcić końcówkę bez sprężyny.

 

Oklejona od wewnątrz obudowa wydaje przy uderzaniu plastikowy, matowy odgłos i nie brzęczy. Nie słychać także klekotu mechanizmu. Rozwiązanie sprawdziło się w 100% w czasie wycieczki w Góry Świętokrzyskie (2 x 205 km). Jedynym mankamentem może być odklejanie się niedokładnie dociśniętych elementów głuszących, dlatego też trzeba starać się je dobrze docisnąć.

 

===

 

Podziękowania: jocek.

 

===

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Miałem zabrać się do wyciszenia rolety bagażnika według niesamowitej instrukcji debtuxa, ale okazało się, że dobywający się podczas jazdy po nierównościach hałas bierze się z mocowań, głównie lewego (bo mniejsze i lżejsze oparcie) oparć tylnej kanapy. :idea:

Czynności zaradcze będą wymagały zdjęcia bocznych osłon, ale tego wolałbym, aby podjęła się ASO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

 

Moim zdaniem więcej skrzypi niż wycisza. Do wyciszania są maty, 3-4 arkusze i tył jest dużo cichszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

 

Moim zdaniem więcej skrzypi niż wycisza. Do wyciszania są maty, 3-4 arkusze i tył jest dużo cichszy. 

 

Wyciszałem bagażnik jest o tym wątek na forum :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem zdjęcia, które wykonałem na potrzeby instrukcji z postu I.

 

Obecnie Forum nie pozwala na dodawanie załączników ani na wysyłanie ich w PW. Zainteresowanych prosze o podanie adresu, na który wyślę zdjęcia.

Dzięki za zdjęcia będę działał na przyszły weekend.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zainspirowany → postem jocka w wątku Wyciszenie bagażnika - Forester III postanowiłem podejść do tego profesjonalnie a wyniki tego profesjonalizmu icon_wink.gif przedstawiam poniżej w formie krótkiej instrukcji.

 

ROLETA

 

Rozpoznanie problemu:

Przyczynami hałasów są brak podkładki pod częściami służącymi do mocowania rolety, akustyczna aluminiowa obudowa, klekotanie osi rolety na czopach w końcówkach bocznych z tworzywa.

 

Materiały: podkładki filcowe do mebli, gumowa lub bitumiczna samoprzylepna mata głusząca (wychodzi 1/3 arkusza 50 x 50 cm).

 

Narzędzia: ostry nóż, nożyczki, linijka, śrubokręt krzyżakowy, pinceta.

 

Czas pracy: ok. 1 godziny.

 

Stopień trudności: łatwy.

 

Koszt: w moim przypadku bez kosztów.

 

W celu zlikwidowania klekotu mocowania rolety należy końcówki z tworzywa podkleić filcem w miejscach, w których spoczywają one na podporach po bokach bagażnika (fabrycznie jest tam typowy japoński papier). Polecam filc, gdyż guma z czasem się starzeje i brudzi. Należy tak dobrać grubość filcu, aby montaż rolety odbywał się lekko na wcisk (za cienki nic nie da, za gruby uniemożliwi jej zamontowanie w samochodzie). Najlepiej będzie, gdy filc przykryje całą powierzchnie przylegania rolety. Warto także nakleić filce (cienkie!) na papier znajdujący się w miejscach, gdzie opierają się podpórki końcowej, sztywnej części rolety w stanie zwiniętym.

 

Aby wyciszyć brzęczenie obudowy rolety trzeba obkleić jej wewnętrzne, niewidoczne powierzchnie elastycznym tworzywem głuszącym. Oklejenie rolety z zewnątrz nie jest dobrym pomysłem, gdyż maty bitumiczne czy gumowe brudzą. Można użyć niebrudzącego korka, jednak niezależnie od materiału nie jest to rozwiązanie estetyczne. Dlatego też - jak napisał jocek - najlepiej jest rozmontować roletę i wyciszyć ją od wewnątrz.

 

W tym celu trzeba:

 

1. Wykręcić wkręty oznaczone strzałkami i wyjąć końcówki z tworzywa.

Uwaga! Końcówka prawa (patrząc od tyłu samochodu - ta, przy której jest zatrzask) zawiera sprężynę! Trzeba uważać, aby nie wyskoczyła z ręki i nie rozkręciła się. Może to także spowodować okaleczenia! Dlatego trzeba zacząć od odkręcenia i wyjęcia końcówki lewej! Trzeba też uważać, aby nie zgubić lejkowatych wkładek pośredniczących między czopami osi a osią (rurką) rolety.

 

2. Po wyjęciu końcówki prawej (ze sprężyną) wyjąć roletę i zabezpieczyć ją przed odkręceniem sprężyny.

 

3. Przyciąć paski maty głuszącej; wg moich doświadczeń na dolną część o szerokości 3 cm, na część boczną i górną - 2 cm.

 

4. Przykleić paski. Jest to najtrudniejsza część pracy, gdyż nie ma dostępu do wnętrza profilu - osłony rolety. Ja radziłem sobie tak, że po zdjęciu papierowej osłonki maty kładłem przycięty pasek stroną bez kleju na sąsiadującą wewnętrzną powierzchnie profilu. Po ostrożnym obróceniu profilu pasek sam układał się klejem na właściwej powierzchni. Położenie można ewentualnie trochę korygować pincetą. Na zakończenie warto docisnąć klejony pasek np. grubszym prętem.

 

5. Przy obu końcach profilu pozostawić ok. 1 - 2 cm wolnego miejsca na końcówki.

 

6. Czopy osi rolety okleić taśmą izolacyjną - jedną warstwą. Dwie warstwy to za dużo. Przy oklejaniu czopa ze sprężyną uważać, aby sprężyna nie uciekła.

 

7. Wsunąć roletę do profilu i przykręcić końcówkę ze sprężyną.

 

8. Założyć i przykręcić końcówkę bez sprężyny.

 

Oklejona od wewnątrz obudowa wydaje przy uderzaniu plastikowy, matowy odgłos i nie brzęczy. Nie słychać także klekotu mechanizmu. Rozwiązanie sprawdziło się w 100% w czasie wycieczki w Góry Świętokrzyskie (2 x 205 km). Jedynym mankamentem może być odklejanie się niedokładnie dociśniętych elementów głuszących, dlatego też trzeba starać się je dobrze docisnąć.

 

===

 

Podziękowania: jocek.

 

===

Bardzo poproszę o zdjęcia do wyciszania rolety bagażnika, u mnie także brzęczy. jestem właścicielem Forka od miesiąca.

Pozdrawiam Dziadziuś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem sposób na opublikowanie zdjęć, które zniknęły z pierwszego postu z instrukcji: utworzyłem album w galerii  → http://www.forum.subaru.pl/index.php?/gallery/album/596-wyg%C5%82uszenie-rolety-forester-iii/

Edytowane przez debtux
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...