Jump to content

Wyciszenie rolety - Forester III


subarutux
 Share

Recommended Posts

Zainspirowany → postem jocka w wątku Wyciszenie bagażnika - Forester III postanowiłem podejść do tego profesjonalnie a wyniki tego profesjonalizmu :wink: przedstawiam poniżej w formie krótkiej instrukcji.

 

ROLETA

 

Rozpoznanie problemu:

Przyczynami hałasów są brak podkładki pod częściami służącymi do mocowania rolety, akustyczna aluminiowa obudowa, klekotanie osi rolety na czopach w końcówkach bocznych z tworzywa.

 

Materiały: podkładki filcowe do mebli, gumowa lub bitumiczna samoprzylepna mata głusząca (wychodzi 1/3 arkusza 50 x 50 cm).

 

Narzędzia: ostry nóż, nożyczki, linijka, śrubokręt krzyżakowy, pinceta.

 

Czas pracy: ok. 1 godziny.

 

Stopień trudności: łatwy.

 

Koszt: w moim przypadku bez kosztów.

 

W celu zlikwidowania klekotu mocowania rolety należy końcówki z tworzywa podkleić filcem w miejscach, w których spoczywają one na podporach po bokach bagażnika (fabrycznie jest tam typowy japoński papier). Polecam filc, gdyż guma z czasem się starzeje i brudzi. Należy tak dobrać grubość filcu, aby montaż rolety odbywał się lekko na wcisk (za cienki nic nie da, za gruby uniemożliwi jej zamontowanie w samochodzie). Najlepiej będzie, gdy filc przykryje całą powierzchnie przylegania rolety. Warto także nakleić filce (cienkie!) na papier znajdujący się w miejscach, gdzie opierają się podpórki końcowej, sztywnej części rolety w stanie zwiniętym.

 

Aby wyciszyć brzęczenie obudowy rolety trzeba obkleić jej wewnętrzne, niewidoczne powierzchnie elastycznym tworzywem głuszącym. Oklejenie rolety z zewnątrz nie jest dobrym pomysłem, gdyż maty bitumiczne czy gumowe brudzą. Można użyć niebrudzącego korka, jednak niezależnie od materiału nie jest to rozwiązanie estetyczne. Dlatego też - jak napisał jocek - najlepiej jest rozmontować roletę i wyciszyć ją od wewnątrz.

 

W tym celu trzeba:

 

1. Wykręcić wkręty oznaczone strzałkami i wyjąć końcówki z tworzywa.

Uwaga! Końcówka prawa (patrząc od tyłu samochodu - ta, przy której jest zatrzask) zawiera sprężynę! Trzeba uważać, aby nie wyskoczyła z ręki i nie rozkręciła się. Może to także spowodować okaleczenia! Dlatego trzeba zacząć od odkręcenia i wyjęcia końcówki lewej! Trzeba też uważać, aby nie zgubić lejkowatych wkładek pośredniczących między czopami osi a osią (rurką) rolety.

 

2. Po wyjęciu końcówki prawej (ze sprężyną) wyjąć roletę i zabezpieczyć ją przed odkręceniem sprężyny.

 

3. Przyciąć paski maty głuszącej; wg moich doświadczeń na dolną część o szerokości 3 cm, na część boczną i górną - 2 cm.

 

4. Przykleić paski. Jest to najtrudniejsza część pracy, gdyż nie ma dostępu do wnętrza profilu - osłony rolety. Ja radziłem sobie tak, że po zdjęciu papierowej osłonki maty kładłem przycięty pasek stroną bez kleju na sąsiadującą wewnętrzną powierzchnie profilu. Po ostrożnym obróceniu profilu pasek sam układał się klejem na właściwej powierzchni. Położenie można ewentualnie trochę korygować pincetą. Na zakończenie warto docisnąć klejony pasek np. grubszym prętem.

 

5. Przy obu końcach profilu pozostawić ok. 1 - 2 cm wolnego miejsca na końcówki.

 

6. Czopy osi rolety okleić taśmą izolacyjną - jedną warstwą. Dwie warstwy to za dużo. Przy oklejaniu czopa ze sprężyną uważać, aby sprężyna nie uciekła.

 

7. Wsunąć roletę do profilu i przykręcić końcówkę ze sprężyną.

 

8. Założyć i przykręcić końcówkę bez sprężyny.

 

Oklejona od wewnątrz obudowa wydaje przy uderzaniu plastikowy, matowy odgłos i nie brzęczy. Nie słychać także klekotu mechanizmu. Rozwiązanie sprawdziło się w 100% w czasie wycieczki w Góry Świętokrzyskie (2 x 205 km). Jedynym mankamentem może być odklejanie się niedokładnie dociśniętych elementów głuszących, dlatego też trzeba starać się je dobrze docisnąć.

 

===

 

Podziękowania: jocek.

 

===

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

gratulacje świetnego opisu.

W weekand biore sie za to :) Jak nie dam rady zgłosze sie do Ciebie, odpalisz mi fakturke za robocizne. Sam prezes FHI, Ikuo Mori, powinien Ci uścisnąć prawice.

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Po tym poscie to tylko czekać jak pomysłowy deptux usprawni sprzegło.

Ale jak już wspomniałem gdzieś ze sprzęgłem już tylko jeanette kalyta (żanet kaleta) pomoże.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miałem zabrać się do wyciszenia rolety bagażnika według niesamowitej instrukcji debtuxa, ale okazało się, że dobywający się podczas jazdy po nierównościach hałas bierze się z mocowań, głównie lewego (bo mniejsze i lżejsze oparcie) oparć tylnej kanapy. :idea:

Czynności zaradcze będą wymagały zdjęcia bocznych osłon, ale tego wolałbym, aby podjęła się ASO.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

 

 

1. Wykręcić wkręty oznaczone strzałkami

 

Masz jeszcze gdzieś zdjęcie pokazujące demontaż rolety ? W temacie nie widzę zdjęć.

 

Dzięki 

Link to comment
Share on other sites

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

Link to comment
Share on other sites

 

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

 

Moim zdaniem więcej skrzypi niż wycisza. Do wyciszania są maty, 3-4 arkusze i tył jest dużo cichszy. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ja swoją roletę wyjąłem. Mając przyciemniane szyby to zbędny klamot. Teraz nie ma co skrzypieć, bagażnik pojemniejszy i z 5 kg lżej :)

Nie wiem czy zauważyłeś, ale roleta wycisza też wnętrze samochodu :) poza tym nie przepadam za przyciemnianymi szybami także zdecydowanie wolę nie pokazywać zawartości bagażnika wszystkim na około. 

 

Moim zdaniem więcej skrzypi niż wycisza. Do wyciszania są maty, 3-4 arkusze i tył jest dużo cichszy. 

 

Wyciszałem bagażnik jest o tym wątek na forum :)

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem zdjęcia, które wykonałem na potrzeby instrukcji z postu I.

 

Obecnie Forum nie pozwala na dodawanie załączników ani na wysyłanie ich w PW. Zainteresowanych prosze o podanie adresu, na który wyślę zdjęcia.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Znalazłem zdjęcia, które wykonałem na potrzeby instrukcji z postu I.

 

Obecnie Forum nie pozwala na dodawanie załączników ani na wysyłanie ich w PW. Zainteresowanych prosze o podanie adresu, na który wyślę zdjęcia.

Dzięki za zdjęcia będę działał na przyszły weekend.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Zainspirowany → postem jocka w wątku Wyciszenie bagażnika - Forester III postanowiłem podejść do tego profesjonalnie a wyniki tego profesjonalizmu icon_wink.gif przedstawiam poniżej w formie krótkiej instrukcji.

 

ROLETA

 

Rozpoznanie problemu:

Przyczynami hałasów są brak podkładki pod częściami służącymi do mocowania rolety, akustyczna aluminiowa obudowa, klekotanie osi rolety na czopach w końcówkach bocznych z tworzywa.

 

Materiały: podkładki filcowe do mebli, gumowa lub bitumiczna samoprzylepna mata głusząca (wychodzi 1/3 arkusza 50 x 50 cm).

 

Narzędzia: ostry nóż, nożyczki, linijka, śrubokręt krzyżakowy, pinceta.

 

Czas pracy: ok. 1 godziny.

 

Stopień trudności: łatwy.

 

Koszt: w moim przypadku bez kosztów.

 

W celu zlikwidowania klekotu mocowania rolety należy końcówki z tworzywa podkleić filcem w miejscach, w których spoczywają one na podporach po bokach bagażnika (fabrycznie jest tam typowy japoński papier). Polecam filc, gdyż guma z czasem się starzeje i brudzi. Należy tak dobrać grubość filcu, aby montaż rolety odbywał się lekko na wcisk (za cienki nic nie da, za gruby uniemożliwi jej zamontowanie w samochodzie). Najlepiej będzie, gdy filc przykryje całą powierzchnie przylegania rolety. Warto także nakleić filce (cienkie!) na papier znajdujący się w miejscach, gdzie opierają się podpórki końcowej, sztywnej części rolety w stanie zwiniętym.

 

Aby wyciszyć brzęczenie obudowy rolety trzeba obkleić jej wewnętrzne, niewidoczne powierzchnie elastycznym tworzywem głuszącym. Oklejenie rolety z zewnątrz nie jest dobrym pomysłem, gdyż maty bitumiczne czy gumowe brudzą. Można użyć niebrudzącego korka, jednak niezależnie od materiału nie jest to rozwiązanie estetyczne. Dlatego też - jak napisał jocek - najlepiej jest rozmontować roletę i wyciszyć ją od wewnątrz.

 

W tym celu trzeba:

 

1. Wykręcić wkręty oznaczone strzałkami i wyjąć końcówki z tworzywa.

Uwaga! Końcówka prawa (patrząc od tyłu samochodu - ta, przy której jest zatrzask) zawiera sprężynę! Trzeba uważać, aby nie wyskoczyła z ręki i nie rozkręciła się. Może to także spowodować okaleczenia! Dlatego trzeba zacząć od odkręcenia i wyjęcia końcówki lewej! Trzeba też uważać, aby nie zgubić lejkowatych wkładek pośredniczących między czopami osi a osią (rurką) rolety.

 

2. Po wyjęciu końcówki prawej (ze sprężyną) wyjąć roletę i zabezpieczyć ją przed odkręceniem sprężyny.

 

3. Przyciąć paski maty głuszącej; wg moich doświadczeń na dolną część o szerokości 3 cm, na część boczną i górną - 2 cm.

 

4. Przykleić paski. Jest to najtrudniejsza część pracy, gdyż nie ma dostępu do wnętrza profilu - osłony rolety. Ja radziłem sobie tak, że po zdjęciu papierowej osłonki maty kładłem przycięty pasek stroną bez kleju na sąsiadującą wewnętrzną powierzchnie profilu. Po ostrożnym obróceniu profilu pasek sam układał się klejem na właściwej powierzchni. Położenie można ewentualnie trochę korygować pincetą. Na zakończenie warto docisnąć klejony pasek np. grubszym prętem.

 

5. Przy obu końcach profilu pozostawić ok. 1 - 2 cm wolnego miejsca na końcówki.

 

6. Czopy osi rolety okleić taśmą izolacyjną - jedną warstwą. Dwie warstwy to za dużo. Przy oklejaniu czopa ze sprężyną uważać, aby sprężyna nie uciekła.

 

7. Wsunąć roletę do profilu i przykręcić końcówkę ze sprężyną.

 

8. Założyć i przykręcić końcówkę bez sprężyny.

 

Oklejona od wewnątrz obudowa wydaje przy uderzaniu plastikowy, matowy odgłos i nie brzęczy. Nie słychać także klekotu mechanizmu. Rozwiązanie sprawdziło się w 100% w czasie wycieczki w Góry Świętokrzyskie (2 x 205 km). Jedynym mankamentem może być odklejanie się niedokładnie dociśniętych elementów głuszących, dlatego też trzeba starać się je dobrze docisnąć.

 

===

 

Podziękowania: jocek.

 

===

Bardzo poproszę o zdjęcia do wyciszania rolety bagażnika, u mnie także brzęczy. jestem właścicielem Forka od miesiąca.

Pozdrawiam Dziadziuś

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...