mstar Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 Ostatnio dyskutowałem z jednym z forumowiczów kwestię AWD. Twierdzi on, że w przypadku 4 A/T (skrzyni w moim forku) przy normalnej jeździe na wprost i bez poślizgu, skrzynka ta wyłącza tylni napęd. Ile w tym prawdy? Szusowałem już forkiem po mokrych i śliskich nawierzchniach. AWD bez zarzutu. Nie czułem nigdy 'efektu ośki'. Czy tak szybko reaguje elektronika, czy też kolega ów się myli i napęd jest zawsze AWD, a jedynie jego rozkład koryguje właśnie skrzynia? Do tej pory tak właśnie sądziłem. Teraz jestem skołowany.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość IRAZU Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 Czy tak szybko reaguje elektronika, czy też kolega ów się myli i napęd jest zawsze AWD, a jedynie jego rozkład koryguje właśnie skrzynia? Do tej pory tak właśnie sądziłem. Teraz jestem skołowany.... Dużo w tym prawdy . Z tego co pamiętam to w czasie normalnej jazdy tylko 2% idzie na tył . Mogę się mylić , bo w różnych rocznikach i modelach mogą być różnice w rozkładzie momentu . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mstar Opublikowano 19 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 Z tego co pamiętam to w czasie normalnej jazdy tylko 2% idzie na tył . Mogę się mylić , bo w różnych rocznikach i modelach mogą być różnice w rozkładzie momentu . 2 % ???? :shock: :?: :sad: :???: :neutral: więc do czasu poślizgu forek jest FWD podobno wszystko zależy od typu skrzyni... gdzie można znaleźć jej parametry co do rozkładu mocy w napędzie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 ...2 % ???? :shock: :?: :sad: :???: :neutral: ... albo 20% albo hgw ile, brak jednoznacznych danych na ten temat. jak jest naprawdę nie wie nikt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość IRAZU Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 Gdzieś te dane wyczytałem i nie był to żaden szmatławiec z niemieckim wydawcą . To było jakieś fachowe pismo . Nie pytajcie jakie bo to było dawno i mam amnezję na autora . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=106815 miłej lektury. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość IRAZU Opublikowano 19 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 miłej lektury. a nie było czegoś w wersji "poczytaj mi mamo"? Trochę za dużo i może lepiej aby dyrekcja kiedyś jednoznacznie coś napisała ? No może dział techniczny , bo odpowiedż potrzebna przed świętami Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mstar Opublikowano 19 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2009 dyskusje, dyskusje, dyskusje... najbardziej wiarygodnie wygląda to...(legacy96) W przypadku Subaru AT bez VDC naped jest przekazywany przez sprzeglo wieloplytkowe pracujace w plynie ATF. Dzieki temu to sprzeglo moze pracowac przez dlugi czas w poslizgu, nie ulegajac spaleniu. Moment jest rodzielany od ok. 90:10 (sprzeglo otwarte, moment przenosi lepkosc plynu miedzy tarczami) do 50:50 (sprzeglo zamkniete, moment przenosza tarcze). Stany posrednie sa uzyskiwane przez modulacje wypelnienia sygnalu sterujacego zaworem sprzegla. Sterownik skrzyni stara sie sterowac napedem z wyprzedzeniem, np. przy mocnym wcisnieciu gazu naped natychmiast przekazywany jest 50:50, po recznym wybraniu zakresu "1" lub "R" mamy rowniez podzial 50:50. Blokada ta dziala bez porownania szybciej niz szpera wisco w manualu. Sterownik skrzyni bierze pod uwage obroty przedniej osi, tylnej osi, poszczegolnych kol, wcisniecie pedalu gazu, wcisniecie pedalu hamulca, przyspieszenie boczne i katowe. Ten system jest stosowany i sukcesywnie udoskonalany w Subaru od lat siedemdziesiatych. czyli jednak nie 2 % Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ColinBarbazynca Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Jezeli tam jest skrzynia 4eat to jest to troche inna sytuacja niz w normalnych skrzyniach. W takim przypadku centralny mechanizm roznicowy jest typu Torsen z wyjsciowym rozkladem 45/55% odpowiednio przod/tyl. Nie wiem jaki jest zakres zmiany rozkladu niestety. Jest to cos bardzo podobnego do napedu quattro we wzdluznych audi. Torsen centralny byl w subaru tylko w automatycznych skrzyniach biegow. Jezdzilem impreza z takim napedem i ma duze checi do zarzucania tylem jak zapewnic odpowiednio duzy moment obrotowy do zerwania przyczepnosci Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szczur75 Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 mstar, u Ciebie jest tak jak pisze Legacy96. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
naLeśnik Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 zgadza się, stan wyjściowy to 90:10 przód:tył. Stosunek ten jest cały czas modyfikowany, tak jak napisano powyżej, dzięki sygnałom z różnych czujników. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
premier Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Jezeli tam jest skrzynia 4eat to jest to troche inna sytuacja niz w normalnych skrzyniach.W takim przypadku centralny mechanizm roznicowy jest typu Torsen z wyjsciowym rozkladem 45/55% odpowiednio przod/tyl. Nie wiem jaki jest zakres zmiany rozkladu niestety. Tak właśnie jest napisane w service manual od skrzyni 4eat - Technicians Reference Booklet Assuming the friction of the front and rear tire is the same, the power is split 54.55% to th rear and 45.45% to the front. A large speed difference in the rear to the front wheels results in the MPT clutch locking the Rear Drive Shaft to the carrier. Power is then split 50% to the front and 50% to the rear. Zresztą nieważne jak, ważne że działa i to lepiej niż w innych pseudo 4x4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miszozon Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 to ustrojstwo nazywa się VTD (Variable Torque Distribution) ale gdzieś doczytałem, że nie ma tego w Forkach tylko jest Active Torque Split z tym 90:10. Sam jak się bawiłem na mokrej trawie (śniegu jeszcze nie doświadczyłem ) to na początku może i zarzucał lekko tyłem (S-turbo AT) ale tych 10% z tyłu raczej nie czułem. Znacznie więcej. Ale w sumie ciekawa sprawa. Może by ktoś raz na zawsze podał wiarygodną informację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
naLeśnik Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Jezeli tam jest skrzynia 4eat to jest to troche inna sytuacja niz w normalnych skrzyniach.W takim przypadku centralny mechanizm roznicowy jest typu Torsen z wyjsciowym rozkladem 45/55% odpowiednio przod/tyl. Nie wiem jaki jest zakres zmiany rozkladu niestety. Tak właśnie jest napisane w service manual od skrzyni 4eat - Technicians Reference Booklet Assuming the friction of the front and rear tire is the same, the power is split 54.55% to th rear and 45.45% to the front. A large speed difference in the rear to the front wheels results in the MPT clutch locking the Rear Drive Shaft to the carrier. Power is then split 50% to the front and 50% to the rear. Zresztą nieważne jak, ważne że działa i to lepiej niż w innych pseudo 4x4 to co napisałeś to jest o skrzyni połączonej z silnikiem Turbo. W wolnossących jest inaczej, nie ma VTD czyli Variable Torque Distribution. Jest 90:10 [ Dodano: Pią Lis 20, 2009 6:46 pm ] to ustrojstwo nazywa się VTD (Variable Torque Distribution) ale gdzieś doczytałem, że nie ma tego w Forkach tylko jest Active Torque Split z tym 90:10. Sam jak się bawiłem na mokrej trawie (śniegu jeszcze nie doświadczyłem ) to na początku może i zarzucał lekko tyłem (S-turbo AT) ale tych 10% z tyłu raczej nie czułem. Znacznie więcej. Ale w sumie ciekawa sprawa. Może by ktoś raz na zawsze podał wiarygodną informację. tak jak piszesz, w wolnossących nie ma VTD. A jak jeździsz po śliskim to oczywiste jest że z tyłu jest więcej niż 10%. Tak jak było napisane parę postów wyżej, stosunek 90:10 jest tylko na początku a w miarę zmieniających się warunków trakcyjnych, stosunek jest zmieniany. Dlatego "odczuwałeś" więcej niż 10% na tyle :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppmarian Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 W subaru forester z automatem 4EAT byly 3 rodzaje podzialu inicjalnego rozkladu momentu przod:tyl do 2007r 90:10 od 2008 60:40 forki z VDC 45:55 tu jest info dot. foresterów od 2008 z i bez VDC http://www.kigjamaica.com/assets/pdfs/e ... er2008.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miszozon Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 tak jak piszesz, w wolnossących nie ma VTD. A jak jeździsz po śliskim to oczywiste jest że z tyłu jest więcej niż 10%. Tak jak było napisane parę postów wyżej, stosunek 90:10 jest tylko na początku a w miarę zmieniających się warunków trakcyjnych, stosunek jest zmieniany. Dlatego "odczuwałeś" więcej niż 10% na tyle :wink: Moment, bo zgłupiałem. To w S-turbo (MY'01) z 4eat jest ATS (90:10), czy VTD (45:55) ? Tzn. czy już wtedy był podział na ATS - N/A, VTD - turbo ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppmarian Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 tak jak piszesz, w wolnossących nie ma VTD. A jak jeździsz po śliskim to oczywiste jest że z tyłu jest więcej niż 10%. Tak jak było napisane parę postów wyżej, stosunek 90:10 jest tylko na początku a w miarę zmieniających się warunków trakcyjnych, stosunek jest zmieniany. Dlatego "odczuwałeś" więcej niż 10% na tyle :wink: Moment, bo zgłupiałem. To w S-turbo (MY'01) z 4eat jest ATS (90:10), czy VTD (45:55) ? Tzn. czy już wtedy był podział na ATS - N/A, VTD - turbo ? w s-turbo jest 90:10 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miszozon Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 w s-turbo jest 90:10 :sad: Ale z testów organoleptycznych idzie stwierdzić, że daje rade. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość IRAZU Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Dużo w tym prawdy . Z tego co pamiętam to w czasie normalnej jazdy tylko 2% idzie na tył . Mogę się mylić , bo w różnych rocznikach i modelach mogą być różnice w rozkładzie momentu . Taką wersję znałem z czasów legacy MY 90 który miałem na samym początku lat dziewięćdziesiątych . Mam wrażenie , że teraz jest więcej na tył bo auto inaczej się zachowuje niż tamten legac . Impreza też awtomat ma chyba ten stary system . Każde z tych moich automatów zachowuje się jednak trochę inaczej na śniegu . Nie wiem jaki wpływ ma rozdział , a jaki zawieszenie . Najważniejsze , że na polnej i gliniastej drodze objeżdżam FREELANDERA Jeśli nawet jest zero na tył , to i tak lepiej jeżdzi na trasie niż większość dupowozów 4x4 i to mnie rajcuje . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
naLeśnik Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 W subaru forester z automatem 4EAT byly 3 rodzaje podzialu inicjalnego rozkladu momentu przod:tyl do 2007r 90:10 od 2008 60:40 forki z VDC 45:55 no to żeby już zakończyć i podsumować: mówimy o roku produkcji czy o roczniku modelowym? Np. mój 2.5X Sports jest MY08 z lipca 2007 to jak ja mam? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pumex1 Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Ponieważ temat jest nieco szerszy niż tylko Forester - przenoszę do działu "Ogólne" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
premier Opublikowano 20 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 W subaru forester z automatem 4EAT byly 3 rodzaje podzialu inicjalnego rozkladu momentu przod:tyl do 2007r 90:10 od 2008 60:40 forki z VDC 45:55 no to żeby już zakończyć i podsumować: mówimy o roku produkcji czy o roczniku modelowym? Np. mój 2.5X Sports jest MY08 z lipca 2007 to jak ja mam? Nie dość że auta identyczne to jeszcze z tego samego miesiąca mamy. :cool: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mstar Opublikowano 20 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 W subaru forester z automatem 4EAT byly 3 rodzaje podzialu inicjalnego rozkladu momentu przod:tyl do 2007r 90:10 od 2008 60:40 forki z VDC 45:55 no to żeby już zakończyć i podsumować: mówimy o roku produkcji czy o roczniku modelowym? Np. mój 2.5X Sports jest MY08 z lipca 2007 to jak ja mam? Nie dość że auta identyczne to jeszcze z tego samego miesiąca mamy. :cool: mój jest z czerwca 07 ale też MY 08 ... z kanadyjskiej broszury cytowanej powyżej wynika, że wszystkie nasze forki MY 08 mają podział 60/40 podczas normalnej jazdy a modele z wiatrakiem 45/65. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
premier Opublikowano 21 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2009 Weź zrób scana tej broszurki, zarzuć tutaj to w końcu będę spał spokojnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lisek Opublikowano 21 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2009 ... z kanadyjskiej broszury cytowanej powyżej wynika, że wszystkie nasze forki MY 08 mają podział 60/40 podczas normalnej jazdy a modele z wiatrakiem 45/65. Raczej 35/65 bo ciezko by bylo przesniec 110% momentu:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się