Skocz do zawartości

podświetlenie zegarów


Tom78

Rekomendowane odpowiedzi

To zdecydowanie nie jest prawda

Piszesz na podstawie własnego doświadczenia, czy po prostu wiesz lepiej :?: :???:

http://golf.ppuatom.com/thumbnails-12.html

 

Widze, że raczej sie nie dogadamy w tym temacie. Diody LED sie nie "żarzą". Albo świecą, albo nie. Nie wiem co tam za badziewo wlozyli do tego Golfa, ale zdecydowanie LED'y to nie żarówki z włóknem wolframowym i się nie żarzą. Jaki byś mi link nie podesłał, zasada działania diod się nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że raczej sie nie dogadamy w tym temacie

Tu nie chodzi o dogadanie się, tylko o wytłumaczenie logiczne problemu :!:

Rozumiem że led się pali albo nie, ale problem jakiś jest skoro widać iż jest opornik wlutowany na schemacie. Dlatego się zapytałem czy sam to sprawdzałeś czy jest to tylko "przekonanie".

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm,

 

Tasior - nie pasuje mi tylko jedna rzecz z tego co napisales - zrobilem u siebie podswietlenie klamek wewnatrz auta - na ledach bialych 12 VOLT - przy kazdej z diod do dluzszej nozki dolutowalem 1 opornik (1)- podlaczylem to pod instalacje podswietlenia deski rozdzielczej - w ten sposob podswietlenie dziala wtedy gdy sa zapalone swiatla - dodatkowo mam wylacznik heblowy - gdyby mnie denerwowaly - ale moje ledy przygasaja lub rozjasniaja sie wraz z regulacja natezenia podswietlenia deski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem. Skoro mowicie, ze Wam sie żarzą to pewnie tak jest. Tylko nijak tego nie moge przypasowac do tego jak dziala LED.

 

Jestem elektronikiem z wyksztalcenia, od paru lat juz nie praktykujacym, ale proste uklady jeszcze policze i pare rzeczy sam sobie zrobie. Takie dzialanie diod mocno mnie dziwi. Zwroccie uwage, ze ten opornik, ktory tam jest, eliminuje zarzenie sie diod wtedy gdy swiatla stopu nie powinny dzialac, wiec teoretycznie nie ma tam zadnego napiecia. Wiec po diabla opornik? Natomiast jak juz naciskamy hamulec i prad plynie to taka dioda zuzywa duzo mniej pradu. No i o to wlasnie chodzi. Wpinanie opornika rownolegle z dioda LED spowoduje powstanie dzielnika pradu. Tylko pytanie po co? Caly efekt technologiczny ukierunkowany na to, ze LED pobiera mniej pradu pojdzie w diably.

 

Takie rozwiazanie (z wpinaniem opornika) mialoby sens w samochodach, ktore maja wykrywanie przepalonych zarowek. Tam komputer na podstawie obciazenia generowanego przez zarowke, wie, ze ona dziala. Jak wstawimy wtedy LED, moc pobierana przez nia bedzie mniejsza i komputer zapali kontrolke nie dzialajacych swiatel. Wtedy wstawienie opornika spowoduje zwiekszenie plynacego pradu i komputer stwierdzi, ze jest OK.

 

Jedyne co mi przychodzi do glowy, dlaczego te diody sie żarzą, to, ze instalacja jest zaszumiona i pojawiaja sie tam jakies napiecia o zmiennym przebiegu, ktore powoduja takie wlasnie żarzenie sie diod. Moze ma ktos inny pomysl dlaczego diody tak sie zachowuja? Inne wytlumaczenie moze byc takie, ze sa to elementy o wyjatkowo kiepskich parametrach, gdzie napiecie progowe jest bardzo niewielkie i istnienie juz niewielkiego napiecia szczatkowego powoduje efekt luminescencji diody. Przyznam jednak, ze taki scenariusz jest malo prawdopodobny.

 

Co do regulowania jasnosci diody, to sytuacja wyglada z grubsza nastepujaco. Diody LED po osiagnieciu pewnego napiecia progowego zaczynaja emitowac promieniowanie elektromagnetyczne. Jezeli teraz bedziemy zwiekszac prad (nie napiecie, chociaz tez mozna, ale skraca to zywotnosc diod) to uzyskamy wzrost jasnosci swiecenia. Tyle, ze ten wzrost bedzie niewielki. Tak przynajmniej bylo z diodami starego typu. Mozna bylo zwiekszac prad, jednak przyrost jasnosci emitowanego swiatla byl niewielki i bardzo wtedy spadala zywotnosc takich LED'ow.

 

Jednak pojawila sie generacja diod superjasnych gdzie zwiekszanie pradu plynacego przez zlacze w LED powoduje znaczny przyrost jasnosci swiecenia. I dlatego w samochodzie Siekli diody zmieniaja jasnosc. Ten fakt przeoczylem. Zardzewialem nieco jak widac. Szybko sie to wszystko zmienia. Superjasne diody w powszechnych zastosowaniach to stosunkowo nowy wynalazek.

 

Jednak i tu jest pulapka. Zeby regulowanie mocy swiecenia diod LED nie powodowalo skrocenia ich zywotnosci nalezy stosowac uklady regulujace przeplyw pradu przy stalym napieciu. Niestety jezeli tylko podmienilismy zarowki na LED'y i byla tam regulacja jasnosci to na 99% jest to zrodlo regulowanego napiecia, nie pradu. Stad pewnie takie diody (mimo iz teoretycznie te nowe sa podobno bardzo trwale) pewnie czas zywotnosci beda mialy taki sam jak zarowki, a byc moze i krotszy.

 

IMHO, wymiana w samochodzie tradycyjnych zarowek na LED'y ma przede wszystkim taka zalete, ze pobieraja one ZNACZNIE mniejszy prad z akumulatora wiec go oszczedzaja. To jest glowna ich zaleta. Nowe LED'y maja tez wieksza trwalosc niz zarowki. Jednak wstawianie diod z opornikami niweluje zalete mniejszego poboru pradu przez LED'y. W dodatku jak ktos zle policzy taki prosty uklad, to pobor pradu moze byc nawet wiekszy niz gdyby uzyl zwyklej zarowki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Hej! Nie jestem z wyksztalcenia elektronikiem, ale poniewaz nie raz juz mnie popiescilo pozwalam sobie na kilka zdan w tym temacie.

 

Dioda jest odbiornikiem PRADOWYM, dlatego mowienie o napieciu (w tym progowym) jest bledem z zalozenia.

 

Dioda emituje swiatlo po pobudzeniu jej odpowiednim PRADEM. Napienie pomiedzy biegunami nie powinno jednak znaczaco przekracac 3V, aby nie spowodowac uszkodzenia diody (nie wnikajac dlaczego). Aby osiagnac odpowiedni prad nalezy w szereg z LEDem umiescic rezystor, ktory ten prad ustali na przyzwoitym poziomie. Jesli sie tego rezystora nie umiesci to prad poplynie, bedzie on dyktowany rezystancja wewnatrzna akumulatora, instalacji oraz samego odbiornika (np LED), ale bedzie on na tyle duzy, ze diode spali. Aby osiagnac najlepsze efety (pod wzgledem sprawnosci - tj ilosci swiatla do obciazenia) nalezy laczyc w szereg 3 LEDy i rezystor 150 Ohm (dla ~12V). To spowoduje przeplyw prad rzedu 20mA i spadek napiecia ok 3V na kazdej z diod.

Oczywiscie mozna podlaczyc tylko jeden LED, ale przy pradzie 20mA spadek napiecia na LEDzie wyniecie 3V. Dlatego na oporniku odlozy sie napicie 9V i znaczaco podniesie moc wydzielana na oporniku (w postaci energi cieplnej).

 

Co do lekkiego swiecena i nieswiecena po podlaczeniu opornika.

Dioda bedzie swiecic slabiej przy nizszym natezeniu pradu (mniejsza bedzie skala zjawiska elekroluminescencji) i bedzie swiecic coraz intensywniej podczas jego wzrostu do poziomu 20mA, dalej moze jeszcze jasniej, ale na pewno nie dlugo :).

Podlaczenie opornika w szerg podowuje ograniczenie pradu w ukladzie i przez to nieswiecenie diody w stanie OFF. Niestety oznacza to, ze w tym stanie jest niezerowe napiecie na diodzie, a to sugeruje uplywy w instalacji elektorycznej -> czas na przeglad.

 

A, bym byl zapomnial. Sciema w samochodzie dziala (podejrzewam, bo nie sprawdzalem) na jeden z ponizszych sposobow:

a) regulujemy potencjometrem czestotliwosc zasialania zarowek; przy pelniej mocy zarowka zasilana bez przerwy, zmniejszenie jasnosci nastepuje przez zasialnie zarowki w sposob przerywany wykorzystujac jej bezwladnosc; LED ma w zasadzie zerowa bezwladnosci, wiec nie zadziala jak trzeba

B) regulujemy napiecie w obwodzie podswietlania; w tym przypadku sciemnianie zadziala tez na LEDy, ograniczenie napiecia spowoduje zminejszenie pradu, a co za tym idzie jasnosci

 

Wszystkie powyzsze (mozliwe, ze bledne) wywody dotycza standardowych LEDow z aresnku galu. Teraz jest wiele innych wynalazkow z innymi pradami pracy! :shock:

 

Sam przymierzam sie do podmiany niektorych elemtow podswietlenia na LED w moim Forku '05 US.

 

Efekt zostanie przedstawiony tutaj

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej! Nie jestem z wyksztalcenia elektronikiem, ale poniewaz nie raz juz mnie popiescilo pozwalam sobie na kilka zdan w tym temacie.

 

Dioda jest odbiornikiem PRADOWYM, dlatego mowienie o napieciu (w tym progowym) jest bledem z zalozenia.

 

Dioda emituje swiatlo po pobudzeniu jej odpowiednim PRADEM. Napienie pomiedzy biegunami nie powinno jednak znaczaco przekracac 3V, aby nie spowodowac uszkodzenia diody (nie wnikajac dlaczego).

 

Napiecie progowe (spadek napięcia w kierunku przewodzenia) w przypadku diod to pojecie PODSTAWOWE i mowienie o nim nie jest zadnym bledem. Odczytuje sie je z charakterystyk pradowo-napieciowych diod. To elektroniczny elementarz. Skad wziales takie dziwne informacje? O napięciu zaporowym (odwrotnym) diod tez sie nie powinno mowic?

 

Zreszta pozniej w tekscie, pewnie nieswiadomie, uzywasz terminu napiecie progowe kilkakrotnie. Zawsze piszac o spadku napiecia na diodzie (oczywiscie w kierunku przewodzenia) uzywasz terminu napiecie progowe. Bo tym wlasnie ono jest. A zastanawiales sie dlaczego spadek napiecia na LED-ach jest wlasnie 3V? Bo takie jest wlasnie ich napiecie progowe (od 1.5V do 3V zaleznie od wykonanej technologii). Ot i kolo sie zamyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...

Odświeżę nieco temat. Zaciekawił Mnie temat zmiany koloru podświetlenia zegarów i na zagranicznym forum znalazłem coś takiego

 

http://www.wrxtuners.com/forums/f73/interior-lights-instrument-color-change-32575/

 

Fajny efekt uzyskują pomimo zielonego filtra. Czy ktoś już tego próbował i mógłby pochwalić się efektami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Panowie i Panie, nie działa mi podświetlenie wskaźnika paliwa - impreza hawkeye 160kucy. W sklepie podesłali mi jakiś schemat, ale nie mogli określić jaka to żarówka ma być, a nawet teraz nie mam auta by wykręcić. Ktoś się orientuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie i Panie, nie działa mi podświetlenie wskaźnika paliwa - impreza hawkeye 160kucy. W sklepie podesłali mi jakiś schemat, ale nie mogli określić jaka to żarówka ma być, a nawet teraz nie mam auta by wykręcić. Ktoś się orientuje?

Chyba taka...koszt w ASO to 10 zł brutto

18fc3c35c13c6134f3aa73d7a7469e5d.jpg

 

Wysłane z Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...