Jump to content

Forumowa "przymierzalnia" felg - Subaru Impreza GH


szyszymomonn0
 Share

Recommended Posts

Cześć wszystkim!

Nie znalazłem takiego wątku na naszym forum. Rozglądam się za ładnymi felgami (raczej 17nastki, ewentualnie 18) do Imprezy WRX Lanos. Zależy mi na tym aby jak najładniej wypełniły nadkole, ale bez obcierania. Oryginalne 17nastki 7j ET55 nie zachwycają ;)

Chciałbym zapoczątkować wątek, do wrzucania zdjęć przyjemnych konfiguracji tej generacji Imprezy z dokładnymi danymi (marka, model, średnica, et, szerokość). Pokażcie Wasze samochody i nie tylko!

Oczywiście chętnie się dowiem jakie wartości są minimalne aby felgi nie obcierały (mam na myśli wąskiego lanosa EU).

 

Ode mnie:

Model: Oz Ultraleggera,

Średnica: 17 cali,

Szerokość: 8j,

Odsadzenie: ET48.

 

 

oz 17.JPG

Edited by szyszymomonn0
pomyłka
Link to comment
Share on other sites

Super, dzięki! Znam stronkę, ale ona jest bez sensu... Raz pokazuje  et 48,52,55 a niżej do tego samego modelu, że  jednak et45 też. No i Impreza GH wrx z 2.0t? Czy coś przeoczyłem? :)

Poza tym, z tego co widziałem w necie to et42 zakładają nawet i po prostu jestem ciekawy jak to wychodzi w realnym życiu.

Link to comment
Share on other sites

Stronka bardziej chyba pod amerykański rynek, ale była pomocna i trafiłem jak zamawiałem Speedline'y. Dzisiaj faktycznie trudno było mi się w tym się połapać od nowa.

Jeśli chcesz uniknąć większych kombinacji sprawdź jaką felgę i oponę masz nominalną, poszukaj odpowiednich kalkulatorów doboru felg i opon, czy w wszystko będzie w dopuszczalnych podstawowych tolerancjach.

U mnie felgi wyszły po 10mm na zewnątrz/każda, wszystko w wymaganych tolerancjach, niby tylko 10mm na zewnątrz, a efekt wizualny lepszy od zamierzonego.  

Speedline'y przysłałem jako przykład...u mnie Ultralegger'a była zawsze na pierwszym miejscu (wygląd), po nich Speedline'y najbardziej mi odpowiadały (Ultralegger'a była za szeroka do moich opon, musiałem iść na kompromis, zostawiłem dotychczasowe opony letnie, aby nie generować dodatkowych kosztów).

 

Edited by conrad
pomyłka w ET
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Odtworzyłem ponownie moją historię zakupu felg.

Przyznam, że jednak powodem zakupu Speedline'ów zamiast Ultralaggera nie była jednak szerokość opony (205mm spokojnie wejdzie na felgę 7,5"), a w małym stopniu inny od standardowego otwór centralny (nie ma z tym większych problemów, poprzez zastosowanie pierścieni centrujących), a przede wszystkim cena Ultraleggera'y, komplet felg wychodził znacznie powyżej założonych 4tyś., głównie dlatego Speedline.

 

Poniżej info z dopuszczalnym doborem opon do felg i odwrotnie:

http://www.felgi.pl/artykul/szerokosc-felgi-i-odsadzenie-et-offset

 

Znalazłem stronę (dla mojego 2.0RS wszystko zgadza się, dla WRX to będzie raczej odpowiednik 2.5i, pozostałe wersję wykluczają się, m.in rozstawem śrub i ET, rocznik poniżej przykładowy)

https://rozmiaropon.pl/tires/subaru/impreza/2011#4

 

SUBARU IMPREZA 2011 2.5i

Opony fabryczne pasujące do samochodu SUBARU IMPREZA 2011 2.5i

  • 205/55 R16 -

205/50 R17 -

 

Opony zamienne pasujące do samochodu SUBARU IMPREZA 2011 2.5i

  • 225/45 R17
  • 215/45 R18
  • 225/40 R18

Felgi fabryczne pasujące do samochodu SUBARU IMPREZA 2011 2.5i

  • 6,5 x 16 ET55
  • 7 x 17 ET55

Felgi zamienne pasujące do samochodu SUBARU IMPREZA 2011 2.5i

  • 7 x 18 ET55
  • 7,5 x 18 ET48

Rozstaw śrub (PCD): 5*100.
Średnica wewnętrzna felgi 56,1 mm.
Typ oraz rozmiar nakrętka: 12*1,25.

 

Wychodzi na to, aby uzyskać ładne wypełnienie nadkoli to należy iść w 18" na niskim profilu i szerszą od fabrycznej oponę (Twoje zamieszczone pierwsze zdjęcie, to zdecydowanie 18").

Z 17" nic więcej nie wyciśniesz, będzie efekt tak jak u mnie, ale miałem inne priorytety.

 

Spróbuj pobawić się poniższym kalkulatorem:

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=205-50-17X7ET55&wheel2=215-45-18X7ET55&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm

 

Ostateczną weryfikację zakupu i dopasowania felg potwierdź u dostawcy. Chyba, że pójdziesz w niestandardowe rozmiary...więc kombinuj.

U mnie wszystko było czytelne. Przekonałem się, że z WRXem jest o wiele trudniej o pokrywające się informacje.

Link to comment
Share on other sites

Ja wiem jak wypływa ET, szerokość oraz średnica felgi na jej wygląd i uważam, że większość tego typu stron można sobie rozbić o kant tyłka... Pokazują tylko to co można odczytać ze słupka w samochodzie albo pokazują cokolwiek co zgadza się rozstawem.

Już się przekonałem o tym w poprzedniej imprezie - jako zimówki miałem 15nastki 6.5J przy ET38 i na dodatek wyższą oponę niż oryginalnie (bodajże 195/65). Nic nie obcierało nawet jak samochód był zapakowany. Na tych wszystkich stronach nigdzie nie było napisane o ET poniżej 45 i jak na 15nastkę również nadkole było wypełnione. Dlatego w tym wątku pytam o praktykę. 2.0RS ma identyczną budę i identyczny rozstaw jak WRX (no chyba, że to WRX na stany, który wychodził CZASEM w szerokiej budzie jak STI).

17nastka również może wypełnić nadkole (co według mnie widać na moim poście przy Ultraleggerze) tylko trzeba dobrać odpowiednie wymiary. Takiej wiedzy tutaj szukam :)

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, szyszymomonn0 napisał:

17nastka również może wypełnić nadkole (co według mnie widać na moim poście przy Ultraleggerze)

Masz rację, to faktycznie 17" wg opisu na który nie zwróciłem uwagi. Zwróciłem uwagę na ogólną sylwetkę auta i felgi, które ładnie tam siedzą, ale zauważ że auto jest na obniżone na sprężynach i felga szersza od standardowej o 25,4mm.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, conrad napisał:

felga szersza od standardowej o 25,4mm.

 

Z tym obniżeniem się zgodzę, to też zawsze trochę optycznie dużo poprawia, ale to ma być nikomu nie umniejszając - auto pełnosprawne, na co dzień :D  OZ jest szersza o te 25,4mm w obie strony (symetrycznie się "rozciąga"). Patrząc z boku (jak na wizualizacji poniżej) - przysuwa się nam felga do nadkola o połowę tej wartości czyli o 12,7mm.

Rozumując w tę stronę 8J Et48 dałoby taki sam efekt jak 7J i ET 36.

W fotach screeny z "kalkulatora", wartości pokazuje dobre, ale wydaje się mi, że wizualizuje błędnie (np. różniąca się odległość od nadkola do opony). Dołożyłem od siebie jeszcze trochę obliczeń dla porównania ;)

Jak jestem w błędzie to niech ktoś mnie poprawi, bo jest 24 w nocy :)

felgi1.JPG

felgi2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem, w pierwszym przykładzie opona pozostanie dokładnie w tym samym miejscu. Ranty felgi: wenętrzny wysunie się poł cala na zewnątrz a zewnętrzny pół cala do wewnątrz co spowoduje lekkie schudnięcie balonu gumy. W drugim przykładzie ranty przesuną się tak samo, opona lekko schudnie ale dodatkowo całość przesunie się 12 mm na zewnątrz. Zmiana offsetu z 48 na 36 mm. Czyli rant zewnętrzny zmieni położenie o 1/2 " - 12 mm, tzn. 0,7 mm do wewnątrz, a rant wewnętrzny 1/2" +12 mm czyli 24,7 mm na zewnątrz. Osobiście nie jestem zwolennikiem zmiany offsetu ponieważ łożysko zaczyna być silniej obciążone. Teoretycznie można by powiedzieć, że przy zmianie offsetu o ok. 25 - 30 mm i jeździe na wprost, jeden z rzędów kulek praktycznie przestaje pracować. Drugi rząd przejmuje na siebie całe obciążenie. Na łukach robi się jeszcze gorzej. Wpływa to bardzo negatywnie na trwałość łożysk.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, mz56 napisał:

Zmiana offsetu z 48 na 36 mm. Czyli rant zewnętrzny zmieni położenie o 1/2 " - 12 mm, tzn. 0,7 mm do wewnątrz, a rant wewnętrzny 1/2" +12 mm czyli 24,7 mm na zewnątrz.

Szczerze mówiąc nie rozumiem co miałeś na myśli. Podałem tylko przykład z tym Et36 7J, żeby mieć obraz jak wypełni nadkole felga 8j et48.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, mz56 napisał:

Osobiście nie jestem zwolennikiem zmiany offsetu ponieważ łożysko zaczyna być silniej obciążone.

Również jestem zdania, aby trzymać się bliżej wytycznych fabrycznych lub dopuszczalnych. Inne modyfikację mogą okazać się "na własne ryzyko" zwłaszcza w aucie "cywilizowanym".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Podejrzane z netu (jest tego mnóstwo m.in. na ruskich forach: DRIVE2.RU):

 

Model: Oz Ultraleggera,

Średnica: 17 cali,

Szerokość: 8j,

Odsadzenie: ET48.

Opony:Continental ContiSportContact 5 225/45 R17

 

1.thumb.jpg.6a20fbcd5985bfd9f27f373ce7c1a10f.jpg

 

Model: Oz Ultraleggera,

Średnica: 18 cali,

Szerokość: 8,

Odsadzenie: ET48.

Otwór centralny: 68,1mm

 

1441927209_2020-12-01SubaruImprezaonDRIVE2_1.png.2d3358fbe3a74ef69bf52f8223758992.png

 

 

Model: Oz Racing Superturismo GT,

Średnica: 17 cali,

Szerokość: 7,5,

Odsadzenie: ET48.

 

1795360057_2020-12-01SubaruImprezaonDRIVE2_3.png.139e5c3d6aee6272823e45fab1f1c3cd.png

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Można. Odsadzać. Tylko na parę kilometrów. Potem stwierdzenia, że suba jest do dupy. Owszem, na rajdzie, ze względu na rozkraczenie geometrii (chodzi mi o pośrednie wydłużenie wahaczy) może być wskazane. Raczej nie w codziennej jeździe. Toż to zmienia całą geometrię. Np. promień zataczania. Szymomonn0. Co było aż tak skomplikowane w moich wyliczeniach ? To jest bardzo proste. Policzyłem cofnięcia rantów felg w obydwu przypadkach. W ten sposób widzisz jak opona "ruszy się" w nadkolu. Jakbyś nie liczył, felga zwęziła się o 25,4 mm. Co do zmiany offsetu, to przypomnijcie sobie jak działa dźwignia. Jeżeli środek opony trafia na środek łożyska, to załóżmy: nacisk na koło jest 300 kg, samochód stoi w miejscu. Nacisk na kulki dwurzędowego łożyska wynosi po 150 kg na rządek. Jeżeli wysuniemy środek opony o połowę szerokości odstępu kulek w łożysku, z reguły 25 - 35 mm np. na zewnątrz, czyli ok. 17 mm (dystanse), to nacisk 300 kg oprze się tylko na zewnętrznej bieżni łożyska. Samochód dalej stoi, ale nacisk na zewnętrzną bieżnię to już 300 kg a nie 150. Specjalnie posługuję się kg a nie kG, chociaż w tym przypadku to dużo nie zmienia. Jeżeli pojedziemy dalej, wysuniemy środek bieżni koła na np. na 35 mm, to z wyliczeń dźwigni prostej wynika, że w warunkach statycznych, nacisk na zewnętrzną bieżnię to 600 kg, na wewnętrzną 300 kg skierowane w górę, razem dalej 300 kg na łożysko. Ale obciążenie bieżni 150 kg a 600 kg chyba robi wrażenie ? W rajdówkach, na 200 czy 300 km może to być bez znaczenia. Ale dla daily ?. Tylko dla wyglądu ? Przepraszam. Jak powiedziałem jestem wiekowym inżynierem i jak najwięcej chcę przekazać młodym.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Szymomonn0, Może nie doczytałem. Jeżeli chcesz zwiększać felgi, to postaw je po prawej stronie. Obecna po lewej. To dużo ułatwia. Ale dalej moje wyliczenie jest aktualne. Zyskasz 1/2" + 12 mm czyli 24,7 mm widoku. Jak Ci nie zależy na prowadzeniu, łożyskach...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Myślę, żeby włożyć 8 calowe et48 zamiast 7 calowego. Wtedy środek ciężkości zostaje w tym samym miejscu i sie wszystko zgadza. Tylko porównywałem to do felg o mniejszym et. Zależy mi zarówno na trwałości, prowadzeniu i wyglądzie. Też chciałbym, żeby ten wątek pomógł innym.

Edited by szyszymomonn0
Link to comment
Share on other sites

I dobrze ! Ale pamiętaj, że łatwiej jest komuś czytającemu, zrozumieć, że masz to co po lewej, a chcesz zmienić na to co po prawej. Dopisałeś mi się w środku moich wypocin. Skoro Ty też powoli inżynier, to pamiętaj o tym co napisałem o offsecie. Trzymam kciuki.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, szyszymomonn0 napisał:

Myślę, żeby włożyć 8 calowe et48 zamiast 7 calowego.

Wszystkie drogowskazy wskazują, aby szukać w rozmiarach felg (i odpowiednich rozmiarach opon):

  • 7 x 17 ET55 (standard)
  • 7 x 18 ET55
  • 7,5 x 18 ET48

Zastosowałem Speedline 7x17 ET45 i już widać optyczną różnicę z wyjściem koła na zewnątrz. Nadkola nie wypełnisz, ponieważ powinieneś zachować zbliżony obwód koła, który regulujesz średnicą felgi i profilem bocznym opony.

Nie wiem, ale przy niektórych typach felg, mam wrażenie że 18" dla lanosa RS\WRX to trochę za dużo, duże przestrzenie, przy stosunkowo nie dużych średnicach tarcz hamulcowych, nie wyglądają najlepiej, nie wspominając o komforcie jazdy na co dzień...

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze raz powtarzam. Zmiana offsetu czyli ET powoduje nieprawidłową (dla niektórych w szczególnych warunkach prawidłową) zmianę geometrii i poważnych, dodatkowych obciążeń łożysk. Nie lepiej podjechać do dobrego fachowca i pozmieniać kąty na bardziej agresywne ? Jest taki Pan w Warszawie, trzy razy u niego byłem. Za każdym razem wyjeżdżałem innym samochodem. Tzn. raz RC06 i dwa razy STI08, ale buda była zawsze tą samą, którą wjeżdżałem. Po moich zastrzeżeniach robi tak, że nawet jakbym wylatywał z drogi, to po cichu. A są tacy, że każdy zakręt, to błaganie opon o przyspieszenie śmierci. Zobaczcie. że nawet drobna zmiana ET (offsetu), to zmiana promienia zataczania, który jest bardzo istotny dla pewnego trzymania się drogi. Prawe inaczej, lewe inaczej... Do ślizgania się może być bardzo dobre. Nawet te 7 mm to już może mieć znaczenie, ale pewnie do opanowania. Offsety rzędu 25 - 30 mm są dla mnie nie do przyjęcie. Ale podobno każdy stary człowiek ma swoje fobie :P

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...