Jump to content

Subaru BRZ Dakar Buggy - ZDJĘCIA


Than_Junior

Recommended Posts

Zainspirowany tematem KrisKristoffersa :) rowniez zakladam watek modelarski. Juz od dwoch lat chodzilo mi po glowie zrobienie zdalnie sterowanego modelu BRZ przygotowanego do Dakaru. Ot, takie marzenie, ktore w rzeczywistosci raczej sie nie spelni. Choc musicie przyznac, ze byloby bardzo fajnie zobaczyc powrot naszej marki do Motorsportu w wielkim stylu ;) aktualnie przepisy stworzone przez FIA bardzo sprzyjaja samochodom buggy: od lat starali sie w ten sposob promowac swoich, francuskich zawodnikow i w koncu sie udalo z Peugeotem. Ale dlaczego teoretycznie inny producent mialby z tego nie skorzystac?

 

Platforma buggy pozwala na dowolne modyfikacje i praktycznie brak jakiegokolwiek zwiazku z samochodem seryjnym stad wybor padl na BRZ. Buda jest szeroka i niska i latwo jest poszerzyc nadwozie do rozmiarow odpowiadajacych przeznaczeniu.

 

Jak to chce zrealizowac w praktyce? Kupilem podwozie DT-02 od Tamiyi, ktore seryjnie przychodzi juz w setupie zblizonym do tego, czego potrzebujemy: terenowe zawieszenie, naped na tyl, silnik za tylna osia :)

 

Nissan-Titan.jpg

 

Ono rowniez rozmiarami powinno  pasowac do juz istniejacej budy od wyscigowej wersji BRZ GT:

 

58607.jpg

 

No i teraz kluczowa sprawa: jestem calkowicie otwarty na propozycje! Nie mam zbyt duzego doswiadczenia w tworzeniu tego typu zabawek, ale sprawia mi to ogromna przyjemnosc. Nadwozie bedzie musialo zostac zmodyfikowane, rzecz jasna. Ale na obcieciu przedniego zderzaka i progow wcale sie to nie musi skonczyc! Orurowanie, oklejenie, zapasowe kola, wloty powietrza...? Mozliwosci sa nieskonczone, zrodel inspiracji na pewno tez mozna znalezc cala mase! 

 

Bede relacjonowal postep prac, ale licze na ciekawe sugestie i propozycje - moga byc rowniez natury czysto mechanicznej, bo to ma nie tylko wygladac, ale rowniez jezdzic ;)

Edited by Than_Junior
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

A już myślałem że swojego BRZ będziesz przerabiał :) i na terenowa w przyszłym roku ;)

 

Szczerze mowiac, to gdyby - odpukac - cos sie stalo z nim i by byl spisany na straty, to prawdopodobnie  bym sie za cos takiego wzial :) Choc po dyskusji z Dyrekcja, klucz do sukcesu buggy z napedem na tyl polega na srodku ciezkosci nad tylna osia. A przerzucic silnik z przodu do tylu.... hmmm, grubsza sprawa! 

 

Wiec narazie pozostaje eksperyment z R/C B)

Link to comment
Share on other sites

miej świadomość, że lexanowe budy najwytrzymalsze nie sa. Chyba że budujesz model do stania i jazdy po trawie 5kmh ;)

Jaki jest rozstaw osi podwozia i budy?

Ja próbowałem posadzić budę Evo na podwoziu SC Mavericka i rozbiło się właśnie o rozstaw.

Edited by Dehnel
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

miej świadomość, że lexanowe budy najwytrzymalsze nie sa.

 

te swiadomosc mam - wychodze z zalozenia, ze buda nr1 bedzie eksperymentalna i do uzytku. Jesli mi sie spodoba, to zrobie druga, wystawowa ;)

 

 

 

Jaki jest rozstaw osi podwozia i budy? Ja próbowałem posadzić budę Evo na podwoziu SC Mavericka i rozbiło się właśnie o rozstaw.

 

Dokladnie pod tym katem dobralem podwozie :) Wedlug danych technicznych rozstaw osi bardzo niewiele sie rozni, wiec mam nadzieje, ze sie wszystko zgra! Pod koniec tygodnia bedzie  przymiarka to dam znac czy sie mylilem ;)

 

 

 

Wchodząc tu liczyłem na nowy mega projekt na terenowej, dlatego budowę modelu uznam za prace nad prototypem

 

Na wszystko przyjdzie czas :mrgreen: 

Link to comment
Share on other sites

haha, Premo, dzieki! :D No i co, wyglada calkiem niezle, hmm? ;) Chociaz nie wiem czy nie bede sie staral troche zmniejszyc rozstaw kol, w zaleznosci od tego jak dokladnie wyjda proporcje nadwozia do podwozia...

 

Dzis przyszla druga paczka. Dzis jest tez wazny dzien w pracy dla mnie, po ktorym to powinienem miec troche wiecej wolnego czasu (czyt. wreszcie weekend bez pracy :mrgreen: )


Pierwsza przymiarka: sukces! Na szczęście dobrze wybrałem i rozstaw osi karoserii i podwozia jest niemal identyczny :-) jedyne czego nie przewidziałem, to ze silnik i skrzynia z tylu wystają dość daleko, co w sumie pozostawia dwie opcje: a) wycięcie karoserii z tylu tak aby wystawały poza jej obręb albo B) przesunąć ja trochę w tył i wyciąć nadkola trochę do przodu.

Będę starał sie rownież dowiedzieć czy jest sposób aby zmniejszyć rozstaw kół aby nie wystawały tak mocno poza obrys. Chyba trzeba bedzie tez pokombinować coś z zawieszeniem bo narazie jego skok jest równy z prześwitem czyli np na lądowaniu bedzie dobijał brzuchem...

0240a0fe068defd05acd0170bfa5d742.jpg

123098efcdc9614be675b4d0a958cfdd.jpg

0de2d6795d821f5ae18d831a47bfa906.jpg

7bd1dbc07d35ecbfc5af479c62ca7da7.jpg

d7819144f3a6e2ab862e8868abfe2fb1.jpg

40016cc3aa6d45b07f15417684672d57.jpg Edited by Than_Junior
Link to comment
Share on other sites

Trzeba trochę porzeźbić z długością podwozia i systemem zawieszenia, żeby to dobrze wygladało. Oczywiście,latwiej dociąć nadwozie,ale chyba efekt końcowy nie będzie tym czego oczekujesz.

Link to comment
Share on other sites

Trzeba trochę porzeźbić z długością podwozia i systemem zawieszenia, żeby to dobrze wygladało. Oczywiście,latwiej dociąć nadwozie,ale chyba efekt końcowy nie będzie tym czego oczekujesz.

 

Wedlug wstepnego rozeznania moze byc trudno zmienic kwestie podwozia/zawieszenia. Istnieje mozliwosc przedluzenia rozstawu osi, ale nie o to chodzi ;) Dociac wpierw musze nadwozie tak, aby pozbyc sie odlewu i uwolnic nadkola. Wtedy nastapi druga przymiarka i zobaczymy co i jak :)

 

Generalnie z tych dwoch opcji, ktore wymienilem wyzej, bardziej by mi odpowiadala ta z wycieciem tylnej czesci na wystajacy silnik. Szczerze mowiac nie uwazam, zeby to bylo cos zlego, tym bardziej ze jak dojdzie wielkie skrzydlo, to troche to zakamufluje  ^_^

 

@@Premo, dzieki! Chcialbym w miare wczesnie prysnac karoserie na jakis kolor, zeby nie byla taka przezroczysta ;) Teraz pytanie... czy isc w kierunku aktualnych barw zgodnie z sugestia @@przemekka, czy raczej wzorowac sie na oficjalnych barwach Subaru? ;)

 

PS standardowa "expert built" karoseria Titana jest kijowa, jedno uderzenie w miekka torbe  i juz pekla :P

 

Calkiem dobrze spedzilem przerwe na kawe ;) Jest kilka zrodel inspiracji! Tutaj ktos na prawde pieknie przerobil standardowa Nissanowska karoserie:

 

DT02fronttrophytruck.jpg

 

TrophyTruck_April2012007.jpg

 

A tu ktos dal cala instrukcje jak zmniejszyc rozstaw kol - tak jak podejrzewalem, duzo rzezbienia, ale jest to mozliwe. Zastanowie sie nad tym jak posadze karoserie na podwoziu :)

 

http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=108826&id=28455

 

img28455_10062011203059_2_350_.jpg

(widac roznice miedzy standardem po lewej i przerobka po prawej)

Edited by Than_Junior
Link to comment
Share on other sites

Mniejszy rozstaw to tez mniejszy skok zawiasu, mniejszy zakres pracy. Cos sie tak uparł na zmniejszanie tego rozstawu? Chcesz żeby bardziej realistycznie wyglądał kosztem właściwości jezdnych?

Link to comment
Share on other sites

Chcesz żeby bardziej realistycznie wyglądał kosztem właściwości jezdnych?

 

Rozwazam rozne opcje ;) takze pojscie ta droga, ale jesli sie okaze, ze np. kola wystaja tylko tyle poza obreb karoserii jak widac na zdjeciach czarnego pickupa to bedzie ok :) Swoja droga dokladnie tego typu kola chce zalozyc!

 

 

 

Koło zapasowe fajnie przykrywa silnik - tylko jak to pogodzić z dużym skrzydłem ? 

 

 

To bedzie ciezko, faktycznie. Ale nawet nie mialem na mysli konkretnie tego miejsca montazu, spodobala mi sie po prostu inwencja w tym przypadku w kwestii orurowania, LEDow, i kol :) Kolo zapasowe jak najbardziej powinno znalezc swoje miejsce, ale opcji jest calkiem sporo:

 

Peugeot_405Dakar_01.jpg

 

420347-robby-gordon-dakar-rally-chile.jp

 

383120489.jpg

 

p-20150921-00463_hires_jpeg_24bit_rgb.jp

Przymiarka kolejna - korci mnie zeby od razu robić dalej :) wyciąłem na szybko karoserie, zostawiajac trochę nadmiaru na progach. Wychodzi na to, ze zarówno opcja zachowania kół w miejscu nadkoli jak i ta z przesunięciem kabiny do tylu sa realistyczne, bez konieczności wycinania dziury na silnik w tylnej klapie. Mimo wszystko chyba bardziej odpowiada mi przesunięcie kabiny bardziej do tylu. Jakoś tak bardziej pasuje do charaktery buggy ;) oczywiście oznaczałoby to konieczność powiększenia nadkola do przodu. Ale one i tak wymagają powiększenia w jednym i w drugim przypadku ze względu na średnice terenowych kół wiec jest to bez znaczenia. Jakieś opinie? :)

 

4998e302158106acf4f35d6390f10c67.jpg

 

1101e280d105ff19b9ded4472201b116.jpg

 

b45badf95835444849ffebdc0a9344ee.jpg

 

4625797d03b8c271bf0bb14b923163bc.jpg

albo

 

027fbb7dfcd5ef62a483b02fb38a4997.jpg

 

2bb3ec452940428177eec39b36b5c8a0.jpg

 

828298199ee0137796c4fe4336db8e7a.jpg

 

b922a43b25647fdcdc21dbee46f0b361.jpg

Edited by Than_Junior
Link to comment
Share on other sites

 

 

Mimo wszystko chyba bardziej odpowiada mi przesunięcie kabiny bardziej do tylu. Jakoś tak bardziej pasuje do charaktery buggy

Zdecydowanie. Przodem się nie przejmuj. Zobacz jak wycięty jest ten dakarowy Pug. No i projekt Prema też w tym kierunku idzie ;)  

Link to comment
Share on other sites

To co, jaki kolor? ;)

Gun metal 86023.gif oraz 86007.gif

 

czy klasycznie 86016.gif  z kolami 86052.gif ?


Premo, bylbys tak uprzejmy i zalozyl te kola do wizualizacji? ;) Bo jestem o krok od zlozenia zamowienia:

 

 

 

Tamiya-Reifen-2-Stk-Pajero-Wrangler-Ford

 

 

W koszyku jest tez juz element mocowania karoserii z innej wersji nadwozia, z wyzszymi punktami mocowania z tylu. Aktualny nie dosiega do BRZ hihi :D (widoczne tu dwa slupki tuz przed tylnymi amortyzatorami - nie bylo ich w "mojej" wersji)

 

chassis.jpg

 

W miedzyczasie rozebralem dyferencjal i wypelnilem go zelem silikonowym, ktory ma dzialac jak szpera, bo podczas pierwszych testow za bardzo podsterowny byl jak na moj gust ;)

Edited by Than_Junior
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

zrób mocowanie budy na magnesach, nie będziesz musiał nic dziurawić.

Ja bym przed wycinaniem budy zostawił troche niewyciętego błotnika i termicznie spróbował poszerzyć, tu już jest po ptokach...

Jaki tam jest offset z tyłu? Jeśli jest dodatni, może da się podpasować felgi z zerówką i się troche schowają.  Zmiana rozstawu kół jak dla mnie najłatwiej wychodzi jak się zmieni cały kpl zawieszenia z innego modelu (drogowe TT? jeśli pasuje - na tamiyach się nie znam zupełnie), ale to zabawa sie zaczyna straszna- taki jednak był cel tego projektu. Zdecydowanie polecam fora modelarskie. Nie będziesz musiał walić grzywką w drzwi, które zamknięte nie są.


Haha nie spiesz sie ;-) ale do tej Twojej, gdzie juz buda jest na podwoziu - rozważam założenie czterech takich kół, czyli wszystkie tej samej wielkości - jak myślisz?

 

jak dla mnie 4 takie same, to przy czteronapędzie się sprawdzi. Latałem troche swoim modelem po szutrach jak miał odłączony przód i na oponach z modeli WR8 o rozmiarze 48mm 1,9" nie było kompletnie trakcji. Te szerokie kółka z tyłu mają swój cel.

Link to comment
Share on other sites

koło zapasowe bym ładował na maskę. troche dociąży przód - w moich modelach z silnikiem na środku z przodu mam ciężarki do wyważania kół poprzyklejane, bo zdecydowanie lepiej skręca :)

Na dach pałąk z ledami, a swiatła z przodu czerwone jak w Przygońskiego w driftowozie ;)

Edited by Dehnel
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...