Skocz do zawartości

Kierownica "multimedialna" do Imprezy Hawk


dr.elich

Rekomendowane odpowiedzi

Przeglądając forum natknąłem się na coś takiego:

 

 

a0356be2ac054958b316_4.jpg?is=false&ps=f

 

Czy istnieje kierownica z obsługą radia fo Hawka? Jeśli tak to czy jest możliwość podłączenia jej do radia nie-Subaru? (Alpine CDA9887R)

 

Swoją drogą - jak wygląda kwestia montażu tempomatu w wolnossaku? Wiem, że w GH to tylko kwestia zdaje się wymiany kierownicy, ale w GD raczej tak dobrze nie ma..

Edytowane przez dr.elich
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądając forum natknąłem się na coś takiego:

 

a0356be2ac054958b316_4.jpg?is=false&ps=f

 

Czy istnieje kierownica z obsługą radia fo Hawka? Jeśli tak to czy jest możliwość podłączenia jej do radia nie-Subaru? (Alpine CDA9887R)

Praktycznie wszystkie "sterowania z kierownicy" są realizowane (w prawie wszystkich markach aut) poprzez "kodowanie rezystorowe" - tzn każdy guzik ma odpowiedni (inny) rezystor, i wszystkie są podłączone pod jedną wspólną magistralę - jak naciskasz A, to uzyskujesz rezystancję magistrali np R=10, jak naciskasz B to uzyskujesz R=5, itd - radio rozpoznaje tylko i wyłącznie rezystancję tej magistrali guzików, a po tym rozpoznaje jaki to guzik może być.

 

Przykładowo: tak wygląda sterowanie w GH w kierownicy:

post-17219-0-01825600-1417953189_thumb.jpg

 

Podobnie radia - te które mają wejście na zewnętrzne sterowanie i "dedykowane piloty" (przeważnie wtyczka mały-jack, np w sony), też mają w "pilocie" co guzik, to rezystor inny - ta sama idea. Więc wystarczy to zgrać ze sobą.

 

I teraz - w większości przypadków wystarczy tylko poprzelutowywać rezystory na płytkach pod guzikami w kierownicy, by fabryczne sterowanie auta - działało (miało takie same rezystancje do odpowiednich funkcji) jak sterowanie danego radia. Wtedy nie potrzeba nic więcej, jak podłączyć 2 kable do radia. Albo można nic nie zmieniać, a dać specjalny interfejs pośredniczący kierownica<>radio, który będzie sprawdzał co na kierownicy naciśnięte, a po stronie radia udawał odpowiednią rezystancję "przetłumaczoną" do standardu danego radia... 

 

Da się zrobić, ale 1) wymaga trochę wiedzy i umiejętności i googlowania 2) wymaga 100-200zł na interfejs 

 

Druga sprawa - tempomat. Guzikologia w kierownicy jest realizowana IDENTYCZNIE jak te od radia (czyli kodowanie rezystorami) - jak nie masz tempomatu obsługiwanego przez ECM (a to wymaga czujnika sprzęgła, czujnika w skrzyni - biegu neutralnego, odpowiedniego ECM kompa i odpowiedniej przepustnicy, z tego co wiem), to możesz sobie te guziki też wykorzystać do sterowania radiem itp. dodatkowych funkcji. 

post-17219-0-66750300-1417953432_thumb.jpg

Edytowane przez Hrumque
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zauważyłem to tempomat był tylko w wersjach STI US 2,5l, a tam jest zupełnie inna przepustnica. Rozumiem więc, że w wolnym ssaku 2.0 to zamyka temat?

 

Co do ww. kierownicy w pierwszym poście - to z Imprezy, czy Legaca?

 

Kolego @Piaskos - u Ciebie to kiera z GH? Działa to z taśmą od GD? PW wystosuję jak zgłębię trochę temat samodzielnie uwzględniając powyższe informacje, by nie pytać Cię o totalny basic.

Edytowane przez dr.elich
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Z tego co zauważyłem to tempomat był tylko w wersjach STI US 2,5l, a tam jest zupełnie inna przepustnica. Rozumiem więc, że w wolnym ssaku 2.0 to zamyka temat?

Tempomat był tylko na rynek Amerykański. Może jeszcze jakaś Australia czy coś. Na Europę i Anglię nie było.

Przepustnica w moim WRXie i amerykańskim jest taka sama. W wolnym ssaku też jest chyba elektroniczna.

 

 

 

Co do ww. kierownicy w pierwszym poście - to z Imprezy, czy Legaca?

 

To kiera z Legaca Spec B z poduchą od hawka STi.

 

 

 

Kolego @Piaskos - u Ciebie to kiera z GH?

Tak, 2012.

 

 

 

Działa to z taśmą od GD?

I tak i nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiałbym się, że kwestie takie jak kształt poduszki po wystrzeleniu, kąt kierownicy, ew. inne kwestie konstrukcyjne czynią taki mod nie do końca bezpiecznym w nadwoziu innym niż do którego poduchę zaprojektowano. Nie wiem czy inny kształt zaślepki poduchy w różnych modelach i generacjach to tylko estetyka czy sama poduszka też za tym idzie inna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło widzieć że nie tylko mi chodzi po głowie zmiana kierownicy w Imprezie:) Mam o tyle dobrze że moje radio ma funkcje "uczenia się" przycisków, czyli samo może pod odpowiedni przycisk (rezystancje) podpisać odpowiednią akcje. Moje pytania odnośnie takiej zmiany to:

 

- Czy kierownice pasuję plug & play? Nie ma różnic w średnicy mocowania czy coś takiego?

- Czy poduszkę z mojej kiery mogę przełożyć do nowej? Czy lepiej kupić nową kierownice już z poduszką?

- Jak wygląda kabli, czy jak kupie kierownice z przyciskami to z nią będą już wszystkie kable? Wystarczy ten kabel od przycisków przeciągnąć do radia? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy kierownice pasuję plug & play? Nie ma różnic w średnicy mocowania czy coś takiego?
 

 

Tak, czasem różnią się kątem wieloklinu czyli po założeniu innej kierownicy trzeba jechac na geometrie bo jest krzywo (ja tak miałem)

 

 

 

Czy poduszkę z mojej kiery mogę przełożyć do nowej? Czy lepiej kupić nową kierownice już z poduszką?

 

Zależy która poducha do jakiej kierownicy. i czy EU czy US

 

 

 

 

Jak wygląda kabli, czy jak kupie kierownice z przyciskami to z nią będą już wszystkie kable? Wystarczy ten kabel od przycisków przeciągnąć do radia? 

 

Tu czasem wychodzi mały fuckup ze zwijką, wtyczką, przewodami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiniesz temat fuckupu? Niedawno zwijkę musiałem wymienić, wystarczy ustawić wszystko jak instrukcja mówi. Natomiast pytanie - gdzie jest przewód łączący przyciski kierownicy z radiem? Czy jest zintegorwany w zwijce? Dysponujesz jakimś tutorialem obrazkowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
  • 3 lata później...

Wpadła mi kierownica w ręce z outback i spodobały mi się te wspaniałe przyciski od sterowania radiem :) 

już od dawna brakowało mi ich w moim hawkeye. mam radio Kenwood i obsługuje zewnętrzne sterowanie za pomocą kabla jack. 

tylko ze nie mam za bardzo pojęcia jak to podłączyć i czy w ogóle to możliwe .jest tu może jakiś spec co robił cos podobnego?

s-l500.jpg

Bez tytułuaa.png

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa pytania:

 

1) Zmieniełeś też zwijkę?

2) Poduszka pasuje ze starej kiery?

 

Jeżeli zostawiasz starą zwijkę (seryjną od Hawka) to musisz z tego co pamiętam dolutować jej na wyjściu dwa kabelki pod styki które obsługują przyciski i je podpiąć pod input1 i pewnie input2 z tego kabelka który masz. Przy pomocy miernika możesz sprawdzić który styk na wyjściu zwijki odpowiada danemu pinowi z przodu (od gniazda). Z tego co pamiętam jedna strona zwijki jest całkiem nie używana i tam najlepiej puścić sygnał od pczycisków żeby nie zbliżać się do styków od poduchy. Każdy rozgarnięty elektronik Ci to ogarnie, jam kasz miernik to sam też dasz radę tylko uważaj i na spokojnie bo szkoda byłoby popsuć poduchę albo sobie nią strzelić w twarz :)

Edytowane przez Tinuviel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zwijki nie ruszałem a poduszka wygląda na to ze pasuje do tej z hawka.

Jak sprawdzić które 2 kable ze sterowania kier podłaczyc pod input1 i input2.? 

 

zdjęcie przedstawia zwijkę z outbacka . myślę ze bym zakupił taka by nie bawić się w lutownie itp.

biała kostka jest od sterowania przyciskami z kierownicy. skąd wiedzieć pod które piny podłączyć input 1 ,2 ?

s-l1600oo.jpg

Edytowane przez Jabol1908
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Ja bym się nie odważył montowac poduszki z innego auta :)

2) Hmm... wiesz co, trochę dużo masz tych kabelków, po prawej stronie jest sterowanie tempomatem ale to i tak drochę dużo, obawiam się czy to na pewno są przyciski rezystancyjne.  Ze zdjęcia to strzelam że:
Czarny: GND

Czerwony: Zasilanie
Czerwony z kropką: key1
Niebiski z dwoma kropkami: key2

Biały: key3

 

To co musisz osiągnąć po podłączyć radio do key1 i key2 (albo key3). Żeby to zrobić musisz zapewnić że sygnał od przycisku trafia do radia czyli:

 

przycisk Volume Up -> kabelek(powiedzmy) niebieski z dwoma kropkami -> wtyczka -> gniazdo z przodu zwijki -> magia zwijki -> styk z tyłu zwijki -> dolutowany kabelek do styku -> kabel input1 -> minijack -> radio.
 

Tylko to trochę dziwne żeby na 6przycisków były trzy przewody. Tak czy siak przyciski testujesz tak:

 

Miernik ustawiasz na omomierz, sondę "czarną" dajesz na kabel czarny (może być pin w kostce będzie Ci łatwiej) a "czerwoną" na jeden z kandydatów (key1, key2, key3) i mierzysz opór. Teraz wciskasz pokolei przyciski na kierownicy i opór powinien sie zmienić na zasadzie:

głośniej: 7K om

ciszej: 2K om

itp. 

 

Dzięki temu będziesz wiedzieć który kabel odpowiada którym przysiką. Teraz musisz wpiąć ten przewód w zwijkę od przodu (zakładając że wtyczka tam wchodzi, jak nie to musisz wydłubać te przewody). Na koniec mousisz sprawdzić który pin z przodu zwijki odpowiada któremu stykowi z tyły, żeby to zrobić musisz przestawić miernik na pozycję potocznie nazywaną pomiarem zwarcia i przyłożyć jedną sondę z przodu zwijki a druga z tyły i leciec pokolei po pinach. Jak trafisz na "parę" to miernik zapiszczy i wiesz że ten pink który dotykasz z przodu zwijki odpowiada temu stykowi który dytkyasz z jej tyłu.

 

Bonus:

- Nie wiem czy w tej kierownicy są przyciski rezystancyje bo trochę sporo tych kable, jeżeli nie to sprawa się komplikuje i trzeba będzie między radio a kierę wpiąć jakiś konwerter.

- Nie wiem czy to radio potrafi się "uczyć" przycisków, czyli czy można mu ustawić że np. 7k to akurat Volume up a nie down itd

- jakoś po zdjęciach wydaje mi sie że poduchy sa inne

- chyba łatwiej jest włożyć kierownice z forestera - ma mniej przycisków ale zostaje stara poducha i na bank są rezystancyjne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę się pobawiłem z miernikiem i wychodzi na to ze przyciski sa rezystancyjne bowiem pokazywały inna wartość przy innym przycisku.

kabli nie tak sporo bo czerwony i czarny to od podświetlenia. niebieski i biały to te do których się podpoiłem miernikiem  .

w radiu mam opcje ustawiania przycinków chodź nie wiem jak to wygląda bo musze podpiąć jacka.

poduszka tez będzie z outback wiec nie powinno być strachu ze cos nie tak.

czekam jeszcze na kabel jack do radia. i wtedy pierw przetestuje czy działa ono z przyciskami z kierownicy. jak tak będzie to wtedy zmieniam kierownice a jak będą jakieś problemy to zostaje przy ori z hawka. na pewno wrócę to tematu i zdam relacje :)

Tinuviel dziękuje ci bardzo za twoja pomoc i rady. gdy by nie ty pewnie bym siedział w google przez cały weekend 

123.jpg

1234.jpg

14.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...