Jump to content

Oznaczenia na Oponach


Juras

Recommended Posts

Poniewaz jestem lajkonikiem w tym temacie, proszę o pomoc .

Jak czytać oznaczenia na oponach, jak je dobierać itp.

 

Mam teraz letnie bridgestony na 17" alu felach, ale niedługo przymierzam się do zakupu zimówek, stąd przydało by się wiedziec cosik na ten temat.

 

.. o oznacza np. 215/45 itp.

 

pls

Link to comment
Share on other sites

215/45R17 W97 coś takiego będzie na oponie (ostatnia liczba z głwoy i chyba nieprawidlowa)

 

 

teraz tak:

 

pierwsza liczba szerokośc opony w mm

druga to wysoskość opony w % szerokości

liczba po R średnica felgi

 

litera indeks prękdości (W do 300km/h)

 

liczba po indeksie prędkości - indeks nośności - trzeba sprawdzić w odpowieniej tabelce

Link to comment
Share on other sites

Istnieje jeden rodzaj oznaczania rozmiaru opony, lecz czasem wymiary podawane są w milimetrach a czasem w calach.

Przykładowo oznaczenie: 175/70 R 14 T czytamy następująco:

 

* 175 - szerokość opony w milimetrach,

* 70 - profil opony oznaczający, że wysokość (bok) opony stanowi 70% jej szerokości,

* R - opona radialna, litera D oznaczałaby oponę diagonalną,

* 14 - średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach,

* T - indeks prędkości dopuszczalnej. Tabela kodów prędkości znajduje się poniżej.

 

Inne oznaczenie (stosowane głównie do oznaczania opon do aut ciężarowych i ciągników) może wyglądać następująco: 6.00-16 a oznacza:

 

* 6.00 - szerokość opony w calach

* 16 - średnica osadzenia podana w calach

 

Brak oznaczenia profilu zazwyczaj oznacza, że opona ma standardowy profil wynoszący 80% jej szerokości. Wszystkie opony o wartości profilu niższej od 80-ciu są uznawane za opony niskoprofilowe. W przypadku współczesnych samochodów osobowych za standardowy zwykło się przyjmować profil 70 ze względu na jego powszechność.

 

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Link to comment
Share on other sites

A oponach wyczynowych (gdyby ktoś chciał sobie jakąś slickę zapodać) można spotkać na przykład jeszcze takie oznaczenia: 20/65-17, albo 225/650-17…

W tych przypadkach podawana jest szerokość (czasem opony, czasem części stykającej się z jezdnią) oraz całkowita średnica zewnętrzna. Podawane w cm lub mm.

 

Niezły bajzel…

Link to comment
Share on other sites

Chrzań "pomogła", postaw browara przy okazji i będziemy kwita! :twisted:

 

Deal!

 

Cały opis oznaczeń i typów rajdowych opon jest w artykule w Magazynie WRC - wszystkie numery można kupić za parę złotych u wydawcy, na płycie DVD.

 

Do roboty się chyba miałeś wziąć..? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

a na zime to przekładać opony na orginalne fele alu które ma teraz? czy kupic jakieś do zimówek (stalowe?)

 

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 12:38 pm ]

I jaką szerokośc opon wybrać, co polecacie?

w zimie chyba węższe , może 205?

 

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 12:42 pm ]

jaki index prędkości do zimówek może V ( do 240 KM/h)?

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie tak - na zimę węższe, mogą być też bardziej "balonowate" (wyższy profil).

 

Indeksem prędkości bym się aż tak nie przejmował w przypadku opon zimowych - chyba, że jeździsz na narty w Alpy i tniesz po niepolskich autostradach.

Link to comment
Share on other sites

a na zime to przekładać opony na orginalne fele alu które ma teraz? czy kupic jakieś do zimówek (stalowe?)

 

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 12:38 pm ]

I jaką szerokośc opon wybrać, co polecacie?

w zimie chyba węższe , może 205?

 

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 12:42 pm ]

jaki index prędkości do zimówek może V ( do 240 KM/h)?

 

prędkość maksymalną masz w WRX 230, więc indeks V jest ok. jeśli założysz opony o niższym indeksie, to każdy policjant ma prawo zabrać Ci dowód rejestracyjny (choćbyś był emerytem nieprzekraczającym 100km/h).

 

polecam Ci posiadać na zimę drugi komplet kół. czy takich samych rozmiarowo (17"), czy mniejszych (16"), to już Twój wybór. jak jeździłem latem na 205/40/17 (fiat bravo), to na zimę zmieniałem na 195/50/15, ale tylko ze wzgędów finansowych (po prostu zimówki w tamtym letnim rozmiarze były horrrrrrendalnie drogie :) ). teraz w imprezie mam takie same na lato i na zimę (205/50/16), tyle, że jedne na felgach aluminiowych, a drugie na stalowych (niemożność znalezienia sensownych cenowo alusów na zimę + komplet stalówek w supercenie na tutejszym forum w dziale kupię/sprzedam :) ). drugi komplet kół docenisz nie stojąc w kolejkach pod zakładem wulkanizacyjnym przy zmianie opon letnich na zimówki :)

 

szerokość zimówek... są różne szkoły. najpowszechniejsza mówi, że powinny być węższe. tłumaczenia są (wg mnie) pokrętne :) . ewentualne (najbliższe) zamienniki dla Twoich obecnych 215/45/17, to... 215/45/17 :) (na www.opony.com 6 modeli gum w cenach od 609 do 1072 za sztukę, na www.baloon.pl 2 modele od 630 do 639), 205/45/17 - koło niższe o 9mm (opony - 1 model za 992, baloon - 1 model za 690), 205/55/16 - koło wyższe o 6,6mm (opony - 20 modeli od 493 do 942, baloon - 11 modeli od 303 do 670). wybieraj :)

Link to comment
Share on other sites

szerokość zimówek... są różne szkoły. najpowszechniejsza mówi, że powinny być węższe. tłumaczenia są (wg mnie) pokrętne :)

 

Tak, trzeba o tym koniecznie powiedzieć zawodnikom, którzy na śniegu jeżdżą na oponach o szerokości ok 10 cm, bo ktoś im wmówił, że takie będą najlepsze, a oni naiwni uwierzyli...

 

A może jednak wytłumaczenie o większym nacisku jednostkowym na podłoże nie jest takie pokrętne...? Sam już nie wiem... ;)

 

 

Oczywiście, że jeżeli założy się, że jazda zimą odbywać się będzie jedynie po czarnych drogach, to faktycznie zimówka może być taka sama szeroka jak letnia. Istotny tu będzie jedynie materiał z którego jest zrobiona. Natomiast na śniegu jasnym jest, że im węższa, tym lepsza. Ale że trzeba zachować jakiś kompromis, zimą przecież jeździ się i po asfalcie i śniegu, więc zaleca się trochę jedynie węższą oponę.

 

[ Dodano: Czw Wrz 07, 2006 12:33 am ]

to... 215/45/17 :) (na www.opony.com 6 modeli gum w cenach od 609 do 1072 za sztukę

 

Ceny na tej stronie, to rubryka "nasza cena brutto", a nie "cena katalogowa brutto". Róznica do kilkudziesięcu procent. Na te które podałeś, nie ma co się nawet patrzyć.

Link to comment
Share on other sites

dziekuję za bardzo wyczerpującą odpowiedź ;)

 

Radix masz ode mnie dwa optradamy gratis , następną razom :))))))))))

 

ale ja tak z dobrego serca, a nie dla ukrytej chęci zysku :)

 

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 11:40 pm ]

szerokość zimówek... są różne szkoły. najpowszechniejsza mówi, że powinny być węższe. tłumaczenia są (wg mnie) pokrętne :)

 

Tak, trzeba o tym koniecznie powiedzieć zawodnikom, którzy na śniegu jeżdżą na oponach o szerokości ok 10 cm, bo ktoś im wmówił, że takie będą najlepsze, a oni naiwni uwierzyli...

 

A może jednak wytłumaczenie o większym nacisku jednostkowym na podłoże nie jest takie pokrętne...? Sam już nie wiem... ;)

 

 

Oczywiście, że jeżeli założy się, że jazda zimą odbywać się będzie jedynie po czarnych drogach, to faktycznie zimówka może być taka sama szeroka jak letnia. Istotny tu będzie jedynie materiał z którego jest zrobiona. Natomiast na śniegu jasnym jest, że im węższa, tym lepsza. Ale że trzeba zachować jakiś kompromis, zimą przecież jeździ się i po asfalcie i śniegu, więc zaleca się trochę jedynie węższą oponę.

 

[ Dodano: Czw Wrz 07, 2006 12:33 am ]

to... 215/45/17 :) (na www.opony.com 6 modeli gum w cenach od 609 do 1072 za sztukę

 

Ceny na tej stronie, to rubryka "nasza cena brutto", a nie "cena katalogowa brutto". Róznica do kilkudziesięcu procent. Na te które podałeś, nie ma co się nawet patrzyć.

 

a one, te rajdowe nibyśniegowe, nie są kolcowane aby? bo ja mówiłem o oponach do "normalnej" jazdy... może nie mieszkam w metropolii, ale ulice u nas zwykle odśnieżone. a nawet jak nie... to tym lepiej :)

 

a ceny i tak są jedynie orientacyjne, bo w razie "W" i tak poszukuje się w wielu innych źródłach :)

Link to comment
Share on other sites

215/45R17 W97 coś takiego będzie na oponie (ostatnia liczba z głwoy i chyba nieprawidlowa)

 

to j ja sie wymondrze :mrgreen: indeks prekosci jest na koncu i powinien byc 97W (gdzie 97 jest nieprawidlowe - chyba) dotychczas z najwiekszym indeksem nosnosci spotkalem sie jako 91W w oponach do samochodow osobowych

 

 

jezei jest indeks W to opona juz jest ZR17 (chodzi o nowe technologicznie opony) co oznacza, ze taka opona jest nienaprawialna i nie powinno sie jej nawet latac po gwozdziu

 

 

na zimie proponuje opony wezsze a wyzsze - po pierwsze opona nizsza jest twardsza - co sie nie sprawdza na sniegu, lodzie itp po drugie opona wezsza powoduje zwiekszenie nacisku na centymetr kwadratowy powierzchni przylegajacej - co jest prosta logika bo 10 kg na 10 cm2 bedzie inaczej oddzialywac na podloze niz 10 kg na 5 cm2 - lepsza przyczepnosc

 

to zem sie wymondrzyl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

a one, te rajdowe nibyśniegowe, nie są kolcowane aby? bo ja mówiłem o oponach do "normalnej" jazdy... może nie mieszkam w metropolii, ale ulice u nas zwykle odśnieżone. a nawet jak nie... to tym lepiej :)

 

To że wyczynowe opony są z kolcami w niczym nie zmienia zasady, że węższa na śnieg lepsza. A że w naszym klimacie dość często zimą jeździ się po sniegu, w miastach również, więc stąd zalecenia by zimówki kupować jednak węższe od letnich.

Link to comment
Share on other sites

To że wyczynowe opony są z kolcami w niczym nie zmienia zasady, że węższa na śnieg lepsza. A że w naszym klimacie dość często zimą jeździ się po sniegu, w miastach również, więc stąd zalecenia by zimówki kupować jednak węższe od letnich.

 

 

 

Wszyskie wyczynowe opony na śnieg np. Michelina mogą być używane z kolcami lub bez.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...