Olleo Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Heja, czy probowal ktos taki rozmiar opon do starego Forka? Wg specyfikacji powinno byc 215/60R16, ale raz, ze niektorych modeli w tym rozmiarze nie ma, a dwa, ze Forek dosc sporo zawyza zarowno predkosc (ok 10%), jak i przebieg (ok. 7%). Powinny raczej wejsc (profil wyzszy o ok. 1cm), ale sie zastanawiam, jak wtedy ze wskazaniami, no i jak wrazenia. Teoretycznie przy seryjnych obwod wynosi ok. 93.8cm, a przy 215/65R16 ok. 100.5cm, czyli roznica rzedu wlasnie 7%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartZ Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Olleo rozważałem to samo (ten rozmiar dużo łatwiej dostać i ceny lepsze ) ale jak dla mnie różnica zbyt duża, nie powiem ci o ile zmienią się wskazania, ale gorsze przyspieszenie i wyższa prędkość maksymalna taki jest efekt :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
siekla Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Olleo - zrobic sie da - ale prowadzenie jest takie jakbys fotelem na biegunach jechal. Ale zamiennikiem naszego fabrycznego 215/60 R 16 sa ponizsze - mieszczace sie w 2% tolerancji. Ponizej masz tabelke ze srednica kola i zmiana rozmiaru. 175/75R16 668,9 mm -4,5 mm -0,7 % 195/65R16 659,9 mm +4,5 mm 0,7 % 205/60R16 652,4 mm +12 mm 1,8 % 205/65R16 672,9 mm -8,5 mm -1,3 % 215/60R16 664,4 mm 0 mm 0 % 225/55R16 653,9 mm +10,5 mm 1,6 % 225/60R16 676,4 mm -12 mm -1,8 % 235/55R16 664,9 mm -0,5 mm -0,1 % 245/50R16 651,4 mm +13 mm 2 % 245/55R16 675,9 mm -11,5 mm -1,7 % moze o taki Ci rozmiar chodzi 205/65 R 16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
maniek Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 przy oponkach 215/65R15 masz średnice 63,9cm i obwód 200,7cm 215/60R15 maja 66,1cm i 207,5cm różnica w obwodzie wynosi 3,4% czyli jadać 100km/h licznik pokaże (-3%) 97km/h jest fajna tabelka do obliczeń wprawdzie po niemiecku ale b.dokładna http://www.autoreifenpreise.de/reifenrechnen.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
pin555 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Ja bym zakladal 215/65/16. Prowadzenie w duzej mierze bedzie zalezec od wlasciwosci danych opon. F1 to to nie bedzie, ale oryginaly tez maja sporo na sumieniu w tym wzgledzie ;-) Predkosciomierz i drogomierz zaczna Ci pokazywac wielkosci blizsze prawdy ;-) a Ty i tak bedziesz jezdzil zgodnie z "licznikowymi przyzwyczajeniami", czyli pare procent szybciej. (Ja na zime chcialem 205R15, ale nie znalazlem fajnych i wzialem 205/70/15) Leszek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olleo Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Olleo - zrobic sie da - ale prowadzenie jest takie jakbys fotelem na biegunach jechal. Gorzej bedzie, niz 205/70R15? Profil jest wszak mniejszy o pol cm prawie. moze o taki Ci rozmiar chodzi 205/65 R 16 Takie jeszcze chyba trudniej znalezc, niz 215/60R16. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olleo Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 przy oponkach 215/65R15masz średnice 63,9cm i obwód 200,7cm Masz racje, walnalem sie w jednostkach (tzw. kac-pomylka - dodalem mm do cm) Ale mi nie chodzi o 15tki, tylko 16tki. Podsumowujac: 215/65R16: - obwod ~215,4cm - srednica ~68,6cm 215/60R16: - obwod ~208,6cm - srednica ~66,4cm Roznica na obwodzie, to 3,2%. Wskazania bylyby dokladniejsze, ale niewiele. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaazzik Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Witam Jako że jetem świeżym posiadaczem Forestera S-turbo 2001r moje zdanie nie będzie zbyt wiarygodne ale.. Moje auto posiada właśnie opony o takich wymiarach (215/65R16) wygląda może i dobrze ale jak będę zmieniał to chyba na niższy profil.Fajnie jeździ ale mam wrażenie że za bardzo przechyla się.Może przy mniejszym profilu będzie bardziej stabilny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Ja mam S-Turbo od miesiąca, na seryjnym zawiasie i gumach 215/60R16. Przedtem jeździłem GT-kiem, także na seryjnym zawiasie, więc przesiadając się na Forka przeżyłem szok, jak to auto się buja. Po miesiącu mogę powiedzieć, że jest ok, ale jeszcze podwyższanie profilu opony to już wg mnie lekkie przegięcie, jeśli chodzi o komfort / bezpieczeństwo pokonywania zakrętów / studzienek i wybojów. Wydaje mi się, że 215/60R16 jest wystarczająco wysokim profilem, ba, w przyszłości nawet chcę zrobić wręcz przeciwnie - obniżyć go, a nie podwyższać - zmienić felgi i zastosować gumy 215/55R17. A jak amorki klękną to zmienić na twardsze UltraSR A zimą jeździć na 205/60R16. Ale co kierowca, to upodobania. Niektórzy lubią miękkie bujanie (co wcale nie jest złe) a inni twardość taczki (co też może mieć swoje zalety) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironmzes Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Ja nie mogłem dostać w rozsądnej cenie seryjnych to letnie złożyłem 225/55 r16 i porównaniu do seryjnych troszku jakby lepiej się chodzi po zakrętach. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartZ Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Pamiętajcie też, że producent auta projektując je uwzględnia wszystkie parametry trakcyjne pod konkretny rozmiar gumy, wszelkie odchylenia od tego mają różnoraki wpływ na zachowanie się auta, w niektórych przypadkach da się je poprawić w innych ulegną pogorszeniu, co może oznaczać np. lepszą trakcję, ale szybsze zużycie zawiasu, bądź polepszenie przy jeździe na wprost, a pogorszenie w łuku, itd. Siak czy owak trzeba być czujnym i szczerze mówiąc nie przekraczałbym tych 2% różnicy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamsolberg Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Ja dostałem do mojego po poprzednim właścicielu na zime 215/55 R16... to była kalapita... Przekłamania w prędkości i przebiegu i sam wygląd jakiś taki jakby był... w sandałach... Teraz już normalne są- 215/65 R16. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironmzes Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 215/55 to faktycznie troszku za niskie są i forek wygląda jak w klapkach...........no ale w końcu lato idzie Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartZ Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 ... Teraz już normalne są - 215/65 R16. Normalne to są właśnie 215/60/16 :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamsolberg Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 ... Teraz już normalne są - 215/65 R16. Normalne to są właśnie 215/60/16 :wink: łoo... a mnie się zdawało, że 215/65 i takie mam Uniroyale... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 ... Teraz już normalne są - 215/65 R16. Normalne to są właśnie 215/60/16 :wink: łoo... a mnie się zdawało, że 215/65 i takie mam Uniroyale... na pewno 215/60/16. Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamsolberg Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Sprawdziłem w książce... mam 215/65 R16... Włoska książka do Forka... UNIROYAL RALLY 4x4 STREET 215/65/R16 98 H- na tych jeżdżę... polecam!!! Na mokrym szczególnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Sprawdziłem w książce... mam 215/65 R16... Włoska książka do Forka... UNIROYAL RALLY 4x4 STREET 215/65/R16 98 H- na tych jeżdżę... polecam!!! Na mokrym szczególnie. polska książka mówi co innego... i podobnie wlepka na drzwiach kierowcy (w moim, pochodzącym ze Szwajcarii), na której określone jest ciśnienie pompowania gumek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartZ Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Sprawdziłem w książce... mam 215/65 R16... Włoska książka do Forka... UNIROYAL RALLY 4x4 STREET 215/65/R16 98 H- na tych jeżdżę... polecam!!! Na mokrym szczególnie. Mój jest też z Wołoch i wlepka mówi na bank 215/60/16, jest też drugi rozmiar ale na 15" Niezależne źródła :wink: też tak mówią... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now