Jump to content

Ząbkowanie opon


Fido__
 Share

Recommended Posts

Dziś na przeglądzie dowiedziałem się, że szumy, na które narzekałem, są efektem wyząbkowanych opon.

 

Poczytałem sobie trochę i widzę, że ząbkowanie dotyczy osi nienapędzanych. I jak to przyłożyć do subaru?

Link to comment
Share on other sites

Dziś na przeglądzie dowiedziałem się, że szumy, na które narzekałem, są efektem wyząbkowanych opon.

 

Poczytałem sobie trochę i widzę, że ząbkowanie dotyczy osi nienapędzanych. I jak to przyłożyć do subaru?

 

Hmm z tego co ja wiem to dokładnie jak piszesz - nienapędzanych i jest to wynik pośredni działania ABSu.

Mi tam w Imprezce nic sie nie wyząbkowało jeszcze nigdy. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Efekt ząbkowania bardzo widoczny miałem jak zimówką jechałem po asfalcie . Przy jeździe na luzie auto się toczyło ale była cisza.

Zatem chyba chodzi o to iż przy niektórych kierunkowych oponach jest szum podczas przyspieszania, zatem w subarkach będzie on słyszalny z każdego koła

Link to comment
Share on other sites

Rozmawiałem kiedyś z pewnym gościem z działu techn. z jednej z najwiekszych firm oponiarskich, na temat ząbkowania opon.

Procent reklamowanych na skutek ząbkowania opon w Polsce to ok . 96% wszystkich zgłoszonych reklamacji .

W europie to ok 8 % :!:

Na zabkowanie składa się wiele przyczyn, przede wszystkim nierówne drogi, tralki przed skrzyzowaniami, koleiny dziuru itd. efekt potęguja zużyte i niewymienianie amortyzatory, działanie ABS , ESP.

Choć faktem jest że niektóre opony i samochody są szczególnie narażone na ząbkowanie. np. Michelin Pilot Primacy w połączeniu z wielowachaczowym zawieszniu Passata, Audi A4,A6 wiecej jak pewne ze wyząbkuje. Tak samo Fuldy Assuro, Attiro są bardziej narażone.

Nie wspominając o Dębicy :twisted:

Link to comment
Share on other sites

A co to jest to ząbkowanie? :roll: Mi się ono dotychczas kojarzyło z niemowlakami :mrgreen:.

 

Opona Ci się robi jak brzegi piły tarczowej. Kiedy przejedziesz ręką po bieżniku w jedną stronę, to jest gładko. W drugą stronę, czujesz "zęby"... Patrz przedostatni rysunek.

 

4634f4a188a28_d.jpeg

Link to comment
Share on other sites

ja po zimie zalozylem zdjete opony letnie w pugu 407 i sie okazalo ze huczy, po obejrzeniu opon faktycznie byly nierowne, uslyszalem ze to wina amortyzatorow, pojechalem na przeglad, a amory mialy sprawnosc ponad 80%... czyli ok, opony zostaly jednak zmienione...

Link to comment
Share on other sites

amory mialy sprawnosc ponad 80%... czyli ok

Może OK dla diagnosty :) 75% też niby jest OK, tyle przynajmniej pokazywał na moich całkowicie wylanych amorach gdzie tłok sam pod własnym ciężarem do cylindra wpadał. To nie jest OK.

Link to comment
Share on other sites

amory mialy sprawnosc ponad 80%... czyli ok

Może OK dla diagnosty :) 75% też niby jest OK, tyle przynajmniej pokazywał na moich całkowicie wylanych amorach gdzie tłok sam pod własnym ciężarem do cylindra wpadał. To nie jest OK.

 

moze i masz racje,bo auto jakby gorzej sie prowadzilo

Link to comment
Share on other sites

Poczytałem sobie trochę i widzę, że ząbkowanie dotyczy osi nienapędzanych. I jak to przyłożyć do subaru?

 

 

Ciekawe, bo w Nosorożcu wyząbkowało przednią oś.

Link to comment
Share on other sites

Z mojego doswiadczenia ząbkowanie w 95% jest wynikiem zużytych amortyzatorów co nie znaczy ich cołkowitego rozsypu (niekiedy wystarczy ze nie trzymaja odpowiednio przy hamowaniu na drobnych nierównościach, a na wybojach zachowują się ok) ale i jakichś luzów w zawieszeniu. Najczęściej dochodzi do niego w autach przednio napędowych, bardzo częste w skodzie, miałem kiedys przypadek zę w Octavce fabrycznie nowej po jednym sezonie oponki Dunlop były wyząbkowane nie do jazdy na innym aucie tak szumiały, a na tej skodzie nie było ich słychać ??? :)

Link to comment
Share on other sites

Fido_, no co Ty? Cos Ci sie "zepsulo" w Twoim Legasiu? Przeciez u Ciebie nic sie nie psuje ;-)

 

Tak na powaznie. Wybierz sie do Asko na kontrole geometrii i zbieznosci. Bo zdaje sie trzy wiosny juz Twoj Legac mial bedzie niedlugo. Od tego bym zaczal. 150 PLN to nie taka straszna kwota, a bedziesz mial pewnosc. U mnie okazalo sie, ze byly "pewne nieprawidlowosci" mimo, iz w ASO wczesniej geometrie robili :-|

Link to comment
Share on other sites

5% też niby jest OK, tyle przynajmniej pokazywał na moich całkowicie wylanych amorach gdzie tłok sam pod własnym ciężarem do cylindra wpadał.

To co za diagnostka. Wiele przeglądów oglądałem i gdy amortyzator był wylany sprawność nie była nigdy większa niż 25%

 

 

Natomiast co mogę dodać. W octavi na osi tylnej (czyli nie napędzanej) po roku czasu opony wyzębkowały się. Odczuwalne było to dopiero powyżej 100km\h i głównie na tyle.

 

Głównym powodem oczywiście bylo dość duze zużycie zawieszenia.

Link to comment
Share on other sites

Fido_, no co Ty? Cos Ci sie "zepsulo" w Twoim Legasiu? Przeciez u Ciebie nic sie nie psuje ;-)

 

Tak na powaznie. Wybierz sie do Asko na kontrole geometrii i zbieznosci. Bo zdaje sie trzy wiosny juz Twoj Legac mial bedzie niedlugo. Od tego bym zaczal. 150 PLN to nie taka straszna kwota, a bedziesz mial pewnosc. U mnie okazalo sie, ze byly "pewne nieprawidlowosci" mimo, iz w ASO wczesniej geometrie robili :-|

 

Geometrię sprawdzę. Ale coś chyba jednak jest na rzeczy w samych oponach. To już któraś osoba z rzędu, która mówi, że Dunlopy jej się wyząbkowały.

 

Amorki też sprawdzę. Choć nie mam najmniejszych przesłanek, żeby były nadmiernie zużyte.

Link to comment
Share on other sites

Geometrię sprawdzę. Ale coś chyba jednak jest na rzeczy w samych oponach. To już któraś osoba z rzędu, która mówi, że Dunlopy jej się wyząbkowały.

 

 

Dunlopy...

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...