Skocz do zawartości

Ząbkowanie opon


Fido__

Rekomendowane odpowiedzi

Dziś na przeglądzie dowiedziałem się, że szumy, na które narzekałem, są efektem wyząbkowanych opon.

 

Poczytałem sobie trochę i widzę, że ząbkowanie dotyczy osi nienapędzanych. I jak to przyłożyć do subaru?

 

Hmm z tego co ja wiem to dokładnie jak piszesz - nienapędzanych i jest to wynik pośredni działania ABSu.

Mi tam w Imprezce nic sie nie wyząbkowało jeszcze nigdy. :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekt ząbkowania bardzo widoczny miałem jak zimówką jechałem po asfalcie . Przy jeździe na luzie auto się toczyło ale była cisza.

Zatem chyba chodzi o to iż przy niektórych kierunkowych oponach jest szum podczas przyspieszania, zatem w subarkach będzie on słyszalny z każdego koła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem kiedyś z pewnym gościem z działu techn. z jednej z najwiekszych firm oponiarskich, na temat ząbkowania opon.

Procent reklamowanych na skutek ząbkowania opon w Polsce to ok . 96% wszystkich zgłoszonych reklamacji .

W europie to ok 8 % :!:

Na zabkowanie składa się wiele przyczyn, przede wszystkim nierówne drogi, tralki przed skrzyzowaniami, koleiny dziuru itd. efekt potęguja zużyte i niewymienianie amortyzatory, działanie ABS , ESP.

Choć faktem jest że niektóre opony i samochody są szczególnie narażone na ząbkowanie. np. Michelin Pilot Primacy w połączeniu z wielowachaczowym zawieszniu Passata, Audi A4,A6 wiecej jak pewne ze wyząbkuje. Tak samo Fuldy Assuro, Attiro są bardziej narażone.

Nie wspominając o Dębicy :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to jest to ząbkowanie? :roll: Mi się ono dotychczas kojarzyło z niemowlakami :mrgreen:.

 

Opona Ci się robi jak brzegi piły tarczowej. Kiedy przejedziesz ręką po bieżniku w jedną stronę, to jest gładko. W drugą stronę, czujesz "zęby"... Patrz przedostatni rysunek.

 

4634f4a188a28_d.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

amory mialy sprawnosc ponad 80%... czyli ok

Może OK dla diagnosty :) 75% też niby jest OK, tyle przynajmniej pokazywał na moich całkowicie wylanych amorach gdzie tłok sam pod własnym ciężarem do cylindra wpadał. To nie jest OK.

 

moze i masz racje,bo auto jakby gorzej sie prowadzilo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doswiadczenia ząbkowanie w 95% jest wynikiem zużytych amortyzatorów co nie znaczy ich cołkowitego rozsypu (niekiedy wystarczy ze nie trzymaja odpowiednio przy hamowaniu na drobnych nierównościach, a na wybojach zachowują się ok) ale i jakichś luzów w zawieszeniu. Najczęściej dochodzi do niego w autach przednio napędowych, bardzo częste w skodzie, miałem kiedys przypadek zę w Octavce fabrycznie nowej po jednym sezonie oponki Dunlop były wyząbkowane nie do jazdy na innym aucie tak szumiały, a na tej skodzie nie było ich słychać ??? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fido_, no co Ty? Cos Ci sie "zepsulo" w Twoim Legasiu? Przeciez u Ciebie nic sie nie psuje ;-)

 

Tak na powaznie. Wybierz sie do Asko na kontrole geometrii i zbieznosci. Bo zdaje sie trzy wiosny juz Twoj Legac mial bedzie niedlugo. Od tego bym zaczal. 150 PLN to nie taka straszna kwota, a bedziesz mial pewnosc. U mnie okazalo sie, ze byly "pewne nieprawidlowosci" mimo, iz w ASO wczesniej geometrie robili :-|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5% też niby jest OK, tyle przynajmniej pokazywał na moich całkowicie wylanych amorach gdzie tłok sam pod własnym ciężarem do cylindra wpadał.

To co za diagnostka. Wiele przeglądów oglądałem i gdy amortyzator był wylany sprawność nie była nigdy większa niż 25%

 

 

Natomiast co mogę dodać. W octavi na osi tylnej (czyli nie napędzanej) po roku czasu opony wyzębkowały się. Odczuwalne było to dopiero powyżej 100km\h i głównie na tyle.

 

Głównym powodem oczywiście bylo dość duze zużycie zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fido_, no co Ty? Cos Ci sie "zepsulo" w Twoim Legasiu? Przeciez u Ciebie nic sie nie psuje ;-)

 

Tak na powaznie. Wybierz sie do Asko na kontrole geometrii i zbieznosci. Bo zdaje sie trzy wiosny juz Twoj Legac mial bedzie niedlugo. Od tego bym zaczal. 150 PLN to nie taka straszna kwota, a bedziesz mial pewnosc. U mnie okazalo sie, ze byly "pewne nieprawidlowosci" mimo, iz w ASO wczesniej geometrie robili :-|

 

Geometrię sprawdzę. Ale coś chyba jednak jest na rzeczy w samych oponach. To już któraś osoba z rzędu, która mówi, że Dunlopy jej się wyząbkowały.

 

Amorki też sprawdzę. Choć nie mam najmniejszych przesłanek, żeby były nadmiernie zużyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...