Skocz do zawartości

Zamiennik Subaru ATF HP


Łukasz Pełszyński

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, pozdrawiam forumowiczów. Jestem nowy na forum :)

Przeszukuję forum od jakiegoś czasu, gdyż kupiłem Forestera SH 2.0 150 KM z 2008 roku ze skrzynią automatyczną 4EAT.

Zauważyłem, że poprzedni właściciel ominął przegląd 60 tyś. km podczas którego wymienia się olej w skrzyni automatycznej.

 

 

Instrukcja nakazuje wykorzystać olej Subaru lub Idemitsu ATF HP. Z tym, że tego typu oleju nie można dostać w Polsce.

Większość pytań na forum dotyczy Foresterów sprzed 2006 roku i do nich był rekomendowany płyn Subaru / Idemitsu ATF.

Jaki zamiennik zastosować? Czy w ASO jest dostępny olej ATF HP?

 

Skrzynia chodzi porządnie. Sprawdzałem olej w skrzyni, jest ten olej lekko żółty, praktycznie przezroczysty (sprawdzałem na ciepło po przejechaniu kilkunastu kilometrów).

W tej chwili auto ma na liczniku 89000 km.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry, pozdrawiam forumowiczów. Jestem nowy na forum :)

Przeszukuję forum od jakiegoś czasu, gdyż kupiłem Forestera SH 2.0 150 KM z 2008 roku ze skrzynią automatyczną 4EAT.

Zauważyłem, że poprzedni właściciel ominął przegląd 60 tyś. km podczas którego wymienia się olej w skrzyni automatycznej.

 

 

Instrukcja nakazuje wykorzystać olej Subaru lub Idemitsu ATF HP. Z tym, że tego typu oleju nie można dostać w Polsce.

Większość pytań na forum dotyczy Foresterów sprzed 2006 roku i do nich był rekomendowany płyn Subaru / Idemitsu ATF.

Jaki zamiennik zastosować? Czy w ASO jest dostępny olej ATF HP?

 

Skrzynia chodzi porządnie. Sprawdzałem olej w skrzyni, jest ten olej lekko żółty, praktycznie przezroczysty (sprawdzałem na ciepło po przejechaniu kilkunastu kilometrów).

W tej chwili auto ma na liczniku 89000 km.

 

Nie wiem w czym problem znaleźć w Polsce oryginalny olej ATF SUBARU .  :) Każde ASO i nie tylko , posiada to z pewnością na miejscu. 

 

 

jest ten olej lekko żółty,

to wersja US ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód został kupiony w Polsce, w Subaru Dawoj. Nie mam kontaktu z poprzednim właścicielem, bo kupowałem w komisie. Ale jest książka serwisowa i nie ma przeglądu 60 tyś. km - za to przy 75 tyś. jest przegląd ale w nie-ASO z adnotacją olej 5W30 i filtry.

 

Olej chcę zmienić dla świętego spokoju, skrzynia chodzi dobrze. Dzisiaj dzwoniłem z 5 razy do ASO (Dawoj) i bez rezultatu, przełączają mnie na magazyn a tam to ktoś nie odbiera, to nie ma człowieka i mam zadzwonić za kilka minut itp.

 

W każdym razie, zanim sprawdziłem olej w skrzyni, to oglądałem na Youtube filmy pokazujące jak zmieniać olej w automacie. I tam zawsze płyn był czerwony. Jak był stary, to był prawie brązowy. W moim z kolei olej jest praktycznie w 90% przezroczysty z lekkim zabarwieniem ni to zielonym, ni to żółtym.

 

@carfit - olej ATF SUBARU jest dostępny, nawet na stronie subarak.pl, zastanawiam się tylko, czym ten olej różni się od wymaganego ATF HP. Jakaś różnica przecież być musi.

@yaro - dolewałeś Gulf ATF, czy robiłem pełną wymianę (dynamiczną)?

 

Edit: znalazłem wątek, gdzie jest pokazany kolor płynu w mojej skrzyni https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/topics/3283995/2009_Subaru_Forester_ATF_debri

Edytowane przez detomastah
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego ,  olej na miarce powinien być jasno różowy , najłatwiej to sprawdzić na białej szmatce.

Jeżeli jest przezroczysto żółtawy lub jasno brązowy  to jest do wymiany. 

Najlepiej zalać Subaru ATF-HP, Jeżeli nie ma takiej możliwości to Ravenol SU5 lub któryś z MV ATF  np: Gulf,Motul,Valvoline.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego ,  olej na miarce powinien być jasno różowy , najłatwiej to sprawdzić na białej szmatce.

Jeżeli jest przezroczysto żółtawy lub jasno brązowy  to jest do wymiany. 

Najlepiej zalać Subaru ATF-HP, Jeżeli nie ma takiej możliwości to Ravenol SU5 lub któryś z MV ATF  np: Gulf,Motul,Valvoline.

Dzięki za odpowiedź, czegoś takiego oczekiwałem. Zrobiłem zdjęcie oleju na papierowym ręczniku. Czy ten barwnik oleju może z czasem zanikać?

http://tinypic.com/view.php?pic=2emj0px&s=9

Olej pachnie jak typowy olej przekładniowy, czyli czymś kwaśnym, żadnych zapachów przepalenia itp.

 

Bo zastanawiam się czy mam po prostu wypuścić olej ze skrzyni a potem dolać 4 opakowania Subaru ATF-HP. Zadzwoniłem do innego ASO i rzeczywiście mają ATF HP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, barwa ATF ulega zmianie w miarę zużywania się.

ATF pachnie bardziej słodkawo ,inaczej niż typowy olej przekładniowy.

 

Którą miarke sprawdzasz?

Po stronie kierowcy, 100% dobrze sprawdzałem - po drugiej stronie jest przedni dyferencjał. Właśnie wróciłem z wymiany dynamicznej. Olej był zupełnie czarny, nieprzezroczysty. Jak było go dużo w zbiorniku po wypompowaniu, to trochę widać było, że kiedyś był czerwony. Po wymianie różnica jest taka, że mam na postoju dużo mniejsze obroty - takie same jakbym wrzucił N. Nie mam też szarpania przy zmianie P -> R -> N -> D.

 

Tutaj obrazek z olejem po wymianie. Obok widać kolor nowego ATFu. http://tinypic.com/view.php?pic=3145xlw&s=9

 

Przy okazji wymieniłem olej w dyferencjałach. Zostało naprostować krzywe tarcze hamulcowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miejmy nadzieję! W każdym razie, tak jak pisałem samochód ma 89 tyś. km przebiegu, na polskie warunki to jest mało. Żadnych wycieków, pod spodem sucho, silnik suchy, nawet tłumiki wyglądają ok a w tych rocznikach wydech ostro rdzewiał. Ojciec jeździł przed wymianą i stwierdził, że skrzynia działa idealnie. Po wymianie nie zauważyłem jakiś negatywnych aspektów. Jutro sprawdzę ile tego oleju jest wlane.

 

Z tego co czytałem, to w przypadku starych skrzyń taka wymiana niesie pewne ryzyko, gdy zabraknie cząstek metalu w oleju i skrzynia będzie się ślizgać.

 

Prawdę mówiąc to pojechałem tam z innym problemem, który występował na parkingu - lekkie spinanie napędu przy dużym skręcie kierownicy (torque bind). Mechanik w ASO wsiadł, jeździł 10 minut po placu i zasugerował, że to może być centralny dyferencjał i że wymiana oleju może pomóc. A że ja akurat miałem to w planie i usłyszałem, że cała procedura zajmie mniej niż godzinę to się zgodziłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już opisuję. Właśnie sobie pojeździłem rano i sprawdziłem stan oleju, moim zdaniem jest ok.

 

Tak jak pisałem pojechałem do ASO Auto Adamski w związku z torque bind. Mogę potwierdzić, że po zmianie oleju nie ma szarpania i mogę bez obaw parkować. Przedtem bałem się parkować z dużym skrętem bo potrafiło zatrząść budą. Czytałem wczoraj na amerykańskich forach i ludzie potwierdzają, że wymiana oleju może mocno pomóc jeśli zawór działa. Ten zawór (transfer duty solenoid) działa tak, że w standardowym trybie, gdy nie ma na nim napięcia, to napęd jest spięty. Wypięcie bezpiecznika AWD powoduje rzecz odwrotną, zawór dostaje napięcie i rozłącza napęd. Ten zawór pracuje też w trybie zmiennym, gdy się włącza i wyłacza szybko co może być słyszalne jako bzyczenie na postoju na biegach D,R.

 

Usterkę testował sam właściciel serwisu i tak jak pisałem to było 10 minut jeżdzenia po placu gdy ja tylko stałem. Najpierw dokręcili koła po paru minutach, potem mechanik sprawdził olej. I on to zrobił inaczej niż ja. Nie sprawdzał na papierze, tylko sobie wytarł o rękę. I tutaj jak zobaczyłem ten olej to się ostro zdziwiłem. Był dość gęsty, nie rozlewał się tylko zachował swój kształt.

 

W tym serwisie akurat fajne jest, że można stać i patrzeć jak mechanicy pracują. Tak więc procedura wymiany oleju w automacie zajęła ok. 40 minut. Podłączono specjalne urządzenie do dwóch rurek ze skrzyni. Urządzenie miało pojemnik na zużyty olej i pojemnik  z nowym olejem. Ewidentnie było widać, że to nie jest pierwsza wymiana tym urządzeniem, sprawnie to podłączono i najpierw było płukanie skrzyni, wlali jakiś tam środek, nastawili maszynę na 25 minut (ta maszyna ma te płukanie zaprogramowane i nawet oddzielny wlew do dodatków). Podczas całego procesu silnik samochodu pracował, co kilka minut drugi mechanik wsiadał i zmieniał biegi. Po płukaniu sama wymiana oleju to były może 2-3 minuty, gdy jednocześnie zaciągnęło stary olej i przelało nowy do skrzyni.

 

gorion, możesz napisać więcej jak się diagnozuje torque bind?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...