Jump to content

gwarancja


shodan
 Share

Recommended Posts

Dzien Dobry,

Jestem szczesliwym posiadaczem STI 02.

Po przestudiowaniu ksiazki serwisowej oraz warunkow gwarancji nasunely mi sie pewne pytania/watpliwosci:

 

1. Rozumiem, ze aby nie utracic gwarancji mechanicznej nalezy w okreslonym czasie zrobic przeglad w autoryzowanej stacji subaru (ASO).

Rozumiem rowniez, ze materialy ekspoatacyjne, ktore nie sa objete gwarancja (jest wymieniona cala lista) moga byc wymieniane we wlasnym zakresie? Tzn. operujac na przykladzie rozumiem, ze moge wymienic sobie sam zuzyte klocki hamulcowe, czy wycieraczki (a nie jechac w tym celu do serwisu subaru) i nie utrace w zwiazku z tym gwarancji na silnik, turbine, itd. Moim zdaniem to logiczne, ale z warunkow gwarancji tak nie wynika, wiec prosze o potwierdzenie.

 

2. Czy modyfikacja danego elementu powoduje calkowita utrate gwarancji, czy tylko na dany element? Przykladowo, wymieniam wydech. Czy w zwiazku z tym trace gwarancje na cala mechanike, silnik, turbine, itd, czy tylko na ewentualne awarie wydechu? Inny przyklad: instaluje lampy xenonowe (HID) tak jak to robi wielu wlascicieli STI. Czy powoduje to utrate gwarancji na cala elektryke, czy tylko na swiatla? Co w takim przypadku z gwarancja mechaniczna, nie strace jej?

 

3. Instalacja dodatkowych akcesoriow. Sprowadzilem sobie konsole z zegarami z Japonii. Rozumiem, ze instalujac ja we wlasnym zakresie nie utrace gwarancji na silnik, turbine, itd?

 

Dziekuje bardzo za uwage i czekam na odpowiedzi :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

1. Wymiana wycieraczek jest oczywiście mozliwa we własnym zakresie bez utraty gwarancji - zalecamy jednak stosowanie rozwiązań fabrycznych, jako że piórka muszą być dostosowane do pracy przy wysokich prędkościach. Oferty "zastępcze" mogą nie spełniać tych warunków (z własnego doświadczenia z przed lat mogę powiedzieć, że osczędnosci w tym zakresie są po pierwsze minimalne, po drugie tylko pozorne).

2. Wymiana klocków to zdecydowanie sprawa serwisu.

3. Co do innych materiałów - zależy to od ich konkretnego rodzaju, i tak np. uzupełnienie płynu w spryskiwaczu, czy oleju silnikowego (szczególnie podczas docierania może wystąpic jego zużycie !) - we własnym zakresie, ale np. wymiana tarczy sprzęgłowej to naturalnie sprawa serwisu.

4. Wymiana całego układu wydechowego nie jest dopuszczalna - utracie może ulec dopuszczenie samochodu do ruchu (emisja spalin, hałas), a także - w przypadku "kombinacji" obejmujących katalizatora lub sond - utrata gwarancji na silnik (brak właściwych sygnałów z sond)

5. Wymiana reflektorów na xenonowe jest niestety sprzeczna z warunkami homologacji (xenony wymagaja spryskiwaczy reflektorów).

6. Dodatkowe liczniki - przy prawidłowym montażu nie będzie problemów z gwarancją. Istotne jest jednak tak właściwe podłączenie elektryczne, przeprowadzenie przewodów do kabiny (aby uniknąć ew. przecieków wody - zdarzało się przy własnym montażu !) oraz właściwe podłączenie przewodu do wskaźnika ładowania (łatwo popełnić błąd montażowy !).

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Szanowna Dyrekcjo,

Dziekuję bardzo za szybką odpowiedź - jestem pod wrażeniem :o

Chciałbym jednak prosić o dodatkowe wyjaśnienia:

 

1. Wymiana wycieraczek jest oczywiście mozliwa we własnym zakresie bez utraty gwarancji - zalecamy jednak stosowanie rozwiązań fabrycznych, jako że piórka muszą być dostosowane do pracy przy wysokich prędkościach. Oferty "zastępcze" mogą nie spełniać tych warunków (z własnego doświadczenia z przed lat mogę powiedzieć, że osczędnosci w tym zakresie są po pierwsze minimalne, po drugie tylko pozorne).

 

Oczywiście, tutaj się zgadzam. Chciałbym jednak wrócić do kwestii listy "materiałów eksploatacyjnych", która znajduje się w książce gwarancyjnej. Materiały te nie są objetę gwarancją i jest to logiczne. Ale w takim razie nie można zmuszać klientów do wymiany elementów z w/w listy w autoryzowanej stacji subaru pod karą utraty gwarancji - jest to bubel prawny. Jeżeli subaru zamieszcza liste elementów na które nie daje gwarancji, to wymiana ich (samodzielna lub w nie w ASO) nie może być zagrożona utratą gwarancji. Dobrze rozumuję?

 

2. Wymiana klocków to zdecydowanie sprawa serwisu.

 

Co to znaczy "sprawa serwisu"? Rozumiem, że jest to tylko sugestia SIP w trosce o zapewnienie klientowi najwyższej jakości usługi? :twisted: Mam nadzieję, że nie oznacza to, że jeżeli zmienię sam klocki hamulcowe (z czego najtrudniejszym elementem jest zdjęcie koła), a serwis to "odkryje" to stracę gwarancję na silnik, turbinę i inne elementy mechaniczne? Bardzo prosze o potwierdzenie, ale mam nadzieję że działa tutaj zdrowy rozsądek.. :roll:

 

4. Wymiana całego układu wydechowego nie jest dopuszczalna - utracie może ulec dopuszczenie samochodu do ruchu (emisja spalin, hałas), a także - w przypadku "kombinacji" obejmujących katalizatora lub sond - utrata gwarancji na silnik (brak właściwych sygnałów z sond)

 

Ale przecież całe układy wydechowe (bez katalizatorów) sprzedawane są przez dealerów subarów. Wtedy gwarancja na silnik jest zachowana?

 

5. Wymiana reflektorów na xenonowe jest niestety sprzeczna z warunkami homologacji (xenony wymagaja spryskiwaczy reflektorów).

 

Absolutnie jestem tego świadomy. Ale rozumiem, że jest to moje ryzyko podczas kontroli policji? Podobnie jak użytkownicy układów wydechowych bez katalizatora? Czy montaż xenonów spowoduje utratę gwarancji na silnik? Czy jest to moje własne ryzko -> podróżowania samochodem niezgodnym z przepisami.. :shock:

 

6. Dodatkowe liczniki - przy prawidłowym montażu nie będzie problemów z gwarancją. Istotne jest jednak tak właściwe podłączenie elektryczne, przeprowadzenie przewodów do kabiny (...)

 

Czy "prawidłowy montaż" oznacza wyłącznie w ASO?

 

Bardzo dziekuję za czas, szybkość reakcji :D i wyczerpujące odpowiedzi!

pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Nie traktujemy spraw nadmiernie apodyktycznie - lecz wymiana klocków to nie tylko kwestia zdjęcia koła. Przy wymianie sprawdza się też stan tarcz, równomiernośc zużycia itd. Jasne, że wymiana we własnym zakresie nie zlikwiduje gwarancji na silnik - lecz gdyby wystapiły np. kłopoty z tarczami, czy łożyskami (np. przegrzanie tarcz na skutek zastosowania niewłaściwych klocków !) - trzeba płacić :(

Ponadto klocki do STI nie są specjalnie drogie, a przy przeglądach ich stan jest sprawdzany (czyli część potencjalnej roboty jest już i tak wykonana - więc po co się brudzić ? )

Co wycieraczek - to samo. Ale czy naprawdę wydając 170.000 zł (czy coś koło tego) warto myśleć o zaoszczędzeniu na wycieraczkach 20 zł :shock:

Wymiana wydechu , jak wspomniałem nie jest dozwolona - ani za względu na przepisy homologacyjne, ani gwarancyjne. Jeżeli którys z naszych dealerów to robi, to na własną odpowiedzialność i w sprzeczności z zawartym kontraktem dealerskim :roll:

Co do reflektorów ksenonowych - były montowane w jednym STI. Powstały poważne problemy techniczne z kompatybilnością systemu elektrycznego świateł i samochodu. Jeżeli po montażu powstaną kłopoty z elektryką - j.w.

Liczniki - błąd w montażu nie powinien spowodować kłopotu z gwarancją - chyba że źle zamontowany będzie trójnik do wskaźnika ciśnienia (np. nieszczelny - mozliwy rezultat to zbyt mała ilość powietrza - zbyt bogata mieszanka - uszkodzenie sond : no i kłopot bo w takiej sytuacji gwarancja naturalnie nie będzie uznana), albo pod niewłaściwym kątem przeprowadzone przewody do kabiny (przecieki wody z komory silnikowej).

 

Jak widać możliwości wpływu na gwarancję nawet pozornie "niegroźnych" operacji są znaczne. Nie chodzi nam o to, żeby "straszyć". Ale o to, aby byc świadomym, że współczesne zaawansowane konstrukcje po prostu naprawdę dleko odbiegają od 126p (w którym osobiście wykonywałem remont kapitalny silnika w garażu, a jego wymianę nawet w Berlinie na ulicy), a ich dynamika i osiągi tym bardziej predystynują do zachowania jak najbardziej profesjonalnej obsługi i stosowania oryginalnych materiałów.

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

stosowania oryginalnych materiałów.

 

Czy to oznacza zakaz np. stosowania lepszych niz oryginalne klocków hamulcowych czy też tarcz hamulcowych?

 

Znajomy sie kiedyś zastanawiał, czy wymiana kierownicy ma wpływ na gwarancję?

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

Ponadto klocki do STI nie są specjalnie drogie

 

To tak z ciekawosci zapytam: ile kosztuja? Bo komplet OEM klockow w ASO Mitsu do Evo kosztuje ca. 1800zl (brutto) na os. A STI ma te same zaciski co Evo.

 

Natomiast klocki Ferodo DS2000 czy 4003F nie kosztuja nawet polowy tego na przod i mniej niz 1/4 na tyl. A piast nie niszcza, no i tarcze sie gna mniej niz na DS2000 niz na OEM.

 

BTW A jak tam wlasnie problemy z tarczami w STI? Bo w Evo na tarczach OEM to koszmar.

Link to comment
Share on other sites

Witam!

Dziekuje bardzo za odpowiedzi.

 

Nie traktujemy spraw nadmiernie apodyktycznie

 

Na to liczę jako klient. I tego oczekuję..tzn. zdrowego rozsądku :mrgreen:

 

Wymiana wydechu , jak wspomniałem nie jest dozwolona - ani za względu na przepisy homologacyjne, ani gwarancyjne. Jeżeli którys z naszych dealerów to robi, to na własną odpowiedzialność i w sprzeczności z zawartym kontraktem dealerskim :roll:

 

A to ciekawe, bo w zasadzie każdy dealer, z którym rozmawiałem, taki wydech mi oferował. A nawet chiptuning :twisted:

 

Co do reflektorów ksenonowych - były montowane w jednym STI. Powstały poważne problemy techniczne z kompatybilnością systemu elektrycznego świateł i samochodu. Jeżeli po montażu powstaną kłopoty z elektryką - j.w.

 

Ja wiem o co najmniej sześciu egzemplarzach STI na xenonach. Z tego co wiem, żadnych problemów, ani z elektryką, ani z ogniskową. Ostatnio takie światła zamontował sobie nawet pewien ksiądz, który jeździ nowym STI. Podobno ma dużą parafię we Wrocławiu. :lol:

 

(...) że współczesne zaawansowane konstrukcje po prostu naprawdę dleko odbiegają od 126p (w którym osobiście wykonywałem remont kapitalny silnika w garażu, a jego wymianę nawet w Berlinie na ulicy) (...)

:lol::lol::lol:

 

Ok, czyli reasumując:

1. SIP przy uznawaniu gwarancji kieruje się zdrowym rozsądkiem i nie szuka dziur w całym. Nie traktuje spraw gwarancji apodyktycznie.

2. SIP zaleca korzystanie z profesjonalnego serwisu oraz używania oryginalnych części zamiennych. Nie oznacza to jednak, że nie można stosować materiałów zamiennych wysokiej jakości (np. klocki Ferodo).

3. Niedozwolone przez SIP przeróbki (wydech, światła, itd.) nie oznaczają automatycznie całkowitej utraty gwarancji, stanowią jedynie ryzyko dla użytkownika pojazdu podczas ewentualnej kontroli drogowej.

Mogą jednak stanowić podstawę do odrzucenia wniosku o naprawę gwarancyjną, jeżeli dana przeróbka miała wpływ na nieprawidłową pracę uszkodzonego elementu.

Natomiast kierując się zdrowym rozsądkiem, SIP nie będzie starać sie udowodnić, że np. nieprawidłowa wymiana klocków spowodowałą awarię turbosprężarki :?

 

Czy Szanowna Dyrekcja jest w stanie się pod tymi punktami podpisać?

 

pozdrawiam! :)

Link to comment
Share on other sites

Chcialbym zaznaczyc, iz jako osoba przygladajaca sie tej dyskusji zauwazylem, tak mi sie zdaje, drobne nieporozumienie. Chodzi mianowicie o ta zmiane calego wydechu przez dealerow. Ten "caly wydech" w salonach to Scooby Sport (przeciez :!: ), a takie sa, o ile wiem, uznawane przez Dyrekcje? Co do chiptuningu, to chyba jakis spisek dealerow przeciwko Dyrekcji :twisted: ...

 

 

Pozdrawiam i mam nadzieje, ze trafilem,

ThanJu

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Widzę, że dyskusja przybiera szerszy wymiar :D

Zacznijmy od hamulców. Wbrew obiegowej opinii hamulce STI nie są identyczne z EVO VII (średnica tarcz przód/tył EVO: 320/300mm, STI: 326/316mm). Stąd m.in. STI pomimo nieco większego ciężaru własnego (wg. pomiaru Sport Auto samochód w pełni zatankowany +30kg) i węższych opon (STI 225/45/17, EVO 235/45/17) ma krótszą drogę hamowania (zimny EVO 37,1m STI 36,7m, gorący EVO 37,1m, STI 33,8m) - wszystkie pomiary wg. Sport Auto 3/2002.

Problem krzywienia tarcz jest przy STI-u praktycznie nieznany (przy standardowych klockach). Stąd sugestia stosowania "lepszych" klocków wydaje się być mało adekwatna - mozna oczywiście stosować klocki sportowe o jeszcze większym współczynniku tarcia, ale spowoduje to ich b.szybkie zużycie (czyli efektywnie zdecydownie wyższe koszty). Ponieważ optymalne wartości opóźnienia są w naszych warunkach drogowych i tak nie do zrealizowania ...... :) stosowanie klocków sportowych również w tym aspekcie mija się z celem.

Koszt kompletu klocków do STI to 1647 zł brutto.

 

Co do stanu duchownego - istotnie znany nam jest jego przedstawiciel (b. sympatyczny !) jeżdżący Imprezą. Jego samochód to jednak WRX, nie STI.

 

Jeżeli nasi dealerzy istotnie proponują zmiane całego układu wydechowego, czy też (tym bardziej ! ) chip-tuning, to ponosza za dokonane zmiany pełna odpowiedzialność (chyba że informują o konsekwencjach). Niezależnie jest to postepowanie niezgodne z podpisanymi kontraktami dealerskimi i - znanymi im - warunkami gwarancji. No coż - chętnych do współpracy z nami, kwalifikowanych dealerów jest dużo ...... :twisted:

 

Co do gwarancji - dyrekcja nie ma zwyczaju podpisywania sie pod czyimiś tekstami - nawet jeżeli pochodzą one od naszych miłych klientów, czy równie miłych użytkowników forum. Takie zasady.

 

Potwierdzam, że wymiana poszczególnych elementów ma wpływ przede wszystkim na te właśnie elementy oraz mechanizmy z nimi współpracujące bezpośrednio i ew. pośrednio. I tak przy własnej wymianie klocków nie będziemy zasadniczo likwidowali gwarancji na lakier (choć historia zna takie przypadki, gdy niewłaściwe klocki powodowały widowiskowe snopy iskier, które to z kolei powodowały wżery na lakierze !) :P

Mówiąc o elementach pośrednio powiązanych użyję przykładu: załóżmy, że w tuningowanym samochodzie ukręci się półoś - związek przyczynowo skutkowy istnieje = brak gwarancji.

 

Myślę, że tym sposobem nasze stanowisko jest wystarczająco wyjaśnione.

 

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Zacznijmy od hamulców. Wbrew obiegowej opinii hamulce STI nie są identyczne z EVO VII (średnica tarcz przód/tył EVO: 320/300mm, STI: 326/316mm).

 

Ja tylko napisalem - "takie same zaciski", nie takie same hamulce. A tak gwoli scislosci - 320/305mm :D I prawda - STI ma krotsza droge hamowania 100-0.

 

Koszt kompletu klocków do STI to 1647 zł brutto.

 

Na obie osie? Jesli tak, to faktycznie jest to niezla cena jak na OEM do tych zaciskow. A z tym gieciem to widac, ze Brembo wyciagnelo jakies wnioski - bo w Evo V i Evo VI to byla plaga. Nawet Ferodo zrobilo specjalna konstrukcji klocka Racing na przod, ktory nie bral po wewnetrznej stronie tarczy. Mialo to na celu ograniczenie grzania dzwona i deformacji tarcz (giely sie wlasnie na bazie).

 

Ciagle problemy z przednimi tarczami to byla jedna z 3 wkurzajacych cech Evo. Dwie pozostale to zalosny rozmiar baku (elektywnie 46 litrow) i kiepskie swiatla (ten sam problem co w GT - WRX i WRX STI w nocy nie jechalem - to sie zamkne :wink: )

 

Ale jesli Dyrekcjia np. uzyczy WRX STI na nocna wycieczke Krakow-Tarnow (czesto bywam w tej okolicy) to chetnie sie (pozytywnie) wypowiem o jakosci swiatel w WRX STI. Gwarantuje tez cieple slowo o pojemnosci baku i o hamulcach :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Komplet klocków to naturalnie w naszym zrozumieniu komplet.

Czyli nie komplet na jedno koło ( :twisted: ), czy też na jedna oś.

Dla uzupełnienia - klocki do przodu kosztują 976zł (reszta to tył).

Co do świateł - WRX miał takie sobie, STI b.dobre (trzeba jednak dbać o czystość reflektorów - b.ważne).

Nowy STI (WRX ma takie same reflektory) jest dobry - sprawdzone.

Niemniej dziękuję za ofertę dokonania testu. Przypuszczam, że gdybyśmy formalnie oferowali kilkudniowe jazdy testowe, to kolejka oczekujących na "przydział" w krótkim czasie liczona była by w latach :twisted: .

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Potwierdzam, że wymiana poszczególnych elementów ma wpływ przede wszystkim na te właśnie elementy oraz mechanizmy z nimi współpracujące bezpośrednio i ew. pośrednio. I tak przy własnej wymianie klocków nie będziemy zasadniczo likwidowali gwarancji na lakier (choć historia zna takie przypadki, gdy niewłaściwe klocki powodowały widowiskowe snopy iskier, które to z kolei powodowały wżery na lakierze !) :P

Mówiąc o elementach pośrednio powiązanych użyję przykładu: załóżmy, że w tuningowanym samochodzie ukręci się półoś - związek przyczynowo skutkowy istnieje = brak gwarancji.

 

Myślę, że tym sposobem nasze stanowisko jest wystarczająco wyjaśnione.

 

Dziekuje za wyjasnienia, uwazam je za wystarczajace.

Kontynuujac temat gwarancji :twisted:

1. Jakie jest stanowisko SIP co do montazu Prodrive Performance Pack do STI u zagranicznego dealera (potwierdzone stosownym dokumentem).

Rozumiem, ze zachowana zostaje pelna gwarancja w Polsce?

2. Kiedy pakiety PPP beda dostepne w Polsce? Jaka jest przewidywana cena? Podpowiem, ze np. w Holandii jest to koszt ok. 10 tys zlotych.

 

pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Instalacja PPP nie podlega gwarancji fabrycznej.

SIP aktualnie przygotowuje testy w/w zestawu. Ponadto wyjaśniane są kwestie gwarancyjne. Co do ceny trudno jest jeszcze spekulować - nie zależnie od innego opodatkowania (VAT) trzeba uwzględnić koszt ew. ubezpieczenia gwarancyjnego oraz koszt homologacji.

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Instalacja PPP nie podlega gwarancji fabrycznej.

SIP aktualnie przygotowuje testy w/w zestawu. Ponadto wyjaśniane są kwestie gwarancyjne. Co do ceny trudno jest jeszcze spekulować - nie zależnie od innego opodatkowania (VAT) trzeba uwzględnić koszt ew. ubezpieczenia gwarancyjnego oraz koszt homologacji.

pzdr.

Dziekuje za odpowiedz.

Kiedy mozemy sie spodziewac oficjalnej oferty PPP w Polsce? 8)

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...