Skocz do zawartości

Automat w Subaraczkach


Limak82

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

 

 

 

 

 

 

 A ja jeszcze nigdy nie prowadziłem Subaraka.... z tym gadżetem zwanym SI-Drive :cry:  :facepalm:

 

No to musisz to koniecznie nadrobić 

nie becz tylko gadaj, kiedy i gdzie, dam Ci .....................pokręcić pokrętełkiem  :biglol:

 

No łudziłem się, że będę mógł pojeździć/przejechać się specymirem, przekonać się czy jest to miłość szczera i prawdziwa czy wyimaginowana przeze mnie i na podstawie wyglądu który jest IMHO rewelacyjny ;)

 

Dziękuje Ci bardzo za chęć dania mi szansy pokręcenia wybierakiem SI-Drive. Może kiedyś....w końcu mieszkamy w miastach gdzie pierwsze cztery litery są takie same ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A ja jeszcze nigdy nie prowadziłem Subaraka.... z tym gadżetem zwanym SI-Drive :cry:  :facepalm:

 

No to musisz to koniecznie nadrobić 

nie becz tylko gadaj, kiedy i gdzie, dam Ci .....................pokręcić pokrętełkiem  :biglol:

 

No łudziłem się, że będę mógł pojeździć/przejechać się specymirem, przekonać się czy jest to miłość szczera i prawdziwa czy wyimaginowana przeze mnie i na podstawie wyglądu który jest IMHO rewelacyjny ;)

 

Dziękuje Ci bardzo za chęć dania mi szansy pokręcenia wybierakiem SI-Drive. Może kiedyś....w końcu mieszkamy w miastach gdzie pierwsze cztery litery są takie same ;)

 

"Może kiedyś" nastąpiło dziś o 20-tej :) 

 

Szamot,

 

dziękuję Ci za to! :yahoo:

Teraz wiem, że jest to miłość szczera i prawdziwa :) Jeździ się wybornie takim legacy outback 3.0 połączonym z automatyczną przekładnią ;)

 

Pomimo, że jestem bardzo zmęczony to raczej nie zasnę tak mi się micha cieszy, że dzięki Szamotowi moje małe marzenie ziściło się :yahoo:  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do FAQ w tym temacie akurat bez kasku lepiej nie wchodzic ;)

 

Co wiecej... ;) jak najbardziej jestem skory postawic eat-drink-smiley-5170.gif jezeli ktos mi wytlumaczy roznice miedzy 2.5 manual* z wiskoza a 2.5 4EAT ze sprzeglem wieloplytkowym ;)

 

a jeszcze jakby ktos wplatal w te tlumaczenie VDC to eat-drink-smiley-5170.gif do wyczerpania (organizmu) ;)

 

*edit: nie 2.5 eat a 2.5 manual 

Edytowane przez piwozniak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do FAQ w tym temacie akurat bez kasku lepiej nie wchodzic ;)

 

Co wiecej... ;) jak najbardziej jestem skory postawic eat-drink-smiley-5170.gif jezeli ktos mi wytlumaczy roznice miedzy 2.5 manual* z wiskoza a 2.5 4EAT ze sprzeglem wieloplytkowym ;)

 

a jeszcze jakby ktos wplatal w te tlumaczenie VDC to eat-drink-smiley-5170.gif do wyczerpania (organizmu) ;)

 

*edit: nie 2.5 eat a 2.5 manual 

 

W automacie nie masz centralnej wiskozy która w skrzyniach manualnych lubi czasem umrzeć, zamiast tego masz system sprzęgieł wielopłytkowych sterowanych elektronicznie. Wiskoza (centralny dyfer z ograniczonym poślizgiem) jest rozwiązaniem czysto mechanicznym, pasywym, działa dopiero jak już wystąpi różnica w prędkości obrotowej między przodem a tyłem. Inicjalny rozkład momentu w manualach to 50:50, ale w przypadku uślizgu jednej z osi musi minąć trochę czasu nim wiskoza się rozgrzeje i zepnie napęd, tak żeby napędzać oś będącą pod pełnym obciążeniem (przykład kiedy tak się dzieje to dynamiczne ruszanie na sypkim podłożu). W przypadku automatu ze sprzęgłem wielopłytkowym wszystkim steruje elektronika (rozwiązanie aktywne), która na podstawie różnicy obrotowej przedniej i tylnej osi zwiększa lub zmniejsza docisk sprzęgieł. W automatach druga oś (tylna) zareaguje w pełni szybciej, a do tego spięcie osi jest mocniejsze niż w manualu, czuć to jak się jeździ np. w terenie, automat jest nie do zajechania.

 

Inicjalny rozkład momentu w automatach 4EAT waha się w zależności od modelu, zaczynając od 90:10 w zwykłych forkach bez turbo. Te wartości zmieniają się cały czas podczas jazdy (gdzieś na forum ktoś opisał jak się podłączył i mierzył aktualne parametry pracy skrzyni) i absolutnie nigdy nie czułem/nie doświadczyłem żeby tylna oś nie pracowała, czy była dołączana z opóźnieniem. Autem spokojnie da się jeździć bokiem, kręcić bączki, ósemki itp. Na 1 biegu i wstecznym osie były spięte na sztywno, a sprzęgło "popuszczało" tylko przy skręconych kołach by nie obciążać napędu - to było rewelacyjne rozwiązanie w terenie.

 

W mocniejszych wersjach Forestera (Imprezą nie jeździłem) w tylnym moście jest LSD, które działa na podobnej zasadzie jak wiskoza w skrzyni manualnej, tyle że rozdziela napęd między lewym, a prawym kołem. Podobnie jak wiskoza - działa z opóźnieniem i ma ograniczoną siłę spięcia - np. na wykrzyżu, ruszając  pod górkę - nie ruszymy, niestety....

VTD to bajer który dorzucali do Forków XT w > 2006 roku. W takim przypadku w tylnym moście był zwykły otwarty dyfer zamiast LSD, za to rolę LSD pełniła elektronika, która była w stanie, w przypadku dużej różnicy prędkości między kołami, przyhamować wybrane koło i dzięki temu zmusić drugie do pracy. To był najbardziej skuteczny (w terenie) i zaawansowany rodzaj napędu stosowany w ówczesnych modelach Subaru (nie licząc modeli STI). Takie rozwiązanie pozwalało napędzać auto nawet jeśli tylko jedno koło było w stanie się odpychać.

 

Miałem Forka 2.5 4EAT i teraz mam 2.5 XT w manualu - to 2 zupełnie inne auta, ale podczas jazdy w "terenie" automat spisywał się rewelacyjnie. 

 

Minusem, który zadecydował u mnie o decyzji zmiany auta, było to, że w wersji 2.5 którą miałem nie było możliwości ręcznej zmiany biegów (jak w modelach XT z automatem) ani żadnych trybów sport. Poza tym bardzo lubię jeździć manualem :) 

Edytowane przez marhof
  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EDIT:

marhof opisal to w momencie kiedy formuowalem swoje mysli, wiec panowie szacun, dziekuje bardzo za odpowiedz, propozycja eat-drink-smiley-5170.gif aktualna jak najbardziej !!, leon tez sie zalapiesz! 

 

ponizej moj post ale marhof juz uczynil go zbednym ;)

 

MT

Models equipped with 5-speed manual transmission utilize a viscous-type locking center differential and limited-slip rear differential with torque distribution normally configured at a 50/50-split front-to-rear. If wheel speed differs between front and rear axles, the system helps distribute power to the wheels with the most traction.

Czyli wiskoza w srodku, LSD w dupce (...)

 

4EAT

Models equipped with 4-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch and limited-slip rear differential to distribute power to where traction is needed. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction.

Czyli (?)  w srodku, LSD w dupce (...)

 

5EAT

Models equipped with 5-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch in conjunction with a planetary-type center differential, and a viscous-type limited-slip rear differential. Torque distribution is normally configured at a performance- oriented rear-wheel-biased 45/55 split front-to-rear. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction.

Czyli (? + jakas przekladnia planetarna)  w srodku, wiskotyczne LSD w dupce (...)

 

To wyzej odnosi sie do 08 OBK (w wersji US ale mysle ze EU chyba maja to samo)

 

i rozumiem ale nie rozumiem :)

 

Rozumiem co to znaczy ale nie rozumiem roznic i tego raczej co to oznacza w praktyce :)

Edytowane przez piwozniak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie - co z przeniesieniem napędu?

Podobno w automatach jest to gorsze rozwiązanie - wielopłytki,a w manualu wiskoza?

Myślę, że koledzy zwłaszcza marhof bardzo ładnie opisał to i wytłumaczył.

Ja tylko nadmienię, że Outback 3.0 ma dokładnie taki sam napęd jak wersja Spec.B A/T tyle, że jest bardziej wygodna i praktyczniejsza co w polskich warunkach jest nieocenione ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki wielkie Panowie

rozwialiście wszystkie moje wątpliwości

zaczynam poszukiwania :)

jakby ktoś znał uczciwe miejscówki gdzie sprzedają Subaraki to proszę o info

Wiem, że jest jeden człowiek z Jeleniej, a drugi z Wrocka, który ma dużo ściągniętych aut

ps. forum również przeszukuję cyklicznie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

4EAT Models equipped with 4-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch and limited-slip rear differential to distribute power to where traction is needed. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction. Czyli (?) w srodku, LSD w dupce (...)

 

Tu masz wyjaśnione co jest w środku

 

http://opposedforces.com/parts/legacy/en_b12/type_29/automatic_transmission/at_transfer_and_extension/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...