Skocz do zawartości

Rozmowy fotograficzne


Chloru

Rekomendowane odpowiedzi

w rawie nigdy nie korzystam z tego dobrodziejstwa, chyba że jednak mówimy o ekspozycji?

 

zresztą, na kompozycji znam się jednak lepiej :cool:

 

Balans bieli ok, nie wiem, na pewno da sie poprawniej, ale tak jak jest nie przeszkadza. Za to ekspozycja razi. Jak dla mnie jest niedoświetlone o 1,5ev, na oko :wink:

 

[ Dodano: Pią Sty 08, 2010 7:58 pm ]

antolll, nie skreślaj mnie tak....sprawdziłeś histagram, czy mówisz o WB? :wink:

Co do histogramu, to wg niego może i jest poprawnie. Tym bardziej przeczytaj o korekcie ekspozycji, żeby zdjęcie murzyna na węglu nie miało u Ciebie takiego wykresu jak białe subaru na śniegu :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chlopaki, mylicie pojecia.

 

To czy snieg jest szary czy nie to akurat widac wlasnie po histogramie, ktory pokazuje rozpietosc tonalna. Znam tylko jedno urzadzenie lepsze od histogramu - Pentax Spot Meter i odpowiednio skalibrowany material (zeby wiedziec jaka ma rozpietosc tonalna itd). rauf mowi ze sprawdzal na histogramie i jak na takie warunki to jest bardzo dobrze. Gdyby przeswietlic o 0.5EV, moze troche wiecej, to by bylo wiecej szczegolow w cieniach (opony, czarne wyklejki na aucie) a nie zniklaby faktura sniegu. Ale nie wiecej niz 1EV - zwrocccie uwage na 4 zdjecie i tyl auta - tam snieg juz jest tak bialy ze az wypalony. Wyjatkiem jest mocno niedoswietlone zdjecie 3.

 

Balans bieli to nic innego jak dobranie temperatury barwowej, zeby biale bylo biale (srebrne) a nie w zolc albo niebieski. I tu balans jest nie najlepiej ustawiony, bo jest za niebiesko. Moglo tak byc wprawdzie w rzeczywistosci, ale dla zdjecia bylo by lepiej gdyby bylo cieplejsze w odbiorze.

 

rauf, nie wiem co to za obiektyw... ale jesli musisz/chcesz uzywac super szerokkatnego obiektywu to kup taki prawdziwy, staloogniskowy. Ten sie nie nadaje, bardzo winetuje (srodek zdjecia OK, czym blizej brzegu tym ciemniej).

 

Najwazniejsze, ze faktura sniegu zostala zachowana, reszte mozna poprawic w PS ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli musisz/chcesz uzywac super szerokkatnego obiektywu to kup taki prawdziwy, staloogniskowy.

Ekhm... to jest 24mm. Stałka... :arrow:

Chlopaki, mylicie pojecia.

:wink:

Co do balansu bieli - jest zbyt niebiesko, ale mi to nie przeszkadza.

A co do ekspozycji - jest za ciemno.

Nawet kosztem kilku przepaleń (zreszta od czego sa suwaczki w ACR) podniósłbym ją mocno :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oni teraz prodkuja? Moj poczciwy Nikkor 20mm f2.8 tak nie sciemnia ;P

Z fotografia cyfrowa jest jak ze slajdami - naswietla sie tak, zeby nie stracic szczegolow w swiatlach, reszte dorobisz w postprocesie. Powypalane zdjecie to sie tylko na strone WWW nadaje, najlepiej jeszcze zrobic kontras i kolory job-twoju-mac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oni teraz prodkuja? Moj poczciwy Nikkor 20mm f2.8 tak nie sciemnia ;P

Z fotografia cyfrowa jest jak ze slajdami - naswietla sie tak, zeby nie stracic szczegolow w swiatlach, reszte dorobisz w postprocesie. Powypalane zdjecie to sie tylko na strone WWW nadaje, najlepiej jeszcze zrobic kontras i kolory job-twoju-mac.

Imho lepsze zdjecie auta na sniegu ktory w paru miejscach jest biało-biały, niż szarego auta na szarym śniegu.

A najlepiej to porządnie wywołać te rawy, bo jako rawy są ok :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym mowie, dopracuj je w kompie. Staraj sie robic w RAWach, a obrobke i przetworzenie na JPGa zostaw maszynie na biurku - wieksza znaczy lepsza ;)

 

Jesli przeswietlisz zdjecia robione cyfrowka, to nie tylko wypalisz obraz, ale uzyskasz 'dziwne' obwodki wokol krawedzi sfotografowanych rzeczy, w jasnych obszarach - to sa aberacje chromatyczne. Mysle ze jeszce dlugo beda z tym walczyc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Balans bieli ok, nie wiem, na pewno da sie poprawniej, ale tak jak jest nie przeszkadza. Za to ekspozycja razi. Jak dla mnie jest niedoświetlone o 1,5ev, na oko :wink:

 

[ Dodano: Pią Sty 08, 2010 7:58 pm ]

antolll, nie skreślaj mnie tak....sprawdziłeś histagram, czy mówisz o WB? :wink:

Co do histogramu, to wg niego może i jest poprawnie. Tym bardziej przeczytaj o korekcie ekspozycji, żeby zdjęcie murzyna na węglu nie miało u Ciebie takiego wykresu jak białe subaru na śniegu :wink:

 

To proste ćwiczenie, przesuńmy w którejś focie +1,5EV i zobaczmy co stanie się z detalami w światłach. A właściwie w większości gdzie znajduje się śnieg. Namawiasz mnie na highkey, co nie ma tu zupełnie uzasadnienia. I tak powyciągane jest co trzeba, bo nie ma dziś aparatu który łapał by to rozpiętością tonalną, prawdą?

 

grzywaczewski, balans...wiesz jak nasz system wzroku i mózg robią "tuning" tego co widzimy? Wierność oddania kolorów to sprawa mocno naciągana, co nie znaczy że można walić za każdym razem crossem i udawać, że tak było :mrgreen: Akurat śnieg jest jednym z trudniejszych tonalnie materiałów do oddania i właściwie to jaką dominantę powinien mieć z taką chmurową blendą? I na jakim monitorze to oglądasz, aby kalibrowany? Nie mówie, że jest idealnie, ba nawet że to dobre zdjęcia, ale nie męczył bym kwestii balansu...

24LII to może nie najleszpy obiektyw szerkokątny, racja, ale nie wmówisz mi że to nie stałka? :mrgreen: cholera, jak kupowałem to tak mi mówili! przypomnę, że to zdjęcie jest na f/1.4, więc winieta jest must have :cool:

Acha, a zdjęcia nie dotykane PSem, na leniwego wywołane nowym DXO w auto, które właśnie testuje.

 

A od kiedy abberacje to domena cyfraków? Myślałem, że to własność optyczna...polega zupełnie na czym innym, mianowicie na rozłażeniu się widma....

 

burzum, , ja już jestem zmęczony i chyba nie łapie tego jak balans bieli można ustawiać za pomocą Cokina czy jakiegokolwiek innego systemu mocowania w systemie P...

 

pzdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie jest niedoświetlone o 1,5ev, na oko :wink:

 

To proste ćwiczenie, przesuńmy w którejś focie +1,5EV i zobaczmy co stanie się z detalami w światłach.]

Tak, ale ja mówiłem o wywoływaniu rawa. :roll:

A tam jest magiczny suwaczek od przepaleń :wink:

 

btw rauf, fajny artykuł o tych rigach, fajne auta :mrgreen: Ale... zdjęcia w dużej części niedoświetlone :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rauf, monitor mam przyzwoity, iiyama dla grafikow, acz LCD :)

Co do balansu, to zdjecie dla mnie wygladaloby lepiej gdyby bylo cieplejsze. Zakup po prostu taka skladana plachte, gdzie z jednej strony masz biala plaszczysne do ustawianie WB a z drugiej szara karte do kalibracji swiatlomierza.

 

Kto robi zdjecia przy f1.4? Dobra wyzlosliwiam sie, ale przy takiej przyslonie zawsze bedzie mydlo i winieta. Przyslon ze skrajnych zakresow uzywa sie gdy kompozycja zdjecia tego wymaga... gdybys robil reporterskie zdjecia ludzi z bliska, jakas matka nad zastrzelonym dzieckiem etc., to warto dac taka przyslone zeby nawet w szerokokatnym obiektywie drugi plan byl nieostry. Ale samochod to duzy kloc, i tak stoisz daleko od niego, wiec bez roznicy czy ustawisz 1.4 czy 5.6 to i tak bedziesz mial wszystko ostre.

 

burzum, dobrze mowi o filtrach i ustawianiu nimi WB. Dawniej to sie mowilo o temperaturze barwowej swiatla, profesjonalisci uzywali (i pewnie nadal uzywaja) kolorymetrow, a zwykli ludzie bazowali na doswiadczeniu i z grubsza im sie to udawalo. Sa dwa rodzaje filtrow, jedne (konwersyjne) sluza do drastycznej zmiany temperatur swiatla padajacego na film, czyli sa bardzo zole albo bardzo niebieskie. Uzywa sie ich gdy np. na filmie do swiatla dziennego (to te popularne filmy) chcesz robic przy swietle sztucznym. Bez filtra masz zazolcone zdjecia, z filtrem powinny byc w naturalnych kolorach. Z tym jest problem, bo prawie wszedzie sa juz przemieszane zwykle zarowki, z energooszczednymi, diodami, sodowymi etc. i czesc utrafisz, a czesc moze pojsc w zielenie czy fiolety. Na odwrot filtry tez sa - zeby na filmie do sztucznego zrobic w dzien, choc to sie nie kalkuluje. Drugi rodzaj filtrow, to filtry ochladzajace i ocieplajace - lekko niebieskie i lekko zolte. To nimi wlasnie wprowadza sie 'drobne' korekty.

 

I ostatnia sprawa - nie bylo i nie ma mozliwosci przeniesienia tonalnosci i kontrastu z rzeczywistosci na zdjecie. Kontrast w dzien moze byc 1 do 100 tysiecy, miekkie filmy z miekkim wywolaniem dadza rozpietosc tonalna ze 7EV czyli 2^7 (1:128?) ale papier do odbitek to moze 2^4!!! [to sie ratuje split gradingiem, doswietlaniem i przyslanianiem]. Dlatego zawsze trzeba decydowac co jest istotne, a czego moze w zdjeciu zabraknac. Jesli nie bedzie widac bieznika samochodu w oddali, to trudno, ale jesli samochod bedzie przemykal po bialej plaszczyznie, to kupa. Ty masz histogram. Ja mam pentaxa i mniej wiecej wiem jaka rozpietosc maja moje filmy, i przy kazdym zdjeciu podejmuje decyzje co gdzie upchnac. Jak sie robi portret, to twarz musi byc te +1EV, ale jak fotografujesz plener, to nie mozesz wypalic chmur, a drzewa musza miec jakies szczegoly. Czasem i 2EV zmieniam naswietlenie w stosunku do tego co mowi swiatlo padajace.

 

O kompozycj sie nie wypowiadam. Ksiazki moga pomoc, ale najlepiej to duzo robiec pokazywac, dyskutowac i zaczac interesowac sie sztuka. Pojezdzisz dwa lata na wystawy (nie tylko fotografii), przejzysz setki albumow, to ci sie opatrzy i zaczniesz dzialac intuicyjnie :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ale ja mówiłem o wywoływaniu rawa. :roll:

A tam jest magiczny suwaczek od przepaleń :wink:

:?: wkręcasz mnie?

czym przepały w rawie różnią się od tych po kompresji stratnej?

rauf, monitor mam przyzwoity, iiyama dla grafikow, acz LCD :)

no i gites, że masz dystans do siebie :wink:

Zakup po prostu taka skladana plachte, gdzie z jednej strony masz biala plaszczysne do ustawianie WB a z drugiej szara karte do kalibracji swiatlomierza.

Mówisz o szarej karcie Kodaka, tylko że dziś robiąc w raw można z tego zrobić ew.lufę :lol:

 

Kto robi zdjecia przy f1.4?

Różnica akceptowalnego dofu pomiędzy niecałe 1,5m dla f/1.4 a ponad 23m dla f/5.6 jest jednak zasadnicza i ja raczej tego używam umyślnie. Nie mówię o innym czasie, bokehu przy takiej przysłonie...

 

burzum, dobrze mowi o filtrach i ustawianiu nimi WB. Dawniej to sie mowilo o temperaturze barwowej swiatla,

coś mi się zdaje, że burzum się jednak nie zgodzi :wink:

rozróżniasz temperaturę barwową od WB, powiedz, jak rozumiesz ten skrót w takim razie, to może coś wyjaśnić :shock:

 

profesjonalisci uzywali (i pewnie nadal uzywaja) kolorymetrow

to takie trochę zabawki, różnica pomiędzy nimi a spektofotometrami to jak MBC a dobry remap :cool:

 

Ksiazki moga pomoc, ale najlepiej to duzo robiec pokazywac, dyskutowac i zaczac interesowac sie sztuka. Pojezdzisz dwa lata na wystawy (nie tylko fotografii), przejzysz setki albumow, to ci sie opatrzy i zaczniesz dzialac intuicyjnie :cool:

Właściwie to jeszcze nie myślałem o napisaniu książki, ale skoro radzisz :mrgreen:

 

Reszty już nie będe punktował, bo raczej nikogo to nie zainteresuje a wrażenie ogólne jest takie, że gdzieś tam kiedyś czegoś liznąłeś o technice fotografii, ale dziś to lekkie archaizmy, mało przydatne do dyskusji i tym bardziej robienia zdjęć.

Ja zasadniczo, też wolę to drugie :wink:

 

żeby nie być gołosłownym, pierwsze trochę nie wyszło, zanim połapałem się, że WB i AF coś nie halo...

nieudane.jpg

a tu już się udało, szkło to też 24mm tylko T&S, i światło gorsze bo f/3.5 ...

wyszlo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reszty już nie będe punktował, bo raczej nikogo to nie zainteresuje a wrażenie ogólne jest takie, że gdzieś tam kiedyś czegoś liznąłeś o technice fotografii, ale dziś to lekkie archaizmy, mało przydatne do dyskusji i tym bardziej robienia zdjęć.

Ja zasadniczo, też wolę to drugie

Roznica pomiedzy fotografia cyfrowa a analogowa lezy jedynie w narzedziu. Chcialem pomoc, ale OKi, rob jak uwazasz. Ignorancja bywa blogoslawienstwem :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast się dąsać, wrzuć lepiej jakąś fotę. Na przykładach czasem łatwiej coś wytłumaczyć.

 

Chętnie pogadam, ale wymaga to używania argumentacji ad rem a nie czarowania o filtrach do WB, abberacjach w cyfrze :idea:, nazwyania 24mm UWA i używania jak wzoru stałek ciemnego, obiektywu którego limit dyfrakcyjny jest na poziomie mojej komórki :wink: (mtf na brzegu kadru przy f/2.8 w nikkorze jest sporo słabszy niż linii niż C 24LII)

mały test nikkora

zresztą to są cyferki, pokaż fotę z tego cuda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu wgralem troche z zdjec robionych tym nikkorem http://picasaweb.google.com/witold.grzy ... i/DropBox# To sa tylko szybkie skany plaskim skanerem, na 800 DPI, bo tyle digitalizacja zdjec mnie interesuje, co posiadanie szybkiego podgladu co w ktorym segregatorze lezy. Zdjecia 'do kotleta' ale mozesz zobaczyc jak pracuje w roznych warunkach.

 

Przy okazji widze ze kazdy kolejny skan coraz mniej przypomina zdjecia z odbitek... chyba niedlugo diabli wezma ten skaner.

 

Nie przepadam za szerokim katem, moze 5% zdjec nim robie, tele jeszcze rzadziej. Wychowalem sie na standardzie, robie glownie dokument, 35 do 50mm najlepiej mi odpowiada.

Niemniej 20mm f2.8 to najlepszy ultra szerokkokatny nikkor jaki powstal. Ogolnie dalbym mu ocene 4, bo do 28mm f2.0 czy 35mm f1.4 nie umywa, ale jest najlepszy ze wszystkiego ponize 28mm. Kupilem go od czlowieka, ktory uzywal w naswietlarni. Tak duze reprodukcje robil, ze z 50mm nie miescil sie pod dachem. Jesli sie go dobrze ustawi to trudno uwierzyc ze to az 20mm.

 

[ Dodano: Nie Sty 10, 2010 12:47 am ]

używania jak wzoru stałek ciemnego, obiektywu którego limit dyfrakcyjny jest na poziomie mojej komórki (mtf na brzegu kadru przy f/2.8 w nikkorze jest sporo słabszy niż linii niż C 24LII)

mały test nikkora

zresztą to są cyferki, pokaż fotę z tego cuda

Teraz spojrzalem na Twoj tescik i... buahahahahahahahaha... a kto Ci powiedzial ze AF i jakies D??? Ostatni prawdziwy Nikkor AI-S, w pelni manualny. Wiesz, kiedys to byly takie aparaty gdzie na tylnej klapce mogles zobaczyc - jak papierek z puderka udarles zawczasu - jaki film tam mieszka :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

burzum, , ja już jestem zmęczony i chyba nie łapie tego jak balans bieli można ustawiać za pomocą Cokina czy jakiegokolwiek innego systemu mocowania w systemie P...

 

znowu skrot myslowy, ale nie az taki chyba ? ja bardzo krotko robilem lustrzanka cyfrowa, nie znam sie. zamiast ustawiac wb na biala kartke ustawialem na lososia albo niebieska i dawalo to sympatyczne efekty na zdjeciach. thats it. a cokinow uzywalem albo do dopasowania sie do sztucznego oswietlenia (temp barwowa, tak ? myslalem, ze to wlasnie robi ustawianie wb), filtry lososiowe (75), niebieskich do efektow nocnych zdjec i kolorowych do zabawy z fotografia czarno biala - rozjasnianie zielonego np. to wszystko i dosyc dawno.

 

jak napiszesz ksiazke, to chetnie kupie. ale do cyfrowek ciezko bedzie mi sie przekonac tak czy owak.

 

pozdrawiam,

 

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem amator i lajkonik, ale nauczyłem się jednego: Auto WB to zło. Plus u Kena Rockwella przeczytałem, że D80 w deafultowym ustawieniu przepala i jak dodałem jedno do drugiego moje zdjęcia wreszcie zaczęły mi się podobać.

 

Ja wiem, że zaraz mi wytkniecie, że syf, amatorka itp. itd., ale mi się podoba 8).

 

Tu przykład:

 

dsc9432g.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemeq, jeździsz niebieskim STi i czytasz Rockwella :mrgreen:

Wydoroślej!

 

Przepala bez korekty EV? Pewnie zależy jaki masz ustawiony tryb pomiaru światła.

 

Zdjęcie jest zupełnie ok natomiast. Pokazuje bardzo fajny widoczek drogi, ośnieżone drzewa i nawet niebo widać. Obiektyw ma niezłą dystorsję (widać jak rozciągnęło auto), ale nie zmienia to faktu, że chciałoby się tam być ze swoim Subarakiem :cool:

 

P.S.anyway, myślę że stać Cię na więcej...

 

...niż D80 :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...