Skocz do zawartości

"Higiena" skrzyni automatycznej - Forester 2001


LKS

Rekomendowane odpowiedzi

witam,

i pojawil sie nowy problem, ale mam nadzieje, ze nie jest za pozno.

w czasie powrotu z urlopu zimowego skrzynia w Foresterze dziwnie zaczela sie zachowywac:

1. dlugo ciagnie na 1 biegu

2. miedzy przelozeniami czuc mocne szarpniecie

3. po wlaczeniu D lub R czasami nie ciagnie dopoki nie nacisne pedalu gazu

4. 2 razy nie udalo sie zalaczyc biegu wstecznego

Mam nadzieje, ze jeszcze nie jest za pozno, ze i skrzynia i sprzeglo to przezyja.

 

Co poczac? Przyznam, ze olej jeszcze nie byl zmieniany (przejechalem ok 20000). Poniewaz w moim miescie nie ma warsztatu, ktory zajmuje sie fachowo automatami chcialbym miec pewnosc, ze wymienia mi na dobry olej i ze beda wiedzieli jak to zrobic.

Jezeli jest wiecej rzeczy, ktore powinienem wiedziec bede bardzo wdzieczny.

 

pozdrawiam

LKS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na poczatek odlacz akumulator na minimum godzine, przy odlaczonym nacisnij kilka razy na hamulec. TCU uczy sie stylu jazdy, w ten sposob wroci do programu fabrycznego. Zmiana oleju tez nie zaszkodzi, mozna wlac ATF Dexron III.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za odpowiedz.

na jaka ilosc plynu sie przygotowac?

czy w jakis sposob moge sprawdzac poziom plynu?

 

inny problem do brak instrukcji obslugi czy serwisowania wozu. nigdzie w polsce nie udaje mi sie zlokalizowac.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynia w Legacy 2,5 to 9,5litra oleju - olej to ok 24-27 zł /lit Dextron III - ale może z beczek jest taniej.

Kolega miał problem taki iż nie wchodził II bieg i wtedy silnik przełączając z I od razu na III szarpał.

To że nie jedzie na wolnych obrotach to może być zbyt rzadki olej więc to co proponuje kolega (zmiana oleju i tak nie zaszkodzi).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kontroli ilości oleju to powinny być 2 bagnety pod maską - bliżej podszybia.

Jeden po lewej stronie drugi po prawej (właśnie od strony kierowczy powinien być od skrzyni.

Przynajmniej tak jest w Legacy

Ja dowiedziałem się że w moim producent mówi o wymianie co 50 000 km olej w skrzyni.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wszystkich automatach Subaru nalezy wymieniac olej co 50 tkm lub co dwa lata, za wyjatkiem eksploatacji w ciezkich warunkach (jazda caly czas po miescie, tereny pustynne, holowanie przyczepy, itp. ), wtedy okres wymiany skraca sie o polowe. Dane z servisowki Subaru. Na wymiane wchodzi do skrzyni ok. 4l, bowiem ponad polowa zostaje w ukladzie.

Poziom oleju sprawdza sie na nagrzanej skrzyni i przy pracujacym silniku, bagnetem przy przegrodzie czolowej od strony kierowcy. Na bagnecie sa dwie skale, hot dla nagrzanej skrzyni i nizej cold dla zimnej. Przepelnienie skrzyni jest bardzo szkodliwe i moze spowodowac jej zniszczenie, najlepiej zlac stary olej do naczynia, pomierzyc i wlac te sama ilosc swiezego oleju.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam przy okazji pytanie czy wymiana tylko tego co zejdzie wystarcza i czy jest możliwe i wskazane wymienienie całej ilości.

 

Pisałeś, że nie wolno przepełniać skrzyni. Ja miałem w przednim dyferencjale 10cm za dużo (ok 1,5l) - tak nalali niemcy - odessałem nadmiar ale jestem ciekaw czy mogło mu to zaszkodzić (nie wiem ile tak jeździł).

 

Mam również pytanie czy do obu dyferencjałów wchodzi ten sam olej bo u mnie w książce jakby do przedniego 80w/90 do tylnego 75w/90 oraz jak się sprawują Subarki na olejach Shella.

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam przy okazji pytanie czy wymiana tylko tego co zejdzie wystarcza i czy jest możliwe i wskazane wymienienie całej ilości.

 

Pisałeś, że nie wolno przepełniać skrzyni. Ja miałem w przednim dyferencjale 10cm za dużo (ok 1,5l) - tak nalali niemcy - odessałem nadmiar ale jestem ciekaw czy mogło mu to zaszkodzić (nie wiem ile tak jeździł).

 

Mam również pytanie czy do obu dyferencjałów wchodzi ten sam olej bo u mnie w książce jakby do przedniego 80w/90 do tylnego 75w/90 oraz jak się sprawują Subarki na olejach Shella.

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi

 

Za duzo oleju w dyferencjale jest mniej tragiczne niz za malo, przy tej ilosci oleju objetosc nagrzanego az tak bardzo nie wzrasta. Moga wystapic wycieki i uszkodzenia uszczelniaczy. Co do lepkosci oleju w dyfrach, to nalezy postepowac wg. zalecen instrukcji, przedni dyferencjal jest "podgrzewany" silnikiem, wydechem i automatem, dlatego zaleca sie 80w90. W skrzyni wystarcza wymiana czesciowa oleju, tzn. tyle ile da sie spuscic (ok. 4l). Wymiana calkowita jest mozliwa, ale nie zalecana, do tego nalezaloby albo rozebrac cala skrzynie (ta czesc oleju ktora zostaje w skrzyni znajduje sie w konwerterze, w kanalach olejowych oraz filtrze oleju) i zalac ja czesciowo przed poskladaniem (tak nalezy robic w przypadku naprawy skrzyni), albo tez mozna wymienic olej cztery razy co kilkadziesiat kilometrow, wowczas starego oleju zostanie w skrzyni tylko kilka procent. Rozbieranie skrzyni bez potrzeby moze skrocic jej zywotnosc. Najlepszy kompromis to wymiana oleju co 20 tkm.

Oleje Shell doskonale sie nadaja do Subaru, zreszta sa przez Subaru zalecane.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje.

 

Po odczytaniu wczorajszej Twojej wiadomości studiowałem książkę obsługi.

Jest tam napisane 9,4l a druga pozycja to 7,9l ale nie znam niemieckiego i nie wiem czy to dotyczy tej ilości wymienialnej czy czegoś innego - będę wiedział przy wymianie.

 

Pozdrawiam

 

 

Wracając do źródeł postu - czy coś się wyjaśniło z tą skrzynią w Foresterze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za cala dyskusje na temat skrzyn biegow i plynow.

nie wiem nadal ile wejdzie do Forestera plynu, ale tego dowiem sie doswiadczalnie w warsztacie.

 

mam jednak jeszcze pytanie czy plyn zejdzie grawitacyjnie czy trzeba go odsysac?slyszalem, ze w niektorych automatach (szczegolnie mercedesa) tak sie zdaza.

 

czy latwo sie wlewa przez rurke bagnetu czy trzeba wstrzykiwac czy moze jest inne miejsce do wlewania?

 

pozdrowienia ze slonecznej Pily

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plynu nie trzeba odsysac, nowy wlewa sie przez rurke bagnetu, ja kupuje plyn w butelkach plastikowych z rurka i plyn wciskam. Jesli plyn bedzie z beczki to trzeba uzyc duzej "strzykawki". Na poczatku nalezy wlac ok. 3,5 l , a potem powoli dolewac do poziomu max. na bagnecie. Nastepnie wlaczyc silnik, przesunac lewarek od P do 1 i z powrotem, sprawdzic poziom plynu, ew. dolac i to samo po jezdzie probnej, kilkanascie km. Raczej wiecej niz 4,5 l nie wejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sonstige to znaczy pozostale, chodzi o ilosc plynu w modelach o innej pojemnosci niz 2,5 l.

Podane ilosci to calkowita ilosc plynu w skrzyni, a nie ilosc potrzebna do wymiany. Ilosc oleju potrzebna do wymiany powinna byc podana w rozdziale Inspektions- und Wartungsplan, pod Flüssigkeit des Automatikgetriebes, Flüssigkeitswechsel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...