AdaSch Posted July 30, 2012 Share Posted July 30, 2012 Cześć, Gdzieś wyczytałem, ze konkretne zwrotnice są dość ściśle zaprojektowane z punkty widzenia ET felgi Wiec pytanie mam proste, skoro w foresterze ET fabryczne to 48 a w imprezie fabryczne ET55 to jak się to ma do powyższego stwierdzenia o dopasowaniu? Forester MY06 i impreza też my06 mają takie same zwrotnice, to dość podobne jak nie bardzo podobne auta. Oba auta mają fabrycznie szerokość opony 215 Czy w takim razie można uzać, że ET jest mało ważne byle się mieści ło koło w nadkolach? Czy to oznacza, że ET nie ma wpływu na zachowaniu auta w koleinach itd? Czy może mi to ktoś prosto wyjaśnić? Szukam felg subaru pod złote brembo ale słabo mi idzie ze znalezieniem 5x100 et48 17" z gwarancja pasowania do złotych brembo.. Uparłem się na ET48 bo dotychczas uznawałem, że to konieczność związana z prowadzeniem auta itd. Pozdrawiam Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Gdzieś wyczytałem, ze konkretne zwrotnice są dość ściśle zaprojektowane z punkty widzenia ET felgi Raczej muszą dać w wyniku odpowiednią geometrię po montażu w konkretnym aucie. ET ma wpływa na prowadzenie , ale pytanie jak mocno wpływa. Róznice imprezy i forka mogąwynikać z tego co producent chciał osiągnąć. ET 55 zamiast 48 zmieni promień zataczania i stąd zmiana siły potrzebnej do skrętu i powrotu (razem z kątem wyprzedzenia pochylenia sworznia zwrotnicy i pochylenia koła) . Umozliwia to np. stosowanie krótszej przekładni.Dlatego mogą być różnice w geometrii przy zastosowaniu tej samej zwrotnicy w imprezie i forku...Może się pogorszyć stabilność jazdy prosto na korzyść jazdy po łuku ,lub odwrotnie. Ale zyska się zmiejszenie siły na kierownicy kosztem którejś z tych stabilności. Poza tym wpływ ma obciążenie osi przedniej ,wysokość punktu górnego mocowania amora i rozstaw tych punktów (wpływa na kąt pochylenia sworznia).Trwałość łożysk też od tych rzeczy zależy .Wchodzi też rozstaw osi –dłuższe auto inaczej prowadzi się po łuku. Pochylenie koła też zmienia promień zataczania .Zwiększenie negatywu daje plusy przy ostrej jeździe ,ale zmienia inne parametry: pr. zataczania i teoretyczny rozstaw kół. A dobór ET to jakiś tam złoty środek. Zmiana ET o np. 7mm w jednym aucie poczujesz wyraźnie ,w innym nie. ( koleiny ,stabilność hamowania,wrażliwość na nierówności) Dlatego robi się kupę testów w sporcie ,bo niewiele da się przewidzieć.Geometria jest teoretycznie skomplikowana ( współdziałanie tych parametrów), ale w tym przypadku praktykę masz prostą . Załóż takie felgi napróbę.Możesz jeszcze pochyleniem koła pokombinować. Przejście z Et 48 na 55 można dystansami zniwelować,ale to średnie rozwiązanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Stosuję w GT kilka kompletów felg z ET 48 po ET 55,pośrednie to ET50 i ET 53,praktycznie żadnych zdecydowanych różnic nie zauważyłem czy to w cywilnej jeździe czy upalaniu.Dochodzą do tego różne rozmiary opon od 205,215 czy 225. Przy poprawanie ustawionej geometrii nie ma istotnego wpływu na prowadzenie auta.Chyba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 praktycznie żadnych zdecydowanych różnic nie zauważyłem to albo auta nie czujesz, albo różnic prawie nie ma ( u Ciebie zdaje się można chyba drugą wersję trzymać) pozdr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdaSch Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 respect, Dzięki za wytłumaczenie. Znalazłem w necie też kilka dodatkowy informacji. Jeżeli et się zmienia ale koło nie odstaje bardziej na zewnątrz, to w użytkowaniu nie powinno być specjalnych problemów czy różnic w prowadzeniu. I tak gdyby forkowe et48 na feldze 17" z et 48 o szerokości 7j traktujac referencyjnie to można śmiało użuwać felgi z et 38 o szerokości 6,5j oraz et55 o szerokości felgi 7,5j Poziom różnic wystawania felgi poza auto jest minimalny. Wydaje mi się, że ET w forku może być wymuszone przez tylne zawieszenie z amortyzatorami SLS. Wydaje mi się, że jest tam mało miejsca a różnica od wewnątrz et48 7j vs et55 7,5j to 13mm więc nie powinien być to problem Reasumując, zakładam, że może być felga z et55 ale o szerokości 7,5j teraz jestem ciekawy ile jest felg subaru 17" 7,5j et55 na które wchodzą złote brembo. Pozdrawiam p.s. tu kalkulowałem felgi http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Oba auta mają fabrycznie szerokość opony 215 Przyjąłem,że szerokości nie zmieniasz. Jeżeli et się zmienia ale koło nie odstaje bardziej na zewnątrz, to w użytkowaniu nie powinno być specjalnych problemów czy różnic w prowadzeniu. Trudno powiedzieć,bo cały ten promień zataczania ma różne wartości w różnych autach. Jeśli jest duży -np. kilkadziesiąt mm to lekko zwiększone ET zmiejszy go stosunkowo nieznacznie.Ale gdy jest mały np.5 mm, a ET zwiększymy o 7 mm to zrobi się on ujemny (-2 mm i z tego co wiem-były auta z ujemnym prom. zataczania).NIe wiem jaka będzie reakcja, bo wszystkie parametry oddziaływują ze sobą.(rodzaje napędu też mająznaczenie) Jeśli już tak trujemy 8) dodatkowo zauważ,że stosując znaczny negatyw zmniejszasz "roboczy"rozstaw kół ,bo na twardych oponach ,przy dużym ciśnieniu jedziesz na na wewnętrznych krawędziach opon.Gdy upuścisz powietrza -już jest inaczej. Dlatego zmieniając ET z 48 na 55 i przy założeniu negatywu należy go zmniejszyć ,żeby zredukować ewentualny wpływ zmiany ET.(o ile -to tylko eksperymenty). A postawienie koła do pionu też nie jast korzystne (zakręty, trzepotanie na prostej,choć to eliminuje kąt wyprzedzenia sw. zwrotnicy. Generalnie nie ma co sie przejmować-tak jak cybel pisze może być całkiem fajnie.Trzeba spróbować. pozdr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 ile jest felg subaru 17" 7,5j et55 jedynie sti, 17x7.5 ET53. ale wg mnie w forku koła na takich felgach będą obcierały o tylne amortyzatory Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdaSch Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 ale wg mnie w forku koła na takich felgach będą obcierały o tylne amortyzatory też mi się tak wydaje ale różnica wg kalkulatora to 11mm do wewnątrz i 1mm na zewnątrz wic może wejdzie. Wiesz jak te felgi wyglądają? możesz podłączyć jakiś link? ułatwi mi to na przyszłość szukanie. Targetem są 2 kpl czyli lato i zima. Pozdrawiam -- 02 sie 2012, 23:10 -- ew 16" na zimę ale nie wiem czy to nie oszustwo, czyli 16" i złote brembo http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?f=22&t=147914&p=1470492#p1470492 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 nie wiem, jak Ci wyszedł 1 mm, ale ... mi 7 calowe felgi z ET52 obcierały... potem pogorszyłem geometrię na mniejszy negatyw i już nie obcierają nie wiesz jak wyglądają felgi z sti??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grzywaczewski Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 W turbodziadku jezdzilem na ET38 przy 6" szerokosci i ET42 przy 6,5". Nie mam zastrzezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.