Skocz do zawartości

Sonda lambda STI 2-2,5L


emotorsport

Rekomendowane odpowiedzi

Subaru turbo i nieturbo z obd mają pierwszą sondę szerokopasmową (a/f sensor) i jest ich pierdylion rodzajów. Bywają wtyczki te same, a numer sondy i jej charakterystyka są inne. Charakterystyka jest zapisana w sterowniku. Więc bez ingerencji w program nie da się zamontować innej niż dedykowana.

I mają one zwykle po 4 przewody.

Sondy za katalizatorem to o2 sensor i w subaru mają 4 kable i też trzeba uważać przy doborze.

Edytowane przez house_1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Subaru turbo i nieturbo z obd mają pierwszą sondę szerokopasmową (a/f sensor) i jest ich pierdylion rodzajów. Bywają wtyczki te same, a numer sondy i jej charakterystyka są inne. Charakterystyka jest zapisana w sterowniku. Więc bez ingerencji w program nie da się zamontować innej niż dedykowana.

I mają one zwykle po 4 przewody.

Sondy za katalizatorem to o2 sensor i w subaru mają 4 kable i też trzeba uważać przy doborze.

 

Jedynie kilka wolnossaków z okolic 2-u tysięcznego roku ma sondy szerokopasmowe. Reszta z obd ma wąskopasmowe sondy natężeniowe.

Tylne sondy to cztero przewodowe napięciowe 0-1V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z katalogu Denso wynika, że robią 3 rodzaje: cyrkonowe, tytanowe i a/f sensor. Niestety nie podają, która jest która.

Subaru turbo i nieturbo z obd mają pierwszą sondę szerokopasmową (a/f sensor)

jeśli a/f sensor, to znaczy, że są to

(…) sondy natężeniowe

w tym się zgadzacie :D Natomiast nawet, jeśli to a/f sensor, to jest to raczej wąskopasmowa, ponieważ nie słyszałem o szerokopasmowych, które mają mniej niż 5 przewodów. Anyway, z tego co house_1 mówi i co pokrywa się z moim przeczuciem, to nie ma co ryzykować z wstrzeliwaniem się w jakieś uniwersalne (w kat. Denso nawet nie ma żadnych uniwersalnych odpowiedników podanych dla silników turbo w subaru) i trzeba wybulić na dedykowaną, żeby mieć spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z katalogu Denso wynika, że robią 3 rodzaje: cyrkonowe, tytanowe i a/f sensor. Niestety nie podają, która jest która.

Subaru turbo i nieturbo z obd mają pierwszą sondę szerokopasmową (a/f sensor)

jeśli a/f sensor, to znaczy, że są to

(…) sondy natężeniowe

w tym się zgadzacie :D Natomiast nawet, jeśli to a/f sensor, to jest to raczej wąskopasmowa, ponieważ nie słyszałem o szerokopasmowych, które mają mniej niż 5 przewodów. Anyway, z tego co house_1 mówi i co pokrywa się z moim przeczuciem, to nie ma co ryzykować z wstrzeliwaniem się w jakieś uniwersalne (w kat. Denso nawet nie ma żadnych uniwersalnych odpowiedników podanych dla silników turbo w subaru) i trzeba wybulić na dedykowaną, żeby mieć spokój.

 

a/f to raczej skrót od air/fuel, stosunek powietrza do paliwa czyli parametr, który bada sonda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że to dziwne i wg nie niefortunne określenie, ale dokładnie tak to podaje katalog denso, jako jeden z 3 typów, aby odróżnić prostą sonde, która podaja tylko fakt, czy jest za bogata, lub za ubogo, od sondy, która podaje bardziej szczegółowe dane.

 

Katalog tak opisuje różnice:

 

Pytanie 9: Jaka jest różnica między cyrkonowymi sondami lambda a sondami A/F?

Odp.: Ogólnie rzecz biorąc, sondy A/F mają większą czułość

i sprawność od zwykłych cyrkonowych sond lambda. Przyczyną jest sposób, w jaki obie sondy mierzą stosunek powietrza do paliwa i różne sygnały wyjściowe wskazujące wynik pomiaru:

 

Stosunek powietrza do paliwa

• > Sonda cyrkonowa wskazuje, czy stosunek powietrze/paliwo jest wyższy, czy niższy od współczynnika lambda równego 1,00. ECU silnika zmienia dawkę paliwa stopniowo, aż sonda ponownie wskaże, że skład mieszanki jest nieprawidłowy.

W tym momencie ECU rozpoczyna kolejną stopniową korekcję w przeciwnym kierunku. Metoda ta jest stosunkowo wolna i polega na ciągłej korekcie w sąsiedztwie współczynnika lambda 1,00 i nigdy nie pozwala na utrzymanie współczynnika lambda 1,00.

 

• > Sonda A/F wskazuje dokładną wartość stosunku powietrza do paliwa. Oznacza to, że ECU silnika posiada informację, jak daleko stosunek powietrze/paliwo odbiega od współczynnika lambda równego 1,00, więc może również określić wielkość korekty dawki wtrysku. Umożliwia to modułowi sterującemu silnikiem ECU skorygowanie dawki wtryskiwanego paliwa tak, aby prawie natychmiast osiągnąć i utrzymać współczynnik lambda równy 1,00.

 

 

Sygnał wyjściowy

• > Sonda cyrkonowa wysyła sygnał o niskim napięciu od 0 V do około 0,8V, przełączając między poziomem niskim i wysokim w pobliżu wartości lambda 1,00 (rys.6).

 

• > Sonda A/F wysyła sygnał o niskim natężeniu od -10 mA do +10 mA i stabilnej wartości, proporcjonalnej do stosunku powietrza do paliwa (rys. 7).

 

W sumie, szczególnie w zmiennych warunkach (gwałtowne przyspieszanie lub zwalnianie), systemy z sondą cyrkonową będą cechować się zbyt małą lub zbyt dużą dawką wtrysku, a w rezultacie mniejszą sprawnością katalizatora. Dzięki sondzie A/F, ECU silnika otrzymuje informacje o cząstkowych zmianach stosunku powietrze/paliwo nawet w zmiennych warunkach. W związku z tym moduł ECU może wykonywać precyzyjne czynności regulacyjne, znacznie zmniejszając niedobór lub nadmiar wtryskiwanego paliwa. W rezultacie w katalizatorze zachodzi optymalna konwersja gazów, co skutkuje czystszym powietrzem, mniejszym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami samochodu.

Edytowane przez eMTi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...