Skocz do zawartości

Forester SF S-turbo modowe dylematy i podnoszenie mocy


SubbieBoy

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Na wstępie jako nowo zalogowany na forum chciałbym wszystkich serdecznie powitać, na forum bywam często, jednak dopiero teraz postanowiłem założyć konto, licząc że mili użytkownicy pomogą mi rozwiać kilka dylematów;)

 

Przedmiotem tych dylematów, jest Forek SF 2.0 polift 2001 rok.

Auto zakupiłem jesienią zeszłego roku, zwykły niezaciekawy Forester 2.0 kupiony za niewielkie pieniądze, z zamiarem użytkowania na dojazd do pracy/ryby i w delikatny teren, ogólnie do fanu i pracy, i zaczęły się mody...

-Na sam początek poszła blacharka, standard tylne nadkola, nie było tragedi, ale zostały obspawane, zabezpieczone i zakonserwowane wraz z całą podłoga.

-Zawieszenie rozebrane, nowa belka z imprezy 05 (taka była, pasuje p&p)

Piaskowanie, malowanie proszkowe.

Nowe amortyzatory, sprężyny wzmocnione na tył, łożyska,pełen poliuretan.

Podkładki liftujace +40mm + dystanse pod wachacze.

Tylne łączniki stabilizatora z passata B5 bo aluminiowe, Ori połamałem.

Regeneracja wszystkich zacisków, nowe hamulce Brembo. Hamują bardzo dobrze. Jak będzie trzeba i dorwę w dobrej cenie kupię i zregeneruje STI

-podstawowy serwis silnika i układu napędowego, wszystkie oleje nowe, przejrzane gumy osłony żeby nie było niespodzianek.

Tak się prezentuje, i kilka zdjęć z prac:

IMG_20210609_150941.thumb.jpg.03a70fbb1f68c1ef83c6a4d08289b386.jpgIMG_20210109_212741.thumb.jpg.fab19866dee07510a07a3fd57e1a3413.jpgIMG_20210510_203734.thumb.jpg.ed7be958f1cf18020f1bbd75b66d9ba8.jpgIMG_20210610_143310.thumb.jpg.cf216c23de1ca81fc3880aba5f9d95cd.jpgIMG_20210127_184458.thumb.jpg.5b0022a164f9c1a6e33708a9e2f0c457.jpgIMG_20210110_174351.thumb.jpg.8f95966bcabb5b324c46dede6bc799e6.jpgIMG_20210102_200935.thumb.jpg.d16bc1f6b66034e5658f26de8e98ec6b.jpgIMG_20210315_152643.thumb.jpg.20279a0c507a9c3056a60b87b53dd780.jpgIMG_20201221_204047.thumb.jpg.7446104acafcbb1639782bdd360d250c.jpgIMG_20210329_165712.thumb.jpg.31e83b3b9f356221264a77ca17914593.jpg

 

Auto zaczęło jeździć, ogarnąłem pod maską podciśnienia, i zacząłem kombinować jak zwiększyć moc ;)

Silnik miał robione głowice, jest w dobrej kondycji. Rozrządu nie ruszałem bo jest prawie nowy, pomiar kompresji wyszedł bardzo dobrze, silnik pracuje dobrze, trzyma serię nie dymi i nie bierze oleju - 200ml na 5k km Motul 8100+ dwusiarczek Molibdenu - dodaje do swoich aut od kiedy miałem Saaba.

Turbo seryjne, okazało się być w bardzo dobrym stanie, nie chcę go na razie ruszać. Jak klęknie to wrzucę TD04L.

Wymieniłem wydech, 3" downpipe z szerokim gardłem... Taki był.

IMG_20210702_154036.thumb.jpg.882b4742b2eccfa62a1d013d188ac948.jpg

Dalej jest straight pipe i końcowy od Peśla. Uppipe jest seryjny, z precatem. W najbliższym czasie montuję TMIC z WRX, wszystkie węże dolotu bo są w kiepskim stanie, muszę też wyczyścić chłodnicę i wymienić węże chłodzenia, nie ma tragedii ale szału też. W dalszej perspektywie jest snorkel, malowanie dwukolorowe raptorem, i kilka nieistotnych spraw jak chlapacze itp.

 

Ciśnienie doładowania - przy pedale w podłogę skacze, aby temu zapobiec chwilowo zamontowałem MBC i ustawiłem boost na prawie serie, 0.6bar, jeździ teraz przyzwoicie, chociaż czekam na sondę regulacyjną bo niedomaga, kupiłem Denso.

Dochodzę do sedna, finalnie chciałbym osiągnąć moc powyżej 200km. 230 byłoby zadowalające, 250... Czy możliwe? i mojego największego dylematu:

-Strojenie

Wszystkie prace przy aucie do tej pory robiłem sam, ale nie ukrywam, że nie znam się na wszystkim. W aucie jest instalacja LPG, i ma zostać, jak to ugryźć?

1. Czy muszę znaleźć kogoś od strojenia sterownika benzyny, i kogoś od LPG?

2. Czy mogę olać strojenie benzyny, i skupić się tylko na strojeniu LPG? Wtedy na benzynie tylko bym odpalał i delikatnie jeździł do rozgrzania,

Rozumiem że być może będę musiał cos wymienić w instalacji na wydajniejsze.

3. Samo Strojenie - gdzie dobrze i w miarę przystępnie cenowo to ogarnac, biorąc pod uwagę fakt że jestem z okolic Bydgoszczy. nie-ASO z Poznania i 3k nie uśmiecha mi się, są jakieś alternatywy? Do kogo ewentualnie zgłosić się z LPG?

4. Czy przed jakimkolwiek strojeniem modyfikować uppipe?

Rozważam zakup seryjnego uppipe, wycięcie z niego precata i wspawanie rury lub łącznika elastycznego, czy warto?

Czy jeżeli już to kupić uppipe z kwasiaka? (Drogie w porównaniu do downpipe mi się wydają)

5. Pompa paliwa i wtryskiwacze. Jeśli nie stroje benzyny, nie ruszam, ale jeśli muszę, na co zwrócić uwagę, jak zmierzyć ciśnienie paliwa i jakie powinno być prawidłowe?

Jeśli nie będzie walbro DV400?

Od czego wtryskiwacze, i kiedy będę je musiał wymienić?

6 kolektor dolotowy. Dla kosmetyki chciałbym pomalować na czerwono, a może wymienić, zmodyfikować?

7. Wspomniane węże silikonowe, czytałem na ten temat, jedni mówią że pasują zestawy dedykowane do imprezy GT, inni mówią że nie pasują... Jak to jest? Chodzi mi o dolot i chłodzenie. Podciśnienia mam wymienione dobrane z metra

8. Czy jest nie w smak zakładanie konta i podobnego wątku na "tym drugim" forum?;)

Dziękuję za każdą odpowiedź, szczególnie za te merytoryczne, za konstruktywną krytykę oczywiście też. Hejterów nie przewiduje, bo to kulturalne forum Subaru a nie byle **** ;)

Edytowane przez SubbieBoy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tamte zdjęcie jest chyba przed ustawieniem geometrii, poniżej aktualniejsze, chociaż i tak nie mam przekonania co do prawidłowego ustawienia, niby Prowadzi się dobrze, opon nie zjada.

Po lifcie z tyłu mam dodane śruby do regulacji kąta pochylenia koła, z przodu jest w serii.IMG_20210522_110148.thumb.jpg.a1158770a193debbb256f64a00439572.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku ze znikomym zainteresowaniem tematem, na cześć dylematów znalazłem odpowiedzi w różnych źródłach, i podzielę się nimi tutaj, może ktoś skorzysta. Ewentualnie może ktoś wniesie jakieś poprawki?

 

1. Czy muszę znaleźć kogoś od strojenia sterownika benzyny, i kogoś od LPG?

-Tak, rozmawiałem z Panem zajmującym się 'chiptuningiem' i ów Pan, doradził mi że najpierw muszę ustawić auto poprawnie na benzynie, dopiero później dostrajać instalacje LPG do poprawnej pracy, sugerując się między innymi korektami czasu wtrysku

 

2. Czy mogę olać strojenie benzyny, i skupić się tylko na strojeniu LPG? Wtedy na benzynie tylko bym odpalał i delikatnie jeździł do rozgrzania,

- Jak wynika z pierwszego, raczej nie.

 

3. Samo Strojenie - gdzie dobrze i w miarę przystępnie cenowo to ogarnac, biorąc pod uwagę fakt że jestem z okolic Bydgoszczy. nie-ASO z Poznania i 3k netto nie uśmiecha mi się, są jakieś alternatywy? Do kogo ewentualnie zgłosić się z LPG?

- poza M****k z Poznania pozostaje V-*****g Toruń. Rozmawiałem z nimi, twierdzą że ogarną. Koszt 2k netto

 

4. Czy przed jakimkolwiek strojeniem modyfikować uppipe?

Rozważam zakup seryjnego uppipe, wycięcie z niego precata i wspawanie rury lub łącznika elastycznego, czy warto?

 

-Czytałem wiele tematów na temat uppipe, ponoć jest ryzyko że katalizator przy modzonym silniku rozleci się, i uszkodzi turbo. Wciąż nie podjalem decyzji czy robić, czy nie, chociaż skłaniam się żeby robić, lepiej przed strojeniem niż po.

5. Pompa paliwa i wtryskiwacze. [...]

Pompy i wtrysków nie ruszam, zmierzę ciśnienie Paliwa dla spokoju, (wciąż nie wiem jaki wynik jest dobry)

 

6 kolektor dolotowy. Dla kosmetyki chciałbym pomalować na czerwono, a może wymienić, zmodyfikować?

 

-Jak popatrzyłem pod maskę jeszcze raz, to stwierdzam że chyba dam sobie spokój, nie mam potrzeby tam grzebać, a grzebania byłoby sporo... Może przy okazji.

7. Wspomniane węże silikonowe, czytałem na ten temat, jedni mówią że pasują zestawy dedykowane do imprezy GT, inni mówią że nie pasują... Jak to jest? Chodzi mi o dolot i chłodzenie. Podciśnienia mam wymienione dobrane z metra

 

Tu nic się nie zmieniło, i wciąż nie wiem co pasuje co nie.

 

 

  • Super! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siema - mam bliźniaczy model :)
1 - racja. stroi się na PB. LPG jedziesz do innego serwisu i oni dostosowują mapę LPG pod mapę PB. Czyli MUSISZ stroić na PB (najlepiej zalewaj 98, nie występują wtedy spalania stukowe, na 95 mi występowały)
2 - nie możesz (patrz pkt. 1)
3 - Poznań SUPER ! Lepiej nie trafisz..... Kolega "Pierre" jest super znany i zjadł zęby na strojeniu subarynek
4 - nie musisz, ale po zmianie uppipe na przelotowy i wywaleniu sondy która tams iedzi i tak konieczne bedzie ponowne strojenie. (lepiej kupić uppipe przelot od imprezy GT - jest bez precata i bez dziury na sonde i pasuje P&P) Nie katalizator się rozpada tylko sonda kruszy i to ona wlasnie leci na turbinę najczęściej.
5 - jeśli stroisz to pompa jest wręcz "wymagana" wyobraź sobie, że wystroisz firke na wieksze moce (co za tym idzie wieksze zapotrzebowanie na PB) i nagle ona nie wydoli...... i masz zatarty silnik......... Polecam DW200 (pasuje P&P i kosztuje ok. 350zł) Wtryski starczą Ci spokojnie do 240KM..... (osobiście mam 550cc z STI lub 2.4 XT (jasnobłękitne))

6 - dolot jak i sam filtr i jego puszka jest w subarakach OK - na ogół modyfikacje w stylu filtra stożkowego itp tylko pogarszają "sprawę" Osobiście polecam bąbkowy Pipercross (30% więcej przepustowości i mozna go prać (myć w wannie), kartonowe po dwuch bączkach na piasku od razu mi się zatykają) Odradzam mokre filtry w stylu K&N bo olejek leci z niego na przepływomierz i szybciej przepływka się pasuję.
7 - tu nie wiem, mam tylko silikon na łaczeniu przepsutnicy z IC... no i cienkie ciśnieniowe.


Co do falowania obrotów mój forek tak mnie męczył (chyba z rok) i za kazdym razem wyjeżdzałem ze strojenia bez falowania a jak sie zmieniła pogoda to znów zaczynał falować, raz na półgazie, raz na pedale wcisniętym do podłogi i tak w gółko..... też mam MBC od roku i jest malina :) Obecnie ładuję solidnego 1bara (z TD04L) w peaku 1.2b.

Jak byś miał jeszcze jakieś pytania to wal śmiało. Pewnie przeniosą Ci ten temat to wątku "Jadę nielegala"

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mały "apdejt" w moim temacie:

Zakupiłem pompę walbro - lepiej dmuchać na zimne.

Zakupiłem customowy uppipe, dostałem w dobrej cenie, czeka na montaż

IMG_20210913_102453.thumb.jpg.74659f8ed8f8cf8075dcfd20d58d453b.jpg

 

Stroił będę albo Toruń, albo Poznań, wciąż się zastanawiam, bo różnica 2k a 3k netto, to spora różnica... Ale jednak skłaniam się na Poznań.

Dolotu nie tylam, kupiłem 'sportowa' wkładkę filtra za namową kolegi;)

Po rozmowach ze stroicielami postanowiłem wymienić turbo, ponoć na seryjnym tf035 mogę liczyć na max 200-205 KM.

 

Kupię TD04L może być do regeneracji (mam zaufany warsztat)

Kupię IC impreza WRX 01-05

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Trochę sam dla siebie, trochę dla potomnych, postanowiłem zrobić duży update:

Silnik wypluł upg, wykazane testerem upg, standard. Było robione w przeszłości, na moje oko głowice były nieprawidłowo dokręcone, śruby odkręcały się z wyczuwalnie innym oporem, oraz była kiepskiej jakości uszczelka, z takich najtańszych, jak wspominałem wcześniej miałem straszny syf w układzie chłodzenia, oraz wodę w oleju.

IMG_20211008_174424.thumb.jpg.3ce468aa8627b1fc07dfcaa1f0c71ccd.jpgIMG_20220212_213947.thumb.jpg.c001bc2f89cc50dfded63c0b763bbaae.jpgIMG_20220215_210337.thumb.jpg.277a48ab66368dafb632494be69f3ab8.jpg

IMG_20220217_200853.thumb.jpg.56c0134226e1e8f68db7511dc33c85db.jpg

po demontażu głowic zostały zawiezione do 'auto szlifu' celem regeneracji, okazało się że posiadają mikropęknięcia w okolicy świec, oraz wcześniej były niefachowo naprawiane, otrzymałem zalecenie zakupu innych głowic. Okazyjnie zakupiłem cały silnik z WRX po panewce, głowice z WRX wraz z ostrymi wałkami oddane do firmy, zregenerowane i ustawione luzy, w międzyczasie dokonałem oględzin shortbloku, padła decyzja o nie rozbieraniu go (czego trochę żałuję, bo mogłem go dać zamknąć, ale budżet...)

Zmierzona owalizacja cylindra, w normie, stan tulei bardzo dobry, widoczne honowanie.

Blok trochę pomyty i poczyszczony. Blok przeszlifowany pod głowice.

Uszczelki stalowe, oryginalne, dokręcone wg. Instrukcji serwisowej. Śruby nowe, wzmocnione (ale nie szpilki)

IMG_20220331_152816.thumb.jpg.48b644c6281f32c0d6e8b6d2158a272d.jpgIMG_20220331_152416.thumb.jpg.310d5f18e5ccf839040571ef22259684.jpgIMG_20220331_152652.thumb.jpg.b1aa3c80045944289648275d0077645a.jpg

IMG_20220331_164842.thumb.jpg.9b63a68e6a48619ad208fc0ed1d33be1.jpg

 

W międzyczasie oddałem wszystkie śruby do złotego ocynku, mega polecam każdemu, za śruby i inne elementy z dwóch silników zapłaciłem 80zl...

IMG_20220330_143409.thumb.jpg.b61e2744db2078507fb227d56ab36524.jpgIMG_20220330_151840.thumb.jpg.d490f222ebf0ac6f783d519aebf69398.jpgIMG_20220329_202940.thumb.jpg.254860e17222915a14da55b7f4d1f4b7.jpg

IMG_20220331_205048.jpg

 

Postanowiłem pozbyć się TGV, rozebrałem lornetki, dałem do zaspawania otworów po osi przepustnicy, wyciałem przegrodę wewnątrz lornetek, całość wyszlifowalłem i przepolerowałem, nawierciłem  otwory pod króćce wtryskiwaczy LPG, które wkręciłem na klej uszczelniający, w międzyczasie wyczyściłem mechanicznie kolektor, i pomalowałem farbą VHT (sp204) należy ją wygrzać, wykorzystałem do tego piekarnik.

Wtryskiwacze benzynowe dałem do umycia w myjce ultradźwiękowej, wykorzystałem te z WRX, pomimo że były takie same jak moje - denso 3920 425ccm

IMG_20220316_194423.thumb.jpg.7e0efcac40fdcffc197d1a4c297e1f41.jpgIMG_20220316_213732.thumb.jpg.666adb776249e0eef4d364580e111c75.jpgIMG_20220319_163554.thumb.jpg.b867a319fd0a0d54935fca87875c6a59.jpgIMG_20220319_165614.thumb.jpg.fbf78d4422002f44ae83a180b1096bd8.jpgIMG_20220413_211655.thumb.jpg.87ede6ddff239dba0f7a1ce99f7b1db2.jpgIMG_20220413_211658.thumb.jpg.6fb42a366cf364212405405716c63b19.jpgIMG_20220413_215941.thumb.jpg.5c50ed453a2bb0f8c0375cd467d37454.jpgIMG_20220415_140232.thumb.jpg.f2d2fe2e7208cee2a55bb2964647ba16.jpgIMG_20220415_140248.thumb.jpg.9f75c4e28eba58230a3da05c69f25814.jpg

IMG_20220415_123447.thumb.jpg.8284b7d0f3dbc5f96078735639842b70.jpg

Kolektor uzbroiłem, i przygotowałem do montażu na silnik. Zająłem się pracą nad kolektorem wydechowym, rozebrałem go z oryginalnych osłon, były dość mocno pognite i rzężoliły okrutnie, usunąłem też przy pomocy kątówki elementy kolektora do mocowania osłon.

Kolektor grubo owinięty bandażem, pokryty sprayem i całość zawinałem w metalową osłonę, normalnie te osłony się zgrzewa, próbowałem to robić z wykorzystaniem TIG'a, ale jakoś mi to nie szło, a za zrobienie tego w firmie chcieli zbyt dużo pieniędzy, (około 700zł i 2 miesiące termin) postanowiłem ciasno owinąć, na krawędziach podwijalem blachę do środka żeby nie było ostrych krawędzi, i całość pospinałem metalowymi opaskami ball-lock.

Wyszło przyzwoicie, zadanie spełnia w 100% tak samo potraktowałem uppipe, customowy bez precata.

Kolektor można bez problemu trzymać goła ręką, przy odpalonym ciepłym silniku.

IMG_20210909_182211.thumb.jpg.9433a7a516b5dfb85649a966beff991e.jpgIMG_20220317_102809.thumb.jpg.75327d6f78a2fb7e4a0c95e79945edb8.jpg

IMG_20220317_112303.thumb.jpg.7553002b7a87507aa9e3156de8458a28.jpgIMG_20220317_175513.thumb.jpg.8d14e8a999c1e06614827efa4bf03ab4.jpg

 

Dalsze składanie silnika w całość. Zastosowałem wszystkie nowe, silikonowe przewody chlodzenia, pakiet był dedykowany do WRX, wszystko pasowało. Wywaliłem oryginalną rurę dolotu, była pęknięta, kupiłem silikon z turbo works. Przyzwoicie wykonany, jednak trzeba było pokombinować z kroccami.

IMG_20211029_122732.thumb.jpg.a514b7423511e2495e75b9416a5ec26e.jpgIMG_20220322_185353.thumb.jpg.9cfac94e33e55d490ad05247678e0366.jpg

IMG_20220318_164652.thumb.jpg.ac5dafa5c534fd246136d4705c7f8719.jpg

IMG_20220416_204932.thumb.jpg.bc59a9d6ead1475624cc209c9a5856a8.jpgIMG_20220416_204934.thumb.jpg.45a0ed327cfe2cfac22ae76e1f9187c7.jpg

IMG_20220419_180411.thumb.jpg.83e4fbab6faa14cbefeb8a4eb2cfca43.jpg

IMG_20220414_162148.thumb.jpg.58419b9e65f32934a0a5c49e9f2f1cc3.jpg

Nowy rozrząd, pompa wody. Kolega dorobił mi na CNC przyrząd do blokowania wałków, pasek Mitsuboshi.

Postanowiłem zastosować do powietrza i podciśnienia przewody koloru niebieskiego, wszystkie nowe w silikonie.

Turbosprężarka TD04L z WRX (miałem z silnika na głowice) poddana kompleksowej regeneracji.

 

IMG_20220421_191448.thumb.jpg.297c3a959fea7558dc604cc50a0f80a6.jpgIMG_20220419_200107.thumb.jpg.42143a32f1f2c9f867fe059cff964058.jpg

Silnik gotowy do ożenku z karoserią, korzystając z okazji ogarnąłem trochę komorę silnika, poczyscilem, pomalowałem, poogarniałem przewody itp. Zainstalowałem też nowy reduktor LPG KME Gold 330KM

 

IMG_20220423_202200.jpg

 

Silnik w komorze, w trakcie uzbrajania.

IMG_20220502_220541.thumb.jpg.62391d6527f78182aed00f3653b300f6.jpg

 

Zamontowałem wydajniejszą pompę paliwa DW 200 255l/h

IMG_20220318_164332.thumb.jpg.d57fffdd746dd9d42e42c708a1f9b25a.jpgIMG_20230219_155901.thumb.jpg.5ff03e90730d300d904623849761fe18.jpg

 

W międzyczasie zająłem się intercoolerem, kupiłem go w pakiecie z silnikiem od WRX i od WRX GD on pochodzi, pasuje praktycznie plug&Play, dodatkowo miał już Y-pipe prodrive. 

Porównanie wielkości, widać że WRX jest grubszy, i szerszy.

IMG_20220308_175933.jpg

IMG_20220308_175959.jpg

Trochę go poczysciłem, poprostowałem blaszki, i na koniec pomalowałem z szablonu, używając farby vht tej samej co na kolektor

IMG_20220504_191234.jpg

 

IMG_20220507_210800.thumb.jpg.9a039872a815064c3d3bd27a6871cecc.jpg

IMG_20220518_175600.thumb.jpg.31a56718e8435b46aca1a97f0abe27c1.jpg

IMG_20220516_205223.thumb.jpg.8d983f1f7603c43a4183c214960a65ef.jpg

 

BOV Properfekt - pssssss psssss musi być;)

IMG_20220521_220142.thumb.jpg.778c3a1c4aaa9b2aef83dc7b53855924.jpgIMG_20220513_084452.thumb.jpg.112b177e8c72ee565164f5fb610170e6.jpg

IMG_20220525_155335.thumb.jpg.ede25913ae543e0e356bdbd54f98081f.jpg

Finał prac! Silnik zalany moim ulubionym, żółtym płynem prestone, odpowietrzony, olej 'tani' na przepłukanie, podkręciłem rozrusznikiem bez paliwa żeby wszystko się posmarowało, po podłączeniu paliwa silnik odpalił że strzała, wiadomo, trochę dymu z oleju po składaniu, po chwili zaczął pracować przyzwoicie, w miarę równo, jednak bardzo go zalewało, strasznie śmierdzące, białe spaliny, i przy dodawaniu gazu dławienie. Popracował  trochę na sucho, przejechałem delikatnie kilka km, okazało się że mam wyciek płynu wspomagania, zostało to poprawione, był  zły oring na króćcu wyjścia pompy, kupiłem oryginalny - wcześniej próbowałem  dopasować coś z uniwersalnych. Olej w silniku spuszczony, zastosowałem dodatkowo płukankę, nie było żadnych niepokojacych elementów, jednak samo płukanie było dobrym pomysłem, bo pomimo starań o czystość przy składaniu, w oleju była jednak odrobina brudu. Zalany olej motul 8100 5w30. Auto w takiej postaci czekało na dalsze prace, strojenie ma być  na sam koniec zwieńczeniem wszystkich prac.

 

Blacharka :

 

Zająłem się blacharką, stan karoseri był dobry, jednak lakier pozostawiał wiele do życzenia, miał sporo rys, odprysków, i kilka wgnieceń. Tylne prawe nadkole skorodowane - była kiedyś naprawa w tym miejscu, i pod szpachlą rdzewiało. Miałem od dawna wizję wyglądu, i postanowiłem ją zrealizować.

Postawiłem na farbę typu Raptor - podoba mi się i łatwiej ja nałożyć niż klasyczny lakier, a ja lakiernikiem nie jestem, warunki też mam dalekie od idealnych.

Najpierw zająłem się błotnikiem 

IMG_20220528_163008.thumb.jpg.3b0dff119cc3b9eff34b31797cb59a47.jpgIMG_20220528_170744.thumb.jpg.a6b67dcc383c29da81bb52200d2d091a.jpgIMG_20220625_183706.thumb.jpg.79f04e8f6a36370d1231f9d4b4cfae6d.jpgIMG_20220625_223334.thumb.jpg.419601a0fbaca1e00535529b1d606677.jpg

Reperaturkę miałem kupioną, wyszło dobrze, robiłem to pierwszy raz. Jednak nie jest idealnie, bo zbyt mało uwagi poświęciłem na szpachlowanie, myślałem że Raptor lepiej mi to zamaskuje. Najtrudniej było wykonać wewnetrzna część nadkola, bo znaczną jej część też była zgnita, wykonałem ja z blachy 0,8mm, pospawalem, pomalowałem podkładem antykorozyjnym, łączenia ponowiłem mastyką uszczelniającą i na koniec konserwacja jak całe podwozie

IMG_20220707_210720.thumb.jpg.9c154f2ef231c7d2d38c88485f8f940a.jpg

 

. Nabyłem laminatową replikę wysokiego kurnika STI, okał się bardzo dobrze wykona, poniżej porównanie do Ori Sturbo.

IMG_20220203_123506.thumb.jpg.b038cbab71166b5db2a72c6eb1dc4621.jpg

 

Oczywiście trzeba go było trochę dopasować i dorobić otwory mocujące. W międzyczasie dokonałem drobnych napraw tylnej wycieraczki, spryskiwacza tylnego - był pęknięty wężyk, i cały płyn po słupku spływał do bagażnika, centralny zamek.nie otwierał tylnej klapy, i takie tam...

IMG_20220709_225443.thumb.jpg.1cae2fbdf306a66b24d92abda986fa3f.jpgIMG_20220709_225419.thumb.jpg.2587d8b06741f94e06e9b96e2636ae43.jpg

 

Zaszpachlowałem i wyszlifowałem drobne wgniotki i głębokie rysy,

dalej zająłem się matowaniem całego nadwozia, papier 120 i 240 musiałem też popracować nad zderzakami, bo przedni miał duże wgniecenie - usunięte po podgrzaniu opalarką, całkiem spore peknięcie które zagrzałem, postanowiłem też usunąć spryskiwacze lamp, otwory po nich usunąłem włóknem szklanym, i zaszpachlowalem. Po wszystkim mycie, odtłuszczanie i oklejanie i maskowanie - ta ostatnia czynność była najtrudniejsza i czasochłonna.

IMG_20220712_185751.thumb.jpg.c8121f92bbe70fbf3efdcf85f9106819.jpg

Zdemontowałem relingi i klamki, ciężko było je odkręcić, uszkodziłem  po jednym mocowaniu w tylnych klamkach - mają wklejone tulejki  z gwintem, i zamiast się odkręcić, obróciły się tulejki, przy montażu naprawiłem to używając kleju dwuskładnikowego (plastic welding, polecam) Odkręciłem koła, i położyłem karoserię na wahaczach podkładając  jedynie małe deseczki pod sworznie, musiało być maksymalnie nisko, bo poruszam się na wózku inwalidzkim i nie dosięgnął bym inaczej dachu. Ponowne, dokładne odtłuszczanie zmywaczem antysylikonowym, gotowe do malowania.

IMG_20220730_001822.thumb.jpg.bb64d33984ec07237d8fcfb3b9fdfa75.jpg

Pierwsze starcie z raportem, zderzaki, progi i plastikowe nakładki drzwi potraktowałem na czarno, pomalowałem tym też siatkę w grillu bo była wyblaknięta i ramiona wycieraczek.

Zależało mi, żeby osiągnąć efekt drobnej struktury, malowałem zwykłym pistoletem lakierniczym hvlp z dyszą 1,3mm ciśnienie około 2,7bar. Wcześniej  porobiłem próby, Wyszło dokładnie tak, jak chciałem 

IMG_20220727_232548.thumb.jpg.3cb214916e8abbec684c2c9e601fbe53.jpgIMG_20220727_232605.thumb.jpg.349f53ee5427f1a8222e7e5cfde8048d.jpgIMG_20220727_232552.thumb.jpg.83b6e122e949d1946eee781c5730687f.jpgIMG_20220727_232611.thumb.jpg.3665659664a476069f4dfa26861b9da4.jpgIMG_20220727_232544.thumb.jpg.54f60b2114e33c8d6b98e9b399a37e57.jpg

 

Dalej zająłem się malowaniem całej karoserii, zaczynając od dachu, świeżo po pierwszej warstwie:

IMG_20220730_234304.thumb.jpg.592a7a0077f9abb561a62dc0f77a8f52.jpgIMG_20220730_234313.thumb.jpg.912c33cfd2e2ec281297fedc6be800aa.jpgIMG_20220730_234405.thumb.jpg.3e1c8ac18beb1dc9388f35f895885609.jpg

 

Musiałem pokryć dwukrotnie, nie było dobrze widać gdzie pokrywa bo kolor się zlewał, wyszły prześwity i niedociągnięcia, po pokryciu drugą warstwą było idealnie

IMG_20220806_221627.thumb.jpg.41fc9b9566e90a96b85321e95a8e297d.jpgIMG_20220806_221634.thumb.jpg.39e14d19699db4c8866a4edb7f7a9bc3.jpgIMG_20220806_221651.thumb.jpg.449bdf650a2991524a539932f7306f47.jpg

IMG_20220903_193447.thumb.jpg.5d1148f9f108e06fabf18a5d8d16552b.jpg

 

Dopracowałem splitter pod kurnikiem, oryginalny z Forestera jest za mały, i z większego kurnika i IC korzyści brak, a oryginalny WRX nie pasuje, i jest za krótki, nie dosięga do IC. Użyłem górnej części od WRX, dopasowując ja do maski, a tunel wykonałem na nowo z blachy do opierzeń ze sklepu budowlanego, wyprofilowałem ją dopasowując kształtem do IC, przynitowałem do do górnej części splittera z WRX, a na dole tego tunelu zastosowałem uszczelkę gumową z Forestera

IMG_20220720_181025.thumb.jpg.1a0598803fe99a5e62b378972a105030.jpg

IMG_20220720_181015.thumb.jpg.b85c4c81db39c33e8a7cfe4e7efcb99e.jpg

Pasuję idealnie, ładnie przylega gumą do IC. Nie wiem tylko, dlaczego nie pomalowałem tego tunelu od środka, na zewnątrz jest czarny, a wewnątrz taki kremowy, taka była ta blacha, niby tego nie widać, ale jak się zajrzy przez kurnik to widać. Kiedyś to poprawie.

 

Odswiezyłem znaczek Forester i Sturbo, pomalowałem raportem i ręcznie domalowałem S na czerwono Ral 3020

IMG_20221022_181746.thumb.jpg.c1a0a1020ce67388bce339b46f5d2a64.jpg

IMG_20221022_205152.thumb.jpg.a3fb5adc1f098683f84f16931da3ff64.jpgIMG_20230307_161814.thumb.jpg.c720eda8fda64e93355b63b298b9fc1f.jpg

 

Tak wygląda poskładany na gotowo. Dołożyłem oryginalny kangur z ledbarem (mam podpięty przez przekaźnik pod długie, ale mogę go wyłączyć) snorkel dołożony dla wyglądu, topił go nie będę ale jest podłączony. Dodałem też spojler, laminatową kopie. Koła pomalowane na rajdową biel i czerwone chlapacze podkreślają charakter.

Tylne lampy przepolerowałem, przednie zastosowałem nowe (TYC) bo moje były tragiczne, wyglądają nieźle jednak mam mieszane uczucia co do nich - świecą ładnie, ale nie mają miejsca na światło pozycyjne... Nie było innych nowych dostępnych.

Ciekawostka - kierunkowskazy boczne w błotniku - białe dopasowałem z Mazdy, wygląda dużo świeżej i nowocześniej. Wymieniłem podświetlenie tylnej tablicy, oryginalne lampki ledwo świeciły i były popękane, zastosowałem ledowe obrysowki które miałem w garażu.

IMG_20230219_165850.thumb.jpg.a671c4fac8b9bcc123c161db980f9d31.jpgIMG_20230323_140936.thumb.jpg.fc11c1cef69cb87b07cf91ba589ae309.jpgIMG_20230323_140950.thumb.jpg.65576230600b752a3f55f93d1e5f88f5.jpg

 

Gotowy samochód pojechał na strojenie do Turbo kodżan lab - Żnin

Okazało się, że trzeba wymienić cewki bo po podniesieniu mocy wypadały zapłony, wymienili mi na nowe, pojawiła się nieszczelność w wydechu za downpipe, rozeszło się na flanszsach. Nie było poza tym innych większych problemów. Strojenie na benzynie 98.

 

Finalnie wyszło 250Km i 320 Nm (przyrost 73Km i 80Nm)

Taką moc planowałem, autem mam jeździć jako daily, dodatkowo była pewna obawa o automat - niby 4eat to solidna konstrukcja, jednak ma 20 lat. Granicę stawia turbosprężarka, doładowanie 1bar, w peaku 1.2

 

 

Skrócona specyfikacja:

Ej205

Wał, korby tłoki - seria

Wałki ostre z WRX

Wtryskiwacze z WRX 425ccm

Usunięte TGV

Kolektor wydechowy seryjny, zaizolowany

Customowy uppipe bez precata

Turbo TD04L z WRX

Downpipe 3" bez katalizatora

Dalej 2,5" jeden końcowy tłumik.

TMIC z WRX 

BOV Properfekt

 

250Km 320Nm

 

 

Plany na przyszłość:

-Uruchomienie instalacji LPG, brakuje wtryskiwaczy i wystrojenia całości, szukam warsztatu który by to rzetelnie ogarnął, okolice Bydgoszczy, ktoś, coś wie?

- Wymiana oleju na 5w40

-Upgrade hamulców, mam złożone na dobrych częściach, jednak hamowanie jest trochę słabe względem przyśpieszenia.

- montaż jakiejś chłodnicy oleju, dosyć szybko się grzeje - na szczęście mam zegar do monitowania.

- Rozważam wymianę końcowego tłumika na w pełni przelotowy...

- pomalowanie tunelu splittera

- montaż loga Subaru w przednim grillu, mam kupione japońskie logo, czarne, ale waham się, czy nie dać różowego, niebieskiego japońskiego lub naszego zwykłego, jak myślicie, który wybrać?

Emblema-subaru-impreza-wrx-e-sti-2002-2005-10-3-cm-x-5cm-ins-gnia-para.thumb.jpg.e1cc6cbc01029510a23f8241aa81fd48.jpgcf5528664cf3b7ee93ee3eff3381.jpeg.47e8b1a85c92a7ebc4d3656541e0857b.jpeg

- muszę wyprać i odświeżyć wnetrze, marzą mi się fotele z imprezy.

- W dalszej przyszłości, rozważam wymianę turbosprężarki na hybrydę albo td05 z STI, i zamknięcie 300Km, podejrzewam że musiałbym też poszukać wtryskiwaczy 550 z STI lub 2.5XT ale to zależy od skrzyni.

- felgi 17" na lato, koniecznie białe;)

 

 

Czy projekty kiedyś się kończą...?

 

 

 

Edytowane przez SubbieBoy
  • Super! 1
  • Lajk 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...