Skocz do zawartości

Moc samochodów rajdowych


Azrael

Rekomendowane odpowiedzi

Takimały tekścik udało mi się zdobyć:

 

"32mm restrictor flows air at best maximum ~321hp

34mm restrictor ~363hp, remember these are figures for optimum wheather, humidity and shape of restrictor. Ford MS has reported focus wrc pulling 367bhp on dyno, maybe close to maxed out with a dyno miscalculation? I mean 1% calc.error will add/lose couple of bhp. "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W oficjalnych danych chyba nie oszukują w kwestii max. momentu obrotowego.

Dla Fokusa podali 550Nm@4000rpm :arrow: 313 KM

 

zwężkowane turbo to ciekawa sprawa:

w zwężce mamy do czynienia z przepływem krytycznym przy podciśnieniu za zwężką około 0,5 bara :arrow: czyli żeby uzyskać ciśnienie doładowania 1 bar sprężarka musi pracować przy sprężu 4 (bez zwężki spręż wyniósłby 2) co powoduje pewne przesunięcia obszarów pracy na chrakterystyce sprężarki i w efekcie również turbiny

ciekawe też są kolektory wydechowe z "wymiennikami impulsów ciśnienia" :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawe też są kolektory wydechowe z "wymiennikami impulsów ciśnienia"

 

 

To raczej nie jest nowinka, dośc stara sprawa.

 

W oficjalnych danych chyba nie oszukują w kwestii max. momentu obrotowego.

Dla Fokusa podali 550Nm@4000rpm 313 KM

 

Mogą torchę zaniżać, ponoć powoli dobijają do 700-750 ale znacznie niżej tak w okolicach 2500rpm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sznurek papierowy :wink:

bodajże Wisłocki "Doładowanie szybkobieżnych silników spalinowych"

Sprawa rzeczywiście stara, ale rzadko spotykana.

Mogą torchę zaniżać, ponoć powoli dobijają do 700-750 ale znacznie niżej tak w okolicach 2500rpm.

ale to daje "tylko" 250-270 KM @2500rpm

za to jeśli wierzyć rallycars.com :roll: to 206 WRC miała 635Nm @ 4000rpm->362 KM :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie jak to jest - turbine się napędza bardziej ciśnieniem czy energią spalin? Bo jak widać w trendach w konstrukcji kolektorów to się je coraz bardziej skraca i tak kszłtuije żeby rozpędzona struga trafiała prosto na łopatki, cyzli jakby to energia kinetyczna napędzała turbo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

turbina pracująca przy stałym ciśnieniu spalin ma wyższą sprawność, ale mniejszą energię spalin do wykorzystania

(w bardzo małym stopniu korzysta z energii kinetycznej spalin)

z kolei turbina pracująca przy zasilaniu impulsowym ma niższą sprawność, ale wykorzystuje dodatkowo część energii kinetycznej spalin

 

przy bardzo wysokich ciśnieniach doładowania korzystniejszy jest system o stałym ciśnieniu

- daje wyższą moc turbiny,

system impulsowy jest dużo lepszy przy obciążeniach częściowych i przy przyspieszaniu

no i ciśnienie w kolektorze wydechowym jest niższe.

 

dlatego w silnikach trakcyjnych (a zwłaszcza w samochodach osobowych) stosuje się system impulsowy

stąd wzięły się dzielone wloty do turbiny (twin scroll), i dla silnika 4 cylindrowego mamy wtedy system 2-impulsowy, a dla 6 cylindrowego 3-impulsowy

 

system z wymiennikiem impulsów (pulse converter) łączy zalety obu powyźszych

-zamienia energię kinetyczną spalin w energię ciśnienia

-wzrost sprawnośći turbiny dzięki pracy przy "bardziej stałym" ciśnieniu

-mniejsze obciążenia dynamiczne łopatek turbiny niż w systemie impulsowym

 

polecam książkę: K. Wisłocki "Systemy doładowania szybkoobrotowych silników spalinowych" WKŁ 1991 :grin:

 

znalazłem w niej wzmiankę o zastosowaniu wymiennika impulsów w Porsche 944 :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobry komentarz dotyczący zwężki

Its purpose built, goes within regulations so you cannot have more than 2.0 liters and you must have a 34mm restrictor which basically limits horsepower. [...] The torque figures are about right since boost pressure is limited, the only way to make more power is to increase the compression ratio in which mechanics are trying to do as much as possible but reliability and regulations come into effect. And unlike normal turbocharged cars that don't carry restrictors, WRC cars start from high boost at low RPMs and then begin to tail off into lower pressure as the revs build up, basically the opposite of what a normal turbo'd car does. This causes the horsepower curve to be very flat (unprecedented in a road car) and produces an amazing amount of torque and response.

 

http://www.ultimatecarpage.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...