Skocz do zawartości

Szpera centralna 6MT


boosti

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Mam skrzynię 6MT (bez dccd) w GC8 z 4kg szperą centralną oraz szperami z przodu i z tyłu (seryjne - suretrack?). Czy warto ją wymienić na coś mocniejszego? 8, 12, 20?

Chodzi mi o latanie bokami na mokrym / szutrze / śniegu. Chcę też mieć możliwość skręcania na suchym.

 

Jakie są negatywy takiego tuningu? Ręczny hamuje przód, ciężko się jeździ, itp?

 

Pozdro!

Edytowane przez booSTi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli faktycznie z przodu i z tyłu masz suretrac,to praktycznie nie ma znaczenia czy wsadzisz serię czy mocniejszą wiskozę.Suretrac to dość słabe szpery i pozwolą na latanie bokami w warunkach które wymieniłeś wyżej.

Trochę inaczej wygląda sprawa przy szperach płytkowych na przodzie i tyle,wtedy auto staje się bardzo "agresywne" i trzeba je dość energicznie wrzucać w zakręt,oczywiście dużo zależy od siły spięcia płytek.

Ręczny raczej przodu nie będzie hamował,jeśli się go używa to raczej z wciśniętym sprzęgłem.

Jeśli masz kontakt z Marasem,to będzie bardzo wiarygodne źródło wiedzy i porad. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TY856WN2CA UK STI Prodrive Style MY02 przełożenie główne ma 3,9 (F.D. final drive)

 

A z dyfrów mamy do wyboru:

 

 

 

CODE RATIO LSD
EG 3.900 No
EH 4.111 No
EL 4.444 No
EF 3.545 Viscous
EJ 4.111 Viscous
HK 3.900 Mechanical

 

Więc wygląda na to, że mam mechaniczną szperę. Czyli płytkowa.

 

Ale jest też parametr T.R. =1,1 (transfer ratio?) i wtedy 3,9 / 1,1 = 3,545... wisko

 

A tu pokazuje suretrac 38410AA041 czyli płytka.

 

TrannyDecoder-EU.jpg

 

38760d1343298189-ok-diff-don-giken-lsd.jpg

Edytowane przez booSTi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli faktycznie masz płytkę z tyłu,to ładuj wisko 10 kg do centralnego. ;)

U mnie siedzi przód suretrac,centralny 10 kg wisko,tył płytka spięta na 4kg i jest jak dla mnie super. ;)

Z dobrze ustawioną geometrią auto skręca i jest pod pełną kontrolą.Prócz wypadków gdy się spod niej wymknie. ;):biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie siedzi przód suretrac,centralny 10 kg wisko,tył płytka spięta na 4kg i jest jak dla mnie super. ;)

 

Bez sensu. Tył mocnej spięty niż wiskoza. Carbnetic ustawia płytki na przód i tył na 90 Nm, STI przednia płytkę na 88 Nm. Szpera znanego rajdowa któremu sprawdzałem spięcie 75 Nm.

Dlaczego tak. Bo pracują w innych temperaturach. W normalnej temp pracy spięcie spada do 30 Nm w tedy przód spina słabiej niż tył. U ciebie spięcie z 40 Nm spadnie poniżej 20 a to już jest jak na seryjnej wiskozie. Poniżej 40 Nm zaleca się przegląd szpery. Takie wartości 40 - 50 są zalecane na szpery przednie. Co prawda ja mam 90 i też jest OK nic nie pstryka na zakrętach.

 

zeby nie konczyc watku podepne sie i zapytam, jak myslicie, jak bedzie zachowywyac sie auto z taka konfiguracja: przod-helikal,centralny- wisko 10kg, tył-lsd 1.5 ?

 

Prawie jak type R bez DCCD tyle że wisko 10 Kg nie jest łatwo zdobyć. Tył LSD 1.5 ustawiony fabrycznie na 80 Nm w dyfrze R160 daje sporo frajdy.

Dużo zależy od przełożenia skrzyni im większe 4..44 tym więszy moment na kołach przy tym samym momencie na wale korbowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez sensu. Tył mocnej spięty niż wiskoza. Carbnetic ustawia płytki na przód i tył na 90 Nm, STI przednia płytkę na 88 Nm. Szpera znanego rajdowa któremu sprawdzałem spięcie 75 Nm.

To Twoje zdanie.Proponuję podyskutować w temacie z Carfitem. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dystkutowałem sporo z Darkiem Grabowskim specem od szper, ponadto bezpośrednio z firmą carbonetic i sam ustawiałem spięcie.

Nie sądzę żeby Carfit miał ustawione szpery tylne na 40 Nm. To nie miałoby sensu przy wiskozie 100 Nm.

 

Otwórz ten link:

str 2 "Break in" dowiesz się że po wymianie oleju należy robić ósemki i często go wymieniać. Oprócz carbonetica firma Kaaz też nakazuje robić ósemki. Mało kto to wie.

Str 3 " Initial torque" dowiesz sie że poniżej 40 Nm należy przeprowadzić regulację.

 

http://www.carbonetic.net/tech/pdfs/LSD_Universal.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ale otwarcie jej i zalanie nowym olejem może się skończyć katastrofą w skrzyni jak się rozszczelni - jeżeli jeszcze to wszystko jest podgrzewane przez spawanie. Pozatym trudno jest sprawdzić spięcie - podgrzać w piekarniku czy jak ;)

 

Są wiskozy 20 Kg które były w katalogu akcesorii dla starszych STI przed 99 ale są raczej nie do zdobycia. Może miały to typer R bez DCCD.

 

Wiem że cusco robi centralny dyfer do imprezy GC chyba tarmac gear się nazywa

http://www.nengun.com/cusco/tarmac-gear-center-diff

http://shop.edoperformance.com/cusco-center-tarmac-gear-for-subaru-impreza-gda-p-16907.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no własnie da się te, które są zamykanie pierscieniem, a mi konkretnie chodzi o wisko ze skrzyni 6mt z legacy spec B, nie wiem czy jest rozbieralne. Jeśli regeneruje sie wiskozy, to dlaczego nie można ich wzmocnić? :rolleyes: Spięcie wstępne jest w stanie sprawdzic każdy, choćby kluczem dynamometrycznym. Ps ta Cusco 35/65%na asfalt siadłaby idealnie, niesterty juz jej nie produkują, poza tym kosztowałaby pewnie niemało.

Edytowane przez Pawlo20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1500$ jedynie.

Obawiam się że wiskozy tak nie sprawdzisz jak płytkowej kluczem dynamomentrycznym.

Jej działanie zależy od temp. oleju więc najpierw piekarnik do 50 stopni - najlepiej do takiej w jakiej pracuje skrzynia a dopiero potem klucz dynamometryczny. Płytkę sprawdzałem milion razy, wiskozy jeszcze nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy co jest z przodu i z tyłu.

Ja jestem zwolennikiem blokowania szperami kół między sobą a nie osi, dlatego że zblokowany tył idzie bokiem, a zblokowany przód ustawiony na 1.5 way pomaga przy hamowaniu - praktycznie ABS się nie włącza i w ciągu 1 s auto po lekkim skręceniu wraca na prostą w poślizgu samo się wyprowadza.

Ponadto przy ostrej jeździe odczuwasz na kierownicy, kierę trzeba dobrze trzymać. Gdyby dołożył 100 Nm do centralnego jeszcze trudniej byłoby go opanować. Ale to tylko domysły.

 

Gdybym miał visco 20 kg czy cusco tarmac gear włożył bym go chociaż aby się przekonać. Wiedzy nigdy dość :) . Wyjęcie wisko to jakieś 2h bez wyjmowania skrzyni i odkręcania wydechu.

 

Jedno jest pewne. Szpery zabijają auto, najpierw odpadły blachy od trzymania stablizatora, potem mocowanie wydechu, teraz prawdopodobnie poszły przeguby wewnętrzne przedniej osi.

Ale co tam. Raz się żyje. Jak nie spier.........lisz to się nie nauczysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w temacie 6mt cały czas dyskutujecie o 5mt? Nie interesuje mnie 5mt, bo mam szóstkę...

 

To w temacie 6mt cały czas dyskutujecie o 5mt? Nie interesuje mnie 5mt, bo mam szóstkę...

 

To w temacie 6mt cały czas dyskutujecie o 5mt? Nie interesuje mnie 5mt, bo mam szóstkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wisko 4kg działa tak samo przy 5MT i 6MT, szpery przód i tył również . Chcesz polatać bokami to wstaw płytkę w R180 ustawioną na 90 Nm. Zresztą nie raz widziałem jak seryjne STI idzie bokiem na seryjnych szperach.

Wejdź pod auto i będziesz wiedział czy w 6MT da się wyjąć wisko, czy zdejmiesz pokrywę skrzyni i czy jest miejsce na klucz.

Ale jak masz jakiekolwiek problemy ze skrzynią - z 6 biegiem to najlepiej ją wyjąć. Wtedy będziesz wiedział co naprawdę jest w środku. Wg tabelki tez miałem suretrack a w rzeczywistości zwykłe LSD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...