Skocz do zawartości

Automatyczna skrzynia biegow i sprzeglo


pumex1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam pytanie do Dyrekcji - a wlasciwie Dzialu Technicznego. Jak wyglada sprawa trwalosci sprzegla w samochodach Subaru Legacy wyposazonych w automatyczna skrzynie biegow. Wymiana oleju wiem, ze odbywa sie co 40 tys km. Natomiast przyznam sie, ze nie mam zupelnie wiedzy na temat wytrzymalosci tarcz sprzegla w takiej skrzyni i orientacyjnych przebiegow miedzy wymianami tarcz. Czy budowa sprzegla w wypadku AT jest zblizona do MT?

Kolejne pytanie dotyczy "diagnozowania" - czy wlasiciwie mowiac rozpoznawania zuzycia tarcz - czy ewentualny poslizg bedzie pojawial sie przy kazdej zmianie biegu?

I jeszcze jedno pytanie - z ciekawosci - jaka jest praktyka w ASO SIP - czy ewentualna wymiana odbywa sie "od gory" poprzez wyjmowanie silnika - czy "od dolu"? :D

Pozdrawiam

Szymon/Pumex

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehehehe... Azrael - OK, moze rzeczywiscie "przedobrzylem" pytajac o roznice w budowie AT i MT - bo latwiej bedzie wymienic to co maja podobne. Natomiast z tego co sie troche zorientowalem szukajac w necie (strona www.automat.pl), AT tez posiada tarcze sprzegla ( z tego co wyczytalem osobne do ruchu do przodu i osobne do ruchu w tyl, hydrokinetyczne, sprzeglo jednokierunkowe i zylion innych sprzegiel, silownikow i innych badziewi :shock: ).

Anyway - chodzilo mi o to, ze o ile normalne sprzeglo po 150.000 km ma prawo zazadac wizyty u "transplantologa czesci" :wink: o tyle, kompletnie nie mam pojecia kiedy taka wizyta wystepuje w samochodach z AT. Na liczniku niedlugo 140.000 km wybije, wiec wole sie psychicznie nastawic na ewentualne niedomagania "wieku starczego"

Pozdravka

Szymon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Skrzynia automatyczna istotnie nie posiada sprzęgła bezpośrednio odpowiadającego suchemu sprzęgłu skrzyni manualnej.

Przeniesienie napędu odbywa się (w większości skrzyń !) przy pomocy sprzęgła hydrokinetycznego, które praktycznie nie podlega zużyciu.

W niektórych przypadkach stosowane jest sprzęgło proszkowe (np. Micra CVT) lub odśrodkowe (skutery, samochody B1 jak Ligier i inne).

W nowoczesnych skrzyniach stosowane jest sprzęgło blokujące poślizg sprzęgła hydrokinetycznego ("lock-up"); jego rolą jest, jak sama nazwa wskazuje, blokowanie poślizgu elementu hydrokinetycznego; jest to sterowane elektronicznie w zależności od obrotów, obciążenia silnika, prędkości, położenia pedału gazu, temperatury skrzyni, sygnału tempomatu etc. Jest załączane praktycznie wyłącznie w stabilnych warunkach pracy zespołu napędowego i - w związku z tym - również podlega jedynie minimalnemu zużyciu mechanicznemu. Mechanicznie zużywane są hamulce skrzyni, dopasowujace obroty. Ich zużycie objawia się m.in. szarpaniem przy zmianie biegów. Przy normalnej eksploatacji skrzynia jest nieomal "wieczna" (nasz Legacy 1.8 automat, eksploatowany praktycznie wyłącznie w warunkach miejskich ma ok. 150.000 km i nie wykazuje śladów zużycia skrzyni).

Skrzynię można oczywiście zniszczyć np. przez włączanie biegu (D) przy podwyższonych obrotach silnika, czy też redukowanie przy wysokich obrotach.

Również przeciążenie skrzyni (holowanie cięzkich przyczep), szczególnie doprowadzające do przegrzania skrzyni może spowodować przedwczesny exitus.

 

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...