Jump to content

Może ktoś mi wytłumaczyć :P


BartZ
 Share

Recommended Posts

leon, akurat silnik i-VTEC nie jest dobrym przykładem. Oczywiście zastosowano tam kolektor o zmiennej geometrii, ale to tylko część technologii tam zawartej która stanowi całość.

 

Tak w skrócie jest to kolektor, w którym powietrze zasysane przez silnik znajduje dwa obiegi: dłuższy „momentu obrotowego” dla niskich obrotów oraz krótszy „mocy” dla wysokich obrotów.

Jak już jesteśmy przy hondach :P to honda stosowała zmienną geometrię w silnikach B18C4 pod nazwą IAB. W kolektorze ssącym są poprowadzone dwa kanały powietrza dolotowego. Pozwala to na wybranie najbardziej korzystnego kanału dolotowego dla danej prędkości silnika.

Zadowalająca charakterystyka mocy jest osiągana przez zamykanie i otwieranie zaworów sterujących przepływem powietrza dolotowego (IAB). Wysoki moment przy niskich obrotach silnika jest realizowany gdy zawory są zamknięte, natomiast wysoka moc, przy wysokich obrotach silnika jest osiągana gdy zawory są otwarte.

Gdy obroty silnika są niższe niż 5 750 obr/min elektrozawór sterowania IAB jest uaktywniany przez sygnał z ECU (oczywiście wartość obr. można to zmienić w ECU na OBD I), powietrze dolotowe przepływa przez mniejszą komorę, zapewniając wysoki moment obrotowy. Przy prędkościach wyższych niż 5750 obr/min elektrozawór jest dezaktywowany przez ECU a powietrze dolotowe przepływa

przez dużą komorę aby zredukować opór przepływu powietrza.

 

Oczywiście inni producenci tez mają takie rozwiązania :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

BartZ, co ty kombinujesz :P jak ci za mało seryjny z sti zawsze możesz iść w cosworth :mrgreen:

Pietia,

nic nie kombinuję, kierowała mną czysta ciekawość :wink:

Link to comment
Share on other sites

a teraz poprosze dla malo technicznych :twisted:

 

taki kolektor to takie 2 w 1...

Przy niskich obrotach gdy potrzebujemy większego momentu obrotowego to klapka w dolocie kieruje powietrze dłuższą drogą dzięki czemu poprawia się charakterystyka momentu na niskich obrotach, a gdy potrzebna jest większa moc to na wysokich obrotach klapka daje powietrze na krótki obieg który sprzyja osiąganiu większej mocy. W Mazdowskich V6 niestety lubiło się to psuć.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...