leon, akurat silnik i-VTEC nie jest dobrym przykładem. Oczywiście zastosowano tam kolektor o zmiennej geometrii, ale to tylko część technologii tam zawartej która stanowi całość.
Tak w skrócie jest to kolektor, w którym powietrze zasysane przez silnik znajduje dwa obiegi: dłuższy „momentu obrotowego” dla niskich obrotów oraz krótszy „mocy” dla wysokich obrotów.
Jak już jesteśmy przy hondach to honda stosowała zmienną geometrię w silnikach B18C4 pod nazwą IAB. W kolektorze ssącym są poprowadzone dwa kanały powietrza dolotowego. Pozwala to na wybranie najbardziej korzystnego kanału dolotowego dla danej prędkości silnika.
Zadowalająca charakterystyka mocy jest osiągana przez zamykanie i otwieranie zaworów sterujących przepływem powietrza dolotowego (IAB). Wysoki moment przy niskich obrotach silnika jest realizowany gdy zawory są zamknięte, natomiast wysoka moc, przy wysokich obrotach silnika jest osiągana gdy zawory są otwarte.
Gdy obroty silnika są niższe niż 5 750 obr/min elektrozawór sterowania IAB jest uaktywniany przez sygnał z ECU (oczywiście wartość obr. można to zmienić w ECU na OBD I), powietrze dolotowe przepływa przez mniejszą komorę, zapewniając wysoki moment obrotowy. Przy prędkościach wyższych niż 5750 obr/min elektrozawór jest dezaktywowany przez ECU a powietrze dolotowe przepływa
przez dużą komorę aby zredukować opór przepływu powietrza.
Oczywiście inni producenci tez mają takie rozwiązania